Ursprungligen postat av TheMouse
Är det bara i den korridoren som det är enkelriktat? För halvcirkelregeln gäller väl annars även på Atlanten och även för er?
Ja.
Av praktiska skäl för passagerarna vill man åka västerut på morgonen europeisk tid. Eftersom man ställer tillbaka klockan kommer man då fram medan det fortfarande är eftermiddag. När man åkrt österut gör man det under en natt som i gengäld blir kortare.
Problemet är bara att det är enorma mängder flygplan som då ska över samtidigt. Halvcirkelregeln gör att man bara kan använda varannan flygnivå och genom att upprätta
organized North Atlantic Tracks kan man använda alla höjder från FL290 till FL410.
Vill man åka någon annan väg går det förstås också bra. Det kallas då
random track och då gäller halvcirkelregeln som vanligt. Nackdelen med detta är att om man måste korsa korridoren med
organized tracks blir man tvungen att sjunka ända ned till FL280, vilket kostar mycket extra bränsle.
Här är ett videoklipp som tydligt visar all trafik som drar österut på kvällen, för att sedan strömma tillbaka på dagen:
http://www.youtube.com/watch?v=uGEgltND0Tc
Ursprungligen postat av TheMouse
Nu när jag tänker på det så kan jag inte komma ihåg att jag sett nån på väg österut på grönlandsradarn på
http://www.flygradar.nu/flygradar.php
Sen går ju inte jetströmmen så långt norrut heller för den delen.
Jag visste inte att man kunde se plan över Grönland där.
Men dagens westbound ser ju faktiskt ut att gå ända upp till Grönland, för att undvika jetströmmen som ligger längre söderut.