Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2305 2010-08-30, 22:30
SilentVictory
Ursprungligen postat av Dima
Hehe, ja när jag tänker efter var det nog ett antal år sedan jag flög med en DC-10.. tiden går fort när man har roligt.
Men borde inte t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-96 kunna konkurrera med A330? Den verkar ju vara sjukt mycket billigare (om nu inte ryssarna fifflat med Wikipedia)

Jo men det är så mycket som ligger bakom detta.
Tror aldrig att västerländska bolag, och ännu mindre amerikanska bolag kommer köpa något ryssproducerat flygplan.

Och Ryssland lär nog inte sälja något till USA, eftersom de har svårt att få köpa amerikanska delar utan en massa extra skatter osv.
Om T.ex Sas, KLM eller några andra bolag väljer att köpa ryssproducerat så lär Boeing hoppa upp i taket, likaså tror jag Airbus kommer gå i taket de också.
Det ligger så mycket bakom flygplansaffärer så du anar inte.

Detta är mest rykten jag har hört, så jag kan faktiskt inte lova dig att det är just så här, men jag är relativt säker på att Ryssland kommer få det svårt att komma in på den stora marknaden.
Eftersom både Boeing och Airbus äger så mycket runt om kring och det är lättare att få tag på delar m.m.

Men visst är det ett flygplan som konkurrerar storleks och distansmässigt.
Även Kina är på gång.
#2306 2010-08-31, 21:36
Ursprungligen postat av Dima
Hehe, ja när jag tänker efter var det nog ett antal år sedan jag flög med en DC-10.. tiden går fort när man har roligt.
Men borde inte t ex http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-96 kunna konkurrera med A330? Den verkar ju vara sjukt mycket billigare (om nu inte ryssarna fifflat med Wikipedia)

Nja, inköpspriset är inte allt, Il-96 har dåligt servicenätverk, så den kommer tyvärr inte säljas i många exemplar. Dessutom är tillverkningstakten mycket svag.
Nej, Tu-204 är nog den som kommer sälja bättre även den utan dödsolyckor.

Ursprungligen postat av SilentVictory
Jo men det är så mycket som ligger bakom detta.
Tror aldrig att västerländska bolag, och ännu mindre amerikanska bolag kommer köpa något ryssproducerat flygplan.

Och Ryssland lär nog inte sälja något till USA, eftersom de har svårt att få köpa amerikanska delar utan en massa extra skatter osv.
Om T.ex Sas, KLM eller några andra bolag väljer att köpa ryssproducerat så lär Boeing hoppa upp i taket, likaså tror jag Airbus kommer gå i taket de också.
Det ligger så mycket bakom flygplansaffärer så du anar inte.

Detta är mest rykten jag har hört, så jag kan faktiskt inte lova dig att det är just så här, men jag är relativt säker på att Ryssland kommer få det svårt att komma in på den stora marknaden.
Eftersom både Boeing och Airbus äger så mycket runt om kring och det är lättare att få tag på delar m.m.

Men visst är det ett flygplan som konkurrerar storleks och distansmässigt.
Även Kina är på gång.

RRJ har många ryska delar och även MC-21 (som inte flugit ännu), båda lär säljas i väst, Il-96 är faktiskt certifierad i USA, fast den har inga västerländska motorer vilket är en förutsättning. Boeing och Airbus har sina egna problem utan att behöva konfrontera ryska tillverkare. Kina tillverkar till underleverantörer och även monterar Embraer 135 serien, alltså den mindre jetplanet, inte E170/190 serien som nyligen fick sin första dödsolycka just i Kina.
Deras lokala konstruktioner har inte varit någon kommersiell succe och jag tvivlar starkt på det i framtiden.

Ursprungligen postat av Svennebapanen
Jag ska flyga snart och är väldigt flygrädd, fått för mig att något ska hända när planet lyfter/landet. Lugna ner mig :'(

Ja, det är inte naturligt att flyga, så inget konstigt med oro.

Ursprungligen postat av emra
Vad gäller Lockerbiesprängningen fanns det en bra möjlighet att förhindra den eftersom en säkerhetsvakt upptäckte och rapporterade om ett inbrott på Heathrow natten innan.

Mycket läsvärd tråd, förresten!

Fast det är 22 år sen, mycket har hänt sedan dess.
#2307 2010-08-31, 21:48
Ursäkta OT

Snälla Alessandro, sluta med dessa eviga dubbel, trippel och ännu flera poster irad. Du kan svara på flera frågor i samma post tro mig, det blir faktiskt ganska irriterande efter ett tag att du aldrig slutar utan forsätter posta "rygg i rygg" med dig själv.

