Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1573 2009-10-11, 12:39
Powerless1
Ursprungligen postat av Lars1one
Planet som landade i hudson river, kommer det nånsin flyga igen eller skrotar man det?
Alldeles för mycket skador. Lite bilder på hur tilltygat det blev:

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20090115-0

Och de flesta strukturella skador syns inte utanpå.
#1574 2009-10-11, 18:04
svampdamp
Ursprungligen postat av pilot
Bra bolag!


Och vad grundar du det på?
#1575 2009-10-11, 20:07
pilot
Ursprungligen postat av svampdamp
Och vad grundar du det på?


äsh dom är ju fan som SAS typ, good shit
#1576 2009-10-11, 20:46
DrDorian
Tänkte berätta en liten historia om en flygresa till schweisch för att träffa min flickvän.
Jag är så sjukt flygrädd så jag förstår inte ens att jag gick med på det, men vad gör man inte för kärlek=)

Började att ta lite lugnande mediciner Sobril och Stesolid men inget hjälpte, tog även en storstark. Började bli lite lugn tills vi skulle på planet.

Kommer till min stol sätter mig där och börjar små grina, inte så det hörs eller syns men grina gjorde jag. När vi kommit upp i luften kanske flygit i 40min, jag har setat och spännt mig hela tiden. Var tvungen att gå på toa, vad tror ni händer? jo jag svimmar mitt i gången och alla kollar på mig, piloterna kommer ut ur cokpiten och skriker efter doktor annars lär vi nödlanda, men som tur var så var det en svenskdoktor på planet som hjälpte mig.

Fick sitta i 2 timmar med en sån där syretub och andas i! Nej flyga är det värsta jag vet men ändå så utsätter jag mig för risken ett par gång per år.

MVH alla flygrädda!
#1577 2009-10-11, 21:36
svampdamp
Ursprungligen postat av pilot
äsh dom är ju fan som SAS typ, good shit


Jag flyger ju inte speciellt mycket så det där säger inte mig så mycket
#1578 2009-10-13, 11:50
Sunner
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag flyger ju inte speciellt mycket så det där säger inte mig så mycket


Han åsyftar nog att det helt sonika är ett seriöst bolag från ett modernt och civiliserat land, dvs de är lika bra som något annat "riktigt" bolag, till skilnad från "Congo Airlines" eller vad det nu kan finnas för bolag nere i Afrika och liknande ställen där man varken har särskilt stora krav eller resurser.
#1579 2009-10-14, 13:01
Ursprungligen postat av DrDorian
Tänkte berätta en liten historia om en flygresa till schweisch för att träffa min flickvän.
Jag är så sjukt flygrädd så jag förstår inte ens att jag gick med på det, men vad gör man inte för kärlek=)

Började att ta lite lugnande mediciner Sobril och Stesolid men inget hjälpte, tog även en storstark. Började bli lite lugn tills vi skulle på planet.

Kommer till min stol sätter mig där och börjar små grina, inte så det hörs eller syns men grina gjorde jag. När vi kommit upp i luften kanske flygit i 40min, jag har setat och spännt mig hela tiden. Var tvungen att gå på toa, vad tror ni händer? jo jag svimmar mitt i gången och alla kollar på mig, piloterna kommer ut ur cokpiten och skriker efter doktor annars lär vi nödlanda, men som tur var så var det en svenskdoktor på planet som hjälpte mig.

Fick sitta i 2 timmar med en sån där syretub och andas i! Nej flyga är det värsta jag vet men ändå så utsätter jag mig för risken ett par gång per år.

MVH alla flygrädda!


Kärlek kan vara väldigt bra för motivationen Jag hoppas dock att dina senare flygningar har gått bättre (om inte annat för dom stackars piloternas skull som säkerligen inte tyckte om tanken på en nödlandning)?
#1580 2009-10-19, 09:30
PANTHERALEO
Intressant tråd!
Har inte hunnit läsa igenom alla sidor så jag ber om ursäkt ifall mina spörsmål redan har tagis upp.
Jag är inte särskilt flygrädd men inte särskilt bekväm i det heller, minsta lilla grej gör mig oftast lite nervös.
Har några funderingar som jag skulle vilja veta, får jag grepp om det kanske jag slipper den där sista rom-drinken innan jag bordar nästa gång.

När man börjar närma sig inflygningen så hör man ofta hur takten på motorn liksom slår av, låter nästan som en fläkt som slås av. Jag antar att planen slår av på takten och förbereder att gå ned osv. Men vad är det som händer mer konkret? Vad gör piloten?

Hur pass kritisk är landningen egentligen? När vi landade i fredags krängde planet som fan strax innan det tog mark, även när vi kom ned på landningsbanan krängde det i sidled, jag var ganska övertygad att vi skulle köra av.

Hur vanligt är det att planet "studsar" när det landar? Vad för fel görs/vilka omständigheter när det blir så?

Varför luktar det ibland fotogen i kabinen? Läckage?

