Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#985 2009-04-26, 14:21
Olympius
Ursprungligen postat av Alessandro
Självklart får du gå över mängden om du handlar efter säkerhetskontrollen.


Det är inte alltid saker och ting som bör vara självklara är det. Tack för hjälpen.
#986 2009-04-26, 17:39
pilot
Ursprungligen postat av InvestoR
Ska flyga i sommar och undrar hur mycket kontroll ni har på planet? Chansar ni när ni kör eller kontrollerar ni planet? Om något skulle gå snett i luften, kan ni fixa problemet?



Vi chansar självklart inte om nått. På mitt flygplan har piloten alltid fullständigt kontroll på planet. Vi kan flyga planet upp och ner om vi vill det.

Om något går snett i luften så har vi checklistor att följa för att lösa problemet. Annars finns det gott om flygplatser att landa på om vi anser att det inte är säkert att fortsätta.

Tänk på att vi har minst det dubbla av dom flesta grejer så om en sak slutar fungera så har vi alltid en back up.
#987 2009-04-26, 20:55
Ursprungligen postat av Olympius
Har ställt frågan i min egen tråd en gång redan, men kan vara bra att ställa den här också.. fast i lite mer allmän tappning

Om flygbolaget har en handbagagegräns på xx kg och A x B x C cm, och man har det redan innan, får man inte ta med sig det man handlar efter säkerhetskontrollen ombord då?

Dvs, mitt handbagage väger xx kg, och har måtten A x B x C, precis enligt reglementet. Får jag inte ta med mig ett uns ombord då, fast jag skaffar det innanför säkerhetskontrollerna?


Helt fel tråd att fråga om handbaggage, men...

Egentligen kan flygbolaget vägra dig det som överstiger det ni har kommit överens om. Oftast i ekonomi 1st handbaggage á 8kg + bärbar, allt över detta skulle dom kunna be dig lämna kvar. Reglerna är helt enkelt för säkerheten ombord i fall någon skulle få en väska på sig så väger den inte 22kg...
#988 2009-04-26, 21:55
lellep
Överlevde flygningen till och från usa om än en väldigt jobbig sådan, dels för att det var väldigt trångt för mig och dels för att jag är mycket flygrädd. Vill inte dö i en flygkrasch, så nu har jag lite frågor.

-Varför var fasten-belt skylten påslagen hela vägen över atlanten på hemvägen nattetid? var det för att inte väcka sovande personer ifall det skulle bli oväder?

-Hur djupt sjunker man i luftgropar? Handlar det om en, två eller tiotals meter? Kan detta skada planet?

-Hur kan vingdelarna som fälls upp vid inbromsning inte gå sönder? ser ut att vara fästa med små sletna muttrar :|

-Hur långt innan landningen fälls hjulen ner? Är det dem som låter eller är det vingarna?

-Om en huvudmotor går sönder, måste man inte styra planet åt motsatt håll för att hålla riktning?

-Hur lägger man resväskorna inuti planet? Prydligt och ordnat efter papper och vikt eller öser dom bara in dem? Fraktas det mer än bara väskor på 'vanliga' plan?

-Vad gör en pilot på sitt arbetspass när planet går auto? Hur stor tabu är det på att ta en tupplur?

-Måste en pilot gå hos psykolog eller liknande för att kolla psyket så att det inte finns självmordstankar?

-Hur arbetar planet väl på marken direkt efter landningen? Hur lång är bromssträckan?

-Hur snabb är accelerationen vid start?

-Hur nära kan stora flygplan flyga varandra utan komplikationer?

-Finns det nästan inga risker att man krockar med något i luften på högre marschhöjder?

-Hur mycket mer kostar first class? Det känns som ett måste.

-De som överlevt krascher, har många av dem suttit i first-class?

-Känns det om en blixt träffar planet?

-Om ett plan får fel över t.ex Atlanten och måste nödlanda, vad händer sedan? Ligga och dö i iskallt vatten? :'(

-När ett plan kraschar, vad dör man av? Eld/värme, ihoptryckt, eller vad?


