Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2053 2010-06-16, 13:21
PeppersGhost
Brukar ibland titta på Mayday, som går på TV4, och normalt sätt tycker jag att det är mer intressant än skrämmande. Dock tyckte jag det var riktigt obegagligt när de hade ett avsnitt angående Alaska Airlines Flight 261: http://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261
Jag får jämt upp bilder från det avsnittet när jag ska flyga. De som var med på det planet måste verkligen ha lidit minuterna innan de slog ned i havet
#2054 2010-06-16, 16:07
svampdamp
Ursprungligen postat av PeppersGhost
Brukar ibland titta på Mayday, som går på TV4, och normalt sätt tycker jag att det är mer intressant än skrämmande. Dock tyckte jag det var riktigt obegagligt när de hade ett avsnitt angående Alaska Airlines Flight 261: http://en.wikipedia.org/wiki/Alaska_Airlines_Flight_261
Jag får jämt upp bilder från det avsnittet när jag ska flyga. De som var med på det planet måste verkligen ha lidit minuterna innan de slog ned i havet


Förlåt men jag kunde inte låta bli att skratta åt det här
in-flight failure of the horizontal stabilizer trim system jackscrew assembly's acme nut threads.


Vad fan är Horizontal stabilizer trim system jackscrew assembly's acme nut thread?
#2055 2010-06-16, 17:01
xituno
Ursprungligen postat av svampdamp
Vad fan är Horizontal stabilizer trim system jackscrew assembly's acme nut thread?


Det liknar en gängad stång. Klicka på acme så får du se vad Wikipedia har att säga.

Det var alltså den gängade stången som höll fast stabilisatorn med höjdroder. Med hjälp av en elektrisk motor kunde piloten ändra vinkeln på stabilisatorn och därmed "trimma" planet så att det hade rätt lutning mot marken utan att använda höjdroderna.
#2056 2010-06-16, 17:56
svampdamp
Ursprungligen postat av xituno
Det liknar en gängad stång. Klicka på acme så får du se vad Wikipedia har att säga.

Det var alltså den gängade stången som höll fast stabilisatorn med höjdroder. Med hjälp av en elektrisk motor kunde piloten ändra vinkeln på stabilisatorn och därmed "trimma" planet så att det hade rätt lutning mot marken utan att använda höjdroderna.


Onekligen ett intressant val av namn!

För övrigt så undrar jag varför man fortfarande flyger omkring med Bombardier Dash 8 när det är uppenbart att landningsstället verkar lite halvt efterblivet? Gör man några extra åtgärder på dessa plan eller hur ligger det till?
#2057 2010-06-16, 21:42
SilentVictory
Ursprungligen postat av svampdamp
Onekligen ett intressant val av namn!

För övrigt så undrar jag varför man fortfarande flyger omkring med Bombardier Dash 8 när det är uppenbart att landningsstället verkar lite halvt efterblivet? Gör man några extra åtgärder på dessa plan eller hur ligger det till?

Dash 8an har haft flygförbud en gång, då sattes åtgärder in för att förhindra att landningsstället skulle vika sig ytterligare en gång.

Så den flyger så länge maskinen fungerar korrekt.
#2058 2010-06-17, 19:55
svampdamp
Ursprungligen postat av SilentVictory
Dash 8an har haft flygförbud en gång, då sattes åtgärder in för att förhindra att landningsstället skulle vika sig ytterligare en gång.

Så den flyger så länge maskinen fungerar korrekt.


Och dessa åtgärder var? Och när fick Dash flygförbud?
#2059 2010-06-17, 20:04
SilentVictory
Ursprungligen postat av svampdamp
Och dessa åtgärder var? Och när fick Dash flygförbud?

Dash 8orna fick väl ändå flygförbud efter andra olyckan för sas?
Bombardier utredde väl olyckorna och beordrade alla Dash 8or att stå på marken, innan landningsställen hade inspekterats.

Eller är jag fullkomligt ute på vischan ?
#2060 2010-06-17, 20:25
svampdamp
Ursprungligen postat av SilentVictory
Dash 8orna fick väl ändå flygförbud efter andra olyckan för sas?
Bombardier utredde väl olyckorna och beordrade alla Dash 8or att stå på marken, innan landningsställen hade inspekterats.

Eller är jag fullkomligt ute på vischan ?


Plan inspekteras väll ändå stup i kvarten?
#2061 2010-06-17, 20:46
SilentVictory
Ursprungligen postat av svampdamp
Plan inspekteras väll ändå stup i kvarten?

Beror ju på typ, bolag, antalet flygtimmar osv osv.
Det sker en lätt inspektion innan varje start, och den grundliga i intervaller.
Sen lite där i mellan.

Men just Dashen var ju defekt, varför jag har för mig att den belas med flygförbud.
#2062 2010-06-19, 01:23
Ursprungligen postat av svampdamp
Onekligen ett intressant val av namn!

För övrigt så undrar jag varför man fortfarande flyger omkring med Bombardier Dash 8 när det är uppenbart att landningsstället verkar lite halvt efterblivet? Gör man några extra åtgärder på dessa plan eller hur ligger det till?

Det är en dålig konstruktion, dock så flyger det för många för att det skall vara ekonomiskt möjligt
att konstruera om landningstället.
#2063 2010-06-19, 13:46
Nido6
Ursprungligen postat av Bergie
Är det någon här som varit i min sits och inte blivit mindre och mindre flygrädd, utan det motsatta? Löste ni det?

Jag hade en helvetesflygning fran Visby till Bromma for kanske 8 ar sedan, innan dess sa hade jag inga storre problem med att flyga, men under den flighten sa hade vi en sinnessjuk turbulens, ett litet ackligt propellerplan. Nar drinkarna dorjar svava upp i ansiktet pa en sa ar man inte sa javla kaxig langre kan jag ju saga. Jag har nog aldrig tidigare varit sa saker pa att jag skulle do, vilket var en javla sjuk kansla. Jag typ... Jaha, surt. Jag hade velat leva. Vilken blasning.

Hur som helst, efter det tog det ett javla tag innan jag satte mej pa ett plan igen, men den har gangen var det en 24 timmarsflygning till Sydney, Australien. Jag bokade resan nastan ett ar innan och varje gang jag tankte pa skiten sa borjade jag kallsvattas och fick brutal angest. Jag fick nagra poller av min mormor som jag skoljde ner med ett par glas rodvin nar jag kom ombord pa planet och detta forsatta mig i ett tamligen apatiskt tillstand. Aven pa denna flight hade vi en sjuk turbulens och det var tillraga pa allt en Boeing 747 och bara att se den skiten sta pa vid gaten gjorde mig sjosjuk. Desto storre plan desto hardare faller dom, det ar i alla fall sa jag resonerar. I alla fall, nar jag landade i Sydney hade jag pa nagot markligt plan forlikat mig med doden och efter den flighten har jag bara blivit lugnare och lugnare.

Jakligt markligt, men mitt storsta problem jag har nu med att flyga ar att jag oroar mig for blodproppar i benen for mina fotter svaller upp och blir typ tva nummer storre an dom borde.

Thats my story.
Sorra for avsaknad av pricker over bokstaverna, men jag har precis flugit utomlands.
#2064 2010-06-20, 05:06
Kolatony
Tjena piloter!

Hur många mach är ni uppe i när ni flyger? Brukar ligga på 0,77 mach med min b737-800, det är lagom va? På 36000 feet. Eller?

Btw, kan jag bli pilot om jag är dömd för grov rattfylla med fängelsestraff på en månad?

Mvh