Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#289 2008-08-23, 23:49
trigger_happy
Ursprungligen postat av Provokatör
Nu blir det lite drogrelaterat iaf. Hjälper syrgas mot bakfylla?

Japp det gör det brukar snylta lite när jag gör daglig på maskinerna....eller om jag bara e lite slö så piggar det upp fint.
#290 2008-08-24, 01:42
bijjer
Ursprungligen postat av CDP
Kanontråd det här!

Min fråga lyder:

Är det vanligt att close calls förekommer utan att bli rapporterade? Finns det något mörkertal där? Med close calls menar jag plan som precis missar varandra i luften.


Nej, något mörkertal finns överhuvudtaget inte. Alla flygplan som flyger i Europeiska luftrum är utrustade med en transponder som rapporterar positition i vertikal och lateralled och skulle man komma när får man först en upplysning om detta och om det blir väldigt nära får man också en order att utföra för att förhindra en kollision. Det system som gör detta kallas för TCAS (Traffic collision avoidance system).

Skulle två plan komam för nära varandra kommer både piloterna i vardera flygplan samt den flygledare som haft ansvaret att rapportera detta.
#291 2008-08-24, 01:49
bijjer
Ursprungligen postat av Pink Panther
Ska ut och flyga i vinter igen och undrar om det är någon skillnad på flygningen en sån årstid (flyger inte till någon solig ö.

Är det mer riskfyllt? är det större risk för turbulens, sidvind osv? Klarar planen av att landa i snöstorm? Är det vanligare med förseningar?

I övrigt, keep up the good job KSV och ni andra.


Ja, det är skillnad på att flyga i sådana förhållanden jämfört med en fin sommardag med högtryck.
Det som jag har upplevt påverkar mest är om det är halt på landningsbanan, då får man verkligen se till att räkna på hur hög maxvikt man får ha vid start och landing samt hur mycket det får blåsa.
Att det skulle vara mer riskfyllt skulle jag inte vilja säga, det är annorlunda, men så länge man håller sig inom de marginaler som räknats fram är det absolut ingen riskökning jämfört med att flyga under sommaren.
Man klarar av att landa i en snöstorm, så länge inte snön kommer från ett ordentligt åskmoln, men det är inte särskilt vanligt på vinterhalvåret, åtmistone inte i Sverige. Själva snöandet behöver inte ha något större inverkan, man har avisningssystem på flygmaskinen som klarar av det mesta.
Däremot kan du säkert räkna med större risk för förseningar under vintern, åtmistone om du flyger inrikes i Sverige. Dels kan flygmaskinen behöva avisas mellan flighterna och även landningsbanan kan behöva plogas mellan start och landing för din flight om det snöar kraftigt.
#292 2008-08-24, 03:05
Kenny Kuk
Alla flygrädda bör kanske inte lyssna på P3 Dokumentär om Gottrörahaveriet, där SAS flight SK751 haverar i marken kl 7:51 (UTC).

http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&...

Direktlänk till MP3: http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p3_dokumentar_080504080021.mp3

Kan vara betryggande att veta att man kan överleva trots att bägga motorerna lägger av!
#293 2008-08-24, 10:05
dodecahedron
Ursprungligen postat av bijjer
Nej, något mörkertal finns överhuvudtaget inte. Alla flygplan som flyger i Europeiska luftrum är utrustade med en transponder som rapporterar positition i vertikal och lateralled och skulle man komma när får man först en upplysning om detta och om det blir väldigt nära får man också en order att utföra för att förhindra en kollision. Det system som gör detta kallas för TCAS (Traffic collision avoidance system).

Skulle två plan komam för nära varandra kommer både piloterna i vardera flygplan samt den flygledare som haft ansvaret att rapportera detta.

