Ursprungligen postat av bijjer
Att det skulle vara mer riskfyllt skulle jag inte vilja säga, det är annorlunda, men så länge man håller sig inom de marginaler som räknats fram är det absolut ingen riskökning jämfört med att flyga under sommaren.
Ja, när det blir sämre förhållanden och förutsättningar ökas alltid marginalerna inom flyget, så att man ska bibehålla hög säkerhet.
För det mesta är det inte ens upp till den enskilde piloten, utan det är fastställda tabellvärden som avgör om man får försöka landa eller påbörja en flygning under givna omständigheter. Det i sig är viktigt för säkerheten, eftersom det blir svårt för ett flygbolag att pressa sina piloter till att flyga när man inte borde.
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Jag kollar på radarn nu över södra Östersjön och ser att det är oerhört tätt mellan en del plan. Jag antar att flygtrafikledarna har olika zoner att sköta? Ponera att två plan ligger väldigt nära varandra, men är i två olika "zoner".
Ja det är uppdelat, men zonerna överlappar varandra delvis och flygledarna har kontakt med varandra så att trafiken lämnas över i god tid.
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Det finns inte risk för att det blir något missförstånd då och att planen kommer oroväckande nära varandra?
Riskerna ligger nog mest i missförstånd vid byte av höjd. Men alla har idag TCAS, så man ser andra plan på en display i cockpit och skulle man komma för nära är det bara att följa instruktionerna som kollisionsvarningssystemet ger.