Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2377 2010-09-23, 00:26
Murder.Inc
Ursprungligen postat av Alessandro
Nja, B757 kallas för Boeings hotrod, men bäst prestanda har nog ändå MD-88 eller nått sånt.
Fast bäst av alla är ju Tu-144...


MD-90 är det bra tryck i Även Airbus 320 familjen rör på sig skapligt tycker jag. Tydligen var B707 en riktig raket för sin tid. Någon som har flugit med den kanske kan bekräfta.
#2378 2010-09-23, 00:29
Ursprungligen postat av Murder.Inc
MD-90 är det bra tryck i Även Airbus 320 familjen rör på sig skapligt tycker jag. Tydligen var B707 en riktig raket för sin tid. Någon som har flugit med den kanske kan bekräfta.

Fast Convair-990 var värre än B707, finns en förkortad variant av B707 som heter B720 den är också bättre tryck i.
Ursprungligen postat av proudslacker
När ett flygplan är på cruise level är det flygledarnas eller piloternas jobb att se till så att flygplan inte hamnar på kollissionskurs?

Sedan så undrar jag också av nyfikenhet hur mycket bränsle ett plan drar på t.ex. sträckan Stockholm-London och hur mycket den mängden bränsle kostar.

Beror helt på var någonstans man befinner sig, sista olyckan mellan två civila flyg som jag känner till är Embraer Legacy och B737NG kraschen över amazonas i Brasilien, det berodde på dålig flygledning har jag för mig?
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=COAI&lang=en&page=3
#2379 2010-09-23, 21:44
Linean
Hejsan,

Har en fråga, är väldigt flygrädd men ska ta modet till mig att åka till New york senare i höst.
Ska flyga med KLM från Amsterdam och såg till min fasa att det är en MD-11 som jag ska åka med.

Så min fråga följer, är inte dessa plan väldigt olycksdrabbade, att motorn har fallit av mm. Det är väl denna typ som har tre motorer?

Flygrädd som jag är tittar man ju naturligtvis på alla program om olyckor osv, som man knappast inte borde!

Tack på förhand
#2380 2010-09-23, 22:07
pilot
Ursprungligen postat av Linean
Hejsan,

Har en fråga, är väldigt flygrädd men ska ta modet till mig att åka till New york senare i höst.
Ska flyga med KLM från Amsterdam och såg till min fasa att det är en MD-11 som jag ska åka med.

Så min fråga följer, är inte dessa plan väldigt olycksdrabbade, att motorn har fallit av mm. Det är väl denna typ som har tre motorer?

Flygrädd som jag är tittar man ju naturligtvis på alla program om olyckor osv, som man knappast inte borde!

Tack på förhand



Japp, den har 3 motorer och du kan känna dig helt trygg - Inga motorer kommer falla av

KLM är ett jättebra flygbolag och MD-11an är ett minst lika bra flygplan.
#2381 2010-09-23, 22:24
Ursprungligen postat av Linean
Hejsan,

Har en fråga, är väldigt flygrädd men ska ta modet till mig att åka till New york senare i höst.
Ska flyga med KLM från Amsterdam och såg till min fasa att det är en MD-11 som jag ska åka med.

Så min fråga följer, är inte dessa plan väldigt olycksdrabbade, att motorn har fallit av mm. Det är väl denna typ som har tre motorer?

Flygrädd som jag är tittar man ju naturligtvis på alla program om olyckor osv, som man knappast inte borde!

Tack på förhand

Jo, den har tre motorer.
MD-11:an är inte så olycksdrabbad och en beprövad konstruktion, http://aviation-safety.net/database/dblist.php?field=typecode&var=35...
Den är efterföljaren till DC-10:an som hade mycket problem i början.
Sen är dom som äldst 20 år, alltså inte så gamla.
#2382 2010-09-23, 22:38
Linean
Tack för svaret, ja det blir nog bra så länge antalet motorer är det samman när man landar som startar
Men visst är det en ganska gammal flygplanstyp?

Det är ju så att jag alltid kollar upp innan vilket plan jag ska flyga med, hur gammalt det är och hur stort. Ju större och nyare desto bättre.

Dumt.....jag vet men så är det!
#2383 2010-09-23, 22:40
Linean
Oj, såg att jag redan fått svar på frågan.

Tack
#2384 2010-09-23, 23:07
adddict
Linean: Du kan vara lugn, det är inget fel på den flygmodellen. Att planet ska tappa motorn behöver du inte oroa dig för.
Är det nån som vet vad det är för modell Finnair kör till Tokyo, Narita? Är det Airbus A330/340 eller MD-11?
#2385 2010-09-23, 23:23
SilentVictory
Ursprungligen postat av adddict
Linean: Du kan vara lugn, det är inget fel på den flygmodellen. Att planet ska tappa motorn behöver du inte oroa dig för.
Är det nån som vet vad det är för modell Finnair kör till Tokyo, Narita? Är det Airbus A330/340 eller MD-11?

Helsingfors - Narita trafikeras av AY073 vilket är en Airbus a340.
#2386 2010-09-23, 23:28
adddict
Ursprungligen postat av SilentVictory
Helsingfors - Narita trafikeras av AY073 vilket är en Airbus a340.

Grymt! Någon som vet om det är värt att flyga business om resan är 9,20h?
#2387 2010-09-23, 23:35
SilentVictory
Ursprungligen postat av adddict
Grymt! Någon som vet om det är värt att flyga business om resan är 9,20h?

Har du pengar till det så är det helt klart värt det, alla gånger.

Vilket lockar mest?

Business class:
http://www.seatplans.com/airlines/Finnair/seatplan-classes/A340-300-18-B...

Economy class:
http://www.seatplans.com/airlines/Finnair/seatplan-classes/A340-300-18-E...
#2388 2010-09-24, 00:01
adddict
Ursprungligen postat av SilentVictory
Har du pengar till det så är det helt klart värt det, alla gånger.

Vilket lockar mest?

Business class:
http://www.seatplans.com/airlines/Finnair/seatplan-classes/A340-300-18-B...

Economy class:
http://www.seatplans.com/airlines/Finnair/seatplan-classes/A340-300-18-E...


Haha jo, jag fattar att Business är skönare. Men att hala upp 25 lök för en enkel biljett är inget man gör med glädje.
Hatar dock att sitta i kläm i en flygstol så jag försöker överväga lite. Ekonomi såg rätt tight ut.