Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1621 2009-11-14, 16:40
AmandaPanda
Ursprungligen postat av TheMouse
Man ska kunna se minst 150ft av banan vid en höjd av 50ft om det är en CatIIIb har jag för mig.


Kraftig dimma eller rejält snöfall kan alltså ställa till det? Men går de inte landa IFR även om sikten är noll?
#1622 2009-11-14, 17:28
TheMouse
Snö, där nämnde du en sak till. Man måste ha tillräckligt högt bromsvärde, det får inte vara för halt. Då landar man inte.
Det finns ju Cat IIIc där är ju nollsikt, men jag tror inte man använder den.
Det var nåt speciellt med den, om det var för dyrt eller för krångligt att certifiera sig eller liknande.
Jag flyger bara VFR än så länge. Men nån av trafikpiloterna kan nog svara på helt vad som gäller.
#1623 2009-11-14, 21:03
pilot
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Hur dåliga väderförhållanden måste det vara för att en Boeing 737-800 inte skall tillåtas starta/landa?


Hej,
Jag flyger en 737-800a till vardags så jag ska nog kunna hjälpa dig.

När det gäller siktförhållanden så kan vi inte landa om sikten är mindre än 200meter och vi måste se banan 15meters höjd om flygplatsen har en sk. CATIII utrustning. (På 738an gör vi CATIIIA)
På dom flesta flygplatser finns det bara CATI där får sikten inte vara mindre än 550-800 meter beroende på vad dom har för ljus på banan och vi måste se banan på 60 meters höjd.

När det gäller vindar kan vi inte starta eller landa om det blåser mer än 35 knop (18 m/s) i sidan. Det är under optimala förhållanden, om det regnar, eller banan är smalare än normalt så kommer vi minska max tillåtna sidvind.

Vi kan inte heller landa om banan ej uppfyller dom krav på bromsegenskaper vi kräver.

När vi flyger har vi alltid alternativa flygplatser som vi kan gå till där vi har försäkrat oss om att vädret håller och vi tar alltid extra bränsle när vädret är marginellt för att möjliggöra att vi ligger och väntar på bättre tider så slipper man gå till alternativet direkt.
#1624 2009-11-15, 03:51
Laxenboy
Ville bara tacka trådskaparen för att ha gjort min senaste resa till Thailand genomförbar och njutbar.

För att göra en lång historia kort, så har jag varit mer eller mindre en paniker för att flyga, och hade inte gjort det sen jag var liten grabb (idag är jag inte ens i 20-års-åldern längre). Jag hoppas även att mitt inlägg kanske kan få folk att tänka om lite, och kanske inte låta sig begränsas så som jag gjort.

Resa 1: Det började med att min chef på jobbet skickade mig och en kollega på jobbet på utbildning i OSLO för dryga 2 år sedan. Fick stesolid utskrivet och tog en timme innan flygresan. Satte mig med lurar på med hög musik och blundade hela resan och försökte låtsas att jag åkte buss. Svetten bara rann, men jag klarade det. Paniken var enorm, men stesoliden "hjälpte" mig, och då ska ni också veta att jag helst inte ens äter verktabletter.

Resa 2: Grekland! Flickvännen hade velat åka i 2 års tid, men jag lyckades komma undan hela tiden för att slippa flyga, men nu hade jag ju flugit en gång tidigare till Norge, så nu var alla broar brända. Dessutom skulle ju flygresan vara i hela fyra timmar. Petade i mig stesolid återigen och satt med musik hela flygresan och höll min flickvän i handen, livrädd, men jag klarade det. Hemresan försökte jag tvinga mig själv till att inte ta någon tablett, och det funkade ett tag, men oron kom och jag tog en tablett efter någon timmes flygning i alla fall, och jag lyckades dessutom somna.

Resa 3: Portugal!! Tog tablett på nedvägen och sov på planet, och klarade hela resan hem utan tabletter. Sitter mest fortfarande och blundar och försöker tänka på annat. Som den sanne TV-spelsälskare jag är, kunde jag inte ännu sitta och spela DS på planet, då koncentrationen är i helt andra banor, även fast jag försökte flera ggr. Vågar inte titta ut genom flygplanets fönster, men sneglar ut lite strax innan landning, och känner mig trygg...UTAN stesolid. Blundar krampaktikt vid start och känner stark oro i kroppen. Sitter fastspänd under hela resan, och klarade mig ifrån toalett-besök, som jag nog ändå inte hade klarat av att genomföra, då jag aldrig i hela mitt liv vill gå omkring på golvet i ett flygplan på 10.000 meter.

