Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#1681 2009-12-11, 16:50
Ursprungligen postat av Babbasxd
Hej!

Jag har kommit hem från Finland och resan gick bra. Första planet vi flög var nån Avro. Det var OK men var fortfarande extremt nervös. När vi skulle åka hem blev det en fet 737:a, och jag blev lite lugnare med tanke på att planet (såvitt jag vet) är ett av de mest säkra.

Har dock gått och blivit orolig igen! Ska flyga till NY (Newark Airport) i Mars DIREKT från Arlanda till Newark.... Undrar, hur flyger dom? Rakt över atlanten? Oavsett hur man flyger tror jag att jag kommer ta något sömnpiller så att jag slipper oroa mig

Tack igen för denna tråd!


Man flyger vid Island, sedan förbi eller precis över södra grönland och in mot Canada från nordost! Sedan ner vid Boston och slutligen NY!

Planet kommer vara en Airbus 340 eller 330

Du kan vara lugn! Det finns flygplatser på Island och på Grönland som kan ta emot dessa typer av plan. I norra Canada finns det också många ställen att välja på ifall det skulle hända något. Dock är ju chansen minimal =D
#1682 2009-12-11, 17:43
ksv
Jag har skrivit tidigare i tråden om flygning över NordAtlanten: https://www.flashback.info/showpost.php?p=18453002&postcount=1428

Testa att dra ett streck i GoogleEarth, så får ni en uppfattning om hur den genaste vägen går. I praktiken kommer dock sådant som vindar och om man vill åka North Atlantic Tracks spela roll.
#1683 2009-12-12, 00:22
Babbasxd
Tjena!

Tack för svar.

ksv:
Jo, jag läste ett tag sen. Läser igenom det igen Tack!

Timpsiii:
Är rätt säker på att det var en Boeing vi skulle flyga med. Läste på biljetten vad det var för ngt och googlade den sedan, men nu hittar jag inte det. Kan man söka på flightnummer någonstans? (kanske ganska OT, svara om ni vill)

/Babbasxd
#1684 2009-12-12, 08:37
TheMouse
Testa denna: http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do

Fyll i uppgifterna sedan klicka på länken "learn more about this flight"

Flyger du inte Airbus utan Boeing så är det väl antingen med United eller Continental. Dom trafikerar den sträckan med Boeing 757.
#1685 2009-12-12, 11:31
spazzie
Ursprungligen postat av TheMouse
Testa denna: http://www.flightstats.com/go/FlightStatus/flightStatusByFlight.do

Fyll i uppgifterna sedan klicka på länken "learn more about this flight"

Flyger du inte Airbus utan Boeing så är det väl antingen med United eller Continental. Dom trafikerar den sträckan med Boeing 757.


Continental kor Boeing 767-200/400 ER mellan EU - Newark ocksa.
Har rest med dom 3 ggr, 2 av ggrna var det 757 som var ganska sunkiga inredningsmassigt. 767an var ruskigt nice, nastan lika trivsam som emirates 777or (bra inflight entertainment etc.)

EU-Nordamerika ar oftast en valdigt angenam stracka att flyga eftersom man slipper tropiska stormar osv.



ADAM AIR, finns inte langre for er som undrar och inget indonesiskt flygbolag far flyga inom EU, de ar svartlistade. Var dar for nagra manader sedan och jag kan forsta varfor dom inte far tillstand.

Ang flygplatser och 'om nagot gar fel i mitten pa valfri ocean' kan ni kolla ETOPS rating. Skamtsamt kallas ETOPS 'Engines must Turn Or Passengers must Swim.

ETOPS reglerar hur langt ett visst plan far befinna sig fran en flyplats. Tex har boeing 777 oftast en ETOPS rating pa 180min, dvs planet far som max befinna sig 180min fran en flygplats.
#1686 2009-12-12, 12:02
Graniit
Jag är ganska fascinerad över sträckan Arlanda-New York. Att man flyger över Grönland och Island, när det enligt mig finns en snabbare väg.

