Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2221 2010-08-10, 02:49
Ursprungligen postat av SilentVictory
Har du bokat allting samtidigt från ett och samma ställe så ser de till att bagaget flyttas över mellan flighterna.
Du behöver bara gå av flygplanet och sen gå vidare till rätt gate.

Det jag trodde, bra.

Ursprungligen postat av TheMouse
Säker på detta?
Även om man bokar hela vägen till L.A med SAS så får man själv hämta och lämna in bagaget i Uniteds disk.

Har för mig att jag läst att när det gäller USA resor så får man alltid checka om bagaget, vet inte varför dock.

Jag har knappt 2 timmar på mig att hinna till den andra gaten på heathrow.
Får hoppas att det är tillräckligt med tid även om jag inte behöver plocka upp bagaget.
#2222 2010-08-10, 11:13
Coden
Man har ju läst om de platser på jorden där flygsäkerheten är...ska vi säga, alternativ?

Bland annat har jag haft bilden för mig att Indonesiska inrikesbolag är de svartaste fåren i familjen.

Fram till hyfsat nyligen fick väl inte ens Indonesiska bolag landa på flygplatser inom EU pga bristande säkerhets- och underhållsrutiner?


Nu har det fallit sig så att jag träffat en flicka från just Indonesien och jag kommer därför flyga dit i oktober. Dit och hemresan är jag inte så orolig för då den genomförs av Singapore airlines, men...

Jag kommer under min vistelse där att flyga inrikesbolag mellan Borneo, Java och Lombok i olika omgångar och jag undrar om ni flygare i tråden har koll på hur läget egentligen är med de indonesiska inrikesbolagen?
Ska man undvika de allra billigaste?
Är situationen fortfarande så illa så det i stort sett är rysk roulette när man sätter sig i planet?
Finns det några bolag som har bättre rykte än de övriga? (Lion Air, Garuda osv)

Är inte flygrädd alls men man har matats med så mycket svartmålning av just indonesiska bolag genom åren så man kan ju inte låta bli att undra.

Hur ser läget egentligen ut?
#2223 2010-08-10, 11:17
SilentVictory
Ursprungligen postat av Coden
Man har ju läst om de platser på jorden där flygsäkerheten är...ska vi säga, alternativ?

Bland annat har jag haft bilden för mig att Indonesiska inrikesbolag är de svartaste fåren i familjen.

Fram till hyfsat nyligen fick väl inte ens Indonesiska bolag landa på flygplatser inom EU pga bristande säkerhets- och underhållsrutiner?


Nu har det fallit sig så att jag träffat en flicka från just Indonesien och jag kommer därför flyga dit i oktober. Dit och hemresan är jag inte så orolig för då den genomförs av Singapore airlines, men...

Jag kommer under min vistelse där att flyga inrikesbolag mellan Borneo, Java och Lombok i olika omgångar och jag undrar om ni flygare i tråden har koll på hur läget egentligen är med de indonesiska inrikesbolagen?
Ska man undvika de allra billigaste?
Är situationen fortfarande så illa så det i stort sett är rysk roulette när man sätter sig i planet?
Finns det några bolag som har bättre rykte än de övriga? (Lion Air, Garuda osv)

Är inte flygrädd alls men man har matats med så mycket svartmålning av just indonesiska bolag genom åren så man kan ju inte låta bli att undra.

Hur ser läget egentligen ut?

Ja de flesta bolag (om inte alla?) är svartlistade i Europa, och det handlar ju om bristande säkerhet.
http://www.1001crash.com/index-page-liste_noire-lg-2.html
Jag skulle faktiskt inte välja att flyga inrikes där nere, ta hellre bussen eller taxi.
#2224 2010-08-10, 20:24
headnod
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja de flesta bolag (om inte alla?) är svartlistade i Europa, och det handlar ju om bristande säkerhet.
http://www.1001crash.com/index-page-liste_noire-lg-2.html
Jag skulle faktiskt inte välja att flyga inrikes där nere, ta hellre bussen eller taxi.


