Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#301 2008-08-25, 13:16
StefanD13
Ursprungligen postat av ksv
Är man för aggresiv med upphämtningen hamnar man i en g-stall.


Vad är det? Hur skiljer den sig från en vanlig stall?
#302 2008-08-25, 17:24
battan--
Lite mer action i tråden! Ksv och bijjer, in och skriv nu!

Första gången ni flög, var ni rädda? Varför?
#303 2008-08-25, 17:59
TroyMcLure
Är visserligen inte flygrädd men har några frågor.

1. Är det vanligt att piloter undanhåller information för passagerarna om kritiska problem med planet i samband med en till exempel en landning? Därför att de misstänker att det inte kommer att leda till några problem samt för att inte oroa flygrädda i onödan?

2. Hur sannolikt är det egentligen att lyckas med en nödlandning på vatten? Alltid undrat vad poängen är med en flytväst då jag antagit att man ändå lär krossas på vattenytan i så höga farter.
#304 2008-08-25, 18:21
Red_Sea
Ursprungligen postat av ksv
Det dyker regelbundet upp trådar skapade av folk som ska ut och flyga men känner obehag eller t.o.m. ångest.
Trådarna startas mestadels i drogforumen då man vill klara av resan genom att droga sig eller dricka sig ordentligt full.
Inget av detta är särskilt bra, bl.a. då det kan resultera i att man blir nekad att få åka med.

Däremot kan man ibland lindra det hela och förbereda sig genom att skaffa sig kunskap om vad som händer när man flyger.
Jag har sett undersökningar som visar att upp emot 50% av de som reser med flyg upplever någon form av rädsla eller olust. I de flesta fall inte värre än att det går att bemästra men det finns även de som fått tacka nej till befodran på jobbet då det skulle innebära flygresor.
Och egentligen, är det inte bara naturligt att känna obehag inför att stängas in i en plåttub 10000 meter upp i luften?

Då jag själv har arbetat som pilot under många år hoppas jag kunna hjälpa er med frågor ni har inför flygresan!
Dessutom vet jag att det finns fler på forumet som jobbar inom flygbrancshen och som säkert gärna hjälper till.
Naturligtvis går det bra att fråga även om man inte är flygrädd.


Till en början kan jag tipsa om ett par länkar med lite information om flygrädsla:
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____4787.aspx
flygtrygg.nu

Får man ställa övriga frågor till Herr Pilot som inte har med flygrädsla att göra?
#305 2008-08-25, 18:27
ksv
Ursprungligen postat av StefanD13
Vad är det? Hur skiljer den sig från en vanlig stall?
Med vanligt stall menar man oftast med låg fart och hög anfallsvinkel i planflykt, men man kan stalla ett flygplan i vilken fart som helst.

Wikipedia ger en bra beskrivning:
Stalls can occur at higher speeds if the wings already have a high angle of attack. Attempting to increase the angle of attack at 1g by moving the control column back simply causes the aircraft to rise. However the aircraft may experience higher g, for example when it is pulling out of a dive. In this case, the wings will already be generating more lift to provide the necessary upwards acceleration and so there will be higher angle of attack. Increasing the g still further, by pulling back on the control column, can cause the stalling angle to be exceeded even at a high speed. High speed stalls produce the same buffeting characteristics as 1g stalls and can also initiate a spin if there is also any yawing.


Ursprungligen postat av battan--
Lite mer action i tråden! Ksv och bijjer, in och skriv nu!
Lugn, man har ju inte internet på jobbet, vettu.

Ursprungligen postat av battan--
Första gången ni flög, var ni rädda? Varför?
Nej, jag har aldrig varit rädd för att flyga. Var rätt liten när jag flög första gången så jag har inget minne av det.
#306 2008-08-25, 18:33
Red_Sea
Ursprungligen postat av ksv
...

Under start, vilken hastighet måste ni uppnå i vanliga fall för att få klartecken att lyfta?

När det är dåligt väder, alltså disigt, väldigt disigt och molnigt. Hur lyckas ni att se vart ni ska landa?

Vilka flygplanstyper har du kört?
#307 2008-08-25, 18:56
ksv
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Är det vanligt att piloter undanhåller information för passagerarna om kritiska problem med planet i samband med en till exempel en landning? Därför att de misstänker att det inte kommer att leda till några problem samt för att inte oroa flygrädda i onödan?
Nej, det tror jag inte. Man har ju så många reservsystem så det är osannolikt att något blir riktigt kritiskt.
Men låt oss säga att man inte vet om ett landningsställ är låst och att det finns en risk att det kommer att kollapsa vid landning. Isåfall kommer man säga som det är och kabinpersonalen kommer att förbereda kabinen på haveri, för säkerhetsskull.


Men naturligtvis får man ju alltid tänka sig för lite hur man uttrycker sig eftersom det finns många som garanterat kommer missuppfatta det man säger och tolka in mycket värre saker i det.

