Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2269 2010-08-18, 20:02
Cascada
Vet inte om dethär har varit uppe innan eller om jag ska lägga det här eller i Ryan-tråden.

Här kan iaf alla Ryanhatare som ofta framhäver att det är värt att lägga lite extra pengar på biljetten för att få flyga med t.ex. SAS och få lite "bättre" säkerhet och allt vad det är se hur verkligheten ser ut och vad man får för dehär "extra": http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article7612088.ab
#2270 2010-08-18, 22:10
spermaoffret
Gjorde en FIN (not) landning med RYAN på skurup.

Mums, hade ingenting med bolaget att göra. Det var rikitgt mycket snö och vind. Planet dök mot banan, men fick kalla fötter så dom tog ett ärevarv. Mys för nojjan. Men vi kom ner. Har också landat på tvären en gång, men det här är väl normalt va?
#2271 2010-08-18, 22:42
Mula
Ni som är piloter, vad tror ni om den här incidenten då? Någon som möjligen vet vilket plan/bolag det kan ha varit. Det verkar ju som om piloterna inte varit medvetna om att det var en comm loss situation, utan satt i cockpit och lallade med avstängda radioapparater. Jag antar att flygledningen misstänker det värsta om man inte får någon radiokontakt, så det medför en hel del merarbete. Det borde väl finnas förbestämda rutiner man måste följa som pilot vid "comm loss"?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jas-plan-tvingades-genskjuta-passagera...
#2272 2010-08-19, 10:15
alex1987
Norwegian
#2273 2010-08-19, 10:36
Ursprungligen postat av Mula
Ni som är piloter, vad tror ni om den här incidenten då? Någon som möjligen vet vilket plan/bolag det kan ha varit. Det verkar ju som om piloterna inte varit medvetna om att det var en comm loss situation, utan satt i cockpit och lallade med avstängda radioapparater. Jag antar att flygledningen misstänker det värsta om man inte får någon radiokontakt, så det medför en hel del merarbete. Det borde väl finnas förbestämda rutiner man måste följa som pilot vid "comm loss"?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jas-plan-tvingades-genskjuta-passagera...


Precis som sagts var det Norweigan.

Det finns en helskottas massa procedurer för comm loss, men det förutsätter att piloterna är medvetna om att man är i ett sånt läge. Något som inte verkar vara fallet här (vilket i sig är konstigt tycker jag, dock är jag ju inte pilot så jag kan egentligen bara svara på hur rutinerna ser ut från flygledningens sida där jag är betydligt mer insatt i hur det funkar.
#2274 2010-08-19, 20:14
sven33
Ursprungligen postat av ksv


Jag har skrivit om det tidigare, men det kan vara värt att upprepa att deklarering av nödläge (orden "Mayday, mayday, mayday") inte är något som man gör först när man håller på att störta.

Det innebär i princip att man vill ha förtur och särbehandling av trafikledningen, samt att räddningsresurser sätts i ökad beredskap.

För att ta ett exempel; ett tvåmotorigt flygplan flyger alldeles utmärkt på en motor, men man deklarerar alltid emergency ändå vid motorbortfall.
Samma om man t.ex skulle tappa två av tre hydraulsystem.

Vi har tidigare i tråden pratat en del om ett alldeles lysande skolexempel på hur det ska gå till.
Följande videoklipp visar en flygplan som får en stor fågel i motorn precis innan de ska lätta från banan:
http://www.youtube.com/watch?v=FNgG8jsOED4
Motorn går, men är skadad och pumpar.
Precis som de tränat så många gånger i simulatorn, stänger de av den trasiga motorn och deklarerar nödläge. Inte för att de egentligen är särskilt illa ute, men i ett onormalt läge där arbetsbelastningen i cockpit dessutom blir ganska hög, väljer man att utnyttja alla säkerhetsresurser.
Trafikledningen ger dem prioritet och gör allt för att underlätta så att de i lugn och ro kan gå igenom checklistorna.
Videon är nedkortad, men jag skulle gissa att det tog runt 20 minuter innan de återvände för landning.


