Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1261 2009-07-09, 02:27
HOLLASAURUS
Ursprungligen postat av pilot


Du ska göra som du blir instruerad av kabinpersonalen, det skiljer sig från flygplan till flygplan.

Återigen du tar dig ut som du blir instruerad att göra. På ryanair så är det nödutgångarna över vingarna som gäller om du hamnar i vattnet. Du kan även se http://www.youtube.com/watch?v=fwIe-e7Apkc

Över vattnet tar det typ 10 min eller nått sånt, fast du behöver inte oroa dig för det. När vi flyger inom europa är nödvattenladningar väldigt osannolika, vi har alltid massa flygplatser runtomkring oss. När vi flyger över vattnet mellan sverige och tyskland så ligger vi på marschhöjd och hade båda motorerna slutat fungera kan vi glidflyga till massa olika flygplatser.

Ta det lugnt, du har inget att oroa dig för det kan jag lova. Säg till flygvärdinnorna hur du känner innan start bara så känns det bättre att veta att dom vet om det iaf.


Alltså, instruerad om hur man ska göra, hur stor är chansen att nån av personalen hinner reagera ö.h egentligen?

Sen måste ja kommentera det där med att glidflyga och nödvattenflygningar. Ingen har väl missat de två senaste flygkrascherna som ägde rum, båda på vatten. En var vid start och en var vid landning, men inte fan fanns det några överlevande där. Varför "glidflygde" (eller flög) man inte där då? När ändå möjligheten fanns. Kan inte riktigt hålla med om din teori där...

Och det där med flygvärdinnorna, jag tror inte dom bryr sig ärligt talat...

Annars, tack för alla råd hittils.
#1262 2009-07-09, 09:27
Coolcitte
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS
Alltså, instruerad om hur man ska göra, hur stor är chansen att nån av personalen hinner reagera ö.h egentligen?

Sen måste ja kommentera det där med att glidflyga och nödvattenflygningar. Ingen har väl missat de två senaste flygkrascherna som ägde rum, båda på vatten. En var vid start och en var vid landning, men inte fan fanns det några överlevande där. Varför "glidflygde" (eller flög) man inte där då? När ändå möjligheten fanns. Kan inte riktigt hålla med om din teori där...

Och det där med flygvärdinnorna, jag tror inte dom bryr sig ärligt talat...

Annars, tack för alla råd hittils.


Om du tänker på kraschen i Hudson River, NY så kunde man inte glidflyga för att man inte hade hunnit komma upp på marschhöjd.
Sen Air France-kraschen, där uppstod det helt andra komplikationer än att bara motorerna dog och så får du ju tänka på att dom var långt ute över Atlanten. Inte som att flyga Sverige-Tyskland direkt.
Kraschen utanför Komorerna vet jag ingenting om. för jag har inte läst något om den.

Läs den här: http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider
Då kanske du förstår hur långt man kan glidflyga med ett flygplan.

Och flygvärdinnorna bryr sig visst. Deras jobb är att garantera din säkerhet ombord och se till så att du har det bra. Dom är utbildade i att ta hand om flygrädda passagerare.
#1263 2009-07-09, 10:13
pilot
Ursprungligen postat av HOLLASAURUS
Alltså, instruerad om hur man ska göra, hur stor är chansen att nån av personalen hinner reagera ö.h egentligen?

Sen måste ja kommentera det där med att glidflyga och nödvattenflygningar. Ingen har väl missat de två senaste flygkrascherna som ägde rum, båda på vatten. En var vid start och en var vid landning, men inte fan fanns det några överlevande där. Varför "glidflygde" (eller flög) man inte där då? När ändå möjligheten fanns. Kan inte riktigt hålla med om din teori där...

Och det där med flygvärdinnorna, jag tror inte dom bryr sig ärligt talat...

Annars, tack för alla råd hittils.


Ja asså, du har väl flugit förut? Om inte så kan jag berätta att du kommer få en säkerhetsdemonstration av kabinpersonalen innan ni startar. Där kommer dom gå igenom vad du måste göra vid en nödlandning och hur du tar dig ut. Du kommer även ha säkerhetsinstruktioner vid din plats som du kan läsa igenom.