Kan tillägga lite. Det finns enkelt sagt två typer av luftrum, okontrollerat och kontrollerat. Stora trafikkärror flyger alltid i kontrollerad luft, dvs området runt flygplatser, samt på lite högre höjd. Nere närmare marken är luften inte kontrollerad och där flyger man lite som man vill själv. Det har hänt att små privatplan utan koll på vart de är irrat sig rakt in i kontrollerad luft och ställt till det. MEN, skulle det hända så kan jag lova dig att alla inblandade parter (förmodligen inte piloten själv då kommer att dra igång hela rapporteringskedjan och piloten kommer att få så mycket ass-kicking att han inte kommer att kunna sitta på ett halvår. Det är extremt allvarligt att dra rakt in i kontrollerad luft utan klarering så nog rapporteras det alltid. Skulle det uppstå meningsskiljaktigheter mellan pilot och flygledare om vart planet befunnit sig så plockar de enkelt fram radarplotten på planet. Det går alltså inte att få något mörkertal, kontrollen är ruskigt bra helt enkelt. Dessutom har ju trafikkärrorna som nämnts TCAS vilket gör att om något plan kommer in i "boxen" som TCAS utgör framför kärran, så kommer den att skrika "TRAFFIC! CLIMB! TRAFFIC! CLIMB!" eller liknande..
#294 2008-08-24, 10:46
Hardcore Junky
Jag kollar på radarn nu över södra Östersjön och ser att det är oerhört tätt mellan en del plan. Jag antar att flygtrafikledarna har olika zoner att sköta? Ponera att två plan ligger väldigt nära varandra, men är i två olika "zoner".

Det finns inte risk för att det blir något missförstånd då och att planen kommer oroväckande nära varandra? Eller existerar inte några zoner överhuvudtaget för flygledare?
#295 2008-08-24, 11:38
ksv
Ursprungligen postat av bijjer
Att det skulle vara mer riskfyllt skulle jag inte vilja säga, det är annorlunda, men så länge man håller sig inom de marginaler som räknats fram är det absolut ingen riskökning jämfört med att flyga under sommaren.
Ja, när det blir sämre förhållanden och förutsättningar ökas alltid marginalerna inom flyget, så att man ska bibehålla hög säkerhet.

För det mesta är det inte ens upp till den enskilde piloten, utan det är fastställda tabellvärden som avgör om man får försöka landa eller påbörja en flygning under givna omständigheter. Det i sig är viktigt för säkerheten, eftersom det blir svårt för ett flygbolag att pressa sina piloter till att flyga när man inte borde.

Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Jag kollar på radarn nu över södra Östersjön och ser att det är oerhört tätt mellan en del plan. Jag antar att flygtrafikledarna har olika zoner att sköta? Ponera att två plan ligger väldigt nära varandra, men är i två olika "zoner".
Ja det är uppdelat, men zonerna överlappar varandra delvis och flygledarna har kontakt med varandra så att trafiken lämnas över i god tid.

Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Det finns inte risk för att det blir något missförstånd då och att planen kommer oroväckande nära varandra?
Riskerna ligger nog mest i missförstånd vid byte av höjd. Men alla har idag TCAS, så man ser andra plan på en display i cockpit och skulle man komma för nära är det bara att följa instruktionerna som kollisionsvarningssystemet ger.
#296 2008-08-24, 14:24
battan--
Flygningar känns så osäkra, ingen aning om varför. Varje gång man åker igenom en luftgrop och planet börjar skaka känns det som att man har tur. Känns som att man tar en riktigt stor risk att flyga överhuvudtaget, visst det är minst olyckor men det känns så svårt att kunna kontrollera planet. Det finns liksom inget att förlita sig på i luften, inte mark. När man kör bil vet man att man e kvar på marken i alla fall, man har något att förlita sig på. Men med plan har man inget under, kan inte förklara!

Och något som skrämde mig mycket var när jag såg hur små cockpitfönstrena är, man ser inte ens marken från cockpit och det enda man ser utifrån är piloternas huvud.
#297 2008-08-24, 23:17
ksv
Ursprungligen postat av battan--
Och något som skrämde mig mycket var när jag såg hur små cockpitfönstrena är, man ser inte ens marken från cockpit
När man väl sitter på plats är man relativt nära rutorna och då är sikten ut är faktiskt riktigt bra.
#298 2008-08-24, 23:20
flows
Ursprungligen postat av ksv
När man väl sitter på plats är man relativt nära rutorna och då är sikten ut är faktiskt riktigt bra.


Skulle man klara att flyga helt utan fönster? Antar att man måste ha dem när man taxar?
#299 2008-08-24, 23:45
ksv
Ursprungligen postat av flows
Skulle man klara att flyga helt utan fönster? Antar att man måste ha dem när man taxar?
Ja, för att starta och att taxa.

Är vissa krav uppfyllda kan man autolanda utan att se banan, men det blir jobbigt att hitta till gaten sedan om sikten är noll.
#300 2008-08-25, 12:04
sleinad
Ursprungligen postat av ksv
Ja, för att starta och att taxa.

Är vissa krav uppfyllda kan man autolanda utan att se banan, men det blir jobbigt att hitta till gaten sedan om sikten är noll.


Vadå? Kör inte auto-pioten även Auto-taxning?