Här är ett par andra kända olyckor där dåligt CRM och svagt ledarskap varit direkt avgörande:
Saudi Arabian Airlines Flight SV163
Brand sprider sig genom kabinen och de vänder visserligen tillbaka för landning, men kaptenen verkar sakna all förmåga att leda sin besättning. Istället för att ge order om att förbereda för evakuering sitter han och småvisslar för sig själv. Väl på marken bromsar han inte in utan åker istället ifrån brandbilarna. Vid slutet av banan svänger han av men stänger inte av motorerna förrän efter fyra minuter.
När brandmännen väl lyckades ta sig in var alla döda.
United Airlines Flight 173
Piloterna får för sig att alla landningsställen inte kommit ut, avbryter inflygningen och lägger sig i väntläge för att felsöka.
Kaptenen är helt insnöad på problemet med landningsställen och trots att både styrmannen och färdmekanikern påpekar att bränslet är på väg att ta slut, verkar han inte bry sig. De gör å andra sidan inga större försök att få fram budskapet.
De havererar så småningom efter att alla fyra motorerna stannat. Det var f.ö. ingen fel på landningsställen.
Men som påpekats tidigare i tråden, läggs idag stora resurser på utbildning inom CRM.
Ursprungligen postat av pilot
Undra vad dom hade tänkt göra på semestern eftersom dom var så störda över att behöva dela rum med sina barn?