Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2149 2010-07-17, 02:06
hoboken
Ursprungligen postat av missliidol
Menar du inte skynket dom drar iför mellan boskapsklass och högre klass?

Sorry, om jag dumförklarade mig själv nu.

Nej, de drar för ett skynke för deras lilla utrymme där de har serveringsvagnen och så. Det är det jag menar.
#2150 2010-07-17, 03:01
Grytvante
Tänkte tipsa om en sida som jag råkade hitta. Vet inte om den har postats förut.

http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Resenar/Forum-for-flygradda/

Finns lite tips för dom som är flygrädda.
#2151 2010-07-17, 12:30
SilentVictory
Ursprungligen postat av hoboken
Nej, de drar för ett skynke för deras lilla utrymme där de har serveringsvagnen och så. Det är det jag menar.

Det är väl ganska logiskt att man gör så, vill du har 200-300 stirrande passagerare på dig när du pysslar med lite mat, eller snackar skit med kollegorna?
Det är nog jäääävligt skönt för en flygvärdinna att kunna dra för skynket och slippa passagerarna för en stund.
#2152 2010-07-17, 14:24
Shurik
För några veckor sen blev ett SAS-plan tvunget att nödlanda pga röklukt i kabinen.

Planet skulle flyga från Kastrup till Malpensa (Milano) men fick alltså nödlanda i Stuttgart.

Vad hade hänt om samma plan haft destination New York?

Hade man nödlandat på atlanten då? kanske azorerna ?
#2153 2010-07-17, 15:13
SilentVictory
Ursprungligen postat av Shurik
För några veckor sen blev ett SAS-plan tvunget att nödlanda pga röklukt i kabinen.

Planet skulle flyga från Kastrup till Malpensa (Milano) men fick alltså nödlanda i Stuttgart.

Vad hade hänt om samma plan haft destination New York?

Hade man nödlandat på atlanten då? kanske azorerna ?

Vad tror du själv?

Hade det varit så smart att nödlanda ute på Atlanten om flygplanet fortfarande är flygdugligt?
Tror du att det bara är att landa helt normalt som man gör på en bana?
#2154 2010-07-17, 15:39
Shurik
Ursprungligen postat av SilentVictory
Vad tror du själv?

Hade det varit så smart att nödlanda ute på Atlanten om flygplanet fortfarande är flygdugligt?
Tror du att det bara är att landa helt normalt som man gör på en bana?



Flygdugligt, men frågan är hur länge? Rökutveckling ombord på flygplan betyder nödlandning på närmsta flyplats, tyvärr finns det inga flygplatser mitt ute på atlanten. Hur mycket rök klarar passagerare och flygplan av innan det är dags att nödlanda om så på öppet hav?
#2155 2010-07-17, 15:47
glob5000
Ursprungligen postat av Shurik
För några veckor sen blev ett SAS-plan tvunget att nödlanda pga röklukt i kabinen.

Planet skulle flyga från Kastrup till Malpensa (Milano) men fick alltså nödlanda i Stuttgart.

Vad hade hänt om samma plan haft destination New York?

Hade man nödlandat på atlanten då? kanske azorerna ?


Azorerna skulle nog vara lite långt bort... Skottland kanske.
#2156 2010-07-17, 15:52
SilentVictory
Ursprungligen postat av Shurik
Flygdugligt, men frågan är hur länge? Rökutveckling ombord på flygplan betyder nödlandning på närmsta flyplats, tyvärr finns det inga flygplatser mitt ute på atlanten. Hur mycket rök klarar passagerare och flygplan av innan det är dags att nödlanda om så på öppet hav?

Ja det beror väl helt på vart ifrån röken kommer, om det är något personalen kan åtgärda själva eller inte.
Annars är det väl bara till att rapportera position, avsikt och sedan utföra en kontrollerad nödlandning och hoppas på det bästa, vilket är den sista åtgärden när man befinner sig över öppet vatten.

Edit: Men troligtvis så går det att nå land innan det är helt kört.
#2157 2010-07-17, 16:02
glob5000
Ursprungligen postat av Shurik
Hur mycket rök klarar passagerare och flygplan av innan det är dags att nödlanda om så på öppet hav?


Om det "bara" är rök så i princip hur mycket som helst. En nödlandning på öppet hav bör väl vara absolut sista alternativet.
#2158 2010-07-17, 16:47
hoboken
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det är väl ganska logiskt att man gör så, vill du har 200-300 stirrande passagerare på dig när du pysslar med lite mat, eller snackar skit med kollegorna?
Det är nog jäääävligt skönt för en flygvärdinna att kunna dra för skynket och slippa passagerarna för en stund.

Ja det är väl logiskt, men det där skynket bidrar till att de känns rätt dryga jämfört med andra flygbolags flygvärdinnor. De är på jobbet, då ska de fan inte stå bakom ett skynke och snacka skit om passagerarna, så jag tycker det är lite obehagligt.

Shurik: Reykjavik, Grönland, nånstans på Newfoundland? Man flyger ju inte över Atlanten där det är som mest öppet, utan i riktning över Grönlands södra udde.
#2159 2010-07-17, 17:06
SilentVictory
Ursprungligen postat av hoboken
Ja det är väl logiskt, men det där skynket bidrar till att de känns rätt dryga jämfört med andra flygbolags flygvärdinnor. De är på jobbet, då ska de fan inte stå bakom ett skynke och snacka skit om passagerarna, så jag tycker det är lite obehagligt.

Shurik: Reykjavik, Grönland, nånstans på Newfoundland? Man flyger ju inte över Atlanten där det är som mest öppet, utan i riktning över Grönlands södra udde.

Nej det är ju klart, det känns lite off så att säga.
Men dessa skynken existerar även på SAS transatlantiska flygningar, och då förstår jag att flygvärdinnorna vill kunna få gömma sig lite under den 8-9h långa färden.
#2160 2010-07-17, 19:18
TheMouse
Ursprungligen postat av hoboken
Ja det är väl logiskt, men det där skynket bidrar till att de känns rätt dryga jämfört med andra flygbolags flygvärdinnor. De är på jobbet, då ska de fan inte stå bakom ett skynke och snacka skit om passagerarna, så jag tycker det är lite obehagligt.

Shurik: Reykjavik, Grönland, nånstans på Newfoundland? Man flyger ju inte över Atlanten där det är som mest öppet, utan i riktning över Grönlands södra udde.


Man flyger visst över Atlanten. Paris-Miami är ett exempel.