Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1981 2010-04-17, 16:01
Bjurra
Jag har roat mig med att sammanställa 82 flygolyckor med fler än 50 passagerare involverade sedan 2000. Om siffrorna inte adderas till 82 beror det på att vissa olyckor har jag inte funnit förlopp och orsak till.

Det är förvånansvärt många olyckor där alla eller många passagerare överlever. Det tyder på att det kanske lönar sig att hålla sig nykter under resan och lyssna på säkerhetsinstruktionerna.

Krascherna fördelat efter geografi:

Afrika 18
Asien 25
Ryssland inkl fd Sovjetrepubliker 10
Sydamerika 7
USA 12
Västeuropa 10

30 av krascherna ägde rum vid landning, 20 vid start, vid 11 tillfällen startade olycksförloppet i luften. Fem av kracherna berodde på kapare.

Av de 55 fallen där det finns en orsak fördelar sig denna enligt följande:

Väder som enda eller starkt bidragande faktor: 20
Pilotmisstag: 19
Flygledarmisstag: 3
Bristande säkerhet på flygplatsen: 3
Tekniskt fel: 18

Spoiler:
2010 Ethopian Airlines B737 Beirut 90 under utredning
2010 Polish Air Force Tupolev Smolensk 96 under utredning
2009 US Airways A320 NYC 0 birdstrike
2009 Turkish Airlines B737 Amsterdam 9 oklart, förmodat tekniskt fel
2009 Air France A330 Rio 228 under utredning
2009 Yemenia A310 Comoros 152 under utredning
2009 Aria Air Ilyushin Iran 16
2009 Caspian Airlines Tupolev Iran 168 under utredning
2008 British Airways B777 London 0 Iskristaller i bränsletanken
2008 Lloyd Aereo Boliviano B727 Bolivia 0 Pga dåligt väder kunde inte planet landa på den tilltänkta flygplatsen. Under inflygning till den alternative flygplatsen fick planet slut på bränsle och landade i djungeln
2008 Itek Air B737 Kirgistan 68 Planet kraschade strax efter start, misstänkt tekniskt fel
2008 Spanair MD82 Madrid 153 Pilotfel och mekanikerfel
2008 Aeroflot B737 Ryssland 88 Planet kraschade under inflygning i dåligt väder
2008 Continental B737 Denver 0 Under landning sladdade planet av banan och gled ned i en ravin och fattade eld. Lyckad evakuering.
2007 Adam Air B737 Indonesien 102 Pilotfel/navigationsfel i storm
2007 Air France Fokker 100 Pau, Frankrike 1 (på marken) birdstrike
2007 Garuda B737 Indonesien 23 för hög landningshastighet, för kort landningsbana
2007 Kenya Airways B737 Kamerun 114 åskväder vid start
2007 TAM A320 Sao Paolo 186 för hög landningshastighet, våt landningsbana
2007 One Two Go MD82 Phuket 88 regnstorm vid landning
2006 Armavia A320 Sochi, Ryssland 113 dåligt väder, flertalet pilotmisstag
2006 Sibir Airlines A310 Irkutsk 127 bromsade ej in vid landning, pilotmisstag
2006 Pulkovo Tupolev Donetsk 171 för hög höjd alt åskväder
2006 Comair Bombardier100 Lexington, Kentucky 49 tog av misstag en för kort startbana
2006 Iran Air Tour Tupolev Iran 29 däck exploderade vid landning, planet välte och fattade eld
2006 GTA B737 Brasilien 155 krock midair, flygledarmisstag i kombination med avstängda ATCs
2006 ADC B737 Nigeria 96 storm vid start
2005 Kam Air B737 Kabul 104 snöstorm vid landning
2005 Kemerovo Antonov Ryssland 29 krasch vid landning, förmodat pilotmisstag
2005 Saha B707 Iran 3 planet rutschade pga tekniskt fel ned i en flod vid landning
2005 Equatair Antonov Ekvatorialguinea 60 planet kraschade strax efter start
2005 Air France A340 Toronto 0 Planet landade under storm för långt in på landingsbanan. Alla passagerare hann evakueras innan planet brann upp
2005 Helios B737 Grekland 121 Kabinen tappade lufttryck och besättningen svimmade av syrebrist
2005 West Caribbean Airways MD82 Venezuela 160 Is i motorerna ledde till att båda motorerna stannade
2005 TANS Peru B737 Peru 40 åskväder vid landning
2005 Mandala B737 Indonesien 101 kraschade strax efter start
2005 Wimbi Dira Antonov Kongo 2 Efter att planet nödlandat sprang två av passagerarna in i propellern
