Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#2401 2010-10-05, 20:25
Ursprungligen postat av SilentVictory
Tack för länken.
Har suttit och kollat på många filmer på youtube nu, och ska försöka få tag i lite filmer.
Detta var riktigt intressant
Tack återigen.

Har ett tiotal av deras filmer, enda att klaga på är bristen av textning något dom inte kommer att
göra.
#2402 2010-10-08, 11:50
ksv
Ursprungligen postat av Le Bob
Hur många bar är det i ett flygplansdäck ?
Jag vill minnas att vi haft någon flygtekniker i tråden och en sådan kan nog ge dig ett bättre svar.

Men jag tror att de flesta stora Boeing- och Airbus-plan ligger på runt 10-15 bar på marken med kalla däck.

Vid hård inbromsning ifrån hög fart på max startvikt (avbruten start i sent skede alltså överförs så stora mängder energi till bromsarna att de hettas upp till flera tusen grader.
För att inte däcken ska fullständigt explodera, har man då en sorts smältpluggar i fälgarna som släpper ut trycket.

Här är en intressant video där man testar detta på en B777 inför certifieringen:
http://www.youtube.com/watch?v=wXpjBxD0Rhg

Här är när fransmännen gör motsvarande test på A340-600:
http://www.youtube.com/watch?v=hRzWp67PIMw
De verkar inte full lika organiserade.
#2403 2010-10-08, 13:07
Extrans
Ursprungligen postat av ksv
Jag vill minnas att vi haft någon flygtekniker i tråden och en sådan kan nog ge dig ett bättre svar.

Men jag tror att de flesta stora Boeing- och Airbus-plan ligger på runt 10-15 bar på marken med kalla däck.

Vid hård inbromsning ifrån hög fart på max startvikt (avbruten start i sent skede alltså överförs så stora mängder energi till bromsarna att de hettas upp till flera tusen grader.
För att inte däcken ska fullständigt explodera, har man då en sorts smältpluggar i fälgarna som släpper ut trycket.

Här är en intressant video där man testar detta på en B777 inför certifieringen:
http://www.youtube.com/watch?v=wXpjBxD0Rhg

Här är när fransmännen gör motsvarande test på A340-600:
http://www.youtube.com/watch?v=hRzWp67PIMw
De verkar inte full lika organiserade.


Tänkte på det, i filmen med 777 säger de att de behöver taxa i 5 minuter, eftersom det är den beräknade tiden för brandbilar att komma fram. 5 minuter låter ganska länge, har för mig att jag hört från en som jobbar med flygplatsräddningstjänst att de har 90 sekunder på sig, såvida det är inom flygplatsområdet?
#2404 2010-10-08, 19:48
Ursprungligen postat av Extrans
Tänkte på det, i filmen med 777 säger de att de behöver taxa i 5 minuter, eftersom det är den beräknade tiden för brandbilar att komma fram. 5 minuter låter ganska länge, har för mig att jag hört från en som jobbar med flygplatsräddningstjänst att de har 90 sekunder på sig, såvida det är inom flygplatsområdet?


I alla certifieringssammanhang, oavsett vad det är som ska certifieras, räknar man alltid med ett lämpligt "worst case"..
#2405 2010-10-08, 20:44
Ursprungligen postat av ksv
Jag vill minnas att vi haft någon flygtekniker i tråden och en sådan kan nog ge dig ett bättre svar.

Men jag tror att de flesta stora Boeing- och Airbus-plan ligger på runt 10-15 bar på marken med kalla däck.

Vid hård inbromsning ifrån hög fart på max startvikt (avbruten start i sent skede alltså överförs så stora mängder energi till bromsarna att de hettas upp till flera tusen grader.
För att inte däcken ska fullständigt explodera, har man då en sorts smältpluggar i fälgarna som släpper ut trycket.

Här är en intressant video där man testar detta på en B777 inför certifieringen:
http://www.youtube.com/watch?v=wXpjBxD0Rhg

Här är när fransmännen gör motsvarande test på A340-600:
http://www.youtube.com/watch?v=hRzWp67PIMw
De verkar inte full lika organiserade.

Dessutom är däcken fyllda med kvävgas inte luft för att förhindra brand.
#2406 2010-10-16, 21:15
Fossmo
Här är två väldigt intressanta filmer för er som är rädda att vingarna ska rammla av.

Boeing 777
Boeing 787

Som ni ser kan vingen böjas väldigt mycket innan den går av. Så om ni någon gång flyger i turbulens som är så kraftig att vingspetsarna är en bra bit ovanför kroppen så bör ni bli oroliga.
#2407 2010-10-16, 21:21
Ursprungligen postat av Fossmo
Här är två väldigt intressanta filmer för er som är rädda att vingarna ska rammla av.

Boeing 777
Boeing 787

Som ni ser kan vingen böjas väldigt mycket innan den går av. Så om ni någon gång flyger i turbulens som är så kraftig att vingspetsarna är en bra bit ovanför kroppen så bör ni bli oroliga.

Tillägg att Boeing 787 inte flyger passagerare ännu och är ungefär 2/3 klar med sin utprovning.
Dom har haft stora problem med just delen som håller fast vingarna i flygplanskroppen dvs wingbox.
#2408 2010-10-18, 02:17
parantes
Efter min flygning till Barcelona för drygt 2 månader sedan försvann lite av min flygrädsla. För två veckor sedan flög jag till London, och är numera helt frälst. Det är en jäkligt häftig upplevelse att flyga, och allting med säkerhet etc. gör en lugn och den här oron försvinner sakta men säkert. På vägen hem från London, Heathrow lyckades jag njuta av hela resan - något jag aldrig trodde jag skulle göra för ett par månader sedan.
#2409 2010-10-18, 18:43
VanHel
Aldrig flugit i hela mitt liv och nu ska jag snart till New York. Flyger från Kastrup med en mellanlandning på Island.

Kort och gått, vad ska jag tänka på?
#2410 2010-10-18, 19:20
Det är en galet lång flight, så ta med dig en god bok och något att göra.

Se noga till att inte packa ner vätskor, skarpa föremål, etc i ditt handbagage. Det skadar inte heller att vara lite förutseende, kom fram till security med passet i handen, lägg ner allt snyggt och prydligt och innan du går igenom metallbågen känn en extra gång så du inte glömt nycklar eller liknande i fickan. Så går det smidigare för alla.

I övrigt, är det väl inget speciellt, bara håll koll på alla tider och se till att du alltid har koll på pass och biljetter. Så är nog det största problemet att hitta något sätt att fördriva tiden på planet.
#2411 2010-10-19, 01:33
Mr.Shred
Har en fråga angående lufttryck, hur utjämnar man lufttrycket i ett flygplan? är kokpunkten i flygplanet vid 10000m höjd 100 grader?
#2412 2010-10-19, 15:01
pilot
Ursprungligen postat av Mr.Shred
Har en fråga angående lufttryck, hur utjämnar man lufttrycket i ett flygplan? är kokpunkten i flygplanet vid 10000m höjd 100 grader?


Inne i kabinen är trycket motsvarande en höjd på ca 1800m till ca 2400m

Det vanligaste i 737an är en kabinhöjd på ca 8000ft.

och enligt den här sidan http://hem.ektv.nu/~ekt000851/kokpunkt.html så skulle 8000ft motsvara en kokpunkt på 92 grader.