Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2185 2010-07-28, 14:48
Gottsnack
notera att när jag skriver nästran menar jag inte att ja klart o tydligt såg deras ansikten men kunde se på tok för tydligt för att ligga 11 000 i luften.....
#2186 2010-07-28, 15:06
alex1987
på den höjden ser det oftast närmare ut än vad det egentligen är.
#2187 2010-07-28, 15:11
Cascada
Ursprungligen postat av Gottsnack
har en fråga, flög med ryanair till alicante för drygt en vecka sedan, under halva flygtiden tittar jag ut genom fönstret i några minuter, under den tiden dyker en jumbojet fram under oss och ja får svår chock, den ligger precis under oss och far ivä snabbt åt ndra hållet, svårt o beskriva hur nära men stor som ett a4 papper precis framför mina ögon, iaf...hur nära kan plan flyga varandra`???:'(
lägger till att jag nästan kunde se ansiktena på dom som satt i detta plan som passaerade oss.


Flygplan är antingen höjdseparerade eller radarseparerade. Under flygnivå 200 (alltså runt 20000 fot) är minsta radarseparation 3 nautiska mil, över FL200 så är de 5 nautiska som gäller. Minsta höjdseparation är 1000ft under FL290 om jag inte minns fel och över 2000ft. Dock finns det numera något som kallas Reduced Vertical Separation Minima (RVSM), flygplan som är godkända för detta får ha 1000ft separation även över FL290
#2188 2010-07-28, 15:23
Och det finns idag nästan inte ett enda plan utan RVSM i RVSM-luften. Så räkna med att det alltid är 1000 fot separation i höjdled och/eller mellan 3 och 5 nautiska i längsled.
#2189 2010-07-28, 15:50
Pink Panther
Ursprungligen postat av pilot
Piloterna sover faktiskt också under sånna långa flygningar. Men man har sk. relief pilots ombord

Här är några exempel jag hittade på Airliners. Mitt lilla flygplan har inget sånt.

http://www.airliners.net/photo/Lufthansa/Airbus-A340-642/0673702/L/
http://www.airliners.net/photo/China-Airlines/Airbus-A340-313X/0406540/L/
http://www.airliners.net/photo/Singapore-Airlines/Airbus-A340-541/0503851/L/


Men se på tusan! Vad häftigt man har ju anat att det funnits något liknande, men på nått sätt känns det ändå sådär hemligt och intresserande. Önskar man kunde vandra ner där själv och ta en tupplur i en riktig säng.. åh

Och Alessandro:

Ursprungligen postat av Alessandro
AC på marken drivs av en liten motor som kallas APU (Auxillary Power Unit) var det den som krånglade?


Det var ett batteri som indikerade att något var fel. Eller någon sorts lampa lyste, för när de bytt batteri lyste indikatorn tydligen fortfarande. De stängde sålunda av all elektricitet i hela planet och vi hade ingen AC i över 2timmar. Det var riktigt varmt utanför och svetten rann på en, de skulle precis släppa av oss och låta oss gå in i terminalen igen när vi åkte iväg. Det var inte roligt, men desto skönare att komma iväg.

Nu blir det att åka tillbaka till USA i nästa veckan och skall för första gången flyga inrikes där, i en Embraer 145. Det blir läskigt! ju större desto bättre säger jag..
#2190 2010-07-28, 19:13
Ursprungligen postat av tjenafan
Om jag är med i flygplanet. Bör jag vara rädd?

http://www.youtube.com/watch?v=a5bbulIZTCg&feature=fvw


Ångest att sitta i det planet hade jag nog haft i alla fall.
Ser nästan ut som om vingarna skrapar i landningsbanan.
#2191 2010-07-29, 15:52
xituno
Ursprungligen postat av Friendslayer
Ser nästan ut som om vingarna skrapar i landningsbanan.


Det var inte bara som det såg ut.
#2192 2010-07-29, 16:05
doth
Ursprungligen postat av xituno
Det var inte bara som det såg ut.



Jävlar vad jag hade blivit riktigt rädd då!
#2193 2010-07-29, 21:50
Ursprungligen postat av Pink Panther
Men se på tusan! Vad häftigt man har ju anat att det funnits något liknande, men på nått sätt känns det ändå sådär hemligt och intresserande. Önskar man kunde vandra ner där själv och ta en tupplur i en riktig säng.. åh

Och Alessandro:



Det var ett batteri som indikerade att något var fel. Eller någon sorts lampa lyste, för när de bytt batteri lyste indikatorn tydligen fortfarande. De stängde sålunda av all elektricitet i hela planet och vi hade ingen AC i över 2timmar. Det var riktigt varmt utanför och svetten rann på en, de skulle precis släppa av oss och låta oss gå in i terminalen igen när vi åkte iväg. Det var inte roligt, men desto skönare att komma iväg.

Nu blir det att åka tillbaka till USA i nästa veckan och skall för första gången flyga inrikes där, i en Embraer 145. Det blir läskigt! ju större desto bättre säger jag..

E145 har flugit sedan 1990-talet och i många exemplar och ingen dödsolycka, så det är ett bra flyg, har åkt med E135 som är kortare version, helt OK, 2+1 säten.

Ursprungligen postat av Gottsnack
har en fråga, flög med ryanair till alicante för drygt en vecka sedan, under halva flygtiden tittar jag ut genom fönstret i några minuter, under den tiden dyker en jumbojet fram under oss och ja får svår chock, den ligger precis under oss och far ivä snabbt åt ndra hållet, svårt o beskriva hur nära men stor som ett a4 papper precis framför mina ögon, iaf...hur nära kan plan flyga varandra`???:'(
lägger till att jag nästan kunde se ansiktena på dom som satt i detta plan som passaerade oss.

Konstigt, B747 brukar har ganska stor avståndskrav, dom har mycket fartvind bakom sig.
#2194 2010-07-29, 23:42
Cascada
Ursprungligen postat av Alessandro
Konstigt, B747 brukar har ganska stor avståndskrav, dom har mycket fartvind bakom sig.


Eftersom planen förmodligen var höjdseparerade behövs inte detta "avståndskrav" (jag antar att det e turbulensseparationen du syftar på
#2195 2010-07-30, 15:49
Ursprungligen postat av Cascada
Eftersom planen förmodligen var höjdseparerade behövs inte detta "avståndskrav" (jag antar att det e turbulensseparationen du syftar på

Det är en korrekta termen, var en incident med en A320 ifrån Armenien och Emirates A380, där turbulens ställde till problem för A320.
Nu är A380 ett större plan än B747, men iallafall.
#2196 2010-07-31, 11:54
knekt sparv
Ursprungligen postat av Alessandro
Colton "barefoot bandit" Harris-Moore, har iallafall lyckats flyga och överleva även krascher i bl.a vatten och även lyckats landa på flygplatser, enbart med hjälp av flygmanualer och MSFS som träning. Fast han verkar vara en som överlever det mesta som t.ex att hoppa ur en rullande bil.

Var bara tvungen att tillägga att jag är lite besviken för att han åkte fast. Min äventyrliga del (den som min pedanta, neurotiska mor alltid försökt kväva) vill befria honom så att vi kunde rymma iväg tillsammans som den nya tidens Bonnie och Clyde.
Vänta, varför delar jag ens med mig av det här?