/slut på rant
#2308 2010-09-01, 06:18
xituno
Ursprungligen postat av Svennebapanen
Jag ska flyga snart och är väldigt flygrädd, fått för mig att något ska hända när planet lyfter/landet. Lugna ner mig :'(

Kan du berätta vad det är som du är rädd för?
Visserligen är just start och landning de moment som är mest känsliga under flygningen eftersom man är så nära marken, men tänk på att det dagligen görs hundratals starter och landningar i Sverige utan incidenter.


Lite morbid statistik:

Under 2009 dog i hela världen 1104 personer i 127 flygolyckor.

Enbart i Sverige dog samma år:
  • 358 personer i trafikolyckor (25281 skadades varav 3460 svårt)
  • drygt 80 personer i järnvägsolyckor och ca 20 skadades (år 2008).
  • 82 personer drunknade
  • ca 150 personer som blev mördade/misshandlade till döds (dråp)
  • 1467 personer som tog livet av sig
  • ca 3000 personer på grund av influensa
  • ca 5000 personer på grund av luftföroreningar
  • ca 6400 personer på grund av rökning (ca 5 miljoner i hela världen)
  • ca 500 personer på grund av passiv rökning
  • ca 300 personer på grund av drogmissbruk
  • ca 2100 personer på grund av alkoholmissbruk
  • 5 personer i flygolyckor på svensk mark och det var i det icke kommersiella flyget (år 2008)

2009 fanns det i Sverige totalt 9340682 personer. Under året föddes det 111801 barn, 90080 personer dog, 102280 vandrade in och 39240 vandrade ut. 48033 personer gifte sig och 22211 valde att gå skilda vägar.

372385 landningar genomfördes i Sverige med 25455340 passagerare.

Om jag får spetsa till det lite så är det inte flygturen du ska oroa dig för, utan snarare att du kanske blir gift/skild/mördad/påkörd/eller nåt annat.
#2309 2010-09-01, 07:17
krang666
Ursprungligen postat av xituno
Kan du berätta vad det är som du är rädd för?
Visserligen är just start och landning de moment som är mest känsliga under flygningen eftersom man är så nära marken, men tänk på att det dagligen görs hundratals starter och landningar i Sverige utan incidenter.


Lite morbid statistik:

Under 2009 dog i hela världen 1104 personer i 127 flygolyckor.

Enbart i Sverige dog samma år:
  • 358 personer i trafikolyckor (25281 skadades varav 3460 svårt)
  • drygt 80 personer i järnvägsolyckor och ca 20 skadades (år 2008).
  • 82 personer drunknade
  • ca 150 personer som blev mördade/misshandlade till döds (dråp)
  • 1467 personer som tog livet av sig
  • ca 3000 personer på grund av influensa
  • ca 5000 personer på grund av luftföroreningar
  • ca 6400 personer på grund av rökning (ca 5 miljoner i hela världen)
  • ca 500 personer på grund av passiv rökning
  • ca 300 personer på grund av drogmissbruk
  • ca 2100 personer på grund av alkoholmissbruk
  • 5 personer i flygolyckor på svensk mark och det var i det icke kommersiella flyget (år 2008)

2009 fanns det i Sverige totalt 9340682 personer. Under året föddes det 111801 barn, 90080 personer dog, 102280 vandrade in och 39240 vandrade ut. 48033 personer gifte sig och 22211 valde att gå skilda vägar.

372385 landningar genomfördes i Sverige med 25455340 passagerare.

Om jag får spetsa till det lite så är det inte flygturen du ska oroa dig för, utan snarare att du kanske blir gift/skild/mördad/påkörd/eller nåt annat.


Om jag var flygrädd så hade jag blivit livrädd för din info
#2310 2010-09-04, 19:42
Murder.Inc
Någon som vet hur många Tupolev 204 DHL har? Denna flygplanstyp kan ju utrustas med både Aviadvigatel PS90 motorer eller Rolls Royce-motorer. Så där borde det ju finnas lite större möjlighet till att fler västerländska bolag nyttjar denna flygplanstyp

Ursprungligen postat av ksv
Ja, jag anser att de kontroller som sker idag ligger på en adekvat nivå.

