Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1273 2009-07-09, 21:58
bijjer
Ursprungligen postat av pilot

Nu mera kan jag inte nämna nån CFIT olycka efter att flygplanen fått GPWS (ett system som varnar oss).


Nja, även om CFIT har minskat till nära noll sedan införandet av GPWS händer det fortfarande.

Den senaste jag kan dra mig till minnes var World Focus Airlines senhösten -07. De opererade åt Atlasjet och kraschade i bergig terräng i Turkiet någonstans. Nu vet jag inte om jag skulle räkna dessa bolag till väst-standard förvisso. Det var dock trist att följa utveckling hos dessa med ett antal mindre incidenter och till sist ett haveri med tragisk utgång. Bl.a. inträffade denna incident i Östersund:
http://www.expressen.se/nyheter/1.838874/charterplan-nara-katastrof-i-ostersund

När vi också tar upp CRM-biten kan man undra hur den fungerar i Turkiet. Vad jag förstår så fick båda dessa piloter sparken efter att ovanstående uppdagats. Frågan är förstås vilka andra åtgärder som vidtogs, då jag inte tror att det brister i individuella piloters kompetens och omdöme, utan snarare i utbildning och organisation på större skala.
#1274 2009-07-09, 22:13
Cuprum
Får man ta med sig lustgaspatroner (som man använder till gräddsifoner med ca 8 g gas/patron) i de incheckade bagaget?
Flyget är inom EU.
#1275 2009-07-09, 23:46
sleinad
Ursprungligen postat av Coolcitte
Tror att Air Crash Investigations gjorde en dokumentär om det där. Hemskt när man ser hur KLM-kaptenen vägrar följa det F/OŽn säger, för att sen se när Pan Am-planet står på banan och ser jumbon komma emot dom. Riktigt ångestfyllt när dom säger "That son of a bitchŽs coming straight at us". Man vet ju hur det kommer sluta.

Nu vet jag dock inte hur vinklad den dokumentären var, men det konstaterades väl efter kraschen att det var KLM-kaptenens och Tenerifa ATCŽs fel?


Har också sett den, samt läst en kortfattad version av haverirapporten.
Av vad jag kommer ihåg så fick KLM-kaptenen stor skuld just på grund av att han direkt struntade i vad vad F/O och även mekanikern sa.
ATC fick delvis skuld för att han gett de lite konstig väg, men han ursäktades något pga det är en liten flygplats och han verkligen inte är van att hantera så stora plan, plus att de hade sådan otur att de pratade i munnen på varandra när KLM-kärran väl drog på.

Har för mig att det var så iaf.
#1276 2009-07-10, 13:12
Tjohilda
Ursprungligen postat av ksv
Ja, den i Oskarshamn.

Styrmannen ansåg att han borde vara kapten och vittnen från flygningen innan berättade att de grälade öppet inför passagerarna. Flygplanet var fellastat och flögs in i en stall men en bidragande orsak till att situationen uppstod var att piloterna direkt motarbetade varandra.
Tack, mycket intressant. Nu har jag läst på lite, tydligen var piloterna 1 st bilhandlare och 1 st frikyrkopastor, de lär ha varit oense redan om språket...Sen berodde det tydligen på att de av skattepengar övergödda politikerna inte suttit still heller vilket tydligen märks i ett såpass litet plan.

Jag såg på "Air crasch investigators" en liknande olycka i ett liknande plan, fast denna gång faktiskt med en ung kvinnlig kapten. Men hon hade uppenbarligen inte en chans vid starten så baktungt som det blev
#1277 2009-07-10, 21:08
ksv
Här är ett par andra kända olyckor där dåligt CRM och svagt ledarskap varit direkt avgörande:

Saudi Arabian Airlines Flight SV163
Brand sprider sig genom kabinen och de vänder visserligen tillbaka för landning, men kaptenen verkar sakna all förmåga att leda sin besättning. Istället för att ge order om att förbereda för evakuering sitter han och småvisslar för sig själv. Väl på marken bromsar han inte in utan åker istället ifrån brandbilarna. Vid slutet av banan svänger han av men stänger inte av motorerna förrän efter fyra minuter.
När brandmännen väl lyckades ta sig in var alla döda.

United Airlines Flight 173
Piloterna får för sig att alla landningsställen inte kommit ut, avbryter inflygningen och lägger sig i väntläge för att felsöka.
Kaptenen är helt insnöad på problemet med landningsställen och trots att både styrmannen och färdmekanikern påpekar att bränslet är på väg att ta slut, verkar han inte bry sig. De gör å andra sidan inga större försök att få fram budskapet.
De havererar så småningom efter att alla fyra motorerna stannat. Det var f.ö. ingen fel på landningsställen.


Men som påpekats tidigare i tråden, läggs idag stora resurser på utbildning inom CRM.

Ursprungligen postat av pilot
Undra vad dom hade tänkt göra på semestern eftersom dom var så störda över att behöva dela rum med sina barn?
#1278 2009-07-10, 21:33
pilot
Ursprungligen postat av ksv

United Airlines Flight 173
Piloterna får för sig att alla landningsställen inte kommit ut, avbryter inflygningen och lägger sig i väntläge för att felsöka.
Kaptenen är helt insnöad på problemet med landningsställen och trots att både styrmannen och färdmekanikern påpekar att bränslet är på väg att ta slut, verkar han inte bry sig. De gör å andra sidan inga större försök att få fram budskapet.
De havererar så småningom efter att alla fyra motorerna stannat. Det var f.ö. ingen fel på landningsställen.


