Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1861 2010-02-22, 02:40
Not_me
Ursprungligen postat av ksv


Innan du tråcklat dig igenom att kontroller och kommit ombord, lovar jag att du kommer förbanna deras nitiskhet!
Finns nog inga flygningar som är så rigoröst kontrollerade som just flygningar till USA.


Förutom flygningarna till Israel då, de tar nog priset!
#1862 2010-02-22, 13:44
Jatsee
Vilken tråd!! Suttit ett antal timmar och läst i stort sett hela tråden.

Är lite flygrädd, dock inget som hindrar mig från att flyga utan det är speciellt vid starten som pulsen ökar.

Nu till min fråga:

Har bokat resa till Thailand över julen. Ska åka med Turkish Airlines från Kastrup. B737-800 från Kastrup till Istanbul, därefter B777-300ER från Istanbul till Bangkok.

På hemvägen först en Airbus A330 och därefter B737-800.

Har för mig att jag läste tidigare i tråden om att Turkish inte var något höjdarbolag när det gäller säkerheten. Är det verkligen så?:'( Ska jag vara orolig?
#1863 2010-02-22, 16:46
Extrans
Ursprungligen postat av ksv
Nu är det med all sannolikhet en kraftigt moderniserad version av 747 du ska åka med.

Inom flyget funkar det så att efter att en olycka eller allvarlig incident skett utreds händelsen och slutsatserna presenteras i en haverirapport.
Avsikten är då inte att peka ut skyldiga utan uteslutande att komma med rekommendationer till branschen om hur man ska förhindra att det sker igen. Det är därför väldigt ovanligt att exakt samma typ av olycka upprepas.
Det är alltid en kedja av fel som leder till en allvarlig olycka och i det här fallet var den huvudsakliga orsaken en felaktig lagning av ett tryckskott efter en tailstrike. Efter den här händelse kan du känna dig förvissad om att åtminstone just detta inte sker igen.

Innan du tråcklat dig igenom att kontroller och kommit ombord, lovar jag att du kommer förbanna deras nitiskhet!
Finns nog inga flygningar som är så rigoröst kontrollerade som just flygningar till USA.

Nej, ett hål räcker inte långt. Du tappar man visserligen kabintrycket och tvingas sjunka till lägre höjd, men det går fortfarande att flyga planet såvida det inte gått av på mitten.


Spoilrar så att någon som är flygrädd inte behöver läsa om h*n inte vill.
Spoiler:
Var ju en flight med Aloha Airlines i slutet på 80talet som en stor del av kabinväggarna/taket slets av. De lyckades landa, med bara ett dödsoffer. http://www.tc.gc.ca/civilaviation/publications/tp185/2-07/Images/Mainten... Bild på planet, en Boeing 737-200. Rätt stor bedrift av piloterna att lyckas landa där får man ju säga.
#1864 2010-02-23, 15:24
Jatsee
#1865 2010-02-23, 15:26
Vattenspann
Ursprungligen postat av Jatsee


Framgår inte det ganska bra av klippet? Mänskliga faktorn skulle jag säga.
#1866 2010-02-23, 17:48
Jag har sett ett längre inslag om detta på youtube där dom förklarar det bättre.


Det som händer är att Center ger honom klarering till en punkt (Sage) för att han ska vektoreras in i en rad med plan av nästa kontroller (TRACON).

Men på TRACON uppfattar man inte vid handoff att planet är på väg direkt mot Sage (främst som jag förstod det för att kontrollern hade väldigt mkt att göra för stunden). Incidenten upptäcks av TRACON ganska snart efter och där ges (vilket är vad som hörs i videon) orden "descend immedietly and turn left" för att undvika konflikten, vilket också sker. Dessutom kopplar TCAS in (kollisonsavvärjningssystem) och ger order att piloten ska sjunka (vilket han redan gör).

Så sammanfattat, ett korkat beslut och en stressad flygledare skapade incidenten. Men både flygledaren och de automatiska systemen gick in för att avvärja det, precis som tidigare talare sa, mänskliga faktorn.
#1867 2010-02-24, 14:59
Giftmacher
Tack för svaren!

Några frågor till har jag, vilken väg flyger man över Atlanten till USA, jag har hört att snabbaste vägen är via Island och neråt. Nu ska jag till Texas som ligger väldigt långt söder dock, blir det någon skillnad då?

