Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#685 2015-03-07, 10:09
beaver_se
Ingen pilot & övrig personal har mått dåligt av att arbeta för Norwegian, bolaget har också gjort det acceptabelt för oss med familj i Asien att oftare kunna besöka dem. Alla Nöjda utan facket.
Själv har jag köpt biljetter och det kommer att bli problem med anslutningflyget och ge mig stora problem, flygbolaget ser jag försöker "rädda" oss kunder från eländet facket startat...

Största problemet är då facket, de har storhetsvansinne sen tidigare, att löven och Marita Ulvskog (S) ger sig in i debatten är bara så tröttsamt och pinsamt, var var de när det handlade om alla vanliga SAAB anställda? i Sverige.

Men om man inte skall få ha bemanningsföretag så börja med att ta bort de som redan finns i Sverige på andra marknader... Sen kan man prata om flyget, piloter mm har ju lite bättre ekonomi än vanliga arbetare som idag går på bemanningsföretag, om de överlever borde piloterna göra det med...

Piloterna har det bra och vad de idag gnäller om är att fackets makt ev kan minskas om det blir bolag i de tre länderna, de får samma villkor som idag men bor de i Sverige jobbar de i ett Svenskt bolag, bor de i Danmark ja då skall de väl jobba i ett Danskt företag och betala skatt där...
Enda problemet är att facket vill styra bolaget mer än vad ägarna gör... Men köp då ett eget flygbolag då kära fackförering och sluta strandsätta resenärer som får lida stort för er makthunger...

Nä detta gör bara att jag ser mer negativt på facket sossar och andra korupta individer som säger sig stötta de utsatta på arbetsmarknaden, för 100 år sedan gjorde facket bra saker, nu hittar de på saker för att ha något att göra och att få synas i tv.

Sen får man inte glömma att är du politiskt intresserad av SD, ett Svenskt legalt parti som finns i riksdagen blir du utesluten från facket... Facket älskar makt.
#686 2015-03-07, 12:26
VitruvianskeMannen
Ursprungligen postat av Enydrion
Vi får väl hoppas att de lägger ner, så att piloterna kan få sin anställningstrygghet någonannanstans...


Så är det. Lägg ner skiten, om de inte lyckas ha lönsamhet. Piloterna "som tydligen så attraktiva på arbetsmarknaden" kan ju då hitta nya högavlönade jobb någon annanstans.

Win Win således!
#687 2015-03-07, 15:32
Ursprungligen postat av beaver_se
Ingen pilot & övrig personal har mått dåligt av att arbeta för Norwegian, bolaget har också gjort det acceptabelt för oss med familj i Asien att oftare kunna besöka dem. Alla Nöjda utan facket.
Själv har jag köpt biljetter och det kommer att bli problem med anslutningflyget och ge mig stora problem, flygbolaget ser jag försöker "rädda" oss kunder från eländet facket startat...

Största problemet är då facket, de har storhetsvansinne sen tidigare, att löven och Marita Ulvskog (S) ger sig in i debatten är bara så tröttsamt och pinsamt, var var de när det handlade om alla vanliga SAAB anställda? i Sverige.

Men om man inte skall få ha bemanningsföretag så börja med att ta bort de som redan finns i Sverige på andra marknader... Sen kan man prata om flyget, piloter mm har ju lite bättre ekonomi än vanliga arbetare som idag går på bemanningsföretag, om de överlever borde piloterna göra det med...

Piloterna har det bra och vad de idag gnäller om är att fackets makt ev kan minskas om det blir bolag i de tre länderna, de får samma villkor som idag men bor de i Sverige jobbar de i ett Svenskt bolag, bor de i Danmark ja då skall de väl jobba i ett Danskt företag och betala skatt där...
Enda problemet är att facket vill styra bolaget mer än vad ägarna gör... Men köp då ett eget flygbolag då kära fackförering och sluta strandsätta resenärer som får lida stort för er makthunger...

Nä detta gör bara att jag ser mer negativt på facket sossar och andra korupta individer som säger sig stötta de utsatta på arbetsmarknaden, för 100 år sedan gjorde facket bra saker, nu hittar de på saker för att ha något att göra och att få synas i tv.

Sen får man inte glömma att är du politiskt intresserad av SD, ett Svenskt legalt parti som finns i riksdagen blir du utesluten från facket... Facket älskar makt.


Fast facket är piloterna. Om alla piloter gick ur facket hade man inte haft någon makt, så kanske ligger det något i vad man säger?

