Ursprungligen postat av Hefaiston
Du kommer antagligen att flyga lite längre söderut (dock antagligen längre norrut än man tror när man tittar på en karta, detta eftersom jorden är krökt så ju längre söderut du flyger desto längre blir det, ursäkta den flummiga förklaringen men titta på en jordglob så förstår man rätt lätt).
Det flyger massor med plan över atlanten varje dag, ett stort antal av dom med 2 motorer, det sker så gott som aldrig något (kan inte ens minnas något tillbud med plan över atlanten faktiskt, även om det säkert går att hitta om man letar länge nog). Så nej du kan vara helt lugn.
När det gäller vakter har jag inte hört talas om att det skulle finnas ombord, varför tror du det skulle finnas?
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20010824-1
Azorerna är en av dom få flygplatserna på vägen i Norra Atlanten.
Vakter kallas för Air Marshalls och förekommer på många flygbolag, dom är inte uniformerade.
Ursprungligen postat av Jatsee
Vilken tråd!! Suttit ett antal timmar och läst i stort sett hela tråden.
Är lite flygrädd, dock inget som hindrar mig från att flyga utan det är speciellt vid starten som pulsen ökar.
Nu till min fråga:
Har bokat resa till Thailand över julen. Ska åka med Turkish Airlines från Kastrup. B737-800 från Kastrup till Istanbul, därefter B777-300ER från Istanbul till Bangkok.
På hemvägen först en Airbus A330 och därefter B737-800.
Har för mig att jag läste tidigare i tråden om att Turkish inte var något höjdarbolag när det gäller säkerheten. Är det verkligen så?:'( Ska jag vara orolig?
Alla dessa plan är moderna, Turkish hade en krasch i Amsterdam förra året. Inget toppbolag när det
gäller säkerhet, men inte heller dåliga.
Ursprungligen postat av Giftmacher
Jag har på senare tid blivit flygrädd, jag tror det har att göra med att jag fått lite mer stadiga saker i livet som jag inte vill förlora (förhållande, jobb och boende), jag har flugit en del förut, tror jag fick det till 40 flygningar allt som allt (jag är 25 år) men då hade jag inte så mycket annat än mitt pojkrum och datorn att gå miste om plus att jag inte hade mycket framtidstänk som tonåring
Nu ska jag flyga till USA (Houston, Texas) och vara där i 10 dagar för att hälsa på släkt, kanontrevligt om det inte vore för den långa flygresan (startar från amsterdam, shiphol). Jag har nu nästan en månad innan resan drömt om den här satans flygningen och gått igenom alla tänkbara skräckscenarion. Självklart har man också sållat igenom alla dom stora flygkatastroferna på wikipedia och youtube. Jag tycker dock det är lite lugnande att läsa piloternas inlägg i den här tråden så jag passar på att ställa några frågor!
JAL 123 (OBS: Titta/Lyssna på egen risk, speciellt om du är flygrädd
)
http://en.wikipedia.org/wiki/JAL_123 +
http://www.youtube.com/watch?v=odRCEHBmLfU (black box)
Denna katastrofen har gjort mig så in i helvete livrädd, dels för att i stort sett alla dog och att dom bjöds på en 32 minuters berg och dalbana från helvetet innan dom kraschade. Samt att det är den här typen av flygplan jag ska åka med (Boeing 747). Min fråga är då vad oddsen för att styrrodret eller vad det nu kallas, vingen längst bak, att den havererar eller går av? För det verkar ju vara bland det värsta som kan hända eftersom man helt tappar kontrollen över planet.
Min andra oro som egentligen är större är att planet ska kapas, just för att det är till USA man ska så blir jag extra nojjig och det var ju redan i år som en jävel försökte spränga sig själv på ett plan till USA. Jag undrar hur stor säkerheten är på Shiphol flygplats och vad är oddsen att något sådant här händer igen? Jag oroar mig också över att man får ta ombord så satans tungt handbagage, 12kg? Samt datorer och mp3 spelare? Är det inte lätt att gömma vapen och annat i bärbara datorer, kanske sprängämnen med? En till fråga angående bomber, går allt åt helvete om en person spränger ett hål i flygplanet? Är det 100% kört då eller finns det hopp om nödlandning?
Jag kommer flyga med KLM Royal Dutch Airlines på ett Boeing 747-400 direkt till Houston om det underlättar
Tacksam för svar!
-SR (Short Range) är en specialvariant av Boeing 747 som enbart funnits i Japan (kan eventuellt sålts vidare), dessa slets fortare då dom flög korta flygturer (vilket dom var byggda för).
400-serien är helt annorlunda, har själv flugit med KLMs Boeing 747-400 och dom är i bra skick.