Är det farligare att flyga över Atlanten än inom Europa? Med tanke på att det inte finns närliggande flygplatser..

Kommer det att finnas säkerhetsvakter ombord på min flight och i så fall kommer dom vara beväpnade? Flyger som sagt med KLM och ett Boeing 747-400 Combi (tror det var Combi)
#1868 2010-02-24, 17:17
Ursprungligen postat av Giftmacher
Tack för svaren!

Några frågor till har jag, vilken väg flyger man över Atlanten till USA, jag har hört att snabbaste vägen är via Island och neråt. Nu ska jag till Texas som ligger väldigt långt söder dock, blir det någon skillnad då?

Är det farligare att flyga över Atlanten än inom Europa? Med tanke på att det inte finns närliggande flygplatser..

Kommer det att finnas säkerhetsvakter ombord på min flight och i så fall kommer dom vara beväpnade? Flyger som sagt med KLM och ett Boeing 747-400 Combi (tror det var Combi)


Du kommer antagligen att flyga lite längre söderut (dock antagligen längre norrut än man tror när man tittar på en karta, detta eftersom jorden är krökt så ju längre söderut du flyger desto längre blir det, ursäkta den flummiga förklaringen men titta på en jordglob så förstår man rätt lätt).

Det flyger massor med plan över atlanten varje dag, ett stort antal av dom med 2 motorer, det sker så gott som aldrig något (kan inte ens minnas något tillbud med plan över atlanten faktiskt, även om det säkert går att hitta om man letar länge nog). Så nej du kan vara helt lugn.

När det gäller vakter har jag inte hört talas om att det skulle finnas ombord, varför tror du det skulle finnas?
#1869 2010-02-24, 21:08
TheMouse
Ursprungligen postat av Giftmacher
Tack för svaren!

Några frågor till har jag, vilken väg flyger man över Atlanten till USA, jag har hört att snabbaste vägen är via Island och neråt. Nu ska jag till Texas som ligger väldigt långt söder dock, blir det någon skillnad då?

Man flyger på sk. storcirkel, den kortaste vägen mellan två platser på ett klot. Om du delar jorden i två lika delar där snittet skär igenom jordens mittpunkt, då har du en storcirkel.
Ekvatorn t.ex är en storcirkel.

Ursprungligen postat av Giftmacher

Är det farligare att flyga över Atlanten än inom Europa? Med tanke på att det inte finns närliggande flygplatser..

Ja, rent matematiskt kanske det skulle innebära en större risk. men i verkligheten, Nä inte ett dugg.

Ursprungligen postat av Giftmacher

Kommer det att finnas säkerhetsvakter ombord på min flight och i så fall kommer dom vara beväpnade? Flyger som sagt med KLM och ett Boeing 747-400 Combi (tror det var Combi)

Kan jag inte tänka mig. Det är väl bara EL AL Israel Airlines som har det?
#1870 2010-02-24, 22:43
Giftmacher
Ja det stämmer, El-Al var det som hade vakter ombord, tacksam för svaren.
#1871 2010-02-26, 02:14
Kolatony
Eftersom denna tråd är mest aktiv när det gäller flygning frågar jag här.

Är dömd för grov rattfylla med en månads fängelse som påföljd. Kan jag fortfarande ta ett PPL utan problem? Antar att det kan behövas vissa läkarutlåtanden om fortsatt nykterhet i så fall, eller?

Ledesn för OT

Mvh
#1872 2010-02-26, 10:06
Powerless1
Ursprungligen postat av Kolatony
Eftersom denna tråd är mest aktiv när det gäller flygning frågar jag här.

Är dömd för grov rattfylla med en månads fängelse som påföljd. Kan jag fortfarande ta ett PPL utan problem? Antar att det kan behövas vissa läkarutlåtanden om fortsatt nykterhet i så fall, eller?

Ledesn för OT

Mvh

Börja med att fråga hur polisen formuelrar sig och hur länge de skriver så.
11 § Ansökan om elevtillstånd ska lämnas på en av Luftfartsstyrelsen för ändamålet
fastställd blankett och vara undertecknad av sökanden. Besked om personutredning
samt personbevis ska bifogas ansökan.
Enligt Luftfartsstyrelsens författningssamling.
Sen kanske man måste fråga Transportstyrelsen om bedömningen.

Kör inläggen i fordon istället, men jag tycker också en ändring av underforum bör göras.