Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1585 2009-10-19, 22:04
pilot
Ursprungligen postat av Hefaiston

Jag har tittat lite snabbt i kartorna för inflygningen till heathrow men hittade inget. Dock känns det osannolikt att du skulle ha sett att den sker upprepade gånger om den inte är del i rutinen.


Hej,
På en flygplats som Hetrow tvekar jag starkt på att man gör någon standard instrument inflygning utan man får radarvektoreringar.

Det innebär ofta att man kommer in mot en vinkel (ca 40 grader) till banans förlängda centrumlinje och det är nog svängen han talar om.
#1586 2009-10-20, 09:14
PANTHERALEO
Ursprungligen postat av Hefaiston


EDIT:
jag hittade faktist lite i kartorna ändå men jag är inte säker på om det är detta du sett/upplevt. I alla inflygningar finns det ju svängar för att planen ska hamna rätt emot banan (och ILS-sändaren). Men i en av dom finns det två stycken 180 graders svängar rätt tight på varandra och det kanske är den senare av dessa du sett?

Om någon är intresserad av att titta på kartorna finns dom på http://www.nats-uk.ead-it.com/public/index.php%3Foption=com_content&...

Den kartan jag just refererade till finns under 'Initial Approach Procedures (Without Radar Control) to ILS RWY 27L/R via BIG Chart'



Jag är inte säker på någonting vad gäller svängen. Jag reagerade bara på att planet gjorde en kraftig sväng när vi närmade oss nedstigningen. Sen har jag sett från marken (på väldigt långt avstånd skall tilläggas) hur planen tycks nästan vända helt om ner de går ner. Men från vilket håll osv de kommer ifrån vet jag inte. Tänkte mest bara om det finns nån vedertagen andledning till detta eller om jag själv bara är ute och cyklar.
Men det kan ju mkt väl vara 180 graderssvängarna du nämner.
Tack för kartorna!
#1587 2009-10-20, 09:20
PANTHERALEO
Ursprungligen postat av bakpotatis
Det är normalt med fotogenlukt på marken om man står i medvind med motorena och luftkonditioneringen igång, avgaserna blåser framåt, sugs in i motorn och hamnar sedan i kabinen. Luften till luftkonditioneringen avtappas från motorernas kompressorer. Avgaser från andra flygplan kan också stinka när man kommer nära och det blåser åt fel håll.

I luften brukar man inte känna fotogenlukt, enda anledningen jag kan tänka mig är att du kanske har suttit nära mig, flygtekniker kan tyvärr ibland avge en mild doft av Jet A-1 efter att ha varit ute på språng och reparerat flyplan. Ber om förlåtelse för detta

Edit: En halv droppe räcke, flygfotogen lukter mycket starkt.


Haha, kanske var du då!

Har tyckt mig känna denna doft vid 2 skilda tillfällen och det har bägge ggr varit när man suttit sig till rätta och väntat in att planet skall lyfta, ni vet då man hör hur någon borrar i planet. Klaffarna? . Aldrig under flugturen.
Kanske är inbillning också. Jag hör missljud, känner dofter och ser snubbar med skägg och bandagerade huvuden då och då när jag ibland kommer på mig själv med att vara ganska flygrädd.
#1588 2009-10-20, 10:55
Ursprungligen postat av pilot
Hej,
På en flygplats som Hetrow tvekar jag starkt på att man gör någon standard instrument inflygning utan man får radarvektoreringar.

Det innebär ofta att man kommer in mot en vinkel (ca 40 grader) till banans förlängda centrumlinje och det är nog svängen han talar om.


Där ser man, jag hade fått intrycket av att standard approches användes så mycket som möjligt för att underlätta men som sagt, jag är inte proffs så...
#1589 2009-10-20, 12:26
PANTHERALEO
Vid vissa flygningar t ex mellan Sve-Danmark, Sve- England osv, när man går av möter man direkt i gaten ett gäng som skall flyga med samma plan tillbaks till destinationen man själv kom ifrån.
Vad händer under den tiden innan det lyfter igen, rent service och kontrollmässigt på planen?
Vad är rutinen, går man igenom hela planet igen trots att man för 3 timmar sen gjorde det? Finns det någon mindre kontroll eller är det alltid 110% på allt?
Det borde ju vara det kan tyckas.