Sen kan ju du som passagerare också köpa en biljett i ett bolag som har nöjdare medarbetare, så löser du ju problemet för dig själv med att det finns risk för strejk.
#688 2015-03-07, 15:52
beaver_se
Ursprungligen postat av Hefaiston
Fast facket är piloterna. Om alla piloter gick ur facket hade man inte haft någon makt, så kanske ligger det något i vad man säger?

Sen kan ju du som passagerare också köpa en biljett i ett bolag som har nöjdare medarbetare, så löser du ju problemet för dig själv med att det finns risk för strejk.

För egen del är facket idag bara en ekonomisk försäkring om man blir av med jobbet, så mitt fack är fan inte "min yrkesgrupp " på något vis. De är ett gäng som vill styra som bolagsägare trots att de inte äger en krona i företaget, de har passerat bäst före datum och är bara en försäkring i mina ögon.

Nöjda arbetare är de redan i de som arbetar i Norwegian, det är facket som vill ha mer kontroll och styrning över bolaget. Makt makt och makt är vad de dräglar över.

Lite som MP, de gillar att åka taxi äta gott och slippa följa miljölagarna, de lever i en drömvärld där Sverige skall skyddas av ( inte ett försvar) utan lite cyberiskt med brandväggar runt Sveriges internet, så är folket som lever under den röda flaggan "lev som en borgare, men på någon annans pengar"
#689 2015-03-07, 16:22
whee
Ursprungligen postat av beaver_se
För egen del är facket idag bara en ekonomisk försäkring om man blir av med jobbet, så mitt fack är fan inte "min yrkesgrupp " på något vis. De är ett gäng som vill styra som bolagsägare trots att de inte äger en krona i företaget, de har passerat bäst före datum och är bara en försäkring i mina ögon.

Nöjda arbetare är de redan i de som arbetar i Norwegian, det är facket som vill ha mer kontroll och styrning över bolaget. Makt makt och makt är vad de dräglar över.

Lite som MP, de gillar att åka taxi äta gott och slippa följa miljölagarna, de lever i en drömvärld där Sverige skall skyddas av ( inte ett försvar) utan lite cyberiskt med brandväggar runt Sveriges internet, så är folket som lever under den röda flaggan "lev som en borgare, men på någon annans pengar"


Tvivlar starks på att piloterna inte skulle vara med på tåget här, du talar i nattmössan är jag rädd. Själv är jag med i mitt fack utan att betala för a-kassa. Litar på att de sköter sig så jag behåller jobbet så länge jag tycker lönen är värt det.

Problemet du har privat med inställda flyg är som sagt enklare att lösa, flyg med ett stabilare bolag, t ex Finnair så kommer du fram och tillbaka utan strejk.

Såg en snyfthistoria på Aftonbladet här om dagen då en dam var förtvivlad som minsan hade betalat hela 399:- för sin biljett och inser inte själv problemet med det.
#690 2015-03-07, 17:34
Ursprungligen postat av beaver_se
För egen del är facket idag bara en ekonomisk försäkring om man blir av med jobbet, så mitt fack är fan inte "min yrkesgrupp " på något vis. De är ett gäng som vill styra som bolagsägare trots att de inte äger en krona i företaget, de har passerat bäst före datum och är bara en försäkring i mina ögon.

Nöjda arbetare är de redan i de som arbetar i Norwegian, det är facket som vill ha mer kontroll och styrning över bolaget. Makt makt och makt är vad de dräglar över.

Lite som MP, de gillar att åka taxi äta gott och slippa följa miljölagarna, de lever i en drömvärld där Sverige skall skyddas av ( inte ett försvar) utan lite cyberiskt med brandväggar runt Sveriges internet, så är folket som lever under den röda flaggan "lev som en borgare, men på någon annans pengar"



Jag antar att du själv är pilot för norwegian så säkert som du uttalar dig om deras arbetsförhållanden?

Jag själv är med i en stor fackförening (tusentals personer över hela landet med spridda uppgifter) men det som gör facket så viktigt för mig är att vi har representation lokalt och inom bolaget på alla nivåer. Dessutom är mina fackrepresentanter vettiga människor som inser att man måste ha ekonomi i ett bolag, men trots det vägrar tumma på t.ex. viktiga säkerhetsfrågor. Personligen tycker jag snarare att mitt fack går för mycket på arbetsgivarens linje än tvärtom, men kanske är det för att dom har bättre insett i t.ex. ekonomin än vad jag har.


