Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1249 2009-07-06, 15:51
ksv
Ursprungligen postat av kmbali
Nu är det så att jag bor i Indonesien och chansen att störtar när man flyger inrikes här är kanske en liten mikroprocent större än om man flyger i Europa.
Det är nog tyvärr större skillnad än så.
Det bär emot att riskera späda på din flygrädsla, men det vore värre att undanhålla fakta.

Indonesien är ett av mycket få länder i världen där flygsäkerheten är i så uselt skick att landets samtliga flygbolag finns på EU:s svarta lista.
Det är bara Indonesien, Kongo-Kinshasa, Ekvatorialguinea, Liberia, Sierra Leone och Swaziland som lyckats få samtliga sina flygbolag klassade som livsfarliga. Om man överhuvudtaget måste flyga till dessa länder bör man välja något utländskt flygbolag.

Trots att jag inte är det minsta flygrädd, skulle jag aldrig sätta min fot på något av dessa bolag:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air_carriers_banned_in_the_European_Union

Ursprungligen postat av kmbali
Det bolag jag känner är säkrast är Lion Air.

Inte Lion Mentari Airlines (LNI) hoppas jag?

Ursprungligen postat av kmbali
Jag vet att en av deras gamla plan (MD-90) landade utan noshjul i början av året men det bekymmrar mig inte så mycket.
Dessa plan trafikerar inte sträckan Bali-Jakarta.
Utan de plan som används här är Boeing 737-900ER.

Nu till min fråga; Är dessa plan bra grejer? Är de säkrare än många andra plan?
Har ni någon erfarenhet av dessa plan?
Ja, den är nära besläktat med B737-800 som pilot flyger och som även jag flugit tidigare.
Det är ett modern och säkert flygplan. Förutsatt att den underhålls som den ska och personalen som hanterar den är kompetent.

Egentligen spelar flygplanstypen eller hur gammal den är, ganska liten roll. Det går utmärkt att operera en gammal DC-8:a från 60-talet på ett säkert sätt, bara underhållet sköts och personalen är välutbildad.
#1250 2009-07-06, 16:56
kmbali
Ursprungligen postat av ksv
Det är nog tyvärr större skillnad än så.
Det bär emot att riskera späda på din flygrädsla, men det vore värre att undanhålla fakta.

Indonesien är ett av mycket få länder i världen där flygsäkerheten är i så uselt skick att landets samtliga flygbolag finns på EU:s svarta lista.
Det är bara Indonesien, Kongo-Kinshasa, Ekvatorialguinea, Liberia, Sierra Leone och Swaziland som lyckats få samtliga sina flygbolag klassade som livsfarliga. Om man överhuvudtaget måste flyga till dessa länder bör man välja något utländskt flygbolag.

Trots att jag inte är det minsta flygrädd, skulle jag aldrig sätta min fot på något av dessa bolag:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_air_carriers_banned_in_the_European_Union

.


Men nu är det ju så att man kan inte direkt flyga nått annat bolag än ett indonesiskt när man flyger inrikes.
Så I guess I'll see you in HELL! muahahahaha

Tack iallafall för info om flygplanstypen
#1251 2009-07-07, 18:17
Coolcitte
Indonesien verkar inte vara så kul att flyga i.
Jag läser varje månad tidningen "Airliner World" och i den så har dom en kolumn där det står om månades haverier runt om i världen. Indonesien är alltid med en eller ett par gånger.
#1252 2009-07-07, 18:56
kmbali
Ursprungligen postat av Coolcitte
Indonesien verkar inte vara så kul att flyga i.
Jag läser varje månad tidningen "Airliner World" och i den så har dom en kolumn där det står om månades haverier runt om i världen. Indonesien är alltid med en eller ett par gånger.


Jaja alla plan rammlar ner i Indonesien

Skall väl sägas att ingen olycka med dödlig utgång har inträffat på Bali, senaste incidenten var 1993.
Senast det dog några männislor i Jakarta var 1991 då militären tappade en Herk i backen.

All info från denna sida:

http://www.baaa-acro.com/

Sidan verkar vara uppdaterad.
#1253 2009-07-07, 19:18
Broskbulle
Själv har jag flugit med PIA(Pakistan International Airlines) mellan Singapore och Jakarta, med böneutrop och skit i kabinen så lär jag aldrig göra om det mer! Men billigt var det, 105 US $ tur och otur.
#1254 2009-07-07, 19:19
ryssfyran
Ursprungligen postat av Broskbulle
Själv har jag flugit med PIA(Pakistan International Airlines) mellan Singapore och Jakarta, med böneutrop och skit i kabinen så lär jag aldrig göra om det mer! Men billigt var det, 105 US $ tur och otur.


Lust att berätta lite mer om hur det gick till? Fick upp en rolig bild i huvudet direkt när jag läste det.
#1255 2009-07-08, 11:24
Broskbulle
Det var ett antal år sen jag flög med PIA, så jag vet inte om det är så fortfarande.

Men det verkade vara ett konvetionellt böneutrop eller kanske ett förkortat för att passa slot-tiden som strömmade ut genom högtalarsystemet när alla hade kommit ombord. En hel del hade sina bönemattor utlagda och riktade mot Mecka(alla hade egna kompass i fickan). Det hela pågick ca 3-4 minuter innan alla satte sig i sina säten, förutom jag och ett par västerlänningar till som redan satt ner. Tilläggas ska att det såg trångt och jävligt ut när alla skulle ner på knä och samsas om utrymmet.

Sen till maten serverades det bara alkoholfria drycker. Jag var toksugen på en öl, men icke sa nicke!
#1256 2009-07-08, 14:47
Rexie123
Vilka länder har enligt er de skickligaste och mest erfarna piloterna?