Resa 4: Thailand!!! Kände stark oro redan vid bokningen av resan, då jag visste att den skulle ta över 11 timmar. Ca 2 veckor innan avresa, hittade jag den här tråden, och om jag inte missminner mig streckläste jag strax över 100 sidor i denna tråd, och för varje inlägg kände jag mig mer och mer trygg. Stesoliden ligger i handbagaget, jag sätter mig på planet, men jag tar inget och känner ingen som helst oro, då jag känner att jag har full koll på läget, och det känns som att jag minns ALLT från denna tråd som jag någonsin funderat över, och jag mår riktigt bra. Kanske inte alltför länge dock, då jag ser två herrar några säten framför av arabiskt härkomst, som får mig att börja svettas lite. Förutfattade meningar är en sak, men här sitter jag på ett flygplan, med två herrar som faktiskt också beter sig lite konstigt, har mycket handbagage, datorväska, ryggsäckar. Jag kände mig hjälplös och satt mer eller mindre hela tiden och försökte komma på hur jag skulle ingripa om de skulle göra nånting (men vad vet jag ju inte). Tittar mig runt i planet efter lite mer välsvarvade herrar som också kunde tänkas ingripa om någon skulle få för sig något. Vad skulle dessa två arabiska män göra i Thailand?! Man gör väl inget på ett charterplan? Eller? Detta höll på att ta kol på mig, men jag ville inte ta någon tablett, för att vara på min vakt. Vi landade...och jag kände mig bara dum att jag ens tänkt som jag gjorde...vi hade en helt underbar semester och jag fick uppleva många av de mysigaste och finaste sakerna i mitt liv, tillsammans med min flickvän.
Hemresan: Inga piller, jag tittar ut hela starten och tycker det är lite mäktigt, vågar även titta ut genom fönstret vid flera tillfällen på de vackra molnen (även om de ger mig lite svindelkänsla). Dessa herrar var även med på planet hem, och jag hade ganska svårt att slappna av även då, men inte pga att jag var flygrädd utan av andra (faktiskt helt idiotiska tankar nu i efterhand). Jag går på toaletten vid flera tillfällen, vandrar omkring, mår bra, jag pratar med andra människor, skrattar dricker, äter, ja allt...(även om jag sneglar mest hela tiden på mina "terrorister".
Jag tittar ut genom hela inflygningen över Arlanda och mår riktigt bra. Jag klarade det....jag klarade det!!

Ville helst bara skriva av mig då jag kände att jag verkligen ville tacka så sjukt mycket för att denna tråd hjälpte mig jättemycket inför min senaste resa. Nästa resa bär nog kanske av till Australien eller Japan, men då är mitt mål att inte ens ta med mig tabletterna.

Tack från hela mitt hjärta! Nu klarar jag det
#1625 2009-11-15, 12:46
AmandaPanda
Ursprungligen postat av pilot
Hej,
Jag flyger en 737-800a till vardags så jag ska nog kunna hjälpa dig.

När det gäller siktförhållanden så kan vi inte landa om sikten är mindre än 200meter och vi måste se banan 15meters höjd om flygplatsen har en sk. CATIII utrustning. (På 738an gör vi CATIIIA)
På dom flesta flygplatser finns det bara CATI där får sikten inte vara mindre än 550-800 meter beroende på vad dom har för ljus på banan och vi måste se banan på 60 meters höjd.

När det gäller vindar kan vi inte starta eller landa om det blåser mer än 35 knop (18 m/s) i sidan. Det är under optimala förhållanden, om det regnar, eller banan är smalare än normalt så kommer vi minska max tillåtna sidvind.

Vi kan inte heller landa om banan ej uppfyller dom krav på bromsegenskaper vi kräver.

När vi flyger har vi alltid alternativa flygplatser som vi kan gå till där vi har försäkrat oss om att vädret håller och vi tar alltid extra bränsle när vädret är marginellt för att möjliggöra att vi ligger och väntar på bättre tider så slipper man gå till alternativet direkt.


Tack för svaret. Det här med regler för sikt är detta bara en extra säkerhetsåtgärd? Är det teoretiskt möjligt att landa helt på autopilot även om sikten är noll? (Jag har förstått att det inte är tillåtet.) Eller måste piloten göra själva sättningen manuellt och därmed se banan sista biten?
Vad är CatIII och Cat I?
#1626 2009-11-15, 13:39
alex1987
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Vad är CatIII och Cat I?


http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system#ILS_categories
#1627 2009-11-15, 13:42
Slabby
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Tack för svaret. Det här med regler för sikt är detta bara en extra säkerhetsåtgärd? Är det teoretiskt möjligt att landa helt på autopilot även om sikten är noll? (Jag har förstått att det inte är tillåtet.) Eller måste piloten göra själva sättningen manuellt och därmed se banan sista biten?
Vad är CatIII och Cat I?


