Ursprungligen postat av Giftmacher
Samt att det är den här typen av flygplan jag ska åka med (Boeing 747). Min fråga är då vad oddsen för att styrrodret eller vad det nu kallas, vingen längst bak, att den havererar eller går av?
Nu är det med all sannolikhet en kraftigt moderniserad version av 747 du ska åka med.
Inom flyget funkar det så att efter att en olycka eller allvarlig incident skett utreds händelsen och slutsatserna presenteras i en haverirapport.
Avsikten är då inte att peka ut skyldiga utan uteslutande att komma med rekommendationer till branschen om hur man ska förhindra att det sker igen. Det är därför väldigt ovanligt att exakt samma typ av olycka upprepas.
Det är alltid en kedja av fel som leder till en allvarlig olycka och i det här fallet var den huvudsakliga orsaken en felaktig lagning av ett tryckskott efter en tailstrike. Efter den här händelse kan du känna dig förvissad om att åtminstone just detta inte sker igen.
Ursprungligen postat av Giftmacher
Min andra oro som egentligen är större är att planet ska kapas, just för att det är till USA man ska så blir jag extra nojjig och det var ju redan i år som en jävel försökte spränga sig själv på ett plan till USA. Jag undrar hur stor säkerheten är på Shiphol flygplats och vad är oddsen att något sådant här händer igen?
Innan du tråcklat dig igenom att kontroller och kommit ombord, lovar jag att du kommer förbanna deras nitiskhet!
Finns nog inga flygningar som är så rigoröst kontrollerade som just flygningar till USA.
Ursprungligen postat av Giftmacher
En till fråga angående bomber, går allt åt helvete om en person spränger ett hål i flygplanet? Är det 100% kört då eller finns det hopp om nödlandning?
Nej, ett hål räcker inte långt. Du tappar man visserligen kabintrycket och tvingas sjunka till lägre höjd, men det går fortfarande att flyga planet såvida det inte gått av på mitten.