Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1285 2009-07-14, 22:05
Larsson85
Jag har laddat hem 54 dokumentärer som flygplansolyckor, och tittat på en del. Det som har förvånat mig mest är hur svårt det verkar vara att kraschlanda ett flygplan när t.ex bränslet tar slut (vilket för övrigt verkar vara en vanlig anledning till kraschlandingar).

Jag har alltid trott att flygplan är designade för att klara en kraschlandning, men till min förvåning så verkar chanserna vara väldigt små, och om man försöker i vatten så är det ännu värre.

ksv: Hur är piloter tränade för att klara av en kraschlandning, och hur är chanserna att klara av en sån med ett stort passagerarplan? Hur skiljer det sig mellan vatten och fast mark?

Det jag har förstått så är vatten riktigt illa eftersom planet graver sig ner i vattnet och går i bitar, medans man kan kasa på marken på fast land.
#1286 2009-07-14, 22:15
Kläppskog
Ursprungligen postat av Larsson85
Det som har förvånat mig mest är hur svårt det verkar vara att kraschlanda ett flygplan när t.ex bränslet tar slut (vilket för övrigt verkar vara en vanlig anledning till kraschlandingar).

Att kraschlanda lär väl inte vara så svårt. Det är ju bara att dra rakt ner i backen. Men det är väl knappast något man önskar. Det svåra måste väl vara att utföra en någorlunda kontrollerad nödlandning?
#1287 2009-07-14, 22:34
Larsson85
Ursprungligen postat av Kläppskog
Att kraschlanda lär väl inte vara så svårt. Det är ju bara att dra rakt ner i backen.


Jag menade så klart med god utgång där många överlever. Utan bränsle går det inte att använda motorerna för att bromsa heller.
#1288 2009-07-14, 22:36
Kläppskog
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag menade så klart med god utgång där många överlever.
Men då är det ju tack och lov ingen krasch. Det finns säkert någon korrekt branschterm för detta, men för mig är en krasch något förödande.
#1289 2009-07-15, 00:26
Larsson85
Ursprungligen postat av Kläppskog
Men då är det ju tack och lov ingen krasch. Det finns säkert någon korrekt branschterm för detta, men för mig är en krasch något förödande.


För mig så är något som bara benäms som nödlandning ganska harmlöst, typ att man tvingas omdirigera till en närmare flygplats för att se över planet. Vid en kraschlandning tvingas man landa var man än befinner sig, eller möjligen på en flygplats med ett mycket svårmanövererat plan.
#1290 2009-07-15, 05:12
Kläppskog
Ursprungligen postat av Larsson85
Vid en kraschlandning tvingas man landa var man än befinner sig, eller möjligen på en flygplats med ett mycket svårmanövererat plan.
Okej, ja men då är det säkert så. Googlar man på krasch så rimmar det dock ganska illa med vad du säger.
#1291 2009-07-15, 10:02
TheMouse
En nödlandning är en nödlandning oavsett om det är mitt ute på havet eller på en asfalterad bana.
Det är förutsättningarna som gör det till en nödlandning.
När nödlandningen går åt pipan skulle man möjligtvis kunna kalla det för en kraschlandning.
Alltså det finns egentligen ingenting som heter kraschlandning, man kan genomföra en mer eller mindre lyckad nödlandning. Vad media sedan kallar det är en helt annan sak.
Skulle ett flygplan kraschlanda, som en del uttrycker det, så kallar branschen det för ett haveri.
#1292 2009-07-15, 10:56
zach
Ordmärkeri-VM här inne...?

Hittade en länk som kanske är intressant för nån här inne:

http://www.planecrashinfo.com/cause.htm

"Survival rate of passengers on aircraft ditching during controlled flight - 53%"
#1293 2009-07-15, 11:10
dolppen
Ursprungligen postat av Larsson85

ksv: Hur är piloter tränade för att klara av en kraschlandning, och hur är chanserna att klara av en sån med ett stort passagerarplan? Hur skiljer det sig mellan vatten och fast mark?