Men det som är så bra med allt detta är ju att du själv kan välja. Vill du inte vara med i facket så var då inte det. Vill du inte flyga med Norwegian så gör du inte det. Själv är jag med i mitt fack men jag flyger inte norwegian om jag kan undvika det (vilket jag kunnat dom senaste fem åren). Fortsätter dom åt det här hållet kanske jag lägger dom ifrån "undvik om inte oundvikligt" till "flyg inte med ens om det är enda alternativet".


Jag håller med whee, en stor del av problemet är att människor betalar struntsummor för sina flygbiljetter och sen inte förstår varför piloterna strejkar, eller varför det kostar lika mycket som biljetten att checka in bagage, eller varför dom itne får välja sin egen sittplats, etc etc etc.
#691 2015-03-07, 18:55
bijjer
Ursprungligen postat av beaver_se
För egen del är facket idag bara en ekonomisk försäkring om man blir av med jobbet, så mitt fack är fan inte "min yrkesgrupp " på något vis. De är ett gäng som vill styra som bolagsägare trots att de inte äger en krona i företaget, de har passerat bäst före datum och är bara en försäkring i mina ögon.


Varför är du med i facket om du bara är ute efter en arbetslöshetsförsäkring? Du vet väl att du inte måste vara ansluten till ett fackförbund för att vara med i akassan? Inkomstförsäkringar, privata sådana, finns för den som inte vill vara med i facket av olika anledningar.

Du verkar för övrigt vara en sådan som köper allt Norwegian, i det här fallet, skriver trots att man hela tiden blir påkommen med att inte lämna korrekta uppgifter.

Här är en video som du kan förkovra dig i en stund och förstå varför du behöver lära dig att bli mer källkritisk.

https://www.youtube.com/watch?v=tAgjII4CRi4

Ursprungligen postat av whee
Tvivlar starks på att piloterna inte skulle vara med på tåget här, du talar i nattmössan är jag rädd. Själv är jag med i mitt fack utan att betala för a-kassa. Litar på att de sköter sig så jag behåller jobbet så länge jag tycker lönen är värt det.


Du har givetvis helt rätt. I princip alla piloter som flyger för Norwegian, och då begränsar jag mig inte bara till de Skandinaviska piloterna, stöttar facket fullt ut i den här konflikten.
#692 2015-03-07, 20:22
bracv
Är det vansinigt och köpa en flygbiljett från USA till Köpanhamn med avfärd 30april?
#693 2015-03-07, 23:31
growboss
Ursprungligen postat av bracv
Är det vansinigt och köpa en flygbiljett från USA till Köpanhamn med avfärd 30april?

Jag har själv köpt (se innan strejken) 2 biljetter (inom Europa) med avfärd 18 april och 16 maj. Är faktiskt lite nojig på att detta inte kommer att ta slut.

Jag ringde Norwegians kundtjänst och sa att dom skulle komma till en lösning senast nästa vecka. Ett nytt möte hade dom idag efter att det förra hade fallit samman igår. Vi får hoppas att det löser sig snart.
#694 2015-03-08, 06:34
Redor
I mångas ögon har Norwegian blivit det nya RyanAir. Vilket är rätt märkligt eftersom Ryan inte på många sätt kan liknas Ryan. Bara för att det nu är problem i.om strejken, kundtjänst kanske inte svarar direkt och frågor kring ersättning är obesvarade så målar man upp en bild som egentligen inte existerar.
Visst ska det vara schyssta villkor. Men det finns väl en gräns för vilka metoder man får ta till för att få till dessa. Det är oansvarigt av Norwegian att inte tillämpa dessa men det är lika oansvarigt av piloterna att gå ut i strejk och försätta företaget dem jobbar för i en väldigt stor och svår ekonomisk sits. Det är alltid arbetsgivaren som i slutändan bestämmer, gillar man inte det så slutar man. Varför säger då inte alla piloter upp sig, istället för att köra ett barnsligt maktspel mot sin arbetsgivare.