Ursprungligen postat av jr.ewing
Jag antar att motorerna har en större än vingarna klarar av att bära med tanke på att de kan accelerera till över 300km/h samt hålla en marschfart på över 700km/h
det är alltså ingen risk att de skulle ramla av vingarna
Man provar vingarna väldigt mycket innan man får tillstånd att flyga med dom. Dom skall
tåla 150% av maxbelastning.
Risker finns alltid, men att vingar bryts av under flygning är mycket sällsynt för större flygplan.
Ursprungligen postat av TheMouse
Man flyger på sk. storcirkel, den kortaste vägen mellan två platser på ett klot. Om du delar jorden i två lika delar där snittet skär igenom jordens mittpunkt, då har du en storcirkel.
Ekvatorn t.ex är en storcirkel.
Ja, rent matematiskt kanske det skulle innebära en större risk. men i verkligheten, Nä inte ett dugg.
Kan jag inte tänka mig. Det är väl bara EL AL Israel Airlines som har det?
Nej, Air Marshalls finns på fler flygbolag.
Ursprungligen postat av pilot
Inga motorer stängs av.
Där emot så ändras motorns RPM under flygningen och det kan leda till en illusion pga ögats uppdateringsfrekvens. Lättast är att jämföra det med något dom flesta har sett. Tex när en bil börjar rulla kan det se ut som om hjulen snurrar baklänges.
Samma sak med en propeller, det kan se ut som om den snurrar baklänges för att sedan börja snurra åt "rätt" håll.
Ta en titt på den här videon under motorstarten.
http://www.youtube.com/watch?v=uaE5x-gCVIo (finns säkert bättre exempel)
Till London City så gör man oftare en brantare inflygning för att minska bullret.
Ursprungligen postat av davveboy
Har hört att kaptener kan slarva med att kolla planet innan start. Har en källa som berättat att de kan strunta i att få av is från planen och försöka fuska med småsaker för att det tar tid. Är det vanligt förekommande?
Det finns alltid folk som fuskar i allt, flygbranschen är inte förskonad. Is är ett problem, dels extra tyngden, att isbitar kan lossna och åka in i motorn som vid Gottröra-kraschen.
Ursprungligen postat av Kolatony
Har man 100% full gas vid start? Har för mig jag hört att man ligger på 95% n1, men kanske beror på vikt och bränsle hur stort gaspådrag man har?
Går det inte landa ett jetplan med full bränsletank?
Beror på storleken på jetplanet, större flygplan har möjlighet att dumpa flygbränsle om dom måste nödlanda precis efter start t.ex B747. T.ex B737 och A320 saknar denna funktion.
Ursprungligen postat av Tenshii
Nu har jag plöjt igenom 1/4 av tråden, mycket kul att läsa än så länge =)
Tänkte på en sak som jag noterade nu i sommras, det är säkerligen redan besvarat på sidorna jag inte har hunnit läsa men jag kör ändå. Var påväg från Palma när vi flög över...ja nu minns jag inte om det var Alperna eller Pyreneerna men det hör inte riktigt hit. Sitter och tittar ut på högersidan och ser ett plan långt borta, var mest en liten prick, tyckte att det var kul att man kunde se andra plan på det sättet. Då dyker det upp ett litet bussines jet i storlek med ett Challenger 604 eller liknande (vad jag upplevde det som i alla fall) precis snett under oss från mötande håll. Vet inte hur långt bort det var nu, men med tanke på hur fort det dök upp och sedan försvann så kan det inte ha varit allt för långt borta. Ett plan på längre avstånd kan ju upplevas som att det ligger i närheten väldigt länge annars.
Hur nära kan två plan komma varandra för att det fortfarande ska räknas som OK? Spelar storlek och vart det är påväg någon roll? I detta fallet så kändes det ju som två olika stora plan i mötande riktning där det lilla flög "en våning under".
Beror helt storleken på flygplanen, det var en incident mellan en A380 och A320 där dom flög
med lagstadgad mellanrum och turbulensen ifrån det större planet skakade om det mindre ordentligt.
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4280356/
Ursprungligen postat av TheMouse
Dom sprutar avisningsvätska på planen om det finns risk för is.
Sen har en del plan möjlighet att avisa sig själv i luften, dels genom värmeslingor men finns även modeller som har luftkuddar som blåses upp på vingarna för att spräcka loss isen har jag hört.
Men isbildning i luften är ju som sagt nåt som finns året om. Men jag tror inte att det förekommer isbildning på hög höjd, trots att det är jäkligt kallt. Den mesta isbildningen sker väl i moln när det är fuktigt?
Men det skall inte mycket is till på en vinge förren den tappar mycket i lyftkraft.
Men det största problemet med snö och kyla är nog att hålla ett bra bromsvärde på flygplatsen.
Propellerplan är nog vare sig mer eller mindre känsliga.
Det finns olika åsikter om det, en del anser att Colgan kraschen ifjol inte drabbat ett jetplan.