Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1429 2009-08-30, 00:21
carrotcake
Kan man alltså "vända" motorerna att blåsa luft framåt så bara? Jag kikade på Wikipedia och förstod det som att en traditionell reversering av motorerna var att luckor fälldes ner bakom utblåset så att luften tvingades framåt istället.

Sen undrar jag om det är vanligt att plan landar tätt in på varandra? Landade på El Prat i Barcelona och efter att jag landat och planet taxade in damp ner det tre plan på kanske 5-6 minuter.
#1430 2009-08-30, 00:44
ksv
Ursprungligen postat av carrotcake
Kan man alltså "vända" motorerna att blåsa luft framåt så bara? Jag kikade på Wikipedia och förstod det som att en traditionell reversering av motorerna var att luckor fälldes ner bakom utblåset så att luften tvingades framåt istället.
På jetmotorer öppnas luckor som riktar utblåset snett frammåt.
Det gör man alltid vid landning. Vill man öka bromskraften kan man också öka varvtalet och det är då det bullrar mycket.

Ursprungligen postat av carrotcake
Sen undrar jag om det är vanligt att plan landar tätt in på varandra? Landade på El Prat i Barcelona och efter att jag landat och planet taxade in damp ner det tre plan på kanske 5-6 minuter.
Det beror på storlek och typ av flygplan.
T.ex. krävs större separation bakom en B747 än en liten Cessna, då en widebody generar mycket turbulens.
#1431 2009-08-30, 09:51
TheMouse
Supertack Ksv för svaren.
Mycket intressanta länkar också.
Är det bara i den korridoren som det är enkelriktat? För halvcirkelregeln gäller väl annars även på Atlanten och även för er?
Nu när jag tänker på det så kan jag inte komma ihåg att jag sett nån på väg österut på grönlandsradarn på http://www.flygradar.nu/flygradar.php
Sen går ju inte jetströmmen så långt norrut heller för den delen.
#1432 2009-08-30, 11:28
carrotcake
Tack Ksv och bijjer
#1433 2009-08-30, 11:58
ksv
Ursprungligen postat av TheMouse
Är det bara i den korridoren som det är enkelriktat? För halvcirkelregeln gäller väl annars även på Atlanten och även för er?
Ja.
Av praktiska skäl för passagerarna vill man åka västerut på morgonen europeisk tid. Eftersom man ställer tillbaka klockan kommer man då fram medan det fortfarande är eftermiddag. När man åkrt österut gör man det under en natt som i gengäld blir kortare.

Problemet är bara att det är enorma mängder flygplan som då ska över samtidigt. Halvcirkelregeln gör att man bara kan använda varannan flygnivå och genom att upprätta organized North Atlantic Tracks kan man använda alla höjder från FL290 till FL410.

Vill man åka någon annan väg går det förstås också bra. Det kallas då random track och då gäller halvcirkelregeln som vanligt. Nackdelen med detta är att om man måste korsa korridoren med organized tracks blir man tvungen att sjunka ända ned till FL280, vilket kostar mycket extra bränsle.

Här är ett videoklipp som tydligt visar all trafik som drar österut på kvällen, för att sedan strömma tillbaka på dagen: http://www.youtube.com/watch?v=uGEgltND0Tc

Ursprungligen postat av TheMouse
Nu när jag tänker på det så kan jag inte komma ihåg att jag sett nån på väg österut på grönlandsradarn på http://www.flygradar.nu/flygradar.php
Sen går ju inte jetströmmen så långt norrut heller för den delen.
Jag visste inte att man kunde se plan över Grönland där.
Men dagens westbound ser ju faktiskt ut att gå ända upp till Grönland, för att undvika jetströmmen som ligger längre söderut.
#1434 2009-08-30, 14:07
TheMouse
Ursprungligen postat av ksv
Jag visste inte att man kunde se plan över Grönland där.
Men dagens westbound ser ju faktiskt ut att gå ända upp till Grönland, för att undvika jetströmmen som ligger längre söderut.


Jodå, klicka bara på fliken "zooma till område" och klicka Grönland.
Det är ju inte alltid som det är trafik där, men jag har sett SK945 där uppe runt 15-tiden ett par ggr.
#1435 2009-08-31, 17:19
jbbb
De gånger jag flygit mellan USA/Sverige så har det alltid gått mycket snabbare hem till Sverige än dit. Tillfälligheter eller är det så att jetströmmarna (Gulfströmmen?) hjälper till för att öka farten hemåt?
#1436 2009-08-31, 19:34
pilot
Ursprungligen postat av jbbb
De gånger jag flygit mellan USA/Sverige så har det alltid gått mycket snabbare hem till Sverige än dit. Tillfälligheter eller är det så att jetströmmarna (Gulfströmmen?) hjälper till för att öka farten hemåt?


Stämmer bra att jetströmmarna går från väst till öst vid en atlantkorsning.
Det går alltså i regel snabbare till europa än åt andra hållet.

Gulfströmmen däremot har med vatten att göra och inget med jetströmmarna
#1437 2009-08-31, 20:47
Ursprungligen postat av ksv


Här är ett videoklipp som tydligt visar all trafik som drar österut på kvällen, för att sedan strömma tillbaka på dagen: http://www.youtube.com/watch?v=uGEgltND0Tc


Riktigt intressant att följa denna diskussionen! Roligt med piloter som berättar hur det verkligen är =D Länken till filmen var väldigt bra, helt otrolig mängd flygplan
#1438 2009-09-01, 20:48
sleinad
Ursprungligen postat av Timpsiii
Riktigt intressant att följa denna diskussionen! Roligt med piloter som berättar hur det verkligen är =D Länken till filmen var väldigt bra, helt otrolig mängd flygplan


Ja jävlar vilken cool film. Skön gul pöl i USA på morgonen haha
#1439 2009-09-03, 19:16
m99
Ursprungligen postat av carrotcake

Sen undrar jag om det är vanligt att plan landar tätt in på varandra? Landade på El Prat i Barcelona och efter att jag landat och planet taxade in damp ner det tre plan på kanske 5-6 minuter.


Runt 40-50 landningar i timmen och rullbana kan du räkna med.
#1440 2009-09-03, 20:06
spruttis
Ursprungligen postat av m99
Runt 40-50 landningar i timmen och rullbana kan du räkna med.


Vad innebär det?