Kabinpersonalen är även utbildade på att göra allt för din säkerhet vad som än händer. Om något skulle hända på marschhöjd och vi har gott om tid att ta oss ner (tex ett av ställen inte gå ner) då kommer dom göra en lång säkerhetsdemonstration och gå igenom hela kabinen och se till så alla är med på vad som händer och vad dom ska göra. Folk glömmer av att dom är där för din säkerhet, inte för att servera drinkar.
Om en av flygvärdinnorna inte dyker upp till jobbet får vi inte starta. Det beror på inte på att vi har en person mindre som kan sälja drinkar utan för att det saknas en person som måste vara där om något händer

Om något skulle hända där dom har mindre än 5min på sig tills det att olyckan har hänt tills vi nödlandar så kan dom inte göra mycket mer än att spänna fast sina egna säkerhetsbälten och ropa "Heads down stay down" eller vad dom skriker.

ang. dom senaste två krascherna så räknar jag personligen bara Air France olyckan och det som hände där skadade planet så mycket att dom mer eller mindre bara ramlade ner från himlen. Flygolyckan i Komorerna räknar jag inte ens. Skulle inte få för mig att flyga med ett sånt bolag.

Ang. glidflygning så är det inget teori, jag är pilot och jag vet att det går.
#1264 2009-07-09, 10:30
Tjohilda
Titta inte på "Air crash investigations" från National Geographics om ni är flygrädda

Nå, i vissa fall är det ändå intressant. Flera flygolyckor har ju orsakats/förvärrats av att kaptenen varit en dominant, testosteronstinn herre. De andra i cockpit har inte riktigt vågat säga till i tid, även om tom svarta lådan visat att instruktionerna de mumlat varit rätt. Hur ställer ni er till det, är det något ni upplevt och hur är hierarkin/kulturen på svenska flygbolag?
#1265 2009-07-09, 10:55
pilot
Ursprungligen postat av Tjohilda
Nå, i vissa fall är det ändå intressant. Flera flygolyckor har ju orsakats/förvärrats av att kaptenen varit en dominant, testosteronstinn herre. De andra i cockpit har inte riktigt vågat säga till i tid, även om tom svarta lådan visat att instruktionerna de mumlat varit rätt. Hur ställer ni er till det, är det något ni upplevt och hur är hierarkin/kulturen på svenska flygbolag?


Det är sant som du säger fast nu har det blivit en hel vetenskap som heter CRM. Det handlar om hur du man ska jobba som en grupp inte bara i cockpit utan även med alla andra runtomkring. Väldigt nyttig kurs och vi måste gå den en gång om året tror jag.

Med hjälp av CRM så försöker vi ta bort dom där dåliga kaptenerna och styrmännen.

Sverige är väldigt duktiga på CRM biten tycker jag personligen.

Du kan läsa mer om CRM på http://en.wikipedia.org/wiki/Crew_Resource_Management
#1266 2009-07-09, 17:06
Tjohilda
Ursprungligen postat av pilot
Det är sant som du säger fast nu har det blivit en hel vetenskap som heter CRM. Det handlar om hur du man ska jobba som en grupp inte bara i cockpit utan även med alla andra runtomkring. Väldigt nyttig kurs och vi måste gå den en gång om året tror jag.

Med hjälp av CRM så försöker vi ta bort dom där dåliga kaptenerna och styrmännen.

Sverige är väldigt duktiga på CRM biten tycker jag personligen.

Du kan läsa mer om CRM på http://en.wikipedia.org/wiki/Crew_Resource_Management
Tackar! Det var intressant läsning! Själv tror jag det skulle räcka med att mäta testosteronhalten hos piloterna...
#1267 2009-07-09, 17:14
pilot
Ursprungligen postat av Tjohilda
Tackar! Det var intressant läsning! Själv tror jag det skulle räcka med att mäta testosteronhalten hos piloterna...


hehe det har blivit väldigt stora förändringar på den biten dom senaste åren. Just nu är det CRM som gäller för några år sen innan dess så var det bara snack om CFIT (när piloterna av olika anledningar flög in i berg och dylikt)
Nu mera kan jag inte nämna nån CFIT olycka efter att flygplanen fått GPWS (ett system som varnar oss).

Förhoppningsvis så försvinner även lite fler olyckor med hjälp av CRM utbildningar. Kan förövrigt nämna en av världens värsta olyckor berodde till stor del på brist på CRM (och massa andra faktorer som vanligt). Du kan läsa om den här http://en.wikipedia.org/wiki/Tenerife_airport_disaster

Men vi lärde oss väldigt mycket från den olyckan!

Cockpit procedures were also changed. Hierarchical relations among crew members were played down. More emphasis was placed on decision-making by mutual agreement. This is known in the industry as Crew Resource Management, and is now standard training in all major airlines
#1268 2009-07-09, 18:06
ksv
Ursprungligen postat av Rexie123
Vilka länder har enligt er de skickligaste och mest erfarna piloterna?
Det både flygs mest och är statistiskt säkrast att flyga i västvärlden. Här läggs och störst resurser på simulatorträning och vidareutbildning.