-hur kan man inte komma på något säkrare vid krasch, t.ex feta gummibollar som expanderar precis innan marken nås som tål värme/eld och hårda smällar? kanske en stor gummiboll runt planet eller skydd som täcker varje passagerare inne i planet.

-finns det någon information där överlevare talar ut?


Det var nog allt.

eller just ja, efter en lång säker flygning och suverän landning vill jag bara springa fram och ge piloterna en fet kyss för att jag överlevde. skulle det uppskattas?!
#989 2009-04-27, 01:02
pilot
Överlevde flygningen till och från usa om än en väldigt jobbig sådan, dels för att det var väldigt trångt för mig och dels för att jag är mycket flygrädd. Vill inte dö i en flygkrasch, så nu har jag lite frågor.

-Varför var fasten-belt skylten påslagen hela vägen över atlanten på hemvägen nattetid? var det för att inte väcka sovande personer ifall det skulle bli oväder?
Händer ganska ofta att vi glömmer att stänga av lampan, ofta påminner flygvärdinnorna oss. Kan också vara att dom fått rapporter på ev. turbulens och tar det säkra före det osäkra, ibland får vi information om en massa turbulens men så är det som en varm kniv genom smör.

-Hur djupt sjunker man i luftgropar? Handlar det om en, två eller tiotals meter? Kan detta skada planet?

Så länge vi inte snackar om väldigt allvarlig turbulens så är den vanliga turbulensen man stöter på absolut inte farlig på något sätt. Vi tappar faktiskt inte alls mycket i höjd. Oftas inget alls, det är lite som danskar, skälls mer än det bits. Inget att oroa dig för.

-Hur kan vingdelarna som fälls upp vid inbromsning inte gå sönder? ser ut att vara fästa med små sletna muttrar :|

Muttrarna kostar massa massa massa tusenlappar styck. Då får dom inte gå sönder annars blir det för dyrt att laga

-Hur långt innan landningen fälls hjulen ner? Är det dem som låter eller är det vingarna?
På mitt bolag tar vi ner ställen mellan 7.5km till 9.3km innan (4-5 nm)
Det är både ställ och klaffar som låter.

-Om en huvudmotor går sönder, måste man inte styra planet åt motsatt håll för att hålla riktning?
Japp, om ena motorn på ena vingen går sönder så korrigerar vi det med sidorodret. Det är något vi tränar på en gång i halvåret.

-Hur lägger man resväskorna inuti planet? Prydligt och ordnat efter papper och vikt eller öser dom bara in dem? Fraktas det mer än bara väskor på 'vanliga' plan?
Dom staplas fint på varandra På mitt bolag tar vi ingen frakt utöver våra egna delar.

-Vad gör en pilot på sitt arbetspass när planet går auto? Hur stor tabu är det på att ta en tupplur?
Vi övervakar alla system, ägnar oss åt pappersarbete, pratar i radion, navigerar och flyger flygplanet genom auto piloten. Sen läser vi givetvis tidningen och ljuger om massa flygningar vi aldrig gjort och tjejer vi aldrig träffat

-Måste en pilot gå hos psykolog eller liknande för att kolla psyket så att det inte finns självmordstankar?
Många flygutbildningar kräver att du först genomgår flygpsykologisk utvärdering och många bolag har även sina psyktester. Oftast inte för att se om du är självmordsbenägen utan mer för att se om du har vad som krävs

-Hur arbetar planet väl på marken direkt efter landningen? Hur lång är bromssträckan?
Bromssträckan beroro väldigt mycket på hur mycket vi väger (hur fort vi landar) bankonditionen, vind och även om det lutar eller inte. Ibland måste vi även räkna på vissa grejer som är ur funktion på flygplanet som påverkar vår bromssträcka. Allt detta beräknar vi innan landning genom att gå in i våra fina tabeller och interpolera fram och tillbaks. Sen när vi väl landat så styr vi dels med sidorodret som även svänger lite på noshjulet. Sen har kaptenen en "ratt" som han kan köra planet på marken med.

-Hur snabb är accelerationen vid start?
F/m = a har jag för mig alltså det beror på vad vi väger och hur mycket vi öser på med motorerna. För att spara på motorernas livslängt brukar vi aldrig köra fullgas.