2005 Bellview B737 Nigeria 117 åskväder vid start
2005 Iranian Air Force Hercules Iran 94 Motorfel strax efter start
2005 Southwest B737 Chicago 1 på marken snöstorm vid landning, planet gled av landningsbanan
2005 Sosoliso DC9 Nigeria 108 åskväder vid landning, eventuellt blixtnedslag i planet
2004 Flash Airlines B737 Egypten 148 pilotmisstag vid start
2004 Air Guinee B737 Sierra leone 0 Planet lyfte aldrig utan hamnde i ett träsk bakom landningsbanan
2004 China Airlines Bombardier 200 Kina 53 planet kraschade strax efter start
2003 Turkish Airlines Avro RJ100 Turkiet 75 tät dimma, planet kraschade strax före landningsbanan
2003 Iranian Revolutionary Guard Iran 275
2003 Air Algerie B737 Algeriet 102 Motorfel strax efter start
2003 Ukrainian Cargo Airways Ilyushin Kongo 140 Under flighten öppnades en lastlucka och 140 passagerare sögs ut
2003 Ukrainian Med Airways Yakovlev Turkiet 75 Kraschade när det skulle mellanlanda på väg från Kabul till Spanien
2003 Sudan Airways B737 Sudan 116
2003 UTAG B727 Benin 151 Kraschade strax efter start, eventuellt pga överlastning
2003 Garuda B737 Indonesien 1
2003 Angolan Air Force Antonov Angola 30 Kraschade strax före landning
2002 TAME B727 Colombia 92 Kraschade i dimma strax före landning
2002 Iran Air Tour Tupolev Iran 118
2002 Air China B767 Sydkorea 129 Kraschade i dimma strax före landning
2002 EAS BAC Nigeria 75 Motorfel strax efter start
2002 Egypt Air B737 Tunisien 14
2002 China Airlines MD82 Kina 112 Passagerare satte eld på kabinen med hjälp av insmugglad bensin
2002 China Airlines B747 Taiwan 225 Planet gick sönder i luften pga dåligt underhåll
2002 Bashkirian Airlines Tupolev Tyskland 71 Krock midair, flygledaren mördades senare av ett av offrens pappa
2001 Vladivostok Avia Tupolev Ryssland 145
2001 Air Transat A330 Portugal 0 Motorstopp pga bränsleläckage, lyckad nödlandning
2001 American Airlines B767 NYC 92 11-sep
2001 United Airlines B767 NYC 65 11-sep
2001 United Airlines B757 Pennsylvania 45 11-sep
2001 American Airlines B757 Washington 64 11-sep
2001 Sibir Airlines Tupolev Sochi, Ryssland 77 nedskjuten av ukrainsk missil
2001 American Airlines A300 New York 260 konstruktionsfel i kombination med pilotfel
2000 Kenya Airways A310 Elfenbenskusten 169 tekniskt fel i kombination med pilotfel
2000 Alaska Airlines MD83 Kalifornien 88 tekniskt fel pga bristande underhåll
2000 Air Afrique A300 Senegal 0 Landningsstället bröts av under start och planet fattade eld. Lyckad evakuering
2000 Egypt Air B767 Zimbabwe 0 Landning i åskväder och hård vind. Planets vinge slog i backen och planet gled av banan.
2000 Transbrasil B737 Brasilien 0 Landning i åskväder och hård vind.
2000 Southwest B737 Kalifornien 0 Planet landade i för hög fart för långt in på landingsbanan. Pilotfel i kombination med dålig flygledning.
2000 Air Philippines B737 Filippinerna 131 I väntan på att få landa kraschade planet in i ett berg. Flygledarmisstag
2000 Hapag-Loyd A310 Tyskland 0 Nödlandning utan motorer och med trasigt landningsställ
2000 Alliance Airlines B737 Indien 51 Pilotfel vid inflygning
2000 Air France Concorde Paris 109 Vid start körde planet på metalldelar på banan vilket ledde till att däcken exploderade och skadade bränsletankarna
2000 Gulf Air A320 Bahrein 143 Pilotfel vid inflygning
2000 Russian Defence Ilyushin Georgien 82 åskväder vid landning
2000 Singapore Airlines B747 Taiwan 83 Piloten tog fel på startbana och kolliderade med maskiner som stod på startbanan
#1982 2010-04-17, 16:18
Ursprungligen postat av Bjurra
Jag har roat mig med att sammanställa 82 flygolyckor med fler än 50 passagerare involverade sedan 2000. Om siffrorna inte adderas till 82 beror det på att vissa olyckor har jag inte funnit förlopp och orsak till.

