Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Jag har en nära vän som för ung. ett sekel sen arbetade som servitris på ett arlandahotell. Hon (som jag inte har anledning att misstro) hävdade med bestämdhet att det var mer eller mindre allmänt känt på hennes arbetsplats att det bland många brittiska BA-besättningar rådde en rätt tveksam alkoholkultur. Samma besättningar som kunde ses sitta och skråla sent i baren kunde ses "klocka in" för tidiga morgonavgångar dagen därpå.
...
1. Har ni som faktiskt är yrkesverksamma hört talats om/upplevt detta som min bekant berättade?
Det har förekommit ett par uppmärksammade fall där BA-besättningar ertappats med att ha alkohol kvar i kroppen, så det inte omöjligt att det finns en kulturskillnad där. Där och bland ryssar.
De gånger jag arbetat tillsammans med engelsmän har jag i och för sig inte sett några sådana tendenser.
Däremot har jag noterat en kulturskillnad i hur engelska besättningar ibland beter sig när de kommer fram till hotellet och har några arbetsfria dagar framför sig, då de verkar ha så bråttom att börja parta att de oftast inte ens hinner ta av sig uniformen.
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
2. Om jag inte missminner mig har div. fackföreningar (både nationellt och internationellt) starkt motsatt sig obligatoriska nykterhetskontroller. Vad tror ni är anledningen till detta?
Det visste jag inte. Man har ju nyligen liberaliserat alkohollagstiftningen för flygande personal i Sverige, så det verkar gå åt andra hållet.
Man finns det någon yrkesgrupp elller arbetsplats som skulle hälsa påtvingade kontroller välkommna? Särskilt om det är för något som inte upplevs som ett problem.
Skulle man t.ex. försöka införa pissprov en gång i veckan för alla anställda på en fabrik, kan jag inte tänka mig annat än att LO skulle protestera.
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
3. Tas dessa frågor upp i er utbildning så som det görs t.ex. när man tar körkort?
Ja, det faller under den flygmedicinska biten.
Den tunna luften gör ju arbetsplatsen speciell och även om man är nykter när man går ombord kan en fylla ett par dagar tidigare minska prestationsförmågan.
Lagen har tidigare sagt att man endast får dricka måttligt med alkohol de sista 24 timmarna innan tjänstgöring och att man måste vara helt fri från alkohol senast 8 timmar innan.
Nu har nya EU-normer tillkommit och gett oss samma regler som engelsmännen har, d.v.s. man ska vara nykter senast när man checkar in.
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
4. Anser ni att obligatoriska nykterhetskontroller är en bra ide och i.s.f. varför/varför inte?
Jag tror inte det hade gjort någon större skillnad.
Man arbetar så nära inpå varandra i cockpit och kabin, så är det någon som har alkoholproblem och skulle dricka på jobbet vore det omöjligt att komma undan med det.
Jag har varit med en gång om att en i besättningen ertappats med att vara påverkad på jobbet. Hon togs direkt ur tjänst och lyckligtvis var vi tillräckligt många i besättningen för att kunna göra nästa flygning hem.
Det man isåfall skulle kunna upptäcka är de från länder med dåligt kultur kring detta, som t.e.x. ryska fraktbesättningar, men där görs redan nykterhetskontroller då och då.
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
5. Varför verkar alkohol/droger och ev. missbruk verkar vara en sån "het potatis" i era "kretsar"?
Det upplever jag absolut inte att det är.
Där jag jobbar har vi ett aktivt program för att hjälpa medarbetare om de får alkoholproblem.
Det är något som kan ske när som helst i livet och utlösas t.ex. av en skilsmässa, så inställningen är att den som drabbas behöver hjälp snarare än sparken. Företaget hjälper till att ordna vård på behandlingshen där man får genomgå ett rehabiteringsprogram.
Ursprungligen postat av Red Machine
Längre tillbaka var det många pensionerade piloter från flygvapnet som blev kommersiella piloter har ni någon uppfattning om det är så idag?
Nej, jag tror inte någon kommer från flygvapnet idag.
Ursprungligen postat av Red Machine
Satt och lyssnade lite på radiotrafik mellan ATC och piloterna och funderade hur fan kan ni få någon vettigt ur ifrån det då de lika gärna kunde vara arabiska för en lekman? Det måste väl vara ganska lätt att det uppstår missförstånd, har ni varit med om det?
Man använder standardiserade fraser för att minska risken för missförstånd så det händer sällan. Men det är naturligtvis något man måste vara vaksam på hela tiden.
Ursprungligen postat av Red Machine
På JFK verkar de ha aningen griniga personer som flygledare av det lilla jag hörde på youtube, brukar det hända att ATC och piloter blir griniga på varandra?
Nej, ytterst sällan. De som jobbar på ATC har en professionell attityd och har i regel stor förståelse för vår arbetssituation.
Idioten i ljudklippet från JFK borde jobba med något annat.
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Vad har ksv och bijjer för åsikter om mobiltelefoner på flygplan? Tror ni att det verkligen kan slå ut era instrument?
Nej.