Båtbussen eller båt-taxi? Det är 3 olika öar
#2225 2010-08-10, 23:32
zwoig
Ursprungligen postat av pilot
Piloterna sover faktiskt också under sånna långa flygningar. Men man har sk. relief pilots ombord

Här är några exempel jag hittade på Airliners. Mitt lilla flygplan har inget sånt.

http://www.airliners.net/photo/Lufthansa/Airbus-A340-642/0673702/L/
http://www.airliners.net/photo/China-Airlines/Airbus-A340-313X/0406540/L/
http://www.airliners.net/photo/Singapore-Airlines/Airbus-A340-541/0503851/L/
Sicken lyx. En annan fick slagga under navigatörsbordet i cockpit.
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja de flesta bolag (om inte alla?) är svartlistade i Europa, och det handlar ju om bristande säkerhet.
http://www.1001crash.com/index-page-liste_noire-lg-2.html
Jag skulle faktiskt inte välja att flyga inrikes där nere, ta hellre bussen eller taxi.

Såväl lokal buss som taxi är ett mycket dödligare färdmedel än inrikesflyget.

Busflygning.
http://www.youtube.com/watch?v=0vH2yKfDq5Q
#2226 2010-08-11, 12:59
Tjaeng
Ursprungligen postat av carrotcake
Har tidigare skrivit i tråden och jag tror jag kan hantera flygandet bättre nu än förrut. Ska snart åka med SAS till New York ifrån Arlanda, flyger med en Airbus 330. Detta plan har bara två motorer, trodde man hade fyrmotoriga plan på så långa sträckor ?

Det är väl inget direkt jag behöver oroa mig för? Har sett bilder på planet och det ser stabilt ut


http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS

Planen är konstruerade så att de ska kunna flyga med bara en fungerande motor. Dessutom har stora twinjets gigantiska motorer. Världens största, som sitter på Boeing 777, är så stora att de har lika stor diameter som en genomskärning av kabinen på en Boeing 737.

Ursprungligen postat av carrotcake

Är det förresten någon vits att uppgradera biljetterna eller är det att kasta pengarna i sjön? Flyger Economy nu.


Beror på vad det kostar. Ta en titt på optiontown, uppgradering till Economy extra går väl på en 150 euro, Business class 400.
#2227 2010-08-11, 14:17
Coden
Ursprungligen postat av headnod
Båtbussen eller båt-taxi? Det är 3 olika öar



Exakt det finns liksom inte många alternativ

Listan som det länkades till är ju inte uppdaterad sedan november heller.

Jag ska inte flyga med något av bolagen på DEN listan dock utan lite större bolag som jag iaf TROR har lite bättre koll på säkerhet och underhåll.

Nåja, om ni inte ser några inlägg efter den 1:a oktober i år så får ni dricka en gravöl för mig
#2228 2010-08-11, 21:18
spermaoffret
Hej ace! Har en fråga som utmynnade från denna tråd: https://www.flashback.org/t1265749

Det handlade egentligen om hörlurar på flygresor, men slutade med diverse "störnings"frågor. Dvs, med mobiltelefoner och annan elektrisk apparatur.

På vilket sätt stör en mobiltelefon planets styr/navigeringsförmåga? Blir det fel i navigationen, eller är det mer det vanliga "mobilknastret/pejlingsingnalerna" man kan få in på piloternas egna högtalare/comradio som stör?

Eller är det mer en "uppmärksamhetsfråga"? Mao, nu startar vi och nu landar vi - det är en trixig grej och vi kan komma att störta, så vi måste ha allas eder uppmärksamhet om någonting händer?

Ja, det var inte bra formulerat, men hoppas du/ni förstod.

EDIT: stavfel o grejer.
#2229 2010-08-12, 18:59
Tikaboo
Lite OT kanske..

Har för mig att jag läste för ett tag sedan att batterier (i det här fallet vanliga AA-batterier) ska medföras i kabinen, för att om batterierna ligger i det incheckade bagaget förstörs de av någon strålning (möjligen röntgenstrålning). Stämmer detta?

Mvh
#2230 2010-08-12, 20:00
bijjer
Ursprungligen postat av spermaoffret
Hej ace! Har en fråga som utmynnade från denna tråd: https://www.flashback.org/t1265749

Det handlade egentligen om hörlurar på flygresor, men slutade med diverse "störnings"frågor. Dvs, med mobiltelefoner och annan elektrisk apparatur.