Är det något speciellt med inflygningen till Heathrow? Planet svänger rejält när man närmar sig. Står man nere på marken i London och kikar på ankommande plan kan man se hur även de gör en kraftig sväng.

Tacksam för svar!
#1581 2009-10-19, 09:53
pilot
Ursprungligen postat av PANTHERALEO

När man börjar närma sig inflygningen så hör man ofta hur takten på motorn liksom slår av, låter nästan som en fläkt som slås av. Jag antar att planen slår av på takten och förbereder att gå ned osv. Men vad är det som händer mer konkret? Vad gör piloten?


Vi drar motorerna till tomgång helt enkelt. Precis som när du kör ner för en backe med din bil. Ibland måste du till och med bromsa för att hålla samma fart i bilen. Samma sak gäller flygplan, vi drar motorerna till tomgång och åker ner

Ursprungligen postat av PANTHERALEO

Hur pass kritisk är landningen egentligen? När vi landade i fredags krängde planet som fan strax innan det tog mark, även när vi kom ned på landningsbanan krängde det i sidled, jag var ganska övertygad att vi skulle köra av.


Landningen och starten är dom mest kritiska faserna. Men vi har gjort tusentals landningar så det är inget att oroa sig för. Om det kränger till precis innan sättning kan det bero på att det är sidvind.

Då flyger vi in snett mot banan och strax innan sättning rätar vi ut kärran. Sen efter landning blir det att vi korrigerar för att hålla mitten på banan.

Ursprungligen postat av PANTHERALEO

Hur vanligt är det att planet "studsar" när det landar? Vad för fel görs/vilka omständigheter när det blir så?


En regelrät studds beror oftast på en för hård landning av piloten. Ställen är byggda för att klara dom värsta landningarna och vi är tränade för att klara av en studs också. Men bibehåller samma attityd med flygplanet och låter henne snällt landa på studs nummer två och sen skyller man på väder/vind/jordens lutning/månen/den andra piloten/tornet osv
Är det är väldigt hög studs drar vi på full gas och avbryter landningen och gör och gör rätt.

Ursprungligen postat av PANTHERALEO

Varför luktar det ibland fotogen i kabinen? Läckage?


Luktar inte fotogen i kabinen vad jag vet, ibland kan det lukta lite konstigt när vi drar på luften in till kabinen via motorerna.

Ursprungligen postat av PANTHERALEO

Är det något speciellt med inflygningen till Heathrow? Planet svänger rejält när man närmar sig. Står man nere på marken i London och kikar på ankommande plan kan man se hur även de gör en kraftig sväng.


Aldrig landat på Hetrow så jag vet inte. Men antar att det ser värre ut än vad det är


mvh pilot
#1582 2009-10-19, 21:06
jag antar att svängen du pratar om är en del i inflygningen. Det är inte så att den alltid sker till en landningsbana? Jag har tittat lite snabbt i kartorna för inflygningen till heathrow men hittade inget. Dock känns det osannolikt att du skulle ha sett att den sker upprepade gånger om den inte är del i rutinen.

EDIT:
jag hittade faktist lite i kartorna ändå men jag är inte säker på om det är detta du sett/upplevt. I alla inflygningar finns det ju svängar för att planen ska hamna rätt emot banan (och ILS-sändaren). Men i en av dom finns det två stycken 180 graders svängar rätt tight på varandra och det kanske är den senare av dessa du sett?

Om någon är intresserad av att titta på kartorna finns dom på http://www.nats-uk.ead-it.com/public/index.php%3Foption=com_content&...

Den kartan jag just refererade till finns under 'Initial Approach Procedures (Without Radar Control) to ILS RWY 27L/R via BIG Chart'

OffT
ska tillägga att jag inte är pilot, flygledare eller på något sätt jobbar eller utbildar mig inom flygning (även om tanken slagit mig). Mina svar i denna tråden baseras enbart på vad jag läst mig till genom min fritid
#1583 2009-10-19, 21:32
bakpotatis
Det är normalt med fotogenlukt på marken om man står i medvind med motorena och luftkonditioneringen igång, avgaserna blåser framåt, sugs in i motorn och hamnar sedan i kabinen. Luften till luftkonditioneringen avtappas från motorernas kompressorer. Avgaser från andra flygplan kan också stinka när man kommer nära och det blåser åt fel håll.

I luften brukar man inte känna fotogenlukt, enda anledningen jag kan tänka mig är att du kanske har suttit nära mig, flygtekniker kan tyvärr ibland avge en mild doft av Jet A-1 efter att ha varit ute på språng och reparerat flyplan. Ber om förlåtelse för detta

Edit: En halv droppe räcke, flygfotogen lukter mycket starkt.
#1584 2009-10-19, 21:39
asteak
Usch !

Igår flög jag Hercules (stavning?) Är nog bland det värsta jag har gjort, har aldrig varit så rädd hahaha.

Jag förstår inte hur det planet kan vara säkert , man sitter ju på nät med 1 cm mellanrum mellan alla , heeelllltttt sjukt