Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2137 2010-07-07, 20:15
TheMouse
Ursprungligen postat av pilot
Jag tror inte man hade kunnat det. Hade säkert gått att sätta ner en liten C172a men inte en 737. Helt andra farter. Landar du inte där du ska landa så kommer du åka av banan. Det är inget man kan lära sig framför en dator.
Tror däremot man kan lyckas få in autopiloten och låta planet landa om man vet hur man sänder på radion. (Finns en knapp på varje yoke och 2st på centerpanelen)


Tror faktiskt helt ärligt att ingen klarar sätta ner en 172:a eller pa-28 på ett vettigt sätt med endast simulatorträning. Visst, man kanske hade kunnat gå därifrån men det hade inte varit vackert.
Alla som tagit minst PPL vet hur svårt det var i början. Det är som att lära sig cykla.

Däremot så skulle man troligtvis kunna landa betydligt större kärror med hjälp från marken om man bara flugit nåt typ Single engine piston innan.
Finns en video på tuben där precis det händer. Piloten dör och en passagerare landar planet med hjälp från marken.
Men han hade flugit innan och hade ett hum om hur det skulle gå till.
#2138 2010-07-07, 20:22
Sjoestedt
Ursprungligen postat av TheMouse
Tror faktiskt helt ärligt att ingen klarar sätta ner en 172:a eller pa-28 på ett vettigt sätt med endast simulatorträning. Visst, man kanske hade kunnat gå därifrån men det hade inte varit vackert.
Alla som tagit minst PPL vet hur svårt det var i början. Det är som att lära sig cykla.

Däremot så skulle man troligtvis kunna landa betydligt större kärror med hjälp från marken om man bara flugit nåt typ Single engine piston innan.
Finns en video på tuben där precis det händer. Piloten dör och en passagerare landar planet med hjälp från marken.
Men han hade flugit innan och hade ett hum om hur det skulle gå till.


Vad heter klippet på Youtube?
#2139 2010-07-07, 20:27
SilentVictory
Ursprungligen postat av Sjoestedt
Vad heter klippet på Youtube?

Del 1. http://www.youtube.com/watch?v=aetmIch34M4&annotation_id=annotation_...

Del 2. http://www.youtube.com/watch?v=Oz9sNwmeCws
#2140 2010-07-07, 23:47
Ingår dricka och snacks när man flyger reguljärt eller måste man betala för det som i charterflygen?
Ska ut på lite resa i höst och en polare nämnde att allt är fritt på reguljär även om man åker ekonomi.
Har inte flugit Reguljärt sen jag var 13 så man har ju glömt efter 8 år och charterskadad som man har blivit med åren så tar man för givet att det ska vara ont om plats och svindyra priser på allt.
#2141 2010-07-07, 23:56
alex1987
Beror på bolag, på många bolag kostar allting medans andra bolag kanske bjduer på en macka och dricka..
#2142 2010-07-08, 17:36
Not_me
Ursprungligen postat av Friendslayer
Ingår dricka och snacks när man flyger reguljärt eller måste man betala för det som i charterflygen?
Ska ut på lite resa i höst och en polare nämnde att allt är fritt på reguljär även om man åker ekonomi.
Har inte flugit Reguljärt sen jag var 13 så man har ju glömt efter 8 år och charterskadad som man har blivit med åren så tar man för givet att det ska vara ont om plats och svindyra priser på allt.



Som sagt, beror på bolag. Men många bolag som INTE är lågprisflyg håller åtminstone hyfsade priser även om man behöver köpa mat. Flög med iceland air i vintras, och de tog typ 30 kr för en stor baguette och drickan var gratis! Det tyckte jag var ett överkomligt pris!
#2143 2010-07-10, 17:22
Ingensson
Det är så att jag behöver en viss proteindryck. helt vanlig proteindryck med en viss aminosyra mindre och jag måste få mig ganska mycket för jag ska vara borta i 2 månader. Om jag tar med det här men inte in med mig men in i "bagagstället" alltså checkar in, borde det var problem.

Kan man också få in knivar om de ligger i check-in?
#2144 2010-07-10, 19:45
Så länge du inte har knivar och liknande i handbagaget så är det nog inga problem.
Hade en polare som köpte med sig en stor Dolk från en resa och la det i det vanliga bagaget och de sa inget. Men som sagt lägg det för helvete inte i handbagaget för då jävlar.

Kommer ihåg när jag var 13 och skulle till usa ett år efter att 9/11 hade hänt och jag hade 20 batterier till en gameboy i änden på bagen som jag hade som handbagage. Vakten i Frankfurt där vi mellanlandade gjorde mantelrörelse med sin M16 för det lyste rött som satan på deras röntgen
Aldrig varit så rädd i hela mitt liv
#2145 2010-07-11, 07:00
gr99ahlc
Ursprungligen postat av Ingensson
Kan man också få in knivar om de ligger i check-in?

Har du med dig knivar måste du meddela incheckningspersonalen om detta. Åker du med ett amerikanskt flygbolag bör du redan innan resan kontakta dem och höra vad som gäller. Beroende på storlek och flygbolagspolicys kan de klassas som vapen (och måste då hanteras på särskilt vis)
#2146 2010-07-13, 22:38
Ursprungligen postat av Tense
En pilot! Jag måste fråga:


Jag har i mina dagar (365,24.. * 19) spelat en del flygspel och landat de flesta flygplan med framgång.

Ponera att piloterna för ett flygplan à la en Hollywoodfilm blir oförmögna att styra planet. Auto-piloten är sönder och planet har endast bränsle till närmaste flygplats som ligger 15 minuter bort. Kan då en datanörd (som jag) stiga fram och rädda planet (givetvis med hjälp av flygledaren och hans/hennes kollegor)?

Jag kan tänka mig att det är svårare med stora flygplan än små - jag provade en JAS 39 Gripen-flygsimulator och där var landningen som vilket plan som helst (i Combat Flight simulator).

Tacksam för svar. Jag är inte helt oseriös och jag vill inte påstå att vemsomhelst kan vara pilot.

Colton "barefoot bandit" Harris-Moore, har iallafall lyckats flyga och överleva även krascher i bl.a vatten och även lyckats landa på flygplatser, enbart med hjälp av flygmanualer och MSFS som träning. Fast han verkar vara en som överlever det mesta som t.ex att hoppa ur en rullande bil.
#2147 2010-07-16, 23:17
hoboken
OK, jag är inte ett dugg flygrädd eller så men det får bli här frågan placeras.

Flög Ronneby-Stockholm med SAS idag, första gången på länge jag flög med SAS och noterade en sak jag minns alltid har förekommit på deras flygningar, men aldrig någonsin hos något annat flygbolag. Jag pratar förstås om att flygvärdinnorna ibland gömmer dig bakom ett skynke. Varför gör de så? Är det oss passagerare de tisslar och tasslar om?
#2148 2010-07-17, 00:26
missliidol
Ursprungligen postat av hoboken
OK, jag är inte ett dugg flygrädd eller så men det får bli här frågan placeras.

Flög Ronneby-Stockholm med SAS idag, första gången på länge jag flög med SAS och noterade en sak jag minns alltid har förekommit på deras flygningar, men aldrig någonsin hos något annat flygbolag. Jag pratar förstås om att flygvärdinnorna ibland gömmer dig bakom ett skynke. Varför gör de så? Är det oss passagerare de tisslar och tasslar om?


Menar du inte skynket dom drar iför mellan boskapsklass och högre klass?

Sorry, om jag dumförklarade mig själv nu.