Jag är inte helt insatt på pilotbiten men

när vi pratar här pratar vi om ILS dvs den vanligaste formen av inflygningshjälpmedel. Och den finns i olika nivåer som är olika pålitliga Cat I den vanligaste och för flygplatsen billigaste måste det vara en sikt på banan på minst 550 meter och flygföraren måste se banan på minst 200 ft dvs knappt 70 meters höjd.

Cat III som är den högsta pålitligheten finns i 3 verisioner ABC

Där det vid A måste vara minst 200 meters sikt B 50 meter och C ingen sikt alls. Det man ska komma ihåg är att planen måste vara utrustade för dessa inflygningar, det kan vara så att flygplanet inte får utföra mer än CAT I samt att besättningen måste vara utbildade och certifierade för det. Det kan även vara så att operatören (bolaget) har satt upp extra restriktioner så att deras piloter inte får ha dessa minsta tillåtna värden.

Angående om det får att landa per autopilot sk. "autolanda" tror jag det är olika för olika flygmaskiner, vissa har funktionen andra inte. rätta mig gärna om jag har fel.
#1628 2009-11-15, 13:51
m99
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Kraftig dimma eller rejält snöfall kan alltså ställa till det? Men går de inte landa IFR även om sikten är noll?


Det finns teknik som möjliggör landningar i verklig nollsikt. Det stora problemet uppkommer då efter att man landat och ska in till terminalen. Finns ingen tekniska hjälpmedel som gör att du kan taxa i nollsikt.
#1629 2009-11-15, 16:07
svampdamp
Detta hör väll inte till själva flygningen men visst fan hör det till flygresan.
Jag är helt lost på flygplatser och jag kommer att mellanlanda i Wien, hur fan ska detta gå? Finns det någon logisk tanke bakom byggande av flygplatser?
#1630 2009-11-16, 09:07
Broskbulle
Ursprungligen postat av pilot
Hej,
Jag flyger en 737-800a till vardags så jag ska nog kunna hjälpa dig.

När det gäller siktförhållanden så kan vi inte landa om sikten är mindre än 200meter och vi måste se banan 15meters höjd om flygplatsen har en sk. CATIII utrustning. (På 738an gör vi CATIIIA)
På dom flesta flygplatser finns det bara CATI där får sikten inte vara mindre än 550-800 meter beroende på vad dom har för ljus på banan och vi måste se banan på 60 meters höjd.

När det gäller vindar kan vi inte starta eller landa om det blåser mer än 35 knop (18 m/s) i sidan. Det är under optimala förhållanden, om det regnar, eller banan är smalare än normalt så kommer vi minska max tillåtna sidvind.

Vi kan inte heller landa om banan ej uppfyller dom krav på bromsegenskaper vi kräver.

När vi flyger har vi alltid alternativa flygplatser som vi kan gå till där vi har försäkrat oss om att vädret håller och vi tar alltid extra bränsle när vädret är marginellt för att möjliggöra att vi ligger och väntar på bättre tider så slipper man gå till alternativet direkt.


Jag flyger till RIX ganska ofta. Varit där 3 gånger nu under hösten tex. Vilken alternativ flygplats brukar ni ha till RIX?

Kan i övrigt bara berömma Ryanair, då allt har flutit på bra under alla flygningarna so far.
#1631 2009-11-16, 10:17
pilot
Ursprungligen postat av Broskbulle
Jag flyger till RIX ganska ofta. Varit där 3 gånger nu under hösten tex. Vilken alternativ flygplats brukar ni ha till RIX?

Kan i övrigt bara berömma Ryanair, då allt har flutit på bra under alla flygningarna so far.


Till riga är flygplatser som Kaunas, Vilnius, Tallinn eller tex Helsinki-Vantaa lämpliga som alternativ.
#1632 2009-11-16, 13:42
blåljus
Har en fråga. Flög nu i fredags (13 nov och hade köpt på taxfreen innan för 666 kr exakt hehe)

I bagage hade jag två galgar (i en sånhär kostymsak), dessa skulle jag lätta kunna vässa vassa och sätta tillbaka.

Sen såg jag att cockpit dörren inte var låst? Både piloter och kabinpersonal bara öppnade dörren. Inga koder och inga knackningar. Kan detta vara riktigt?

För sårfall skulle jag bara kunna låtsas att jag skulle gå på toan, slita upp dörren, trycka galgen mot piloten och säga åt han att styra planet mot Ryssland?