-Hur nära kan stora flygplan flyga varandra utan komplikationer?
Minsta avståndet är 1000ft i höjdled.

-Finns det nästan inga risker att man krockar med något i luften på högre marschhöjder?
Att krocka med ett annat flygplan händer ytterst sällan när det gäller stora kommersiella flygmaskiner. Det har hänt tyvärr. Men kontrollen på marken har stenkoll på oss (hoppas jag ) sen kan vi även se alla flygplan runt om oss på våra displayer. Skulle vi komma för nära så går ett system igång som heter TCAS. Den börjar genast skrika och ber ena planet att sjunka och andra att stiga.

-Hur mycket mer kostar first class? Det känns som ett måste.
Finns ingen first class på mitt bolag

-De som överlevt krascher, har många av dem suttit i first-class?
Spelar nog ingen roll vart du sitter

-Känns det om en blixt träffar planet?
Det kan lysa upp kabinen och smälla till.

-Om ett plan får fel över t.ex Atlanten och måste nödlanda, vad händer sedan? Ligga och dö i iskallt vatten? :'(
Dom som flyger över atlanten räknar hela tiden på att kunna nå en flygplats om en motor skulle dö. Skulle du nu nödlanda på vattnet så hade jag inte legat där som en idiot utan tatt mig upp på livbåten och väntat där på hjälp.

-När ett plan kraschar, vad dör man av? Eld/värme, ihoptryckt, eller vad?
Ingen aning skulle gissa på skallskador, eld och rök

hur kan man inte komma på något säkrare vid krasch, t.ex feta gummibollar som expanderar precis innan marken nås som tål värme/eld och hårda smällar? kanske en stor gummiboll runt planet eller skydd som täcker varje passagerare inne i planet.
ehm ?

-finns det någon information där överlevare talar ut?
Sök på air crash investigation på youtube vissa avsnitt har intervjuer med överlevande.

Det var nog allt.

eller just ja, efter en lång säker flygning och suverän landning vill jag bara springa fram och ge piloterna en fet kyss för att jag överlevde. skulle det uppskattas?!


Bara om du är en söt tjej
#990 2009-04-27, 18:33
Ursprungligen postat av pilot
-Hur lägger man resväskorna inuti planet? Prydligt och ordnat efter papper och vikt eller öser dom bara in dem? Fraktas det mer än bara väskor på 'vanliga' plan?
Dom staplas fint på varandra På mitt bolag tar vi ingen frakt utöver våra egna delar.


Det finns alltså en lastnings-guide som lastningen måste följa så att planet blir lastad i balans. Sen hur väskorna ligger i lastutrummet spelar ingen roll för själva flygsäkerheten, syftar på att om dom är fint staplade eller bara östa in.

Det fraktas allt från daggmaskar till lyxbilar. Men på passagerarflygplan är det oftast bara väskor, kanske eventuellt lite post o frakt.
#991 2009-04-29, 20:28
Mylph
http://www.youtube.com/watch?v=CNIGI2XgqA0&feature=related

Vad är vinkeln på planet vid svängen efter take off? Gillar inte riktigt svängarna de gör efter start. Sen som om lutningen uppkommer så fort om ni kollar på filmen ser ni även detta. Ser nästan ut som om piloten rycker full kraft åt sidan på "ratten". (Det är svängen vid 1:08 jag syftar på
#992 2009-04-29, 20:43
ksv
Ursprungligen postat av Mylph
Vad är vinkeln på planet vid svängen efter take off?
Upp till 30 graders lutning.

Ursprungligen postat av Mylph
Gillar inte riktigt svängarna de gör efter start. Sen som om lutningen uppkommer så fort om ni kollar på filmen ser ni även detta. Ser nästan ut som om piloten rycker full kraft åt sidan på "ratten". (Det är svängen vid 1:08 jag syftar på
Tyvärr blir det allt vanligare med utflygningsrutter som innebär ganska kraftiga svängar direkt efter start.
Trots att flygplanen har blivit mycket tystare de senaste decennierna klagar folk allt mer och fler och fler flygplatser inför krångliga utflygningsprocedurer.
#993 2009-04-29, 20:47
Mylph
Ursprungligen postat av ksv
Upp till 30 graders lutning.

