Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2173 2010-07-24, 14:16
doth
Ursprungligen postat av Shurik
Flygdugligt, men frågan är hur länge? Rökutveckling ombord på flygplan betyder nödlandning på närmsta flyplats, tyvärr finns det inga flygplatser mitt ute på atlanten. Hur mycket rök klarar passagerare och flygplan av innan det är dags att nödlanda om så på öppet hav?



Dude...omg! Självklart flyger planet till närmsta flygplatsen! Vänder om/vrider eller vänder på sig, haa!
#2174 2010-07-24, 15:14
Griever
Jag ska åka med Ethiopian Airlines om några veckor, och är lite orolig. Speciellt när TS skriver att enda anledningen att vara orolig är om man åker med ett företag från tredje världen.

Vet att detta flygbolag är bland de största, men ändå känns Etiopien lite som bongotrumma och regndans. Någon som kan lugna mig lite? Tack snälla på förhand.
#2175 2010-07-24, 15:36
doth
Ursprungligen postat av Griever
Jag ska åka med Ethiopian Airlines om några veckor, och är lite orolig. Speciellt när TS skriver att enda anledningen att vara orolig är om man åker med ett företag från tredje världen.

Vet att detta flygbolag är bland de största, men ändå känns Etiopien lite som bongotrumma och regndans. Någon som kan lugna mig lite? Tack snälla på förhand.




Google is your friend, annars kan du bara reflektera till att de är så stora.
#2176 2010-07-24, 17:30
SilentVictory
Ursprungligen postat av Griever
Jag ska åka med Ethiopian Airlines om några veckor, och är lite orolig. Speciellt när TS skriver att enda anledningen att vara orolig är om man åker med ett företag från tredje världen.

Vet att detta flygbolag är bland de största, men ändå känns Etiopien lite som bongotrumma och regndans. Någon som kan lugna mig lite? Tack snälla på förhand.

Vad vill du höra för att du ska bli lugn?

The BBC stated that, contrast to many other African carriers, Ethiopian Airlines has a good safety record.[28] Since 1970, there have been only three fatal events involving Ethiopian Airlines aircraft (with two of these events caused by factors outside the control of Ethiopian Airlines).
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines

De är godkända att flyga inom Europa, vilket säger en hel del.
#2177 2010-07-24, 18:45
tjenafan
Om jag är med i flygplanet. Bör jag vara rädd?

http://www.youtube.com/watch?v=a5bbulIZTCg&feature=fvw
#2178 2010-07-24, 22:09
SilentVictory
Ursprungligen postat av tjenafan
Om jag är med i flygplanet. Bör jag vara rädd?

http://www.youtube.com/watch?v=a5bbulIZTCg&feature=fvw

Bör och bör, du hade varit det.
#2179 2010-07-27, 17:26
Pink Panther
Kom nyligen hem ifrån USA med SAS, efter boarding completed så utropade kaptenen att det var ett litet tekniskt problem, någon indikator som indikerade fel på batteriet. Skulle ta mellan 10-40minuter. Till slut bytte dem batteri, men det hjälpter inte heller. Så vi fick gott sitta över 2timmar utan någon luftkonditionering alls, det var inte kul! men vi kom iväg och jag lever än

Men jag upptäckte något på ditvägen som jag förut inte reflekterat utöver, visst hade jag undrat vart flygvärdinnorna tog vägen när alla låg och sov (oftast bara 1-2 som rör sig där uppe) och efter att ha gått på toa längs bak i planet ser jag hur en liten dörr öppnas och någon klättrar upp för en trappa. Det var som en vanlig garderobsdörr vid sidan med en smal trappa, kanske är självklart men känns ändå lite hollywoodstuk för mig med massa hemliga gångar i planet

Så bäst att svara å denna fråga är väl någon flygvärdinna, men kanske piloterna vet också. Vad finns det där nere? är det bara stolar? sängar? storbildstv med xbox?

Planet ifråga är A340 och området jag syftar på är den vita rektangulära boxen i det nedre högre hörnet; http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A340.php
#2180 2010-07-27, 17:42
pilot
Ursprungligen postat av Pink Panther

Så bäst att svara å denna fråga är väl någon flygvärdinna, men kanske piloterna vet också. Vad finns det där nere? är det bara stolar? sängar? storbildstv med xbox?