Hur skulle det se ut om N skulle gå med helt på piloternas krav?. Då är det ju piloterna som styr bolaget, inte cheferna och det funkar inte. En förlikning hade väl varit det bästa, att parterna möts på halva vägen.
#695 2015-03-08, 11:14
Ursprungligen postat av Redor
I mångas ögon har Norwegian blivit det nya RyanAir. Vilket är rätt märkligt eftersom Ryan inte på många sätt kan liknas Ryan. Bara för att det nu är problem i.om strejken, kundtjänst kanske inte svarar direkt och frågor kring ersättning är obesvarade så målar man upp en bild som egentligen inte existerar.
Visst ska det vara schyssta villkor. Men det finns väl en gräns för vilka metoder man får ta till för att få till dessa. Det är oansvarigt av Norwegian att inte tillämpa dessa men det är lika oansvarigt av piloterna att gå ut i strejk och försätta företaget dem jobbar för i en väldigt stor och svår ekonomisk sits. Det är alltid arbetsgivaren som i slutändan bestämmer, gillar man inte det så slutar man. Varför säger då inte alla piloter upp sig, istället för att köra ett barnsligt maktspel mot sin arbetsgivare.

Hur skulle det se ut om N skulle gå med helt på piloternas krav?. Då är det ju piloterna som styr bolaget, inte cheferna och det funkar inte. En förlikning hade väl varit det bästa, att parterna möts på halva vägen.


Fast det är väl en förlikning man jobbar mot. Men du kan vända på steken också, i teorin behövs inte fackföreningar eller lagstiftning för människor och företagsledare är godhjärtade människor. Men i praktiken funkar det inte så. Som arbetsgivare kan man inte göra hur som helst heller.

Jag vet inte hur du reagerat, men om min fasta anställning ändrats till tillfälliga kontrakt via bemanningsföretag hade jag också protesterat och strejkat. Hade det sen inte gått att få en lösning hade jag letat efter nytt jobb, men det är inte alltid så enkelt. Dessutom jobbar man antagligen på ett företag av en anledning (man vill ha en viss bas t.ex.) och att bara flytta hur som helst är inte alltid så enkelt med familj och annat som ska tänkas på.

Jag tror inte att någon strejkar bara för skojs skull eller för att visa sin makt. Man strejkar för att visa sitt starka missnöje med hur företaget drivs. Sen kan man antingen strejka en industri i graven (brittiska gruvarbetarna t.ex.) eller fackligt kämpa sig till bra villkor (industriarbetare t.ex. verkar ofta hamna i den gruppen). Vilket detta slutar i får vi nog se till slut.
#696 2015-03-08, 11:31
Tystnad
Ursprungligen postat av bijjer
Ingångslön på Norwegian ligger på knappt 30,000 kronor i månaden. Topplön ligger på lite drygt 80,000 kronor i månaden för en kapten med 14 år i bolaget.

Ingångslön på SAS lite drygt 25,000 kronor och topplön drygt 90,000 i månaden för en kapten med 30 år i bolaget.

På Ryanair finns ingen ingångslön. Piloter som vill flyga på Ryanair måste bli delägare i ett Irländskt ltd. company och får där en intäkt som börjar på runt 300 kronor per flygtimme och stiger till ca 650 kronor per flygtimmer för en styrman efter ett par år. Kapten kan fakturera runt 1,200 kronor per flygtimme. Maximal flygtid per år i Europa är enligt regelverket 900 flygtimmar, maximal arbetstid är 2000 per år. Från intäkterna får sedan avräknas revisorskostnader (tvingande att använda av Ryanair utsedd revisor), uniformskostnader, försäkringar, pensionsavsättningar, arbetsgivaravgifter m.m. och vad man då har för lön blir oerhört svårt att säga.

Som egenföretagare i Ryanair är du helt utlämnad till dem att besluta om och erbjuda dig timmar. Du har ingen som helst möjlighet att själv styra över din arbetstid men har ändå ett exklusivt avtal med Ryanair och får inte utföra arbete för andra uppdragsgivare.

Det är precis det här som strejken handlar om. Det sätt som Ryanair anlitar piloter är givetvis totalt oacceptabelt ur ett arbetsmarknadsperspektiv och det är åt det hållet Norwegian är på väg. På Norwegian kallar man det för bemanningsföretag och ett organisationsval, men i verkligheten handlar det givetvis om att splittra kåren och inte tillåta piloterna att ha kollektiva förhandlingar.



Väldigt informativt inlägg!

Har inte slavisk följt hela tråden från början, men det är väl liknande anställningsförhållande som Ryanair har som Norwegian är ute efter på sikt?

Tragisk om det skulle bli så på flyget likt fjärrtransporterna inom åkerierna att vi till slut inte har kvar några Svenska (Nordiska) chafförer/anställda utan allt är utlagt i länder med dåliga anställningsvilkor och låga löner.
Sjöfarten har vi ju forlorat sedan länge.