Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2281 2010-08-20, 19:25
RuttenTomat
Denna fråga är sannolikt redan ställd, men går det komma sig från kabinen till lastutrymmet på ett "vanligt" plan, typ boeing 737. ?
#2282 2010-08-20, 19:28
Vattenspann
Ursprungligen postat av Dima
Jag vet inte om min tidigare undran gick förlorad i mängden eller om ingen kände för att svara, men jag provar igen:

Är ryska plan "rassligare" än sina franska och amerikanska motsvarigheter?

Tänker man på andra ryskproducerade fortskaffningsmedel är de ju förvisso ibland solida, men driftsäkerheten brukar det vara lite si och så med.


Spontant känner jag att det är handhavandet snarare än planen som är orsaken till en stor del av dom ryska olyckorna. har dock ingen källa på det.
#2283 2010-08-21, 00:14
pilot
Ursprungligen postat av RuttenTomat
Denna fråga är sannolikt redan ställd, men går det komma sig från kabinen till lastutrymmet på ett "vanligt" plan, typ boeing 737. ?


Nej.

Låter inte speciellt bra när jag tänker på det heller. Passagerarna skulle ju kunna ta sig ner dit och hämta upp vapen och diverse andra saker som dom han checkat in.
#2284 2010-08-21, 14:41
Tjaeng
Ursprungligen postat av pilot
Nej.

Låter inte speciellt bra när jag tänker på det heller. Passagerarna skulle ju kunna ta sig ner dit och hämta upp vapen och diverse andra saker som dom han checkat in.


Gäller det alla passagerarplan? kommer nämligen att tänka på att A340-600 har toaletter på "källarplan" i ekonomiklass...
#2285 2010-08-21, 18:42
Ursprungligen postat av Tjaeng
Gäller det alla passagerarplan? kommer nämligen att tänka på att A340-600 har toaletter på "källarplan" i ekonomiklass...


går, går ju. Bara att ta med sig lite verktyg bla skärbrännare. sen är det bara att börja.

Det lätta är väl att ta sig in, det svåra blir att ta sig in/förbi väskorna.
#2286 2010-08-21, 20:12
bijjer
Ursprungligen postat av RuttenTomat
Denna fråga är sannolikt redan ställd, men går det komma sig från kabinen till lastutrymmet på ett "vanligt" plan, typ boeing 737. ?


På ATR-72 (42 också?) med främre lastutrymme går det. Där är det en dörr till främre cargo som kabinpersonalen måste gå genom för att ta sig till cockpit. Den är givetvis försedd med lås, men det går alltså att ta sig till lastutrymmet från kabinen.
#2287 2010-08-22, 23:28
Efter många timmars läsande kom jag till slut till sista sidan. Detta måste vara en av de mest intressanta trådar man kan hitta på FB. Tyvärr har jag ingen egen fråga att bidra med för tillfället, men väl ett tack till ksv, bijjer och pilot för alla svar!
#2288 2010-08-23, 07:38
Extrans
Ursprungligen postat av bijjer
På ATR-72 (42 också?) med främre lastutrymme går det. Där är det en dörr till främre cargo som kabinpersonalen måste gå genom för att ta sig till cockpit. Den är givetvis försedd med lås, men det går alltså att ta sig till lastutrymmet från kabinen.


På Fokker 50 går det väl också vill jag minnas?
#2289 2010-08-24, 21:42
Tystnad
Skulle vilja fråga er Piloter om ni känner er trygga med den bagage kontroll som sker idag ?

Flygit en hel del och alltid känt stort förtroende för er Piloter och planen ,så någon direkt flygrädsla har man inte ,däremot kan man i bland tänka på Lockerbie katastrofen och fundera på om det överhuvudtaget är möjligt att förhindra sådana dåd utan tex omfattande ändring av nuvarande system för kontroller som tex innebär att bagaget måste skickas flera dagar i förväg till flygplatsen för manuell genomgång.
#2290 2010-08-25, 01:54
Ursprungligen postat av Dima
Jag vet inte om min tidigare undran gick förlorad i mängden eller om ingen kände för att svara, men jag provar igen:

Är ryska plan "rassligare" än sina franska och amerikanska motsvarigheter?

Tänker man på andra ryskproducerade fortskaffningsmedel är de ju förvisso ibland solida, men driftsäkerheten brukar det vara lite si och så med.

Vet jag inte, dock råare med högre motorljud. Fast många ryskproducerade idag har Rolls-Royce och andra västmotorer.

Ursprungligen postat av bijjer
På ATR-72 (42 också?) med främre lastutrymme går det. Där är det en dörr till främre cargo som kabinpersonalen måste gå genom för att ta sig till cockpit. Den är givetvis försedd med lås, men det går alltså att ta sig till lastutrymmet från kabinen.

Il-86 tänker jag på...
#2291 2010-08-25, 15:40
svampdamp
Ursprungligen postat av Tystnad
Skulle vilja fråga er Piloter om ni känner er trygga med den bagage kontroll som sker idag ?

Flygit en hel del och alltid känt stort förtroende för er Piloter och planen ,så någon direkt flygrädsla har man inte ,däremot kan man i bland tänka på Lockerbie katastrofen och fundera på om det överhuvudtaget är möjligt att förhindra sådana dåd utan tex omfattande ändring av nuvarande system för kontroller som tex innebär att bagaget måste skickas flera dagar i förväg till flygplatsen för manuell genomgång.


En följdfråga!
Hur kontrolleras bagaget efter att man skickar iväg den på ett rullband?
#2292 2010-08-25, 18:15
Dima
Ursprungligen postat av Alessandro
Vet jag inte, dock råare med högre motorljud. Fast många ryskproducerade idag har Rolls-Royce och andra västmotorer.


Någon idé om varför man (jag) nästan uteslutande hamnar på Boeing och Airbus (och någon gång ngn gammal DC-10) när man är ute och flyger här i väst?