Allt snack om statistik flyg vs bilresande tycker jag är missvisande. Fakta är fakta och ja sannolikheten att befinna sig vid fel plats vid fel tidpunkt är mindre inom flyget eftersom statistiken säger så. Däremot när en olycka verkligen händer så ligger man mer risigt till inom flyget. Man kan ju undra sig varför jag sitter och skriver så här på en tråd om flygrädsla.... Därför att sanningen är den att det finns en risk med att flyga... det finns en risk med att åka bil.... det finns en risk med att cykla och bli påkörd... det finns en viss risk med att gå till ICA affären och handla och ha oturen att bli påkörd.... Det finns risker överallt i livet och det är denna inställning till risk som man måste ta sig en funderare på som flygrädd.... Vad är det som gör att jag är rädd för att flyga när jag kan sitta och åka bil och passera andra bilar bara 1.5 meter ifrån varandra med en hastighetskillnad på 200 km/h utan att vara rädd?
Flygrädsla tror jag grundar sig i två saker.
1. Oerfaren av flygresande vilket gör att man funderar för mycket på vad man faktiskt håller på med.
2. Överdriver kontrollbehov.
Det skulle vara intressant och genomföra en studie i området och se om människor från mindre organiserade samhällen som Afrika, Sydamerika osv... har samma kontrollbehov som väst världens befolkning. Sen se om det finns någon korrelation med det och flygrädsla? För som jag ser det handlar det om att acceptera att man inte kan ha kontroll i alla situationer i livet och faktiskt måste lita på andra människor. Sen är det upp till var och en och bestämma vilken risk man vill ta i livet.
Vad ska man då tänka på som flygrädd? I min mening att åka med flygbolag som har den bästa utrustningen och bäst tränade anställda och bästa säkerhetstänket. Var hittar man då dessa utan att vara insatt inom flygbranschen?
Det finns rötägg precis över allt och även i bra flygbolag men statiskt sätt, håll er till majors (stora företag som Lufthansa, SAS, BA, KLM), tycka vad man vill om deras priser, serivice och att de går dåligt. Men det finns en anledning till att de fortfarande är störst. Håll sig borta från ALLA öst statsbolag. Jag har jobbat där som pilot och skulle aldrig någonsin själv boka en biljett med ett företag från något öst bolag. Lågpris bolag som Ryanair och Easyjet har bra säkerhetstänk men om statistiken inte är på din sida så skulle jag anse att Majors har statistiskt bättre förutsättningar att reda ut en knepig situation än lågpris aktörerna. Varför? Jo majors anställer de personer som har rätt personlighetsprofil oavsett din ekonomiska situation som pilot. Lågprisbolag anställer de piloter som har pengar och är villig att betala sin företagsutbildning själva (200-300 000SEK). Varför tror ni att biljetterna är så billiga på Ryanair t.ex.?
Ganska hårda ord från min sida men jag tror inte på klapp på axeln attityden när det kommer till fobier. Det finns något som är roten till problemet och i detta sammanhang tor jag det är kontrollbehovet som man som individ måste fundera på. Sen kan man också tänka så att de som flyger flygplanet har en familj att komma hem till också. Skulle de sitta där framme och jobba usla arbetstimmar och tjäna skit i relation till vad man får stå ut med som pilot bara för att de ville dö?