Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1957 2010-03-27, 08:15
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Mycket bra tråd! Är själv inte helt lugn när jag flyger.
Hur mycket är trasigt alternativt fungerar dåligt i de plan ni flyger? Självklart förstår jag att alla vitala delar och funktioner måste var tip top men kan ni själva känna att "fan imorgon ska jag flyga plan nr xxx det är en riktig rishög"

Hangardrottning kallas dom planen som inte funkar bra.
#1958 2010-03-27, 23:55
svampdamp
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Mycket bra tråd! Är själv inte helt lugn när jag flyger.
Hur mycket är trasigt alternativt fungerar dåligt i de plan ni flyger? Självklart förstår jag att alla vitala delar och funktioner måste var tip top men kan ni själva känna att "fan imorgon ska jag flyga plan nr xxx det är en riktig rishög"


Tror alla flygbolag ställer extremt höga krav på flygplanen. Finns nog inget flygplan som funkar sådär halvbra som lastar passagerare.
#1959 2010-03-28, 00:09
SilentVictory
Ursprungligen postat av svampdamp
Tror alla flygbolag ställer extremt höga krav på flygplanen. Finns nog inget flygplan som funkar sådär halvbra som lastar passagerare.

Jodå det finns allt.
Nere i söder bland de fattigaste länderna så ska man försöka akta sig för att flyga med vissa bolag.
Gäller de flesta fattiga länder.
Skulle tro att ett par inrikesbolag i Asien inte håller toppklass heller.

Men annars så ska allt fungera perfekt, annars är det flygförbud tills det är åtgärdat.
Säkerheten går alltid i första hand.
#1960 2010-03-28, 00:21
svampdamp
Ursprungligen postat av SilentVictory
Jodå det finns allt.
Nere i söder bland de fattigaste länderna så ska man försöka akta sig för att flyga med vissa bolag.
Gäller de flesta fattiga länder.
Skulle tro att ett par inrikesbolag i Asien inte håller toppklass heller.

Men annars så ska allt fungera perfekt, annars är det flygförbud tills det är åtgärdat.
Säkerheten går alltid i första hand.


Är det inte 12 timmars underhåll för varje timme i luften? Eller är det en gammal myt?
#1961 2010-03-28, 00:31
SilentVictory
Ursprungligen postat av svampdamp
Är det inte 12 timmars underhåll för varje timme i luften? Eller är det en gammal myt?

Nu finns det väl de på flashback som kan detta bättre än mig.

Men jag kan inte tänka mig att det finns någon sådan gräns på 12 timmars underhåll för varje timme i luften.
Däremot så sker ju regelbundna kontroller lite titt som tätt, då flygplanen kollas både invändigt och utvändigt.
Hur ofta detta sker vet jag faktiskt inte, men jag kan lova dig att de har koll på sina grejer

Annars så sker ju en utvändig tillsyn innan varje start, samt kontroll av instrument m.m.
#1962 2010-03-28, 16:03
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu finns det väl de på flashback som kan detta bättre än mig.

Men jag kan inte tänka mig att det finns någon sådan gräns på 12 timmars underhåll för varje timme i luften.
Däremot så sker ju regelbundna kontroller lite titt som tätt, då flygplanen kollas både invändigt och utvändigt.
Hur ofta detta sker vet jag faktiskt inte, men jag kan lova dig att de har koll på sina grejer

Annars så sker ju en utvändig tillsyn innan varje start, samt kontroll av instrument m.m.

Nej, det är definitivt en konstig myt, man har vissa service intervall (baserat på antalet flygtimmar, ålder på planet och antal starter/landningar). Sen kan det ju uppstå problem under resans gång,
men det är en annan sak.
#1963 2010-04-04, 03:27
midnighttrain
Ursprungligen postat av Not_me
Jag var ute och flög i dagarna med ett lågprisbolag, Wizzair. Blev lite svettig ett tag när jag såg både en styrman med tre streck på axlarna och en kapten med fyra stå utanför cockpit och sladdra med flygvärdinnorna, tills jag insåg att den ena var passagerare och den andra jobbade på flyget och de bara råkade känna varandra. Men förutom det så på både utresa och hemresa så kom någon från cockpit, antingen kapten eller styrman ut ur cockpit, gick på toa, satte sig och vilade en stund i första raden och läste tidningen innan han gick tillbaka in i cockpit. Hur vanligt förekommande är det egentligen? Och borde inte kapten och styrman vara på plats i cockpit, speciellt när det är en så kort flygtur på under en timme som jag gjorde? Jag har iaf aldrig sett kapten eller styrman komma ut ur cockpit för annat än att gå snabbt på toa tidigare.