Tyvärr blir det allt vanligare med utflygningsrutter som innebär ganska kraftiga svängar direkt efter start.
Trots att flygplanen har blivit mycket tystare de senaste decennierna klagar folk allt mer och fler och fler flygplatser inför krångliga utflygningsprocedurer.


Det är så pass alltså. När man stiger ibland så känns det som om planet "ramlar baklänges" stundtals. Är det pga G-kraften (nästan en försumbar kraft) vid små luftgropar eller så?
#994 2009-04-29, 20:52
ksv
Ursprungligen postat av Mylph
När man stiger ibland så känns det som om planet "ramlar baklänges" stundtals. Är det pga G-kraften (nästan en försumbar kraft) vid små luftgropar eller så?
Det är väldigt små förändringar i g-graft, så det det är nog turbulens du känner isåfall.
När man stiger gör man aldrig det med en större vinkel (anfallsvinkel) än 20 grader.
#995 2009-04-29, 21:26
Ursprungligen postat av lellep
Överlevde flygningen till och från usa om än en väldigt jobbig sådan, dels för att det var väldigt trångt för mig och dels för att jag är mycket flygrädd. Vill inte dö i en flygkrasch, så nu har jag lite frågor.

-Varför var fasten-belt skylten påslagen hela vägen över atlanten på hemvägen nattetid? var det för att inte väcka sovande personer ifall det skulle bli oväder?
Svar:
För att man vill att passagerna skall sitta ner så mycket som möjligt, kabinen blir mer lättjobbad för flygvärdarna/-värdinnorna.

-Hur djupt sjunker man i luftgropar? Handlar det om en, två eller tiotals meter? Kan detta skada planet?
Svar:
Lista på olyckor pga turbulens,
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=WXT
-Hur kan vingdelarna som fälls upp vid inbromsning inte gå sönder? ser ut att vara fästa med små sletna muttrar :|
Svar:
Eftersom dom inte är det, mycket bra hållbarhet på vingklaffarna.

-Hur långt innan landningen fälls hjulen ner? Är det dem som låter eller är det vingarna?
Svar:
Beror på vilket plan.

-Om en huvudmotor går sönder, måste man inte styra planet åt motsatt håll för att hålla riktning?
Svar:
Huvudmotor? Alla passagerarplan har motorer av samma storlek och styrka.

-Hur lägger man resväskorna inuti planet? Prydligt och ordnat efter papper och vikt eller öser dom bara in dem? Fraktas det mer än bara väskor på 'vanliga' plan?
Svar:
Man väger dom innan och lastar dom i olika vagnar enligt ett lastschema.

-Vad gör en pilot på sitt arbetspass när planet går auto? Hur stor tabu är det på att ta en tupplur?
Svar:
Ser till att alla system fungerar. Sova beror på var du flyger nånstans och med vem, f.d USSR fraktplan har alltid stor besättningar enligt tradition och där är det inte så noga.

-Måste en pilot gå hos psykolog eller liknande för att kolla psyket så att det inte finns självmordstankar?
Svar:
Lämplighetstest görs, självmord med passagerarplan är ovanliga, bortsett ifrån terror attacker.
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=FCE
En icke fullständig lista.

-Hur arbetar planet väl på marken direkt efter landningen? Hur lång är bromssträckan?
Svar:
Beror på flygplansmodell, flesta plan kör motorerna baklänges för att bromsa.

-Hur snabb är accelerationen vid start?
Svar:
Beror på flygplansmodell.

-Hur nära kan stora flygplan flyga varandra utan komplikationer?
Svar:
Seperation kallas det, "Superheavy" är tyngsta klassen som A380 tillhör,
det är en evig diskussion om detta, efter seperation kostar pengar.


-Finns det nästan inga risker att man krockar med något i luften på högre marschhöjder?
Svar:
http://aviation-safety.net/database/events/event.php?code=CO
En massa listor på kollisioner av olika sort.