Det är förvånansvärt många olyckor där alla eller många passagerare överlever. Det tyder på att det kanske lönar sig att hålla sig nykter under resan och lyssna på säkerhetsinstruktionerna.

Krascherna fördelat efter geografi:

Afrika 18
Asien 25
Ryssland inkl fd Sovjetrepubliker 10
Sydamerika 7
USA 12
Västeuropa 10

30 av krascherna ägde rum vid landning, 20 vid start, vid 11 tillfällen startade olycksförloppet i luften. Fem av kracherna berodde på kapare.

Av de 55 fallen där det finns en orsak fördelar sig denna enligt följande:

Väder som enda eller starkt bidragande faktor: 20
Pilotmisstag: 19
Flygledarmisstag: 3
Bristande säkerhet på flygplatsen: 3
Tekniskt fel: 18

Spoiler:
2010 Ethopian Airlines B737 Beirut 90 under utredning
2010 Polish Air Force Tupolev Smolensk 96 under utredning
2009 US Airways A320 NYC 0 birdstrike
2009 Turkish Airlines B737 Amsterdam 9 oklart, förmodat tekniskt fel
2009 Air France A330 Rio 228 under utredning
2009 Yemenia A310 Comoros 152 under utredning
2009 Aria Air Ilyushin Iran 16
2009 Caspian Airlines Tupolev Iran 168 under utredning
2008 British Airways B777 London 0 Iskristaller i bränsletanken
2008 Lloyd Aereo Boliviano B727 Bolivia 0 Pga dåligt väder kunde inte planet landa på den tilltänkta flygplatsen. Under inflygning till den alternative flygplatsen fick planet slut på bränsle och landade i djungeln
2008 Itek Air B737 Kirgistan 68 Planet kraschade strax efter start, misstänkt tekniskt fel
2008 Spanair MD82 Madrid 153 Pilotfel och mekanikerfel
2008 Aeroflot B737 Ryssland 88 Planet kraschade under inflygning i dåligt väder
2008 Continental B737 Denver 0 Under landning sladdade planet av banan och gled ned i en ravin och fattade eld. Lyckad evakuering.
2007 Adam Air B737 Indonesien 102 Pilotfel/navigationsfel i storm
2007 Air France Fokker 100 Pau, Frankrike 1 (på marken) birdstrike
2007 Garuda B737 Indonesien 23 för hög landningshastighet, för kort landningsbana
2007 Kenya Airways B737 Kamerun 114 åskväder vid start
2007 TAM A320 Sao Paolo 186 för hög landningshastighet, våt landningsbana
2007 One Two Go MD82 Phuket 88 regnstorm vid landning
2006 Armavia A320 Sochi, Ryssland 113 dåligt väder, flertalet pilotmisstag
2006 Sibir Airlines A310 Irkutsk 127 bromsade ej in vid landning, pilotmisstag
2006 Pulkovo Tupolev Donetsk 171 för hög höjd alt åskväder
2006 Comair Bombardier100 Lexington, Kentucky 49 tog av misstag en för kort startbana
2006 Iran Air Tour Tupolev Iran 29 däck exploderade vid landning, planet välte och fattade eld
2006 GTA B737 Brasilien 155 krock midair, flygledarmisstag i kombination med avstängda ATCs
2006 ADC B737 Nigeria 96 storm vid start
2005 Kam Air B737 Kabul 104 snöstorm vid landning
2005 Kemerovo Antonov Ryssland 29 krasch vid landning, förmodat pilotmisstag
2005 Saha B707 Iran 3 planet rutschade pga tekniskt fel ned i en flod vid landning
2005 Equatair Antonov Ekvatorialguinea 60 planet kraschade strax efter start
2005 Air France A340 Toronto 0 Planet landade under storm för långt in på landingsbanan. Alla passagerare hann evakueras innan planet brann upp
2005 Helios B737 Grekland 121 Kabinen tappade lufttryck och besättningen svimmade av syrebrist
2005 West Caribbean Airways MD82 Venezuela 160 Is i motorerna ledde till att båda motorerna stannade
2005 TANS Peru B737 Peru 40 åskväder vid landning
2005 Mandala B737 Indonesien 101 kraschade strax efter start
2005 Wimbi Dira Antonov Kongo 2 Efter att planet nödlandat sprang två av passagerarna in i propellern
