Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2125 2010-07-01, 22:24
pilot
Ursprungligen postat av svampdamp
I mythbusters lyckades Jamie landa ett passagerarflygplan med hjälp av radiokommunikation från en person som utbildar piloter. I simulator dock men vad jag ha hört så är simulatorer riktigt bra.


Jag såg det avsnittet, det var ruggigt mycket fusk, instruktören hade ju samma skärmar som i cockpit. Det har man inte i verkligheten. Allt han behövde säga var ju lite höger, stopp, lite upp stopp osv.

Jag kan med 99% säkerhet säga att en person utan någon som helst kunskap av flygplan inte kan landa ett större jetkärra.
#2126 2010-07-01, 22:50
svampdamp
Ursprungligen postat av pilot
Jag såg det avsnittet, det var ruggigt mycket fusk, instruktören hade ju samma skärmar som i cockpit. Det har man inte i verkligheten. Allt han behövde säga var ju lite höger, stopp, lite upp stopp osv.

Jag kan med 99% säkerhet säga att en person utan någon som helst kunskap av flygplan inte kan landa ett större jetkärra.


Så det är omöjligt att pejla tillbaka till instruktören om de data som instrumenten visar så han kan bilda sig en uppfattning med någon simulator?
#2127 2010-07-01, 22:51
pilot
Ursprungligen postat av svampdamp
Så det är omöjligt att pejla tillbaka till instruktören om de data som instrumenten visar så han kan bilda sig en uppfattning med någon simulator?


På vanliga trafikflygplan så existerar inte tekniken idag.

Militären har obemannade flygplan som en pilot flyger från marken. Dom får upp instrumenten på skärmar i nån källare.
#2128 2010-07-01, 23:49
alex1987
haha mythbusters, hade varit kul om någon gjorde ett mythbusters om just mythbusters _D

Ponera att man lirat flight simulator i ett x antal år och flyger relativt flytande med ILS landningar och hela köret skulle man i teorin kunna landa en 738 i bra väder etc.. ?
#2129 2010-07-02, 00:04
pilot
Ursprungligen postat av alex1987

Ponera att man lirat flight simulator i ett x antal år och flyger relativt flytande med ILS landningar och hela köret skulle man i teorin kunna landa en 738 i bra väder etc.. ?


Jag tror inte man hade kunnat det. Hade säkert gått att sätta ner en liten C172a men inte en 737. Helt andra farter. Landar du inte där du ska landa så kommer du åka av banan. Det är inget man kan lära sig framför en dator.
Tror däremot man kan lyckas få in autopiloten och låta planet landa om man vet hur man sänder på radion. (Finns en knapp på varje yoke och 2st på centerpanelen)
#2130 2010-07-03, 20:38
proudslacker
Måste väl hända er piloter ibland när ni äter att ni flyger in i turbulens? Har ni någon gång spillt på instrumenten då? ;O
#2131 2010-07-04, 14:05
svampdamp
Vad är max vindhastighet man får lyfta i(m/s) om vi tar de mest använda passagerarflygplanen som Airbus, fokker osv?
#2132 2010-07-04, 14:55
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad är max vindhastighet man får lyfta i(m/s) om vi tar de mest använda passagerarflygplanen som Airbus, fokker osv?

Är nog svårt att svara på tror jag för det beror nog också på vindriktningen. Är ju större problem att lyfta i stark sidvind jämfört med samma styrka motvind t ex.
#2133 2010-07-04, 16:09
svampdamp
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är nog svårt att svara på tror jag för det beror nog också på vindriktningen. Är ju större problem att lyfta i stark sidvind jämfört med samma styrka motvind t ex.


Finns ju vindar som kommer underifrån, ovanifrån och åt alla håll.

Max m/s för sidvind samt om vind ovanifrån och nedanifrån utgör någon fara för planet?
#2134 2010-07-04, 16:16
Lazermonkey
Tänkte höra om någon av er vet hur färden från Paris --> Miami går? Åker med Airfrance och det beräknas ta ca 10h. En polare som flög från Amsterdam till New York flög upp till Island och sen "ner längs kusten". Kanske är så från Paris också? Eller tror ni de korsar Atlanten?:'( Tog ca 6-7 timmar för hans del, han minns inte riktigt exakt. Tiden från NY till Miami borde ju vara 2-3 timmar tycker man ju. Jag är livrädd för att flyga över öppet vatten. Räcker med resan till Gran Canaria, den lilla biten man flyger utan land i sikte. Var nog märken i stolarna efter mina händer, kramade stenhårt!
#2135 2010-07-04, 16:21
Dynne
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad är max vindhastighet man får lyfta i(m/s) om vi tar de mest använda passagerarflygplanen som Airbus, fokker osv?


Hittade detta på: http://www.b737.org.uk/limitations.htm så hoppas det stämmer någorlunda iaf

Wind Limits for T/O & Landing

Braking Action Max X-wind
Good 35kt
Med/good 30kt
Medium 25kt
Med/poor 20kt
Poor 15kt
Note 1. Different (reduced) x-wind guidelines are available for 30m wide runways.
Note 2. Maximum windspeed for taxying is 65kts
#2136 2010-07-04, 20:38
ltesh
Ursprungligen postat av Lazermonkey
Tänkte höra om någon av er vet hur färden från Paris --> Miami går? Åker med Airfrance och det beräknas ta ca 10h. En polare som flög från Amsterdam till New York flög upp till Island och sen "ner längs kusten". Kanske är så från Paris också? Eller tror ni de korsar Atlanten?:'( Tog ca 6-7 timmar för hans del, han minns inte riktigt exakt. Tiden från NY till Miami borde ju vara 2-3 timmar tycker man ju. Jag är livrädd för att flyga över öppet vatten. Räcker med resan till Gran Canaria, den lilla biten man flyger utan land i sikte. Var nog märken i stolarna efter mina händer, kramade stenhårt!

Den rakaste vägen mellan Paris och Miami går så här:
http://www.gcmap.com/mapui?P=CDG-MIA

Dvs nästan bara över öppet hav. Sedan kanske ni flyger någon lite annan väg, beroende på vindar, vänder och annan trafik.

Men det är inte farligt att flyga över öppet hav. Hundratals flyg går varje dag över Atlanten, Stilla havet, osv. Skulle det vara farligt att flyga skulle man inte göra det.