Ursprungligen postat av Kolatony
Är ni oftast samma besättning som arbetar tillsammans?
Det beror förstås på hur stort bolaget är och om man är många som är baserade på samma flygplats, men generellt sett är det ny sammansättning varje gång.
Ursprungligen postat av Kolatony
Hur många grader pitchar ni uppåt precis efter start?
Det beror på startvikt eftersom man flyger ut med en viss fart, men vanligen mellan 15-20 grader.
Ursprungligen postat av Kolatony
Hur många grader är klaffarna nere vid start respektive landning?
Det är olika på på olika typer, men de Boeing-plan jag flugit har "30" eller "40" som sista läge på klaffen - alltså det man oftast använder vid landning.
Typen jag flyger för närvarande, B767, har "30" som sista läge, men av olika skäl innebär inte det att klaffarna har en vinkel av exakt 30 grader.
Större flygplan har ju ett ganska komplicerat system, där klaffarna fälls ut i ett antal steg, både på vingens fram- och bakkant:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Undercarriage.b747.arp.jpg
Man använder alltid mindre klaff vid start. Det varierar beroende på flygplanstyp, bolagspolicy och banlängd. Har man en lång bana använder man oftast lägre startklaff eftersom det anses mer ekonomiskt, men det innebär samtidigt att man använder mer bana, då man lyfter vid en högre hastighet.
Har man en kort bana kan man komma i luften tidigare genom att använda mer klaff, men man får då en sämre profil om det finns hinder i utflygningszonen.
Ursprungligen postat av Kolatony
Vid vilken altitud och hastighet börjar ni fälla ut klaffarna innan landning?
Så sent som möjligt, då klaffar höjer luftmotståndet vilket ger högre bränsleförbrukning.
Man börjar vanligtvis konfigurera första stegen klaff ett par minuter innan man ska haka på glidbanan på ILS:en. På Arlanda alltså 2500 ft.
När det gäller vid vilka hastigheter man väljer olika klafflägen, följer man ett noga uträknat hastighetsschema som är beroende av beräknad landningsvikt. Vill du att jag ska förklara det i detalj, gör jag hellre det i en separat post.
I princip börjar man dock fälla ut första steget klaff runt 210-220 knop.
Ursprungligen postat av Kolatony
Hur många procent N1 ligger motorena på vid cruise level?
Det beror åter igen på flygplanstyp, motortyp, vikt och flyghöjd.
Typen jag flyger ligger på mellan 84 - 108 % N1 på cruise enligt QRH:n.