Ursprungligen postat av TroyMcLure
Är det vanligt att piloter undanhåller information för passagerarna om kritiska problem med planet i samband med en till exempel en landning? Därför att de misstänker att det inte kommer att leda till några problem samt för att inte oroa flygrädda i onödan?
Nej, det tror jag inte. Man har ju så många reservsystem så det är osannolikt att något blir riktigt kritiskt.
Men låt oss säga att man inte vet om ett landningsställ är låst och att det finns en risk att det kommer att kollapsa vid landning. Isåfall kommer man säga som det är och kabinpersonalen kommer att förbereda kabinen på haveri, för säkerhetsskull.
Men naturligtvis får man ju alltid tänka sig för lite hur man uttrycker sig eftersom det finns många som garanterat kommer missuppfatta det man säger och tolka in mycket värre saker i det.
Ursprungligen postat av TroyMcLure
Hur sannolikt är det egentligen att lyckas med en nödlandning på vatten? Alltid undrat vad poängen är med en flytväst då jag antagit att man ändå lär krossas på vattenytan i så höga farter.
Det är något de lärde tvistar om.
Är vattenytan lugn och man kan göra en stabil, mjuk nödlandning tror jag personligen man kan lyckas.
Men andra kommer bestämt hävda att man har små chanser.
Ursprungligen postat av Red_Sea
Får man ställa övriga frågor till Herr Pilot som inte har med flygrädsla att göra?
Visst, så länge det är flygrelaterat.
Dessutom finns det andra här som är kunniga eller som jobbar inom flyget, så det är bara att fråga på.
Ursprungligen postat av Red_Sea
Under start, vilken hastighet måste ni uppnå i vanliga fall för att få klartecken att lyfta?
Beror på typ, vikt, klaffar mm, men vanligen mellan 130-160 knop (240-300 km/h) för jetflygplan.
Ursprungligen postat av Red_Sea
När det är dåligt väder, alltså disigt, väldigt disigt och molnigt. Hur lyckas ni att se vart ni ska landa?
Allt trafikflygning sker helt och hållet på instrument ner till 60 meters höjd och ser man inte de högintensiva inflygningljusen då måste man avbryta.
Beroende på flygplatsens utrustning förekommer det så väl högre beslutshöjder som lägre. På vissa flygplatser och om ett antal kriterier är uppfyllda, får man t.o.m. landa utan att se marken, men det sker då med hjälp av autopilot.
Ursprungligen postat av Red_Sea
Vilka flygplanstyper har du kört?
När det gäller större plan, har jag flugit några olika Boeing-modeller. För närvarande B767.