Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#817 2009-02-13, 23:56
sleinad
Ny Dash 8 olycka, denna gång med dödlig utgång.
Nu har jag iofs inte hört ett ord om vad det beror på, men det har ju visat sig i rapporter om SAS olyckor med det planet att det var tillverkningsfel.
Är Dash 8 ett farligt plan?
#818 2009-02-14, 03:10
Ursprungligen postat av sleinad
Ny Dash 8 olycka, denna gång med dödlig utgång.
Nu har jag iofs inte hört ett ord om vad det beror på, men det har ju visat sig i rapporter om SAS olyckor med det planet att det var tillverkningsfel.
Är Dash 8 ett farligt plan?

Nja, det är väl att ta i 4 dödsolyckor sedan 1983 av 650 tillverkade och denna är den värsta.
Däremot tycker jag fortfarande att landningställen är felkonstruerade,
SAS är ju inte direkt ensamma att ha problem med dom, flygbolag i Colombia, Norge (förutom SAS),Senegal, Syd-Korea och Tyskland har haft liknande fel på sina.
#819 2009-02-25, 15:29
lollarn
#820 2009-02-25, 15:46
CaptainPanda
Jag tycker inte alls om att flyga, har bara flugit Malmö Stockholm 2 ggr och Köpenhamn Stavanger 1 gång. Men sedan helt plötsligt hittar jag mig själv på en flight till Sydney....22 timmar total ångest, så kul var den resan!
#821 2009-03-02, 13:00
sleinad
http://www.destination.se/article4529560.ab?service=print

Hittade den här mycket begåvade artikeln (som vanligt i aftonbladet).
Dels är öppningen fenomenal.
"Flygplanen har stått som spö i backen den senaste tiden". Humor.

Men jag undrar lite. Vad är det exakt som mäts när man listar bolag på det här sättet? Och när var SAS säkrast enligt dessa mätningar?
#822 2009-03-02, 20:14
bijjer
Ursprungligen postat av sleinad
http://www.destination.se/article4529560.ab?service=print

Hittade den här mycket begåvade artikeln (som vanligt i aftonbladet).
Dels är öppningen fenomenal.
"Flygplanen har stått som spö i backen den senaste tiden". Humor.


Aftonbladet visar prov på journalistik av den högre skolan.

Ursprungligen postat av sleinad
Men jag undrar lite. Vad är det exakt som mäts när man listar bolag på det här sättet? Och när var SAS säkrast enligt dessa mätningar?


Bra fråga. Det är säkerligen olika parametrar som bedöms för varje enskild studie. T.ex. kan man mäta antalet incidenter och olyckor per flight, per flygtimme etc. Andra sätt kan väl vara att mäta antalet skadade eller döda per flygning/timme.

Svårt att veta vad som gäller för denna undersökningen, eftersom jag inte hittar någonting publicerat av källan.
#823 2009-03-02, 20:14
Skulle gissa på antalet olyckor delat på antalet flygningar.
#824 2009-03-02, 21:36
Provokatör
Stämmer det som står i artikeln att den mänskliga faktorn står för 8/10 olyckor är inte det otroligt högt?

Orsaker till olyckor

Mänskliga faktorn: 75–80 procent
Teknikfaktorer: 10 procent
Omgivning (luftrum, flygplats, flygledning och väder): 10–15 procent
#825 2009-03-02, 22:46
bijjer
Ursprungligen postat av Provokatör
Stämmer det som står i artikeln att den mänskliga faktorn står för 8/10 olyckor är inte det otroligt högt?


Ja, i takt med att tekniken har utvecklats enormt de senaste decennierna är det numera den mänskliga faktorn som är orsaken till så pass stor del av olyckor.

I det här fallet skulle jag dock inte säga att det är någonting negativt. Vi är alla människor och alla kan göra misstag, oavsett hur bra utbildning och hur duktig man är.

Det viktiga att titta på är att antalet olyckor hela tiden minskar i relation till hur mycket det flygs. Om det däremot skulle börja öka och det kan relateras till mänskliga faktorn, då bör man undersöka vad som ligger bakom.
#826 2009-03-02, 23:08
Ursprungligen postat av Provokatör
Stämmer det som står i artikeln att den mänskliga faktorn står för 8/10 olyckor är inte det otroligt högt?

Beror väl på vad du flyger får något och var.
#827 2009-03-02, 23:10
Ursprungligen postat av bijjer
Ja, i takt med att tekniken har utvecklats enormt de senaste decennierna är det numera den mänskliga faktorn som är orsaken till så pass stor del av olyckor.

I det här fallet skulle jag dock inte säga att det är någonting negativt. Vi är alla människor och alla kan göra misstag, oavsett hur bra utbildning och hur duktig man är.

Det viktiga att titta på är att antalet olyckor hela tiden minskar i relation till hur mycket det flygs. Om det däremot skulle börja öka och det kan relateras till mänskliga faktorn, då bör man undersöka vad som ligger bakom.

Jag delar inte din optimism, t.ex Cirrus har haft många olyckor med sina flygplan, 50 dödsolyckor och 140 sammanlagt. Däremot så har flygplan i större storleksklassen A340, A380, B777 och Il-96 varit förskonade ifrån dödsolyckor.
#828 2009-03-03, 02:53
ksv
Ursprungligen postat av sleinad
http://www.destination.se/article4529560.ab?service=print

Hittade den här mycket begåvade artikeln (som vanligt i aftonbladet).
Missvisande rubrik och totalt meningslös tolkning av statistik.

Ursprungligen postat av sleinad
Och när var SAS säkrast enligt dessa mätningar?
Ja, det kan man ju undra.
Statistiskt sett har tydligen SAS blivit farligare sedan Linate-olyckan - som inte ens var deras fel.
Och Air France åkte ned en bit i statistiken efter Concorde-kraschen. Världens då säkraste flygplan som helt plötsligt blev världens farligaste.

Ursprungligen postat av Provokatör
Stämmer det som står i artikeln att den mänskliga faktorn står för 8/10 olyckor är inte det otroligt högt?
När jag summerar ihop procentsatserna i den tabellen får jag det till men än 100...

Ursprungligen postat av Alessandro
Jag delar inte din optimism, t.ex Cirrus har haft många olyckor med sina flygplan
Ska vi titta på annat än trafikflyg finns det nog begränsad anledning att vara optimistisk. Särskilt med tanke på hur statistiken för ultralätt och flygskärmar ser ut.