Ursprungligen postat av TroyMcLure
Hur sannolikt är det egentligen att lyckas med en nödlandning på vatten? Alltid undrat vad poängen är med en flytväst då jag antagit att man ändå lär krossas på vattenytan i så höga farter.
Det är något de lärde tvistar om.
Är vattenytan lugn och man kan göra en stabil, mjuk nödlandning tror jag personligen man kan lyckas.
Men andra kommer bestämt hävda att man har små chanser.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Får man ställa övriga frågor till Herr Pilot som inte har med flygrädsla att göra?
Visst, så länge det är flygrelaterat.
Dessutom finns det andra här som är kunniga eller som jobbar inom flyget, så det är bara att fråga på.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Under start, vilken hastighet måste ni uppnå i vanliga fall för att få klartecken att lyfta?
Beror på typ, vikt, klaffar mm, men vanligen mellan 130-160 knop (240-300 km/h) för jetflygplan.

Ursprungligen postat av Red_Sea
När det är dåligt väder, alltså disigt, väldigt disigt och molnigt. Hur lyckas ni att se vart ni ska landa?
Allt trafikflygning sker helt och hållet på instrument ner till 60 meters höjd och ser man inte de högintensiva inflygningljusen då måste man avbryta.
Beroende på flygplatsens utrustning förekommer det så väl högre beslutshöjder som lägre. På vissa flygplatser och om ett antal kriterier är uppfyllda, får man t.o.m. landa utan att se marken, men det sker då med hjälp av autopilot.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Vilka flygplanstyper har du kört?
När det gäller större plan, har jag flugit några olika Boeing-modeller. För närvarande B767.
#308 2008-08-25, 19:01
Red_Sea
Ursprungligen postat av ksv
Beror på typ, vikt, klaffar mm, men vanligen mellan 130-160 knop (240-300 km/h) för jetflygplan.

Okej. Om vi säger B747-400 och A330-300. Hur snabbt kör dom på banan innan dom går upp i luften? Ärligt talat. När man väl sitter i stolen, så känns det verkligen inte som 300km/t. Känns mer som knappt 100km/t när man ska upp i luften.

Min Pappas bror ( min farbror ) han är flygkapten för Scandinavian Airlines. Ser inte så mycket av honom numere. Senast jag träffade honom var julafton 1993. Sen har jag inte träffat honom alls.

Snittlönen på en pilot? 40 lax i månaden eller?
#309 2008-08-25, 19:52
Coolcitte
Ursprungligen postat av Red_Sea
Okej. Om vi säger B747-400 och A330-300. Hur snabbt kör dom på banan innan dom går upp i luften? Ärligt talat. När man väl sitter i stolen, så känns det verkligen inte som 300km/t. Känns mer som knappt 100km/t när man ska upp i luften.

Min Pappas bror ( min farbror ) han är flygkapten för Scandinavian Airlines. Ser inte så mycket av honom numere. Senast jag träffade honom var julafton 1993. Sen har jag inte träffat honom alls.

Snittlönen på en pilot? 40 lax i månaden eller?


Just A330 är speciell eftersom det verkligen inte är någon kraftmaskin, och både Airbus A330 och A340 är kända för att vara slöa i starten.
Men det är väl som med allt annat.
Att åka bil i 120 km/h känns ju inte te x lika fort som att bränna iväg på motorcykel i samma fart.
#310 2008-08-25, 19:53
Red_Sea
Ursprungligen postat av Coolcitte
Just A330 är speciell eftersom det verkligen inte är någon kraftmaskin, och både Airbus A330 och A340 är kända för att vara slöa i starten.

Väl uppe i luften så visar dom sina krafter, eller vad?
#311 2008-08-25, 20:37
bijjer
Ursprungligen postat av battan--
Första gången ni flög, var ni rädda? Varför?


Första gången jag flög överhuvudtaget var jag sex år gammal och hälsade på farmor i Schweiz, och då var jag inte alls rädd, tyckte det var riktigt roligt!

När jag flög själv första gången var jag inte heller rädd, man var lite tagen av stunden och reflekterade inte över att det kunde vara farligt. Då var det såklart i ett litet propellerplan, jag var sexton när jag började flyga.

Ursprungligen postat av battan--
Snittlönen på en pilot? 40 lax i månaden eller?


Jag läste någon statistik från SCB för något halvår sedan och då har jag för mig att de skrev ca 67000.- för piloter. Men då ska man komma ihåg att SAS har många piloter med väldigt höga löner, för övriga bolag kan man nog dra av 20.000.- för att få en mer korrekt siffra.
#312 2008-08-25, 20:41
Red_Sea
Ursprungligen postat av bijjer
När jag flög själv första gången var jag inte heller rädd, man var lite tagen av stunden och reflekterade inte över att det kunde vara farligt. Då var det såklart i ett litet propellerplan, jag var sexton när jag började flyga.

Är du flygkapten idag? Tycker själv inte att det är så obehagligt att flyga. När man mår som sämst och är rädd för att dö är när planet skakar som allra mest på 10 000 m höjd. Då är det inte speciellt roligt längre, inte när man får ta på sig bältet och är dragen av all alkohol.