Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#805 2009-02-07, 01:34
crazyman
Ursprungligen postat av Alessandro
Nu är båda dessa krascher inte utredda ännu, men visst kan det vara motorproblem i kraschen i Frankrike, det är väl ganska fastställt att det var
fåglar som orsakade kraschen i NYC.


Men har du hört något mer som skulle kunna bekräfta att dom har detta problem med Airbus A320?
#806 2009-02-07, 19:02
Här har du en lista på alla olyckor med A320 familjen, http://aviation-safety.net/database/type/type.php?type=022
Så det är bara att läsa.
#807 2009-02-09, 02:32
Oldwhoodenship
Hejsan!
Riktigt schysst att ni tar er tiden att svara på alla frågor.
Jag har alltid undrat om det går att öppna dörrarna på flygplanet medan det är i luften.
Det finns ju stora spakar på dem och instruktioner till hur man ska göra. Antar att det inte går p.g.a trycket från utsidan men har alltid blockerat bort tvångstankar till det med dödsångest.
#808 2009-02-09, 03:58
Lägg till fartvinden, en passagerar flygplan flyger ju flera hundra kilometer i timmen, försök att öppna en bildörr i 100km/tim (inte en bildörr med självmordsdörrar utan en normal dörr) och sen tar du det gånger 4
(stallfarten för många jetflygplan).
#809 2009-02-10, 14:41
Powerless1
När det gäller de mer udda situationerna som kan uppstå i ett trafikflygplan finns det olika sätt att vara förberedd på. Piloten som landade i Hudsonfloden liksom den i Winnipeg 1983 efter dubbelt motorstopp var båda segelflygare. Därmed hade de en god uppfattning hur ett flygplan beter sig utan motorer och hade inte bara provat i simulator. Här en länk (med lite hänvisning till Sverige!) som utvecklar ämnet:
http://www.aopa.org/training/articles/2009/090122gliders.html?WT.mc_id=0...
#810 2009-02-10, 15:13
Max Power
Ursprungligen postat av Alessandro
Lägg till fartvinden, en passagerar flygplan flyger ju flera hundra kilometer i timmen, försök att öppna en bildörr i 100km/tim (inte en bildörr med självmordsdörrar utan en normal dörr) och sen tar du det gånger 4
(stallfarten för många jetflygplan).


Fartvinden påverkar inte dörrarna på ett flygplan. De öppnas ju inåt. Försök öppna en dörr i en bil som backar i 100 km/h. Jag kan garantera dig att det är mycket lättare än om bilen står still.
#811 2009-02-10, 15:41
carljoakim
Ursprungligen postat av Max Power
Fartvinden påverkar inte dörrarna på ett flygplan. De öppnas ju inåt. Försök öppna en dörr i en bil som backar i 100 km/h. Jag kan garantera dig att det är mycket lättare än om bilen står still.


På de flesta typer av flyg öppnas dörrarna utåt/framåt. På MD 80 finns det ett förfarande där man tar bort rök ur kabinen efter en brand. Detta går ut på att man går ner på låg höjd samt sänker farten och öppnar främre servicedörren samt bakre dörren. Den främre dörren går endast upp 5-10 centimeter, såvida man inte heter Pippi Långstrump ;-).
#812 2009-02-10, 23:25
sleinad
Ursprungligen postat av Max Power
Fartvinden påverkar inte dörrarna på ett flygplan. De öppnas ju inåt. Försök öppna en dörr i en bil som backar i 100 km/h. Jag kan garantera dig att det är mycket lättare än om bilen står still.


Jag har det senaste året öppnat dörren på Boeing 737 (säkert 500 gånger), MD-80 (500 gånger där också, Airbus 319/20/21, Airbus 330/340 och på dessa vet jag att dörren går utåt. Även om det är lite annorlunda, på Airbusen skjuts dörren "i sidled" medans Boeing och MD öppnas som en "vanlig dörr".

Har dessutom varit med och tagit emot Fokker 50, 70 och 100, vill minnas att även dessa öppnas utåt. Har även en del mindre plan på listan, typ Saab 2000 och 340, Avro 80/100 och jag kan inte dra till minnes att någon av dessa öppnar dörren inåt.
Lastluckorna går innåt på flera av dessa, men det handlade väl inte det här om
#813 2009-02-11, 05:22
Ursprungligen postat av Powerless1
När det gäller de mer udda situationerna som kan uppstå i ett trafikflygplan finns det olika sätt att vara förberedd på. Piloten som landade i Hudsonfloden liksom den i Winnipeg 1983 efter dubbelt motorstopp var båda segelflygare. Därmed hade de en god uppfattning hur ett flygplan beter sig utan motorer och hade inte bara provat i simulator. Här en länk (med lite hänvisning till Sverige!) som utvecklar ämnet:
http://www.aopa.org/training/articles/2009/090122gliders.html?WT.mc_id=0...

Azorerna var han segelflygare också?
#814 2009-02-11, 15:23
Powerless1
Ursprungligen postat av Alessandro
Azorerna var han segelflygare också?
Framgår inte av haverirapporten, men bägge piloterna hade "seaplane rating" ifall de missat ön...
#815 2009-02-11, 18:30
bijjer
Ursprungligen postat av sleinad
Jag har det senaste året öppnat dörren på Boeing 737 (säkert 500 gånger), MD-80 (500 gånger där också, Airbus 319/20/21, Airbus 330/340 och på dessa vet jag att dörren går utåt. Även om det är lite annorlunda, på Airbusen skjuts dörren "i sidled" medans Boeing och MD öppnas som en "vanlig dörr".

Har dessutom varit med och tagit emot Fokker 50, 70 och 100, vill minnas att även dessa öppnas utåt. Har även en del mindre plan på listan, typ Saab 2000 och 340, Avro 80/100 och jag kan inte dra till minnes att någon av dessa öppnar dörren inåt.
Lastluckorna går innåt på flera av dessa, men det handlade väl inte det här om


De flesta flygplansdörrar öppnas normalt sett utåt när de är helt öppnda. Dock, när du drar i spaken så glider dörren in en liten bit, och när den är olåst öppnas den utåt. Detta är just för att det inte ska gå att öppna dörren så länge kabinen är trycksatt.

Detta är det inte säkert man märker även om man öppnar dörren många ggr. Jag har kollegor som inte har haft koll på att det är så det fungerar
#816 2009-02-11, 19:59
sleinad
Ursprungligen postat av bijjer
De flesta flygplansdörrar öppnas normalt sett utåt när de är helt öppnda. Dock, när du drar i spaken så glider dörren in en liten bit, och när den är olåst öppnas den utåt. Detta är just för att det inte ska gå att öppna dörren så länge kabinen är trycksatt.

Detta är det inte säkert man märker även om man öppnar dörren många ggr. Jag har kollegor som inte har haft koll på att det är så det fungerar


Det har du faktiskt helt rätt i. Den går lite inåt först, det är sant.