Ursprungligen postat av TheMouse
Men om ni kommer in i cat så ansöker ni väl om klarering till annan nivå?
Helt rätt.
Dock är det inte alltid det hjälper, ibland kan det rapporteras turbulens både på nivåerna över och under. Är det i början av flygningen när tankarna är fulla kan det också hända att man väger för mycket för att stiga ytterligare.
Ursprungligen postat av TheMouse
Jag undrar en annan grej. Jag ska flyga till Chicago från Arlanda om ett par veckor. Den rutten går väl ungefär över Island, Grönlands sydligaste udde och över Baffin island?
Genaste vägen ser ut att gå via Island och södra Grönland, men beroende på hur jetströmmarna ligger kan ni komma att åka betydligt längre söderut.
Skulle det vara fallet kommer ni förmodligen att flyga i den flygkorridor som upprättas varje dygn över nordatlanten:
North Atlantic Tracks.
Den består av fem parallella filer, är enkelriktad, går dagtid västerut och nattetid öster ut.
Här kan du se hur dagens NAT-korridor ser ut:
Westbound,
Eastbound
Ursprungligen postat av TheMouse
I så fall så undrar jag vilken kontrollzon som ni tar kontakt med efter Nuuk? Och har man alltid radiokontakt över den rutten? Tänker mest då på efter man passerat Nuuk, Baffin island är ju rätt öde.
Här är en bra översiktskarta gjord av en pilot på Lufthansa, som många av oss använder som stöd:
http://www.planningchart.de/North-Atlantic.gif
Eftersom man inte har VHF-radiotäckning över större delen av Atlanten, pratar man istället med radiooperatörer via HF.
Går man en bit söderut får man ett
oceanic clearance över Irland ca 45 minuter innan man når sin
oceanic entry point. Därefter rapporterar man vid vissa longituder, först till Shanwick och efter 30 grader väst till Gander.
Ursprungligen postat av carrotcake
Tänkte på när planen landar, reverserar dem alltid motorerna? ŽJag hörde knappt något när planet landade nämligen? Det brukar ju låta en hel del?
På jetflygplan använder man oftast bara idle reverse nu för tiden. Alltså att man riktar strålen framåt, men gasar inte upp motorerna.
Anledningen är dels att spara soppa nu när bränslepriserna blivit så höga, men också att de flesta flygplatser har bullerregler som påbjuder det.