2005 Bellview B737 Nigeria 117 åskväder vid start
2005 Iranian Air Force Hercules Iran 94 Motorfel strax efter start
2005 Southwest B737 Chicago 1 på marken snöstorm vid landning, planet gled av landningsbanan
2005 Sosoliso DC9 Nigeria 108 åskväder vid landning, eventuellt blixtnedslag i planet
2004 Flash Airlines B737 Egypten 148 pilotmisstag vid start
2004 Air Guinee B737 Sierra leone 0 Planet lyfte aldrig utan hamnde i ett träsk bakom landningsbanan
2004 China Airlines Bombardier 200 Kina 53 planet kraschade strax efter start
2003 Turkish Airlines Avro RJ100 Turkiet 75 tät dimma, planet kraschade strax före landningsbanan
2003 Iranian Revolutionary Guard Iran 275
2003 Air Algerie B737 Algeriet 102 Motorfel strax efter start
2003 Ukrainian Cargo Airways Ilyushin Kongo 140 Under flighten öppnades en lastlucka och 140 passagerare sögs ut
2003 Ukrainian Med Airways Yakovlev Turkiet 75 Kraschade när det skulle mellanlanda på väg från Kabul till Spanien
2003 Sudan Airways B737 Sudan 116
2003 UTAG B727 Benin 151 Kraschade strax efter start, eventuellt pga överlastning
2003 Garuda B737 Indonesien 1
2003 Angolan Air Force Antonov Angola 30 Kraschade strax före landning
2002 TAME B727 Colombia 92 Kraschade i dimma strax före landning
2002 Iran Air Tour Tupolev Iran 118
2002 Air China B767 Sydkorea 129 Kraschade i dimma strax före landning
2002 EAS BAC Nigeria 75 Motorfel strax efter start
2002 Egypt Air B737 Tunisien 14
2002 China Airlines MD82 Kina 112 Passagerare satte eld på kabinen med hjälp av insmugglad bensin
2002 China Airlines B747 Taiwan 225 Planet gick sönder i luften pga dåligt underhåll
2002 Bashkirian Airlines Tupolev Tyskland 71 Krock midair, flygledaren mördades senare av ett av offrens pappa
2001 Vladivostok Avia Tupolev Ryssland 145
2001 Air Transat A330 Portugal 0 Motorstopp pga bränsleläckage, lyckad nödlandning
2001 American Airlines B767 NYC 92 11-sep
2001 United Airlines B767 NYC 65 11-sep
2001 United Airlines B757 Pennsylvania 45 11-sep
2001 American Airlines B757 Washington 64 11-sep
2001 Sibir Airlines Tupolev Sochi, Ryssland 77 nedskjuten av ukrainsk missil
2001 American Airlines A300 New York 260 konstruktionsfel i kombination med pilotfel
2000 Kenya Airways A310 Elfenbenskusten 169 tekniskt fel i kombination med pilotfel
2000 Alaska Airlines MD83 Kalifornien 88 tekniskt fel pga bristande underhåll
2000 Air Afrique A300 Senegal 0 Landningsstället bröts av under start och planet fattade eld. Lyckad evakuering
2000 Egypt Air B767 Zimbabwe 0 Landning i åskväder och hård vind. Planets vinge slog i backen och planet gled av banan.
2000 Transbrasil B737 Brasilien 0 Landning i åskväder och hård vind.
2000 Southwest B737 Kalifornien 0 Planet landade i för hög fart för långt in på landingsbanan. Pilotfel i kombination med dålig flygledning.
2000 Air Philippines B737 Filippinerna 131 I väntan på att få landa kraschade planet in i ett berg. Flygledarmisstag
2000 Hapag-Loyd A310 Tyskland 0 Nödlandning utan motorer och med trasigt landningsställ
2000 Alliance Airlines B737 Indien 51 Pilotfel vid inflygning
2000 Air France Concorde Paris 109 Vid start körde planet på metalldelar på banan vilket ledde till att däcken exploderade och skadade bränsletankarna
2000 Gulf Air A320 Bahrein 143 Pilotfel vid inflygning
2000 Russian Defence Ilyushin Georgien 82 åskväder vid landning
2000 Singapore Airlines B747 Taiwan 83 Piloten tog fel på startbana och kolliderade med maskiner som stod på startbanan

