Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1657 2009-12-02, 20:34
m99
Ursprungligen postat av Babbasxd
Hej! Har läst igenom hela tråden och är imponerad och extremt tacksam för alla piloter och användare som skrivit frågor och svar här. Känner mig mycket bättre.

Flög för första gången på 4 år i somras och fick en panikångest-attack. Gick på KBT under tiden, och körde mina procedurer så det gick bra. Men nu skall jag flyga igen (i jobbet) till Finland, och jag har redan gjort det en gång 2 månader sen och då var det lite jobbigt. Har inte så mycket problem nu efter jag har läst igenom denna tråd samt kollat på dokumentärer.

Har ett par funderingar dock...

Skall flyga nu på Tisdag och undrar, hur länge är man på "cruising altitude"? Tänkte försöka slappna av med min laptop i knät men får man inte ha den uppe så värst länge är det ju ingen poäng... Då får jag försöka hitta någon annan sysselsättning för att avleda min uppmärksamhet.

Också undrar jag om det finns någon statistik för flygolyckor i Sverige? Jag kommer bara att tänka på Gottröra, men finns det inga dödliga olyckor? Den närmaste jag vet är 1989 i Danmark (Partn Air)...


Tackar igen för allt och på förhand för svar!


Längs ner i denna artikel finns en liten sammanställning
http://sydsvenskan.se/sverige/article84595/Mardrommarna-finns-kvar-efter...
#1658 2009-12-02, 22:17
Ursprungligen postat av Babbasxd
Hej! Har läst igenom hela tråden och är imponerad och extremt tacksam för alla piloter och användare som skrivit frågor och svar här. Känner mig mycket bättre.

Flög för första gången på 4 år i somras och fick en panikångest-attack. Gick på KBT under tiden, och körde mina procedurer så det gick bra. Men nu skall jag flyga igen (i jobbet) till Finland, och jag har redan gjort det en gång 2 månader sen och då var det lite jobbigt. Har inte så mycket problem nu efter jag har läst igenom denna tråd samt kollat på dokumentärer.

Har ett par funderingar dock...

Skall flyga nu på Tisdag och undrar, hur länge är man på "cruising altitude"? Tänkte försöka slappna av med min laptop i knät men får man inte ha den uppe så värst länge är det ju ingen poäng... Då får jag försöka hitta någon annan sysselsättning för att avleda min uppmärksamhet.

Också undrar jag om det finns någon statistik för flygolyckor i Sverige? Jag kommer bara att tänka på Gottröra, men finns det inga dödliga olyckor? Den närmaste jag vet är 1989 i Danmark (Partn Air)...


Tackar igen för allt och på förhand för svar!


Skulle gärna vilja att någon aktiv pilot bekräftar att detta om cruise altitude stämmer för jag är inte aktiv inom flyg, dock är det ett stort fritidsintresse.

Det beror lite på när man når cruise altitude, men det handlar nog normalt om ca10-15 minuter efter start gissar jag. Jag är inte säker på när du får dra fram laptopen men det handlar antagligen om drygt 10 000 fot (när man planar ut och börjar en lite långsammare klättring upp till slutgiltlig cruise altitude).
Vart ska du flyga? För ska du flyga mellan göteborg och stockholm är det nog knappt någon ide, men handlar det om en flight på mer än en timma lär du nog få ha uppe den en rätt bra stund.

När det gäller flygolyckor verkar det inte finnas någon efter 1977 med dödlig utgång i Sverige. Jag vet att det är en sliten fras men att flyga idag är oerhört säkert. Det finns nog ingen annan bransch som har så mycket säkerhetskrav på sig och de olyckor som sker blir alltid grundligt utredda.

Vad är det för dokumentärer du kollar på för övrigt? För inte för att vara alltför så men rätt många av dom är inte helt objektiva (tänker t.ex. på air crash investigations). Det finns säkert utmärkta dokumentärer också (bara att jag inte hittat dom) men dom flesta är oerhört dramatiserade (enligt mig åtminstone).
#1659 2009-12-03, 01:00
pilot
Ursprungligen postat av Hefaiston
Skulle gärna vilja att någon aktiv pilot bekräftar att detta om cruise altitude stämmer för jag är inte aktiv inom flyg, dock är det ett stort fritidsintresse.


Datorn får du använda när vi stänger av "fasten belt lampan" Det gör vi i regel omkring 10 000ft (3000m) sen kan du ha den på till ca 15 min innan landning (ca 15 000ft)

På ryanair kan du till och med använda mobilen till att ringa och smsa på vissa flygplan, det tycker jag är lite coolt
#1660 2009-12-03, 03:24
Kolatony
Oerhört intressant tråd! Kom på några frågor till:

Är ni oftast samma besättning som arbetar tillsammans?

Hur många grader pitchar ni uppåt precis efter start?

Hur många grader är klaffarna nere vid start respektive landning?

Vid vilken altitud och hastighet börjar ni fälla ut klaffarna innan landning?

Hur många procent N1 ligger motorena på vid cruise level?
#1661 2009-12-03, 09:05
ksv
Ursprungligen postat av Kolatony
Är ni oftast samma besättning som arbetar tillsammans?
Det beror förstås på hur stort bolaget är och om man är många som är baserade på samma flygplats, men generellt sett är det ny sammansättning varje gång.

