Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1417 2009-08-25, 18:34
chchch3
Ursprungligen postat av Tuli Kupferberg
Jag reser ofta och även jobbiga flygtider på 8-12 timmar.
Det jag har lärt mig under åren är att alltid ha lugnande och sömntabletter med mig.
För det första så sover man vilket i vanliga fall skulle varit svårt och för det andra så blir man bekväm och avslappnad.
Alkohol fungerar på kortare flygtider inom Europa men om man ska flyga en lång sträcka så är risken för bakfylla och illamående alltför stor.
Så nästa flygning ta två diazepam och luta er tillbaka och sov, det gör alla proffs!


Jag skulle aldrig dricka/ta sömntabletter på en flygning, man ska alltid vara alert ifall något händer!
#1418 2009-08-25, 18:51
DJH
En fråga.

Har en pilot och en styrman samma utbildning? Tack för svar!

Hejpåer!
#1419 2009-08-25, 19:00
Tjohilda
Ursprungligen postat av chchch3
Jag skulle aldrig dricka/ta sömntabletter på en flygning, man ska alltid vara alert ifall något händer!
Man får ganska ont i kroppen av att sitta och vara alert i 12 timmar, been there.

Ett litet tips till er som vill testa lugnande eller sömntabletter: prova alltid effekten hemma INNAN ni reser. Alla reagerar vi olika på sömnpreparat och det är inte säkert du vill vakna handbojad i en fyllecell i Hamburg, när det var till Thailand du skulle...
#1420 2009-08-25, 19:36
robET
Om man ska kapa ett plan, hur gör man det lättast
#1421 2009-08-25, 21:44
TheMouse
Ursprungligen postat av robET
Om man ska kapa ett plan, hur gör man det lättast


Medelst vinkelslip..
#1422 2009-08-26, 00:33
pilot
Ursprungligen postat av DJH
En fråga.

Har en pilot och en styrman samma utbildning? Tack för svar!

Hejpåer!


Hej,

I vanliga fall finns det två piloter ombord, en kapten och en styrman. Båda är alltså utbildade piloter. Förr i tiden var det lite skillnad i teoriutbildningen mellan kapten och styrman. Nu för tiden läser alla piloter all teori som krävs för att bli kaptener och är således klara när det är dags. (krävs lite simulatorutbildning och teoriprov igen ändå

Att bli kapten kräver dock erfarenhet och en kapten har i regel mer erfarenhet än vad styrman har.

I praktiken gör båda exakt samma saker. Fast kapten har yttersta ansvaret för allt ombord och det är även han som skriver under på allt.
#1423 2009-08-26, 11:41
ksv
Ursprungligen postat av carrotcake
Kan ni piloter ge mig lite tips på hur jag ska tänka för att bli lite lugnare?
Det ligger nog tyvärr utanför vårat kompetensområde.
Det vi kan bidra med är sakliga svar på mer praktiska och tekniska frågor.

Ursprungligen postat av Zupertiger
Jag ska flyga till Thailand nu i December och som alltid är jag lite smånervös inför en flygresa. Denna gången är den ända bort till Thailand, har aldrig flugit så långt innan. Är det sant att när man flyger till då t ex Thailand att det är mer turbulens eftersom man flyger över väldigt mycket berg till skillnad från när man flyger över havet?
Nästan all turbulens man råkar ut för på hög höjd är klarluftsturbulens orsakat av jetströmmar och sådan kan förekomma oavsett var man flyger.
Jag har flugit en del på Thailand och det brukar varken vara mer eller mindre turbulens på de flygningarna än vilken annan flygning som helst.
#1424 2009-08-26, 15:37
DJH
Ursprungligen postat av pilot
Hej,

I vanliga fall finns det två piloter ombord, en kapten och en styrman. Båda är alltså utbildade piloter. Förr i tiden var det lite skillnad i teoriutbildningen mellan kapten och styrman. Nu för tiden läser alla piloter all teori som krävs för att bli kaptener och är således klara när det är dags. (krävs lite simulatorutbildning och teoriprov igen ändå

Att bli kapten kräver dock erfarenhet och en kapten har i regel mer erfarenhet än vad styrman har.

I praktiken gör båda exakt samma saker. Fast kapten har yttersta ansvaret för allt ombord och det är även han som skriver under på allt.

