Ursprungligen postat av Rytve
Sen har jag också hört att giganten A340-600 får ha kameran vid fram och bakhjulen för att kunna taxa för den är så enormt lång.
Nej, kameror behövs inte för att taxa.
Ursprungligen postat av Rytve
Senast jag flög var i Torsdags kväll med Thomas Cook från Phuket. Vi mellanlanda i Sharjah och när den nye kaptenen gick på sa han att en gummilist hade lossnat från vingen och det var inget dom kunde göra åt i Sharjah, så resan hem kunde bli lite skakig.
Hm, du måste missuppfattat vad han sa, för det finns ingen gummilist som gör det mindre skakigt.
Förmodligen berättade han om gummilisten (ingen aning om varför)
samt att resan kunde bli skakig.
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Hur hade KSV uttryckt sig?
Det kan ha varit så att passagerare frågat efter att ha sett tekniker gå och plocka bort något på vingen. Då kan de ju vara läge att lugna dem.
Men det visar vad lätt det är att bli missförstådd om man inte är väldigt tydlig. Det ni berättar här är bra feedback för mig så jag vet vad jag ska tänka på när pratar till passagerare.
Ursprungligen postat av Rytve
Och den viktigaste frågan: När vi flög ner från CPH så flög vi österut över Bornholm och ner över Ryssland mot Turkmenistan, när vi nådde Turkmenistan var klockan 2.00PM lokal tid och då blir en gubbe akut sjuk så dom var tvungna att plocka fram dropp och syrgas.
Knappast dropp men det är mer regel än undantag att man ger syrgas då och då.
Eftersom det är många gamla som är ute och flyger är det ofta någon som känner sig matt och svimfärdig av den tunna luften.
Ursprungligen postat av Rytve
Jag kan tänka mig att dom diskutera mellanlandning, men problemet var att vi var i ociviliserade trakter och vad jag vet är väl sjukvården en ren katastrof i dessa länder.
Ja, det är inte alls säkert att det bästa är att släppa av någon i Tajikistan.
Ursprungligen postat av Rytve
Men frågan är hur man handlar som pilot, tex en flygning till Beijing går ju över Sibirien, hur ska dom kunna landa om ett fel eller dylikt uppstår?
Man har hela tiden alternativflygplatser längs rutten.
Ursprungligen postat av Rytve
Så pengar går före människoliv. Isåfall är dom extremt grisiga, pengar spelar väl ingen roll om någon är ordentligt sjuk kan jag tycka.
Nej, så är det naturligtvis inte.
Finns det läkare eller sjuksköterska med ombord tar man naturligtvis hjälp av dem i första hand. Man har då ett förseglat "doctors kit" ombord med utrustning som läkare får använda.
Det finns även ett läkarteam som kan nås via flygradio dygnet runt för konsultation.
Är bedömningen att det säkraste är att landa gör man alltid det.
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Dessutom glömmer du det faktum att det inte bara är att sätta ner ett plan
Precis. Från det man fattat beslut att landa och valt ut en plats, tar det åtminstone 30 minuter innan man parkerat.
Efter det får man hoppas det är ett såpass civiliserat ställe att det får att få dem att samordna markresurserna så att man snabbt kan få fram en trappa till flygplanet och få dit en ambulans.