Tack för att ni sakkunniga besvarar banala frågor, det är oerhört intressant att få insyn i helheten.
#1590 2009-10-20, 14:41
pilot
Ursprungligen postat av PANTHERALEO
Vid vissa flygningar t ex mellan Sve-Danmark, Sve- England osv, när man går av möter man direkt i gaten ett gäng som skall flyga med samma plan tillbaks till destinationen man själv kom ifrån.
Vad händer under den tiden innan det lyfter igen, rent service och kontrollmässigt på planen?
Vad är rutinen, går man igenom hela planet igen trots att man för 3 timmar sen gjorde det? Finns det någon mindre kontroll eller är det alltid 110% på allt?
Det borde ju vara det kan tyckas.


Tack för att ni sakkunniga besvarar banala frågor, det är oerhört intressant att få insyn i helheten.



Hej, alla kontroller görs som om det vore för första gången vid ett byte av besättning.
Om det är andra flygningen för dagen för samma besättning görs en kortare variant. Det gäller både flygvärdinnorna och piloterna.

mvh
#1591 2009-10-21, 08:38
arigoldsuperagent
Skulle vilja tacka alla piloter och andra flygplans vetare for en jatte bra trad. Ar sjalv livradd for att flyga och har ett par fragor.

Om man flyger typ fran Dubai till Australien med Air Emirates och flyger direkt vart kan man landa da vid ev. problem? Ar tveksam till att ta denna rutt pga att det inte ser ut att finnas nagonstans att landa om det hander nagot? Samma sak med resan Australien till LAX? Kan ni forklara snalla hur det gar till. Funderar pa en around the world trip. Vet ej om jag har postat ratt - nyborjare!

MVH

Ari
#1592 2009-10-21, 20:20
proudslacker
Hur ser piloternas färdplan ut? Någon som kan länka till någon om det finns? Är väl inte riktigt trådens ämne men hoppas det är okej ändå vet inte vart annars jag ska fråga annars...
#1593 2009-10-21, 21:00
rooobb
Ursprungligen postat av proudslacker
Hur ser piloternas färdplan ut? Någon som kan länka till någon om det finns? Är väl inte riktigt trådens ämne men hoppas det är okej ändå vet inte vart annars jag ska fråga annars...


ATS-färdplanen (skickas ut till alla berörda ATS-enheter) ser ut såhär : http://www.nsf.se/flygklubb/images/ATS-Flight-Plan-FormWeb_000.jpg

Hur den fylls i kan du läsa i AIP som du finner här

Sedan finns det även en så kallad driftfärdplan som så vitt jag vet ser olika ut för varje bolag. Vet inte hur mkt den används för IFR, nån som flyger för nåt bolag kan kanske berätta?
#1594 2009-10-23, 03:37
svampdamp
Om man flyger över Europa lär det vara ganska lungt om något går fel och man måste nödlanda? Finns väll flygplatser lite här och där, ta Sverige till Italien som ett exempel
#1595 2009-10-23, 12:24
Flygplatser finns det ganska gott om, sen beror det ju på vad du har för plan. Större plan behöver ju av förklarliga skäl större flygplatser, men det är nog extremt sällsynt att man inte lyckas nå en reservflygplats.

Sen ska det också tilläggas att majoriteten av nödlandningarna som görs inte är särskilt allvarliga alls. Flygplan är dimensionerade för att t.ex. flyga med utslagna motorer, man kan hantera hydralikfel i landningsställen, allting har backups.

T.ex. finns det en mycket intressant film på youtube då ett plan får en birdstrike alldeles innan rotationen (dvs då man lyfter från landningsbanan). Planet vektoreras tillbaka till landning igen utav ATC samtidigt som man undersöker landningsbana och dirigerar om trafiken. Jag kan leta upp och länka till klippet om någon är intresserad
#1596 2009-10-23, 13:47
polishbear
Ursprungligen postat av Hefaiston
Flygplatser finns det ganska gott om, sen beror det ju på vad du har för plan. Större plan behöver ju av förklarliga skäl större flygplatser, men det är nog extremt sällsynt att man inte lyckas nå en reservflygplats.

Sen ska det också tilläggas att majoriteten av nödlandningarna som görs inte är särskilt allvarliga alls. Flygplan är dimensionerade för att t.ex. flyga med utslagna motorer, man kan hantera hydralikfel i landningsställen, allting har backups.

T.ex. finns det en mycket intressant film på youtube då ett plan får en birdstrike alldeles innan rotationen (dvs då man lyfter från landningsbanan). Planet vektoreras tillbaka till landning igen utav ATC samtidigt som man undersöker landningsbana och dirigerar om trafiken. Jag kan leta upp och länka till klippet om någon är intresserad


Du tänker säkert på den här:

http://www.youtube.com/watch?v=9KhZwsYtNDE

Varning!
Kanske inget för er flygrädda att titta på, men samtidigt betryggande då allting sköts väldigt lugnt och professionelt