Påminner lite om Eastern olyckan. Dom kommer in för landning, stället går ner men en lampa som indikerar att stället har låst sig tänds inte. Dom avbryter och lägger sig i väntläge och försöker felsöka. Kaptenen misstänker att stället är nere och låst men det är bara lampan som har slutat fungera.
Vid ett light test visar det sig att lampan inte går igång men kaptenen vill vara 100% säker på att stället verkligen är nere och att det inte råkar vara så att lampa och stället har slutat fungera samtidigt.

Brist på CRM och MCC slutar med att dom slutar flyga flygplanet och lägger all sin koncentration på att försöka lösa ett problem och flygplanet kraschar rakt ner.
Det var f.ö. ingen fel på landningsställen. (dom kraschade pga en trasig lampa)

Man kan läsa mer här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Air_Lines_Flight_401


Ursprungligen postat av ksv

Undra vad dom hade tänkt göra på semestern eftersom dom var så störda över att behöva dela rum med sina barn?


#1279 2009-07-10, 21:55
Stinken
Ursprungligen postat av ksv
Här är ett par andra kända olyckor där dåligt CRM och svagt ledarskap varit direkt avgörande:

Saudi Arabian Airlines Flight SV163
Brand sprider sig genom kabinen och de vänder visserligen tillbaka för landning, men kaptenen verkar sakna all förmåga att leda sin besättning. Istället för att ge order om att förbereda för evakuering sitter han och småvisslar för sig själv. Väl på marken bromsar han inte in utan åker istället ifrån brandbilarna. Vid slutet av banan svänger han av men stänger inte av motorerna förrän efter fyra minuter.
När brandmännen väl lyckades ta sig in var alla döda.

United Airlines Flight 173
Piloterna får för sig att alla landningsställen inte kommit ut, avbryter inflygningen och lägger sig i väntläge för att felsöka.
Kaptenen är helt insnöad på problemet med landningsställen och trots att både styrmannen och färdmekanikern påpekar att bränslet är på väg att ta slut, verkar han inte bry sig. De gör å andra sidan inga större försök att få fram budskapet.
De havererar så småningom efter att alla fyra motorerna stannat. Det var f.ö. ingen fel på landningsställen.


Men som påpekats tidigare i tråden, läggs idag stora resurser på utbildning inom CRM.

Undra vad dom hade tänkt göra på semestern eftersom dom var så störda över att behöva dela rum med sina barn?


pilot, du flyger B737 för Ryan va? Vad flyger du, ksv?
#1280 2009-07-10, 22:00
Kläppskog
Ursprungligen postat av ksv
Här är ett par andra kända olyckor där dåligt CRM och svagt ledarskap varit direkt avgörande:

Saudi Arabian Airlines Flight SV163
Brand sprider sig genom kabinen och de vänder visserligen tillbaka för landning, men kaptenen verkar sakna all förmåga att leda sin besättning. Istället för att ge order om att förbereda för evakuering sitter han och småvisslar för sig själv. Väl på marken bromsar han inte in utan åker istället ifrån brandbilarna. Vid slutet av banan svänger han av men stänger inte av motorerna förrän efter fyra minuter.
När brandmännen väl lyckades ta sig in var alla döda.

United Airlines Flight 173
Piloterna får för sig att alla landningsställen inte kommit ut, avbryter inflygningen och lägger sig i väntläge för att felsöka.
Kaptenen är helt insnöad på problemet med landningsställen och trots att både styrmannen och färdmekanikern påpekar att bränslet är på väg att ta slut, verkar han inte bry sig. De gör å andra sidan inga större försök att få fram budskapet.
De havererar så småningom efter att alla fyra motorerna stannat. Det var f.ö. ingen fel på landningsställen.
Det är ju sådana här historier som gör folk flygrädda. :'( Man får ju inget större förtroende för yrkeskåren. De två ovanstående, och även den "pilot" berättade om, verkar ju varit riktiga lallare. Är det sådana man åker med?
#1281 2009-07-10, 23:46
pilot
Ursprungligen postat av Kläppskog
Det är ju sådana här historier som gör folk flygrädda. :'( Man får ju inget större förtroende för yrkeskåren. De två ovanstående, och även den "pilot" berättade om, verkar ju varit riktiga lallare. Är det sådana man åker med?


Errare humanum est som sagt. Jag personligen har stort förtroende för hela pilotkåren och skulle inte oroa mig det minsta om jag flyger med ett flygbolag här i Europa.
#1282 2009-07-11, 10:34
ksv
Ursprungligen postat av Stinken
pilot, du flyger B737 för Ryan va? Vad flyger du, ksv?
B767. Har nämn det tidigare i tråden.

Ursprungligen postat av Kläppskog
Det är ju sådana här historier som gör folk flygrädda. :'( Man får ju inget större förtroende för yrkeskåren. De två ovanstående, och även den "pilot" berättade om, verkar ju varit riktiga lallare. Är det sådana man åker med?
Du verkar ha missat helt vad det är jag och pilot försöker förmedla.

Olyckorna i fråga skedde för 30 år sedan och sedan dess har det skett enormt mycket inom området.
Från att inte funnits alls, har CRM kommit att bli en vetenskap det forskas i på universiteten och alla piloter i västvärlden får fortlöpande utbildning inom området.
#1283 2009-07-11, 12:18
Kläppskog
Ursprungligen postat av ksv
Olyckorna i fråga skedde för 30 år sedan och sedan dess har det skett enormt mycket inom området.
Det stod inga årtal i era inlägg.
#1284 2009-07-12, 10:57
Powerless1
Och även denna SAS-olycka - för 40 år sen - tror man berodde på dålig koordination i cockpit:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19690113-0

Som sagt, i de västerländska länderna har detta blivit mycket ovanligt numera.