Är jag i något läge missnöjd, har jag som befälhavare alltid möjlighet att kräva ny screening av bagaget.
(En liten brasklapp här: Vi har under det senaste året sett en mycket farlig utveckling hos vissa regionalflygbolag, där man avskedat alla piloter för att försöka hyra in dem på bemanningsbasis via utlandet. En livsfarlig situation som riskerar sätta befälhavaren i en situation där han/hon riskerar personliga repressalier vid säkerhetsrelaterade beslut som kostar pengar för flygbolaget).

Det kommer förmodligen alltid finnas möjlighet att ta sig förbi säkerhetsbarriärerna, men systemen bygger på att man aldrig ska kunna räkna med det.
Ta t.ex. säkerhetskontrollen man går igenom på flygplatsen. Ungefär en gång på tjugo larmar dörrposten du går igenom helt slumpvis, även om du inte har någon metall på dig. Slumpvisa kontroller finns hela tiden, för att det inte ska finnas något helt vattentätt sätt att komma förbi.

Allt detta ska då ställas mot säkerhetskontrollen t.ex. vid en central tunnelbanestation i en större stad, samt mängden människor du kan skada där.

Säkerhetsnivån vi har idag inom flyget ligger alltså redan så långt över andra områden i samhället, att det inte är motiverat att göra det ännu krångligare.


Trots att jag inte själv är flygande så är jag väldigt negativ till detta förfarande med inhyrda utländska piloter. Men om man bortser ifrån svenska piloters förståliga rädsla att detta ska accepteras och införas på fler svenska bolag, kan du utveckla på vilket sätt det scenario du pekar på skulle kunna inträffa. Dvs att man tänker på ekonomin före säkerheten.

Ursprungligen postat av spoon
går, går ju. Bara att ta med sig lite verktyg bla skärbrännare. sen är det bara att börja.

Det lätta är väl att ta sig in, det svåra blir att ta sig in/förbi väskorna.


Du behöver ingen skärbrännare, men det är ändå lite bökigt, det svåraste är att göra det utan att väsnas allt för mycket
#2311 2010-09-04, 22:38
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Någon som vet hur många Tupolev 204 DHL har? Denna flygplanstyp kan ju utrustas med både Aviadvigatel PS90 motorer eller Rolls Royce-motorer. Så där borde det ju finnas lite större möjlighet till att fler västerländska bolag nyttjar denna flygplanstyp


En, verkar det som. (RA-64024, som för övrigt är utrustad med PS90-motorer).

Edit: Nu tror jag inte Tu-204 är något dåligt flygplan, tom Air Koryo (Nordkoreas flygbolag) får ju flyga till EU med det. Däremot förbjöd ryska myndigheter Aviastar-Tu, som äger den där DHL-målade kärran, att flyga passagerare.
#2312 2010-09-04, 23:50
Murder.Inc
Ursprungligen postat av Cliffak
En, verkar det som. (RA-64024, som för övrigt är utrustad med PS90-motorer).

Edit: Nu tror jag inte Tu-204 är något dåligt flygplan, tom Air Koryo (Nordkoreas flygbolag) får ju flyga till EU med det. Däremot förbjöd ryska myndigheter Aviastar-Tu, som äger den där DHL-målade kärran, att flyga passagerare.


Nästan hundra på att det var RR motorer på den jag såg på ARN. Vet du varför dom förbjöds att flyga passagerare?
#2313 2010-09-05, 01:09
TheMouse
Tror inte det är nån som rattar A330 här på forumet, men en fråga är vilket climb ratio en sådan maskin kan tänkas ha med mtow och ett motorbortfall strax efter rotation?
Nån som vet eller har en kvalificerad gissning?
#2314 2010-09-05, 10:14
Ursprungligen postat av Murder.Inc
Nästan hundra på att det var RR motorer på den jag såg på ARN. Vet du varför dom förbjöds att flyga passagerare?


Det är en Tu-204-100C, -100C har PS90-motorer enligt wikipedia iaf. Man förbjöds passagerartrafik efter olyckan under en tomflygning med en annan Tu-204 i våras.
#2315 2010-09-05, 11:38
Extrans
Mjaha, det här låter ju lovande: http://www.aftonbladet.se/resa/article7726912.ab
#2316 2010-09-05, 11:50
Ursprungligen postat av Extrans
Mjaha, det här låter ju lovande: http://www.aftonbladet.se/resa/article7726912.ab


Typiskt PR-trick a la Ryanair, dock lite mer orealistiskt än ståplatser.