Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#913 2009-03-28, 01:04
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Aha, noterar det. Knepigt ord för övrigt. Nåja.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stall_(flygteknik)
#914 2009-03-28, 01:05
Ursprungligen postat av Mrs Jones
Det där med "fasten seatbelt"-skylten är en liten hang-up som jag har efter en resa hem från England. Då släckte dom aldrig skylten och flygvärdinnorna stod och tisslade bakom skynket länge och väl. Jag hann gå igenom alla möjliga och omöjliga saker det kunde bero på. Till sist visade det sig att autopiloten inte funkade så vi fick vända och byta plan. Det var ju verkligen inget jättefel men sen den gången sitter jag och stirrar på skylten tills den släcks.

Jo, en ickefungerande autopilot är ett allvarligt fel.
#915 2009-03-28, 01:09
Helfyllekille
Ursprungligen postat av Alessandro
Stallfart kallas det, kommer man under detta så händer det du beskriver.


Att flygplanet stannar upp och åker baklänges?
Nja..
#916 2009-03-28, 01:11
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Nej det händer inte. Flygplanet har redan fart frammåt och är därmed kontrollerbart. Dock måste man börja sjunka för att bibehålla en fart som flygplanet behöver för att kunna flyga.

Tänk dig att du kastar iväg en snöboll, i och med att bollen lämnar din hand tappar den sin kraft framåt (lika med motorstopp) men bollen stannar ju inte upp i luften pga det.

Snöboll har annan aerodynamik än ett flygplan, tänk snarare ett pappersflyg du gjort av ett A4, kasta det och du se att ibland om planet viker sig uppåt i slutet av kastet så kan det trilla bakåt, alltså har pappersplanet uppnått sin
stallfart.
#917 2009-03-28, 01:13
Helfyllekille
Ursprungligen postat av Alessandro


Där ser man, tur man fick lära sig det innan nån olycka skedde.


MVH Ecke, CPL IR ME Wikiteori.
#918 2009-03-28, 01:17
Helfyllekille
Ursprungligen postat av Alessandro
Snöboll har annan aerodynamik än ett flygplan, tänk snarare ett pappersflyg du gjort av ett A4, kasta det och du se att ibland om planet viker sig uppåt i slutet av kastet så kan det trilla bakåt, alltså har pappersplanet uppnått sin
stallfart.


Jovisst, men ändå, det händer ju inte. Får man motorbortfall så är ju prio ett att hålla farten. Och det är ju två stycken där framme, bägge kan ju inte vara fulla samtidigt.

Dessutom så torde planet själv vilja sänka nosen, även om AP strävar emot. Stall, absolut, men det stannar ju inte upp å börjar backa ner. Om du inte stiger lodrätt då, men det är väl inte så normalt företeende.
#919 2009-03-28, 01:17
Små plan har en sirén som heter stallvarnare, finns på större plan också.
#920 2009-03-28, 01:21
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Jovisst, men ändå, det händer ju inte. Får man motorbortfall så är ju prio ett att hålla farten. Och det är ju två stycken där framme, bägge kan ju inte vara fulla samtidigt.

Konstiga olyckor har skett även med två piloter, du kan ju läsa om EasternŽs
tristar krasch i Florida, båda piloter "trodde" att autopiloten var igång och man var upptagna med en varningslampa som varnade att ena landningsstället var fel på. Man flög rakt ner i marken.
Inget att göra med stallfart, men konstiga saker händer.
Hålla farten, ja, beror vilken höjd du är på och vad för hinder det finns på marken/vattnet, välj emellan att köra rakt i ett höghus eller riskera att stalla
är svårt val.
#921 2009-03-28, 01:23
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Jovisst, men ändå, det händer ju inte. Får man motorbortfall så är ju prio ett att hålla farten. Och det är ju två stycken där framme, bägge kan ju inte vara fulla samtidigt.

Dessutom så torde planet själv vilja sänka nosen, även om AP strävar emot. Stall, absolut, men det stannar ju inte upp å börjar backa ner. Om du inte stiger lodrätt då, men det är väl inte så normalt företeende.

Sen kan ju stall påverkas av annat, låt oss säga att du har 50 passagerare som står upp, som trillar bakåt eller gods som inte är förankrat ordentligt som glider bakåt.
Oftast är det flera skäl till en olycka.
#922 2009-03-28, 01:25
Helfyllekille
Ursprungligen postat av Alessandro
Konstiga olyckor har skett även med två piloter, du kan ju läsa om EasternŽs
tristar krasch i Florida, båda piloter "trodde" att autopiloten var igång och man var upptagna med en varningslampa som varnade att ena landningsstället var fel på. Man flög rakt ner i marken.
Inget att göra med stallfart, men konstiga saker händer.
Hålla farten, ja, beror vilken höjd du är på och vad för hinder det finns på marken/vattnet, välj emellan att köra rakt i ett höghus eller riskera att stalla
är svårt val.


Mmm, knepig olycka.
Men betr det sista, fruktansvärt enkelt svar. Hålla farten och flyga är det som gäller. Dock kan ju mäniskor få panik och göra fel, men det är nåt som man försöker träna bort. Flyga planet gäller i alla lägen, alla andra alternativ är sämre.
Ett höghus kan man väl försöka väjja för.
#923 2009-03-28, 01:32
Helfyllekille
Ursprungligen postat av Alessandro
Sen kan ju stall påverkas av annat, låt oss säga att du har 50 passagerare som står upp, som trillar bakåt eller gods som inte är förankrat ordentligt som glider bakåt.
Oftast är det flera skäl till en olycka.


Jo visst, men frågan hon ställde gällde motorstopp.
Visst finns fler faktorer som påverkar stallfart, helt klart.
#924 2009-03-28, 09:33
Mrs Jones
Ursprungligen postat av pilot

Jag förstår att starten kan vara lite skrämmande och att du mår bättre när dom släcker fasten belts-skylten. Fast vi har kontroll hela tiden


Mja, hur var det med Heliosflighten som störtade utanför Aten, Flashkraschen i Röda havet och Aviancaflighten i Colombia?

Jag måste sluta titta på Air Crash Investigation...