har varit med om detta på bland annat airasia.. trodde det var regel att piloterna skulle vara inlåsta i cockpiten hela flygningen efter 9/11 men tydligen inte.
#1964 2010-04-05, 13:10
Audacia
Jag ska flyga nu på torsdag (8/4) med wizzair till Bulgarien, och jag är beredd på att pga min flygrädsla ställa in den resan! Har ont i magen till och från dygnet runt och blir kallsvettig bara av att tänka på att flyga. Flög i höstas till Skottland och fick en allvarlig panikångest attack då. Detta har påverkat mig oerhört till den grad att om jag bara ser ett plan som precis har lyft så blir jag kallsvettig och orolig.

Jag har fått 15 mg Oxascand utskrivet till resan, men aldrig testat mediciner i kombination med flygresa, så jag känner mig oerhört tveksam till att det kommer hjälpa.

Någon som kan komma med några matnyttiga tips så jag slipper ställa in resan?
#1965 2010-04-05, 13:45
SilentVictory
Ursprungligen postat av Audacia
Jag ska flyga nu på torsdag (8/4) med wizzair till Bulgarien, och jag är beredd på att pga min flygrädsla ställa in den resan! Har ont i magen till och från dygnet runt och blir kallsvettig bara av att tänka på att flyga. Flög i höstas till Skottland och fick en allvarlig panikångest attack då. Detta har påverkat mig oerhört till den grad att om jag bara ser ett plan som precis har lyft så blir jag kallsvettig och orolig.

Jag har fått 15 mg Oxascand utskrivet till resan, men aldrig testat mediciner i kombination med flygresa, så jag känner mig oerhört tveksam till att det kommer hjälpa.

Någon som kan komma med några matnyttiga tips så jag slipper ställa in resan?

Lusläs hela tråden, för alla tips eller frågetecken du kan tänka dig står i tråden.

Eftersom det verkar vara så illa för dig så kanske du borde gå en kurs för flygrädda?
#1966 2010-04-05, 19:10
Audacia
Ursprungligen postat av SilentVictory
Lusläs hela tråden, för alla tips eller frågetecken du kan tänka dig står i tråden.

Eftersom det verkar vara så illa för dig så kanske du borde gå en kurs för flygrädda?

Jo, tyvärr arbetar jag nu, så jag har inte tid att läsa hela tråden, men jag ska göra det så fort jag får tid till det!

Jo, har även funderat på att gå en kurs hos någon psykolog eller motsvarande. Men det hinns tyvärr inte innan torsdag, men för fortsatt problemhantering så kan det onekligen vara en lösning!
#1967 2010-04-05, 19:16
SilentVictory
Ursprungligen postat av Audacia
Jo, tyvärr arbetar jag nu, så jag har inte tid att läsa hela tråden, men jag ska göra det så fort jag får tid till det!

Jo, har även funderat på att gå en kurs hos någon psykolog eller motsvarande. Men det hinns tyvärr inte innan torsdag, men för fortsatt problemhantering så kan det onekligen vara en lösning!

Nej det förstås, kanske blir lite tajt med att hinna gå någon kurs innan du ska iväg å resa.
Men något lugnande bör som sagt fungera innan du hoppar ombord.
Samt glöm inte att säg till flygvärdinnorna att du är väldigt flygrädd, de kommer garanterat hjälpa till med allting som uppstår.
Bara det tror jag kommer lugna dig en hel del.
#1968 2010-04-05, 19:23
Audacia
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nej det förstås, kanske blir lite tajt med att hinna gå någon kurs innan du ska iväg å resa.
Men något lugnande bör som sagt fungera innan du hoppar ombord.
Samt glöm inte att säg till flygvärdinnorna att du är väldigt flygrädd, de kommer garanterat hjälpa till med allting som uppstår.
Bara det tror jag kommer lugna dig en hel del.

Vet man vad det vanligtvis är för nationalitet på flygvärdinnor/stewards som arbetar på Wizzair?