Lägg till den senaste i Indonesien http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20100413-0
#1983 2010-05-09, 23:37
Eponym
Viktig fråga!

Får piloterna gratis och lika käk som resenärerna under en flygning?
#1984 2010-05-09, 23:52
ksv
Ursprungligen postat av Eponym
Får piloterna gratis och lika käk som resenärerna under en flygning?
Huruvida det är gratis eller inte varierar från bolag till bolag, men i de fall besättningen utspisas handlar det om annan mat än den som passagerarna får.
Då får dessutom kaptenen och styrmannen inte äta samma maträtter.
#1985 2010-05-10, 00:51
FlavourRoshan
Ursprungligen postat av ksv
Huruvida det är gratis eller inte varierar från bolag till bolag, men i de fall besättningen utspisas handlar det om annan mat än den som passagerarna får.
Då får dessutom kaptenen och styrmannen inte äta samma maträtter.


Antar att det blir mycket sura miner i cockpit när den ena får en god köttbit och den andra en äcklig vegetarisk gryta.
#1986 2010-05-10, 11:50
Eponym
Ursprungligen postat av ksv
Huruvida det är gratis eller inte varierar från bolag till bolag, men i de fall besättningen utspisas handlar det om annan mat än den som passagerarna får.
Då får dessutom kaptenen och styrmannen inte äta samma maträtter.


Får ni bättre mat än sörjan vi passagerare får betala dryga hundralappen för? Ofta samma mat som återkommer?
#1987 2010-05-10, 14:58
bijjer
Ursprungligen postat av Eponym
Får ni bättre mat än sörjan vi passagerare får betala dryga hundralappen för? Ofta samma mat som återkommer?


