Nu har både Hefaiston och glob5000 gett utförliga och bra svar, men spörsmålen är intressanta så jag vill ända vara med och svara.
Mina svar baserar sig på de procedurer Boeing använder på flertalet av sina modeller, men jag tror att förfarandet är liknande med andra typer.
Ursprungligen postat av Kein
Landning närmar sig. Farten är 250-350 km/h. Ena motorn börjar brinna och lär väl sluta fungerar till följd av detta.
Det är inte säkert, men i proceduren för brandsläckning stänger man annars av motorn.
Ursprungligen postat av Kein
- Landar man eller gör man en go around och försöker släcka branden i motorn?
Motorbrand är en av de ytterst få saker på nödchecklistan där det finns punkter som ska utföras direkt ifrån minnet. I den ingår att stänga av motorn och om nödvändigt utlösa brandsläckare.
Men svaret på frågan är faktiskt inte helt självklar. Alltså om man ska landa eller göra en goaround efter att man utfört dessa s.k.
memory items.
Försvinner inte brandvarningen efter att man stängt av motorn och skjutit av brandsläckarna skulle nog de flesta välja att fortsätta inflygningen och försöka landa. De farter du anger innebär att man förmodligen är på kort final och i landningskonfiguration.
Försvinner däremot brandvarningen och man fortfarande är en bit ut, är det nog bättre att göra en go around och sedan i lugnt och ro gå igenom den ganska omfattande nödchecklistan (kallas QRH hos Boeing).
Det kan också styras av hur vädret är och typen av flygplan. Är det så dålig sikt att man måste göra en autoland, kan t.ex. en B767 fixa det men en motor, medan t.ex. en B737 kopplar ur autopiloten i sådant läge och tvingar piloterna till en go around.
Ursprungligen postat av Kein
- Hur blir en eventuell go around med en defekt/ofungerande motor eftersom man redan har låg fart och jag antar att man inte kan köra fullt gaspåslag (åtminstone inte få ut den kraften)?
Jo, det kan man alltid göra.
Däremot blir prestandan när det gäller stighastighet väldigt dålig om man hunnit ta ut full klaff. Har man tid på sig att förbereda en landning med en motor, kommer man då att landa med mycket mindre klaff men istället högre fart, för att på så sätt få bättre prestanda vid en go around.
Ursprungligen postat av Kein
- När man landar med en defekt/brinnande motor, hur fungerar reverseringen då vid landning?
Den funkar förstås bara på den gående motorn, så man får vara beredd på att det kan dra snett.
Ursprungligen postat av Kein
- Hur många procent av den totala bromskraften står motorbromsningen (reverseringen) för? Vilka mer finnas, klaffar och hjulbroms?
En ganska liten del och då mestadels i högre fart. P.g.a. bullerskäl tillåter de flesta flygplatser enbart
idle reverse, vilket innebär att man visserligen öppnar luckorna och blåser luften snett framåt, men då bara med motorerna på tomgång.
Ursprungligen postat av Kein
Den olyckan ska bli intressant att följa upp.
Jag misstänker nämligen att haveriet inte uppstått p.g.a. brand, utan tvärt om att branden uppstått efter kraschen.
MD-11:an har en anmärkningsvärt otäck historia av haverier där maskinen blivit instabil på kort final och flippat över i landningsögonblicket och brutits sönder.
MD-11:an är en moderniserad version av den gamla DC-10:an.
För att göra den mer bränsleekonomiskt valde man att göra stabilisatorn mycket mindre. Detta ledde till att den blev väldigt instabil och svår att kontrollera i pitchplanet, vilket man kompenserar med en speciell styrdator man kallar "LSAS". Det trista är bara att just den här stabiliseringsdatorn kopplas ur när man kommer under 400 fot.
Det här är en ganska ovanligt flygplanstyp och ändå finns redan tre totalhaverier som kan härledas till att piloterna fullständigt tappat kontrollen i landningsögonblicket:
http://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_642
http://en.wikipedia.org/wiki/FedEx_Flight_14
http://www.washingtontimes.com/news/2009/mar/23/tokyo-fedex-crash-kills-2/
Här är ett filmklipp på Tokyokraschen förra året:
http://www.youtube.com/watch?v=FEYN4O1FsvE