Tack för en intressant tråd!
#1257 2009-07-08, 15:34
pilot
Ursprungligen postat av Rexie123
Vilka länder har enligt er de skickligaste och mest erfarna piloterna?

Tack för en intressant tråd!


Mer eller mindre hela Europa har samma standard på piloterna. Alla läser efter samma kursplan och har exakt samma licenser (JAA).
#1258 2009-07-08, 20:15
HOLLASAURUS
Tack för en bra tråd! Ska flyga den 15e juli med Ryanair till Kroatien så är lite nojig hehe, men efter att jag läst att chansen att krascha & dö är 1 på 10 miljoner blev jag något lugnare.

Dock undrar jag ett par saker:

- Är det säkrast att sitta vid vingarna eller är det på en annan plats i planet?
- Är det säkrast att sitta vid fönstret eller vid gången?
- Vad ska man göra om planet kraschar? Jag vet att det är 6 ggr värre att krascha i vatten än på land, eftersom kraschen i vatten är 6 ggr hårdare på vatten än på land, är detta sant?
- Om man nu skulle hamna i vattnet, hur fan tar man sig ut då? Min teori är att; dör man inte av kraschen så lär man ju drunkna sen, så oavsett vad så har det en dödlig utgång.
- Hur lång tid tar det att flyga mellan Sverige & Tyskland? Den lilla biten med vatten som skiljer.
- Har du nåt bra tips på om man skulle få någon slags panikattack, vad man ska göra? Har nämligen lite panikångest & vetinte hur det blir med det. Att andas lugnt är tydligen bra.
- Den har frågan har säkert dykt upp tidigare men kan turbulens bli farligt? (Om man nu inte håller på & springer runt i planet & riskerar att bryta nåt)

Haha lite katastroffrågor men vadfan, det är ju bra att veta!
#1259 2009-07-08, 20:32
pilot
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS
Tack för en bra tråd! Ska flyga den 15e juli med Ryanair till Kroatien så är lite nojig hehe, men efter att jag läst att chansen att krascha & dö är 1 på 10 miljoner blev jag något lugnare.


Dock undrar jag ett par saker:


Ursprungligen postat av HOLLASAURUS

- Är det säkrast att sitta vid vingarna eller är det på en annan plats i planet?

Spelar ingen roll var du sitter egentligen, fast jag brukar sätta mig vid en nödutgång om jag kan.
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS

- Är det säkrast att sitta vid fönstret eller vid gången?

Spelar ingen roll
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS

- Vad ska man göra om planet kraschar? Jag vet att det är 6 ggr värre att krascha i vatten än på land, eftersom kraschen i vatten är 6 ggr hårdare på vatten än på land, är detta sant?

Du ska göra som du blir instruerad av kabinpersonalen, det skiljer sig från flygplan till flygplan.
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS

- Om man nu skulle hamna i vattnet, hur fan tar man sig ut då? Min teori är att; dör man inte av kraschen så lär man ju drunkna sen, så oavsett vad så har det en dödlig utgång.

Återigen du tar dig ut som du blir instruerad att göra. På ryanair så är det nödutgångarna över vingarna som gäller om du hamnar i vattnet. Du kan även se http://www.youtube.com/watch?v=fwIe-e7Apkc
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS

- Hur lång tid tar det att flyga mellan Sverige & Tyskland? Den lilla biten med vatten som skiljer.

Över vattnet tar det typ 10 min eller nått sånt, fast du behöver inte oroa dig för det. När vi flyger inom europa är nödvattenladningar väldigt osannolika, vi har alltid massa flygplatser runtomkring oss. När vi flyger över vattnet mellan sverige och tyskland så ligger vi på marschhöjd och hade båda motorerna slutat fungera kan vi glidflyga till massa olika flygplatser.
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS

- Har du nåt bra tips på om man skulle få någon slags panikattack, vad man ska göra? Har nämligen lite panikångest & vetinte hur det blir med det. Att andas lugnt är tydligen bra.

Ta det lugnt, du har inget att oroa dig för det kan jag lova. Säg till flygvärdinnorna hur du känner innan start bara så känns det bättre att veta att dom vet om det iaf.
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS

- Den har frågan har säkert dykt upp tidigare men kan turbulens bli farligt? (Om man nu inte håller på & springer runt i planet & riskerar att bryta nåt)

Nej, du behöver inte oroa dig för turbulens du stöter på i samband med en vanlig flygning.
#1260 2009-07-08, 21:17
TheMouse
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS

- Har du nåt bra tips på om man skulle få någon slags panikattack, vad man ska göra? Har nämligen lite panikångest & vetinte hur det blir med det. Att andas lugnt är tydligen bra.


Det är inte farligt att få en panikattack.
Man tappar inte kontrollen och man blir inte galen.
Man dör inte heller.
Men det är fruktansvärt obehagligt.
Mitt tips till dig är att gå igenom flygningen i huvudet hemma i soffan, steg för steg.
Tycker du det är obehagligt att tänka på så gör det så ofta som möjligt.
Försök att inte använda starka preparat, då dessa bara skjuter problemen på framtiden.
Men känner du att du måste så ska du givetvis göra det.
Annars är andningsövningar bra, likaså att ha saker att göra och koncentrera sig på, läsa, lyssna mp3 och dyl.

Jag rekommenderar dig att läsa samma bok som jag rekommenderade en annan några sidor bak.
Boken ångest av Christer L. Nordlund

Den har hjälpt mig.
Jag känner mig fortfarande nervös inför min Usa resa i Sept. men det blir nog bra.