Jo air france störtade förvisso över öppet hav. Nu är det idag dock inte säkert vad det berodde på. Men grejen är väl det här att.
Den bistra sanningen är att atlanten är jvligt stor. Det går en del fartyg men så många är dom inte. Så om du okontrollerat störtar, förutsatt att du överlever fallet, så är nog chansen för räddning rätt liten...
Men för att se det från en annan synvinkel, som sagt tusentals människor flyger över atlanten varje dag. Förvisso störtade ett air france plan. Men dagligen flyger det massor med air france (dom har enligt wikipedia 247 plan i tjänst). Inte ett enda av dom har störtat. Dessutom flyger det dagligen SAS, delta, british airways, american, eastern, fedex, KLM, och flera med dom över atlanten. Inte ett enda av dom planen har störtat på sin flygning över atlanten.
Så jo, ramlar vingarna av och piloterna dör över atlanten, då har du problem (såg nu att du dessutom frågade hur man hanterar det så jag får försöka svara på det med den kunskap jag har). Men för att hantera det, plan brukar ju inte gå i bitar av sig själv. Så när det gäller kraftiga åskoväder och liknande så flyger man runt. Man hittar vädren både med hjälp av markradar, väderradar på flygplanen samt PIREPS (pilot reports har jag för mig det står för). Så man har koll på var det finns risk för farliga vädersystem och undviker dessa.
Mer tekniska fel, ifall dom uppkommer har man backups. Så det vanliga är att backupen kickar in och piloterna får ett felmeddelande. Då säkrar man först systemet och planet (beroende på vad det är som hänt är detta olika rutiner men man har checklistor som man följer). Sedan felsöker man med hjälp av checklistor vad det kan vara, antingen så lyckas man lösa felet där och då skriver man en rapport och ser till att det blir ordentligt undersökt på marken.
Kan man inte lösa felet på plats så flyger man på backupsystemet samt skriver en rapport så att felet åtgärdas (precis som i dom lägen då man fixar felet i luften). Det finns olika rutiner för olika fel, är det t.ex. så att man får problem med något simplare system (typ videoskärmarna i stolsryggarna) så väljer man antagligen att flyga till destination ändå. Men allvarligare problem (såsom motorbortfall) leder till att man istället flyger till den flygplats som ligger närmast och kan ta emot planet (man kan ju inte landa precis var som helst, behövs viss längd på banan, viss hållfasthet etc). Men detta är väldigt väldigt ovanligt.
Om det finns tecken, alltså jag vet inte. Plan är byggda för att tåla oerhört mycket, dom är också väldigt flexibla konstruktioner. Oinsatta tror ofta att flex i vingarna är dåliga tecken t.ex. Men hade man inte flexat med vingarna hade dom klarat betydligt mindre. Men jag vet inte om det finns så jättetydliga tecken egentligen. Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på där för jag vet inte om det finns några tydliga tecken på att något är fel. Jag kan nog snarare säga att folk ofta oroar sig i onödan, t.ex. var det mycket rabalder på aftonbladet när en A380 smällde ett däck vid landning (det kom ju lågor och allt!:'( ). Men faktum är att förvisso är ett smällt däck inte bra, men planet i fråga hade typ 20 stycken kvar.
Så för att sammanfatta, går det riktigt åt hvete på helt helt fel ställe, då kan det nog vara rätt rykt...
Men, det är extremt osannolikt att det sker. Och om det sker något så är det extremt osannolikt att det har någon effekt alls (förutom att mekanikerna får jobba lite). Och skulle det ha någon effekt så finns det backups på backups. Så sammantaget är flyga fortfarande en väldigt säker sysselsättning, även om jag förstår dom som känner oro inför det så hoppas jag att alla ska komma över den så att dom kan njuta av det så som jag gör
och för lite OT så kommer jag vara borta i typ 10 dagar nu så jag lämnar trådsvarandet till andra tills dess