På vilket sätt stör en mobiltelefon planets styr/navigeringsförmåga? Blir det fel i navigationen, eller är det mer det vanliga "mobilknastret/pejlingsingnalerna" man kan få in på piloternas egna högtalare/comradio som stör?

Eller är det mer en "uppmärksamhetsfråga"? Mao, nu startar vi och nu landar vi - det är en trixig grej och vi kan komma att störta, så vi måste ha allas eder uppmärksamhet om någonting händer?

Ja, det var inte bra formulerat, men hoppas du/ni förstod.

EDIT: stavfel o grejer.


Planets system störs inte på något sätt. Det togs upp ganska tidigt i tråden har jag för mig. Ibland kan man få den där klassiska pejlingssignalen i luren, men det är inget som jag anser stör såpass att det skulle vara en flygsäkerhetsrisk.

För många år sedan när man inte visste hur pass signalerna från dessa apparaturer påverkade infördes förbuden, just för att vara på den säkra sidan. Idag behåller man dessa regler för att det inte ska störa i kabinen. Under flygning är det heller ingen mening att ha mottagare/sändning igång då man ändå inte får någon täckning, det enda som händer är att man drar ur batteriet. När man kommer närmare landning däremot kan man få mottagning, men det är också under den fasen av flygningen där det kommer att finnas minst tid kvar för att få ut information till passagerare och personal om en nödsituation uppstår. I det läget vill man inte ha 150 mobiltelefoner som plingar och ringer.

Förbudet att använda all elektronik etc. under start landning har precis som du skriver att göra med uppmärksamhetsfrågan.

Ursprungligen postat av Tikaboo

Lite OT kanske..

Har för mig att jag läste för ett tag sedan att batterier (i det här fallet vanliga AA-batterier) ska medföras i kabinen, för att om batterierna ligger i det incheckade bagaget förstörs de av någon strålning (möjligen röntgenstrålning). Stämmer detta?

Mvh


Nej, batterierna förstörs inte av strålning. Dessa screenas ju även om de ligger i handbaggaget. Anledningen är att batterier kan läcka. Detta är frätande och kan skada ditt eget baggage, din medresenärs baggage eller än värre flygplanets skrov och system. Om man transporterar flera hundra batterier i lastutrymmet varje flygning ökar ju risken markant att några batterier läcker.

När det gäller laptops har det på senare år blivit mer uppmärksammat att lithiumbatterierna kan självantända. Oftast har det samband med att man köpt en billigare laddare som skadat batteriet. Om ett sådant batteri börjar brinna är det ett jobbigt läge. Halonet som finns i lastutrymmet för att släcka klarar inte av att kväva hettan och elden från ett sådant batteri. Det man måste göra är att hälla så mycket vätska som möjligt på det, täcka det med blöta filtar/kläder etc och hålla branden under kontroll tills man landat. Dessa batterier har också en tendens att sprätta heta metalldelar omkring sig som antänder annat materiel. Därför är det viktigt att ta sin laptop i handbaggaget så att man har en rimlig chans att hålla en eventuell brand under kontroll tills man landat.
#2231 2010-08-13, 00:10
Ursprungligen postat av bijjer
Det man måste göra är att hälla så mycket vätska som möjligt på det, täcka det med blöta filtar/kläder etc och hålla branden under kontroll tills man landat.


Hur går man tillväga då?
#2232 2010-08-13, 16:44
espelastisk
Har aldrig varit flygrädd flugit med hercules med öppen lastramp och stått o kollar ner och flugit lite överallt i världen så det är inte själva flygandet jag är rädd för utan brist på kontroll eller vad man säger. Vet inte varför men när jag sitter där uppe nu på senare år så blir jag stressad som f-n vid lite turbulens osv. Rent teoretiskt vet jag att det med 99,99% chans inte händer nått men om den där 0,1% tar överhanden är man ju totalt maktlös vilket nog är det som stressar upp mej. Finns det nått sätt man kan övertyga sej själv eller nått? Fortsätter detta får jag nog börja käka sömnpiller eller nått vid längre flygningar typ NY.

Jag flyger alltså ändå men stressar upp mej och blir nervös i luften och jag vet inte varför det kommit nu på senare år faktist och det börjar bli jobbigt till gränsen att jag inte vill flyga snart.