Okej, tack så mycket!

Mvh
#1425 2009-08-27, 13:16
TheMouse
Ursprungligen postat av ksv
Nästan all turbulens man råkar ut för på hög höjd är klarluftsturbulens orsakat av jetströmmar och sådan kan förekomma oavsett var man flyger.
Jag har flugit en del på Thailand och det brukar varken vara mer eller mindre turbulens på de flygningarna än vilken annan flygning som helst.


Men om ni kommer in i cat så ansöker ni väl om klarering till annan nivå?
Så har det vart när jag vart ute iaf. Det har bara hållt i sig några minuter.

Jag undrar en annan grej. Jag ska flyga till Chicago från Arlanda om ett par veckor. Den rutten går väl ungefär över Island, Grönlands sydligaste udde och över Baffin island?
I så fall så undrar jag vilken kontrollzon som ni tar kontakt med efter Nuuk? Och har man alltid radiokontakt över den rutten? Tänker mest då på efter man passerat Nuuk, Baffin island är ju rätt öde.
#1426 2009-08-28, 16:55
carrotcake
Resan gick bra men jag var nervös innan...
Tänkte på när planen landar, reverserar dem alltid motorerna? ŽJag hörde knappt något när planet landade nämligen? Det brukar ju låta en hel del?
#1427 2009-08-28, 23:02
bijjer
Ursprungligen postat av carrotcake
Resan gick bra men jag var nervös innan...
Tänkte på när planen landar, reverserar dem alltid motorerna? ŽJag hörde knappt något när planet landade nämligen? Det brukar ju låta en hel del?


Nej, inte alltid. Om det behövs gör man det. Men ibland landar man på en så pass lång bana att det kan gå bra att bara rulla ut och knappt använda bromsar eller reverse överhuvudtaget. Att spara på bromsar och reversering kan göra en hel del ekonomiskt.
#1428 2009-08-29, 22:01
ksv
Ursprungligen postat av TheMouse
Men om ni kommer in i cat så ansöker ni väl om klarering till annan nivå?
Helt rätt.
Dock är det inte alltid det hjälper, ibland kan det rapporteras turbulens både på nivåerna över och under. Är det i början av flygningen när tankarna är fulla kan det också hända att man väger för mycket för att stiga ytterligare.


Ursprungligen postat av TheMouse
Jag undrar en annan grej. Jag ska flyga till Chicago från Arlanda om ett par veckor. Den rutten går väl ungefär över Island, Grönlands sydligaste udde och över Baffin island?
Genaste vägen ser ut att gå via Island och södra Grönland, men beroende på hur jetströmmarna ligger kan ni komma att åka betydligt längre söderut.

Skulle det vara fallet kommer ni förmodligen att flyga i den flygkorridor som upprättas varje dygn över nordatlanten: North Atlantic Tracks.
Den består av fem parallella filer, är enkelriktad, går dagtid västerut och nattetid öster ut.
Här kan du se hur dagens NAT-korridor ser ut: Westbound, Eastbound


Ursprungligen postat av TheMouse
I så fall så undrar jag vilken kontrollzon som ni tar kontakt med efter Nuuk? Och har man alltid radiokontakt över den rutten? Tänker mest då på efter man passerat Nuuk, Baffin island är ju rätt öde.
Här är en bra översiktskarta gjord av en pilot på Lufthansa, som många av oss använder som stöd: http://www.planningchart.de/North-Atlantic.gif

Eftersom man inte har VHF-radiotäckning över större delen av Atlanten, pratar man istället med radiooperatörer via HF.
Går man en bit söderut får man ett oceanic clearance över Irland ca 45 minuter innan man når sin oceanic entry point. Därefter rapporterar man vid vissa longituder, först till Shanwick och efter 30 grader väst till Gander.


Ursprungligen postat av carrotcake
Tänkte på när planen landar, reverserar dem alltid motorerna? ŽJag hörde knappt något när planet landade nämligen? Det brukar ju låta en hel del?
På jetflygplan använder man oftast bara idle reverse nu för tiden. Alltså att man riktar strålen framåt, men gasar inte upp motorerna.
Anledningen är dels att spara soppa nu när bränslepriserna blivit så höga, men också att de flesta flygplatser har bullerregler som påbjuder det.