Ursprungligen postat av Lobengula
Jag såg ett program som handlade om en flygincident som jag tyckte var intressant. Det handlar om att bränsle tankas i vikt och inte volym. I och med att en del flygplan (jag antar modernare) nu använder metric och liter så kan det bli problem.
Planet blir tankat med säg 1000 lbs bränsle, men planets färddator använder liter.
I alla fall var det här som det gick fel, amerikanen som gjorde omvandlingen var inte van vid liter så en felaktig siffra matades in i färddatorn. Piloten trodde att han hade mer bränsle än som faktiskt fanns i tankarna.
Har flygplan riktiga bränslemätare, typ som i en bil? Eller förlitar man sig på visuell inspektion och vad som anges vid tankning?
Du lär ha sett dokumentären om den s.k "Gimli-glidaren".
En Air Canada 767-200 som var involverad i en serie olyckliga och underliga incidenter redan innan planet startade sin flygning från Montreal till Edmonton.
För det första hade planet redan innan ett indikatorproblem när det gällde bränslenivån, men detta löstes "temporärt" genom att sätta indikatorsystem (FQIS) nr 2 ur funktion, vilket var helt lagligt och flygningarna innan hade flugits med bara ett fungerande system. Men denna dagen testade en tekniker fall FQIS 2 kunde fixas, så han aktiverade det, men g-l-ö-m-d-e sedan att stänga av det, vilket resulterade i att planet nu inte hade någon bränslenivå indikation i cockpit.
I vanliga fall skulle piloterna inte lyfta, men det var en ny besättning för denna flygningen och några ödesdigra missförstånd ledde till att den nya besättningen trodde att planet hade flugits utan bränsleindikation i tidigare flighter, dessutom var 767'an ett nytt plan vid denna tiden och dokumentationen var luddig när det gällde detta så servicepersonalen gav ändå tillstånd att flyga. Och besättningen trodde ju att planet flugits innan utan fungerande bränsleindikator i cockpit.
Nästa misstag var som sagt vikt och konvertering. 767an var det första planet i flottan som använde kg som vikt-enhet, tidigare hade alla plan använt pounds. I bränsleuträkningen råkade de använda fel enhet i uträkningen (1,77lbs istället för 0,83kg) så planet tankades med 22.300kg, iaf trodde besättningen det, men i själva fallet var det 22.300lbs (ca 10.000kg), strax hälften av vad som krävdes.
Kaptenen matade in i färddatorn att de hade 22.300kg, och beräkningarna där visade att det skulle räcka, och eftersom hela FQIS var ur funktion så kom det inga varningar och planet startade och satte kurs mot Edmonton.
I höjd med Winnipeg tog bränslet slut, och båda motorerna dog. Planets digitala instrument slogs ut och de hydrauliska servomotorerna som styr rodrerna slutade också att fungera. Planet hade nu blivit en mycket tung glidare och via hjälp av trafikledningen bestämde de sig att landa på den nedlagda Gimli-flygplatsen. Vad de inte visste om var att Gimli numera vad ombygd till dragracingbana, och att det dagen till ära var "family day", så det var mycket folk den dagen.
Dödstyst gled 767an mot landingsbanan, med ett landningsställ som var utfällt, men inte hade låsts i position. I en alldeles för snabb hastighet tog planet mark, kaptenen stod på bromsen och punkterade flera däck, innan det olåsta landningsstället vek sig och planet slogs emot ett skyddsräcke.
Ingen av de 60 passagerarna skadades, och planet var i tjänst så sent som i januari 2008, innan det var dags för pension av den (ö
kända Gimli glider.
Se även incidenten med en Air Transat A330 (också från Kanada!) som fick landa utan motorer på en ögrupp i Atlanten, som jag tror slog Gimliglidarens rekord för "längsta flugna distansen utan motorer"...om det nu är ett rekord att vara stolt över.