Ursprungligen postat av Kolatony
Hur många grader pitchar ni uppåt precis efter start?
Det beror på startvikt eftersom man flyger ut med en viss fart, men vanligen mellan 15-20 grader.

Ursprungligen postat av Kolatony
Hur många grader är klaffarna nere vid start respektive landning?
Det är olika på på olika typer, men de Boeing-plan jag flugit har "30" eller "40" som sista läge på klaffen - alltså det man oftast använder vid landning.
Typen jag flyger för närvarande, B767, har "30" som sista läge, men av olika skäl innebär inte det att klaffarna har en vinkel av exakt 30 grader.
Större flygplan har ju ett ganska komplicerat system, där klaffarna fälls ut i ett antal steg, både på vingens fram- och bakkant: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Undercarriage.b747.arp.jpg


Man använder alltid mindre klaff vid start. Det varierar beroende på flygplanstyp, bolagspolicy och banlängd. Har man en lång bana använder man oftast lägre startklaff eftersom det anses mer ekonomiskt, men det innebär samtidigt att man använder mer bana, då man lyfter vid en högre hastighet.
Har man en kort bana kan man komma i luften tidigare genom att använda mer klaff, men man får då en sämre profil om det finns hinder i utflygningszonen.

Ursprungligen postat av Kolatony
Vid vilken altitud och hastighet börjar ni fälla ut klaffarna innan landning?
Så sent som möjligt, då klaffar höjer luftmotståndet vilket ger högre bränsleförbrukning.
Man börjar vanligtvis konfigurera första stegen klaff ett par minuter innan man ska haka på glidbanan på ILS:en. På Arlanda alltså 2500 ft.

När det gäller vid vilka hastigheter man väljer olika klafflägen, följer man ett noga uträknat hastighetsschema som är beroende av beräknad landningsvikt. Vill du att jag ska förklara det i detalj, gör jag hellre det i en separat post.
I princip börjar man dock fälla ut första steget klaff runt 210-220 knop.

Ursprungligen postat av Kolatony
Hur många procent N1 ligger motorena på vid cruise level?
Det beror åter igen på flygplanstyp, motortyp, vikt och flyghöjd.
Typen jag flyger ligger på mellan 84 - 108 % N1 på cruise enligt QRH:n.
#1662 2009-12-03, 09:21
Ursprungligen postat av pilot
Datorn får du använda när vi stänger av "fasten belt lampan" Det gör vi i regel omkring 10 000ft (3000m) sen kan du ha den på till ca 15 min innan landning (ca 15 000ft)

På ryanair kan du till och med använda mobilen till att ringa och smsa på vissa flygplan, det tycker jag är lite coolt


Då hade jag nästan helt rätt

Och jag håller med om att det är rätt coolt att man installerat mobilsändare på plan (även om tekniken i sig inte är jättefantastisk när man tänker efter).
#1663 2009-12-03, 10:23
Babbasxd
Ursprungligen postat av Hefaiston
text

Tack för svar!

Jag ska flyga från Arlanda till Helsingfors.

Extremt betryggande statistik angående flyget från/till Sverige.

Tack!
#1664 2009-12-03, 14:41
Då ska du nog få ha laptopen uppe en stund åtminstone.

Och europa har en oerhört bra statistik när det gäller flygolyckor. Hoppas det går bra nu

Och ett tips, ha ett litet papper med dig, så om du hör något du inte förstår eller kommer på något under flygningen som du undrar så kan du skriva ner det. På det sättet kan du fråga senare och få det utrett, så ska du se att alla knäppa ljud och liknande är dom mest oskyldiga saker
#1665 2009-12-03, 19:34
davveboy
Flyger till Kenya i januari och undrar vad det är för plan man flyger med? Flyger med Brussels Airlines, jag sökte på google och försökte få fram planet men det såg rätt litet ut. Handlar det om stora plan eller normala? Skiljer sig säkerheten något med tanke på att vi flyger utanför Europa?
#1666 2009-12-03, 20:57
TheMouse
Ursprungligen postat av davveboy
Flyger till Kenya i januari och undrar vad det är för plan man flyger med? Flyger med Brussels Airlines, jag sökte på google och försökte få fram planet men det såg rätt litet ut. Handlar det om stora plan eller normala? Skiljer sig säkerheten något med tanke på att vi flyger utanför Europa?


Avro RJ 100 till Bryssel, litet plan runt 90 säten. Sen är det Airbus 330-300, större plan med 284 säten.
Säkerheten kan jag inte inbilla mig att du behöver oroa dig för.
#1667 2009-12-03, 21:33
Säkerheten ska du inte oroa dig en sekund för. Det är fortfarande Brussels Airlines som är ett etablerat företag i EU med massvis med regler och annat dom måste följa. Så det ska du inte oroa dig för
#1668 2009-12-03, 21:38
svampdamp
Vad är DE HAVILLAND DHC-8 400 för litet gulligt flygplan? Ser ju ut som om det skulle gå sönder om de åkte in i ett moln