Piloterna sover faktiskt också under sånna långa flygningar. Men man har sk. relief pilots ombord

Här är några exempel jag hittade på Airliners. Mitt lilla flygplan har inget sånt.

http://www.airliners.net/photo/Lufthansa/Airbus-A340-642/0673702/L/
http://www.airliners.net/photo/China-Airlines/Airbus-A340-313X/0406540/L/
http://www.airliners.net/photo/Singapore-Airlines/Airbus-A340-541/0503851/L/
#2181 2010-07-27, 23:40
Ursprungligen postat av Pink Panther
Kom nyligen hem ifrån USA med SAS, efter boarding completed så utropade kaptenen att det var ett litet tekniskt problem, någon indikator som indikerade fel på batteriet. Skulle ta mellan 10-40minuter. Till slut bytte dem batteri, men det hjälpter inte heller. Så vi fick gott sitta över 2timmar utan någon luftkonditionering alls, det var inte kul! men vi kom iväg och jag lever än

Men jag upptäckte något på ditvägen som jag förut inte reflekterat utöver, visst hade jag undrat vart flygvärdinnorna tog vägen när alla låg och sov (oftast bara 1-2 som rör sig där uppe) och efter att ha gått på toa längs bak i planet ser jag hur en liten dörr öppnas och någon klättrar upp för en trappa. Det var som en vanlig garderobsdörr vid sidan med en smal trappa, kanske är självklart men känns ändå lite hollywoodstuk för mig med massa hemliga gångar i planet

Så bäst att svara å denna fråga är väl någon flygvärdinna, men kanske piloterna vet också. Vad finns det där nere? är det bara stolar? sängar? storbildstv med xbox?

Planet ifråga är A340 och området jag syftar på är den vita rektangulära boxen i det nedre högre hörnet; http://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A340.php

AC på marken drivs av en liten motor som kallas APU (Auxillary Power Unit) var det den som krånglade?

Ursprungligen postat av Griever
Jag ska åka med Ethiopian Airlines om några veckor, och är lite orolig. Speciellt när TS skriver att enda anledningen att vara orolig är om man åker med ett företag från tredje världen.

Vet att detta flygbolag är bland de största, men ändå känns Etiopien lite som bongotrumma och regndans. Någon som kan lugna mig lite? Tack snälla på förhand.

Dom är ett seriöst flygbolag, tyvärr drabbades dom av en allvarlig olycka tidigare i år.
Annars så är det kapningen (brister i säkerhetsrutinerna) som ledde till kraschen utanför Komorerna i vattnet som dom är mest kända för.

Ursprungligen postat av Shurik
För några veckor sen blev ett SAS-plan tvunget att nödlanda pga röklukt i kabinen.

Planet skulle flyga från Kastrup till Malpensa (Milano) men fick alltså nödlanda i Stuttgart.

Vad hade hänt om samma plan haft destination New York?

Hade man nödlandat på atlanten då? kanske azorerna ?

Bermudas är ett annat alternativ, beror helt på situationen.
#2182 2010-07-28, 10:09
Filhe1337
hoppas att ngn pilot eller kunnig kan svara
Vad är det där ljudet som låter ur baken under stjärtfenan när man går på vid aktern före start(b737)?

Och är det jobbigare/svårare att flyga på natten än på dagen?
#2183 2010-07-28, 11:45
Extrans
Ursprungligen postat av Filhe1337
hoppas att ngn pilot eller kunnig kan svara
Vad är det där ljudet som låter ur baken under stjärtfenan när man går på vid aktern före start(b737)?

Och är det jobbigare/svårare att flyga på natten än på dagen?


Kan det vara APUn? Det är en liten extramotor som ger elektricitet, AC, hydraulik när planet är på marken och inte har huvudmotorerna igång.
#2184 2010-07-28, 14:20
Gottsnack
har en fråga, flög med ryanair till alicante för drygt en vecka sedan, under halva flygtiden tittar jag ut genom fönstret i några minuter, under den tiden dyker en jumbojet fram under oss och ja får svår chock, den ligger precis under oss och far ivä snabbt åt ndra hållet, svårt o beskriva hur nära men stor som ett a4 papper precis framför mina ögon, iaf...hur nära kan plan flyga varandra`???:'(
lägger till att jag nästan kunde se ansiktena på dom som satt i detta plan som passaerade oss.