Men hur definierar man en skicklig pilot?
Den som kan flyga med en motor avstängd med störst precision? Den som kan göra snyggast looping i ett uppvisningsplan?

Eller en rysk före detta militärflygare som var bra på dogfight med MIG-29, men som tar med sig så mycket prestige till jobbet att han landar för långt in på banan varje gång i sin strävat att få till mjuka landningar, kommer bakfull till jobbet och som ingen vågar säga emot?

Eller den som ser till helheten, skapar ett arbetsklimat där teamet som arbetar tillsammans fungerar optimalt och ser till att flygningen från A till B utförs så säkert som möjligt?

Ursprungligen postat av Tjohilda
Flera flygolyckor har ju orsakats/förvärrats av att kaptenen varit en dominant, testosteronstinn herre. De andra i cockpit har inte riktigt vågat säga till i tid, även om tom svarta lådan visat att instruktionerna de mumlat varit rätt.
KLM-kaptenen vid Teneriffa-olyckan ansågs ju både av sig själv och andra som väldig skicklig.

Ursprungligen postat av pilot
Det är sant som du säger fast nu har det blivit en hel vetenskap som heter CRM. Det handlar om hur du man ska jobba som en grupp inte bara i cockpit utan även med alla andra runtomkring.
Att man gått från att fokusera på samarbetet i cockpit till att se till hela besättningen inom CRM är en utveckling som skett de senaste 15 åren.

Ursprungligen postat av Tjohilda
Tackar! Det var intressant läsning! Själv tror jag det skulle räcka med att mäta testosteronhalten hos piloterna...
Om det vore så enkelt.
Alla piloter är f.ö. inte män.

Men problematiken ligger i att det ska vara en hierarki, det gäller bara att hitta en bra balans.
Det finns åtskilliga olyckor där ett otydligt ledarskap och/eller dålig balans i hierarkin ombord varit starkt bidragande orsaker (bl.a. den senaste svåra trafikflygolyckan i Sverige).

Dessutom handlar det inte bara om kaptenen, utan om alla i besättningen.
#1269 2009-07-09, 18:07
sleinad
Ursprungligen postat av pilot


Förhoppningsvis så försvinner även lite fler olyckor med hjälp av CRM utbildningar. Kan förövrigt nämna en av världens värsta olyckor berodde till stor del på brist på CRM (och massa andra faktorer som vanligt). Du kan läsa om den här http://en.wikipedia.org/wiki/Tenerife_airport_disaster

Men vi lärde oss väldigt mycket från den olyckan!


Ja KLM-kaptenen i den olyckan var väl urtypen av en dominant och testosteronstinn kapare.
#1270 2009-07-09, 18:48
Coolcitte
Ursprungligen postat av sleinad
Ja KLM-kaptenen i den olyckan var väl urtypen av en dominant och testosteronstinn kapare.


Tror att Air Crash Investigations gjorde en dokumentär om det där. Hemskt när man ser hur KLM-kaptenen vägrar följa det F/OŽn säger, för att sen se när Pan Am-planet står på banan och ser jumbon komma emot dom. Riktigt ångestfyllt när dom säger "That son of a bitchŽs coming straight at us". Man vet ju hur det kommer sluta.

Nu vet jag dock inte hur vinklad den dokumentären var, men det konstaterades väl efter kraschen att det var KLM-kaptenens och Tenerifa ATCŽs fel?
#1271 2009-07-09, 21:27
Tjohilda
Ursprungligen postat av ksv

Men problematiken ligger i att det ska vara en hierarki, det gäller bara att hitta en bra balans.
Det finns åtskilliga olyckor där ett otydligt ledarskap och/eller dålig balans i hierarkin ombord varit starkt bidragande orsaker (bl.a. den senaste svåra trafikflygolyckan i Sverige).
Dessutom handlar det inte bara om kaptenen, utan om alla i besättningen.
Vilken olycka syftar du på då? Har lite kort minne...menar du Gottröra eller haveriet med det feta kommunalrådet?
#1272 2009-07-09, 21:45
ksv
Ursprungligen postat av Tjohilda
eller haveriet med det feta kommunalrådet?
Ja, den i Oskarshamn.

Styrmannen ansåg att han borde vara kapten och vittnen från flygningen innan berättade att de grälade öppet inför passagerarna. Flygplanet var fellastat och flögs in i en stall men en bidragande orsak till att situationen uppstod var att piloterna direkt motarbetade varandra.