Ja, den är bättre. Ordentligt tillagad och en del rätter är riktigt goda. Dock är det väldigt dyrt, jag tror att en måltid som ska köras ut till flygplanet kostar runt 300 kronor. Så arbetsgivaren slipper gärna den kostnaden. Det är lite olika från bolag till bolag när man får mat, oftast får man stå ut runt 5-6 timmar utan rast eller mat, men är det mer än så serveras mat ombord. där jag tidigare jobbade brukade rasten lämpligt nog inträffa efter ungefär 5 timmar och 55 minuter, avtalet gav utrymme till 6 timmar utan rast eller mat.

Får jag fråga pilot vilken mat det bjuds på när du jobbar?
#1988 2010-05-10, 17:44
Eponym
Ursprungligen postat av bijjer
Ja, den är bättre. Ordentligt tillagad och en del rätter är riktigt goda. Dock är det väldigt dyrt, jag tror att en måltid som ska köras ut till flygplanet kostar runt 300 kronor. Så arbetsgivaren slipper gärna den kostnaden. Det är lite olika från bolag till bolag när man får mat, oftast får man stå ut runt 5-6 timmar utan rast eller mat, men är det mer än så serveras mat ombord. där jag tidigare jobbade brukade rasten lämpligt nog inträffa efter ungefär 5 timmar och 55 minuter, avtalet gav utrymme till 6 timmar utan rast eller mat.

Får jag fråga pilot vilken mat det bjuds på när du jobbar?



Om du flyger tex fyra timmar och har en liten rast för att du sedan ska flyga fyra timmar tillbaka. Har ni någon möjlighet att typ ta med mat och värma på bortaplats där du har rast eller hur fungerar det då?
#1989 2010-05-10, 17:45
gr99ahlc
Hehe, man vet ju vilken dryck som serveras till piloterna i alla fall, filmbevis från en väldigt genomtänkt (dokumentär)film! ;P
http://www.youtube.com/watch?v=kut70V7Ohws&playnext_from=TL&vide...
#1990 2010-05-10, 18:17
bijjer
Ursprungligen postat av Eponym
Om du flyger tex fyra timmar och har en liten rast för att du sedan ska flyga fyra timmar tillbaka. Har ni någon möjlighet att typ ta med mat och värma på bortaplats där du har rast eller hur fungerar det då?


Det är klart att man kan ta med egen mat, men bristen på kylförvaring och- eller uppvärmningsmöjlighet gör att jag hellre äter på restaurang eller får mat serverad ombord. Man jobbar ofta långa dagar och en macka räcker inte för att hålla sig pigg hela arbetspasset tycker jag.

Om man har rast på en annan flygplats än den man utgår från finns det krav på att man ska ha tillräckligt med tid för att hinna äta sin mat och att det finns tillräckligt bra utbud. En korv på pressbyrån räknas inte som mat-stopp t.ex. Man kan väl ha olika åsikter om detta, men jag tycker att det är bra att se till att man äter rätt. En del människor blir ju griniga och okoncentrerade om blodsockret sjunker och det är ingen hit om man efter en lång dag får något fel på flygplanet och ska göra en jobbig landning i dåligt väder...
#1991 2010-05-11, 01:31
pilot
Ursprungligen postat av bijjer
Får jag fråga pilot vilken mat det bjuds på när du jobbar?


Ett slag under bältet

Jag köper findus micromat som jag ger till flygvärdinnorna så dom kan värma den i ugnen åt mig.

Den nivån är det på.
#1992 2010-05-13, 23:51
Välvillig
Pilot, varför sker så många olyckor vid landning, nu senast i Tripoli?

För en lekman verkar det enkelt, håll koll på hastighet, höjd, sjunkhastighet och var landningsbanan är. Är det väldigt mycket mer komplicerat än så? Navigationsmisstag och spatial disorientation hos piloten anges ofta som olycksorsak, kan du förklara vad det är?