-Hur mycket mer kostar first class? Det känns som ett måste.
Svar:
Olika emellan bolag.

-De som överlevt krascher, har många av dem suttit i first-class?
Svar:
Olika emellan krascher.

-Känns det om en blixt träffar planet?
Svar:
Olika emellan olika flygplan, http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=WXL



-Om ett plan får fel över t.ex Atlanten och måste nödlanda, vad händer sedan? Ligga och dö i iskallt vatten? :'(
Svar:
Man flyger på så hög höjd så man letar efter en landningsbana, som Azorerna eller Bermudas.
Krascher i vatten med icke amfibieplan är riskfyllda.



-När ett plan kraschar, vad dör man av? Eld/värme, ihoptryckt, eller vad?

Svar:
Olika precis som bilolyckor.

-hur kan man inte komma på något säkrare vid krasch, t.ex feta gummibollar som expanderar precis innan marken nås som tål värme/eld och hårda smällar? kanske en stor gummiboll runt planet eller skydd som täcker varje passagerare inne i planet.
Svar:
Vikten blir för mycket, idag är flygande säkert, speciellt på större flygplan.

-finns det någon information där överlevare talar ut?

Svar:
Man får nog söka på individuella krascher, på ett flygforum som jag var medlem på så var en annan medlem som var med DC-10:a kraschen i Sioux City.
Det forumet finns inte idag.

Det var nog allt.

eller just ja, efter en lång säker flygning och suverän landning vill jag bara springa fram och ge piloterna en fet kyss för att jag överlevde. skulle det uppskattas?!

Varsegod.
#996 2009-05-03, 05:22
crazyman
[QUOTE=lellep]Överlevde flygningen till och från usa om än en väldigt jobbig sådan, dels för att det var väldigt trångt för mig och dels för att jag är mycket flygrädd. Vill inte dö i en flygkrasch, så nu har jag lite frågor.



-Hur djupt sjunker man i luftgropar? Handlar det om en, två eller tiotals meter? Kan detta skada planet?

Det kan i princip sjunka nästan hur mycket som helst, men som jag förstått är det är " vanlgast " runt 0-300 fot. Rätta mig gärna om jag har fel. Ska mycket till innan ett sjunk ska skada planet, däremot kan det hända saker inne i planet när det är kraftig turbulens o luftgropar. pax o crew kan skada sig , bagage o cateringmatriel kan flyga omkring i kabinen.

-Hur kan vingdelarna som fälls upp vid inbromsning inte gå sönder? ser ut att vara fästa med små sletna muttrar :|

Det du såg var troligtvis spoilersen som sitter ovanpå vingen och som man fäller upp efter landning, dessa styr om luftströmmen över vingen och trycker ned planet mot landningsbanan.

-Hur långt innan landningen fälls hjulen ner? Är det dem som låter eller är det vingarna?

Hur långt innan man fäller ner ställen vet jag inte, men det låter ganska mycket när man fäller ut dom.

-Om en huvudmotor går sönder, måste man inte styra planet åt motsatt håll för att hålla riktning?

Beror lite på hur många motorer planet har och vilken placering den trasiga motorn har. Om du tänker på en Boeing 747 och den yttre motorn skulle paja, så blir den assymetriska dragkraften som det heter ,större än om den inre motorn pajar. Värsta scenariot är ju om båda motorerna på en vinge pajar.



-Hur arbetar planet väl på marken direkt efter landningen? Hur lång är bromssträckan?

Spoilers fälls upp( läs högre upp ) man bromsar med hjulbromsarna, reverseringssköldar fälls ut bakom motorerna som vänder avgasströmmen framåt vilket reducerar farten betydligt.



-De som överlevt krascher, har många av dem suttit i first-class?

Det sägs att chansen att överleva en krasch ökar ju längre bak i planet man sitter.

-Känns det om en blixt träffar planet?

Det kan bli en hel del skador av blixten, samt haveri.

-När ett plan kraschar, vad dör man av? Eld/värme, ihoptryckt, eller vad?[/B]

Exakt det du skriver