Enligt vad "Aircrash-investigation" har lärt mig så borde Pan-Pan (3-gånger) ha använts?
#2275 2010-08-19, 20:55
SilentVictory
Ursprungligen postat av sven33
Enligt vad "Aircrash-investigation" har lärt mig så borde Pan-Pan (3-gånger) ha använts?

Nja, PanPan används om det handlar om s.k iltrafik.
T.ex om du har en sjuk passagerare ombord som måste med en ambulans snarast möjligt och du måste ner för landning.
Gärna följt av frasen "Pan Pan medical"
Man kan säga att Panpan är ett tillstånd som berör säkerheten ombord, eller för passagerare.

Medans Mayday handlar om nödtrafik, vilket ger dig full säkerhetsberedskap.
Vilket ska användas om ena motorn dör.
Mayday används då allvarlig eller övehängande fara hotar och man behöver omedelbar hjälp.
#2276 2010-08-19, 21:04
sven33
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nja, PanPan används om det handlar om s.k iltrafik.
T.ex om du har en sjuk passagerare ombord som måste med en ambulans snarast möjligt och du måste ner för landning.
Gärna följt av frasen "Pan Pan medical"
Man kan säga att Panpan är ett tillstånd som berör säkerheten ombord, eller för passagerare.

Medans Mayday handlar om nödtrafik, vilket ger dig full säkerhetsberedskap.
Vilket ska användas om ena motorn dör.
Mayday används då allvarlig eller övehängande fara hotar och man behöver omedelbar hjälp.


Det måste åtminstone ha används på det sättet tidigare eftersom det använts vid minst 2 krascher som "aircrash" skildrat.

I det ena fallet rörde det sig om rök/röklukt i cockpit ( http://en.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_111 )
#2277 2010-08-19, 21:17
SilentVictory
Ursprungligen postat av sven33
Det måste åtminstone ha används på det sättet tidigare eftersom det använts vid minst 2 krascher som "aircrash" skildrat.

I det ena fallet rörde det sig om rök/röklukt i cockpit ( http://en.wikipedia.org/wiki/Swissair_Flight_111 )

Det jag skulle gissa på är att de deklarerar panpan när de känner röklukten.

När det sedan gick över till öppen låga i flygplanet blev det ett mayday.

Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=jRFcA1g_pF0
Lyssna vid 8.15, då deklarerar han "emergency"
Vilket sker när elden blir synlig vad jag fattat det som.
#2278 2010-08-19, 22:01
sven33
Ursprungligen postat av SilentVictory
Det jag skulle gissa på är att de deklarerar panpan när de känner röklukten.

När det sedan gick över till öppen låga i flygplanet blev det ett mayday.

Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=jRFcA1g_pF0
Lyssna vid 8.15, då deklarerar han "emergency"
Vilket sker när elden blir synlig vad jag fattat det som.


Jo och det är därför jag får känslan av att man inte bör använda mayday innan situationen blir riktigt allvarlig?
#2279 2010-08-19, 22:30
SilentVictory
Ursprungligen postat av sven33
Jo och det är därför jag får känslan av att man inte bör använda mayday innan situationen blir riktigt allvarlig?

Eller överhängande.
Dör ena motorn så är det en allvarligt överhängande risk.
Dör den andra också så har man inga motorer kvar.
Men som sagt, jag är bara hobbypilot, bättre om någon trafikåsna:| kan svara på detta.

Jag skulle i alla fall valt att ropa mayday i det läget.

Att känna röklukt är ju egentligen ingen fara för flygsäkerheten förens man har konstaterat vart det kommer ifrån, eller om det blir värre.
Fast man gör rätt i att landa snarast möjligt, därav valet av PanPan.
#2280 2010-08-19, 23:19
Dima
Jag vet inte om min tidigare undran gick förlorad i mängden eller om ingen kände för att svara, men jag provar igen:

Är ryska plan "rassligare" än sina franska och amerikanska motsvarigheter?

Tänker man på andra ryskproducerade fortskaffningsmedel är de ju förvisso ibland solida, men driftsäkerheten brukar det vara lite si och så med.