Tränade inför kraschlanda, de är väl lika tränade som en självmordsbombare.

Nä, men simulator måste väl finnas men det går ju aldrig att återskapa en riktig paniksituation. Är du flygrädd och har bara tankat filmer och dokumentärer om krascher?
Det finns ju minst lika många dokumentärer där piloterna gjort ett bra jobb och lyckats få ner planen säkert. Om du väger upp ditt tittande med sådana filmer så kanske det känns bättre...
#1294 2009-07-15, 12:05
zobban
jag är inte rädd för att flyga jag gilllar mest den snabba hastigheten vid starten den är cool , de enda jag är lite rädd är 2 grejer: första grejen är när planet lyfts från marken man märker hur man förlorar gravitationen i kroppen de känns obehagligt, och den andra är när planet är upp och svänger typ åt höger sidan och går lite nedåt de känns lite jobbigt, men de kanske beror på att jag inte flyger så ofta typ 1 gång om året

brukar flygpiloten blinka när han/hon svänger höger eller vänster typ som man blinkar med bilen.? hur klarar flygplanet olika temperaturer upp i höjden va är de för typ av material typ mötrar skruvar som finns i flygplanet ? va är de för skillnad mellan de flygplan som du själv går in genom trapporna upp, och så finns de flygplan som du går in genom entren så finns de en liten sorts tunnel sen kommer du in i flygplanet, de finns inga trappor där utan en dörr till flygplanet är öppen och du går igenom entren en sorts liten tunnel korridor och in i flygplanet.
#1295 2009-07-15, 12:08
Larsson85
Ursprungligen postat av dolppen
Tränade inför kraschlanda, de är väl lika tränade som en självmordsbombare.

Nä, men simulator måste väl finnas men det går ju aldrig att återskapa en riktig paniksituation. Är du flygrädd och har bara tankat filmer och dokumentärer om krascher?
Det finns ju minst lika många dokumentärer där piloterna gjort ett bra jobb och lyckats få ner planen säkert. Om du väger upp ditt tittande med sådana filmer så kanske det känns bättre...


Jag är inte flygrädd, men väldigt intresserad av pilotjobbet, och tycker att dom är fruktansvärt spännande att titta på. Själv flyger jag gärna.

Jag tycker bara att det hade varit kul att veta om piloter är tränade för att kunna ta ner ett stort passagerarplan på random mark, och vatten. Eller om detta inte anses som något man kan träna på.

Det hade också varit kul att veta om trafikpiloter är tränade för att utföra avancerad flygning med stora passagerarplan?
#1296 2009-07-15, 12:41
pilot
Ursprungligen postat av zobban

brukar flygpiloten blinka när han/hon svänger höger eller vänster typ som man blinkar med bilen.?

Nej, i småflygplan kollar man tex till höger först för att seså ingen är där sen svänger man. I trafikflygplan svänger man bara när man vet att ingen är där. Tex över speciella punkter som piloten vet om att han ska svänga över redan innan start.
Ursprungligen postat av zobban

hur klarar flygplanet olika temperaturer upp i höjden

Flygplan är byggda för att klara temperaturskillnaderna. Finns vissa begränsningar, tex måste man hålla koll på bränsletemperaturen så den inte blir för kall. (Jag har aldrig vart med om att det händer där jag flyger)
Ursprungligen postat av zobban

va är de för typ av material typ mötrar skruvar som finns i flygplanet ?

Allt från aluminium och titan till kolfiber och plast.
Ursprungligen postat av zobban

va är de för skillnad mellan de flygplan som du själv går in genom trapporna upp, och så finns de flygplan som du går in genom entren så finns de en liten sorts tunnel sen kommer du in i flygplanet, de finns inga trappor där utan en dörr till flygplanet är öppen och du går igenom entren en sorts liten tunnel korridor och in i flygplanet.

Det är ingen skillnad på flygplanen. Det är bara olika sätt att gå in i dom. På stora flygplatser finns den där tunneln du pratar om. På mindre flygplatser drar dom bara ut en trappa till dörren.