Ursprungligen postat av carrotcake
Ksv, vad tycker du om Airbus 330 och Sas? Ska flyga med dessa nästa månad till New York, är till 99%trygg men vill gärna höra från en pilot att det är lugnt
Som för det mesta när pilotkollegorna
bijjer och
pilot redan svarat, har jag inte mycket att tillägga.
Du kan känna dig 100%-igt trygg i SAS A330.
Ursprungligen postat av m99
Röklukt i kabin.
Då är det förståeligt om de ville ha förtur för att komma ned snabbt. Bara blotta misstanken om att det skulle pyra någonstans i kabinen eller att man har någon form av el-brand på gång, leder självklart till att man landar på närmaste lämpliga flygplats.
---
Jag har skrivit om det tidigare, men det kan vara värt att upprepa att deklarering av nödläge (orden "Mayday, mayday, mayday")
inte är något som man gör först när man håller på att störta.
Det innebär i princip att man vill ha förtur och särbehandling av trafikledningen, samt att räddningsresurser sätts i ökad beredskap.
För att ta ett exempel; ett tvåmotorigt flygplan flyger alldeles utmärkt på en motor, men man deklarerar alltid emergency ändå vid motorbortfall.
Samma om man t.ex skulle tappa två av tre hydraulsystem.
Vi har tidigare i tråden pratat en del om ett alldeles lysande skolexempel på hur det ska gå till.
Följande videoklipp visar en flygplan som får en stor fågel i motorn precis innan de ska lätta från banan:
http://www.youtube.com/watch?v=FNgG8jsOED4
Motorn går, men är skadad och pumpar.
Precis som de tränat så många gånger i simulatorn, stänger de av den trasiga motorn och deklarerar nödläge. Inte för att de egentligen är särskilt illa ute, men i ett onormalt läge där arbetsbelastningen i cockpit dessutom blir ganska hög, väljer man att utnyttja alla säkerhetsresurser.
Trafikledningen ger dem prioritet och gör allt för att underlätta så att de i lugn och ro kan gå igenom checklistorna.
Videon är nedkortad, men jag skulle gissa att det tog runt 20 minuter innan de återvände för landning.