Men jag har en del funderingar. På första bilden här nedan är den vanliga rutten som SAS kör.
http://img109.imageshack.us/i/66561622.jpg/

Då undrar jag, går det snabbare om man flyger så här istället eller spelar flygtiden ingen roll:
http://img192.imageshack.us/i/45770271.jpg/

Och man flyger från Frankfurt till Los Angeles, flyger man så här då:
http://img163.imageshack.us/i/66424466.jpg/

Om man nu gör det, varför flyger man oftast i en båge och inte rakt?
#1687 2009-12-12, 12:25
ksv
Ursprungligen postat av Graniit
Jag är ganska fascinerad över sträckan Arlanda-New York. Att man flyger över Grönland och Island, när det enligt mig finns en snabbare väg.
Gör som jag skrev i min tidigare post och titta efter i Google Earth, så kommer du finna att genaste vägen går ungefär söder om Island och Grönland. Därmed inte sagt att man alltid flyger så, det beror som sagt även på andra faktorer som t.ex. vindar.

Anledningen att det ser konstigt ut på kartorna du länkar till är den kartprojektion som används där. Jorden är rund och försöker man platta ut den på en fyrkantig bild tvingas man göra stora kompromisser som gör att bilden blir gravt felaktig. Samma problem som om du skalar en apelsin med skalet i ett stycke och sedan försöker platta ut det på bordet.

För att få fram den kortaste vägen tittar man efter något som kallas för storcirkeln.

Ursprungligen postat av Graniit
Men jag har en del funderingar. På första bilden här nedan är den vanliga rutten som SAS kör.
http://img109.imageshack.us/i/66561622.jpg/
Ett bra exempel på hur tokigt det blir på den är bilden kan du se om du jämför Grönlands storlek med USA:s.
Det ser ut som att Grönland är mycket större än USA, men i verkligheten är den kanske bara en femtedel så stor!
P.g.a. kartprojektionen är Grönlands storlek alltså extremt överdriven. Titta efter på en jordglob eller Google Earth så får du se!
#1688 2009-12-12, 12:34
Ursprungligen postat av Babbasxd
Tjena!

Timpsiii:
Är rätt säker på att det var en Boeing vi skulle flyga med. Läste på biljetten vad det var för ngt och googlade den sedan, men nu hittar jag inte det. Kan man söka på flightnummer någonstans? (kanske ganska OT, svara om ni vill)

/Babbasxd


jaha, utgick ifrån att det var SAS du skulle flyga med, men som spazzie sa så kör Continental med Boeing 767!
#1689 2009-12-12, 18:42
Babbasxd
Ursprungligen postat av Timpsiii
jaha, utgick ifrån att det var SAS du skulle flyga med, men som spazzie sa så kör Continental med Boeing 767!


Japp det är Continental jag skall flyga med och det stämmer skitbra att det är en 767 Gillar det jag hör om den...
Tack!

En fråga också... När jag lyfte från Arlanda mot Helsingfors (Avron-maskinen), så lät det extremt mycket när landningsställen åkte upp. På hemvägen i 737an så lät det INGET alls. Varför det? Jag var inställd på att höra ljudet, eftersom jag följde min mentala flygrädd-checklista

/babbasxd
#1690 2009-12-12, 18:45
Babbasxd
Ursprungligen postat av Babbasxd
Japp det är Continental jag skall flyga med och det stämmer skitbra att det är en 767 Gillar det jag hör om den...
Tack!

En fråga också... När jag lyfte från Arlanda mot Helsingfors (Avron-maskinen), så lät det extremt mycket när landningsställen åkte upp. På hemvägen i 737an så lät det INGET alls. Varför det? Jag var inställd på att höra ljudet, eftersom jag följde min mentala flygrädd-checklista

/babbasxd


edit: självklart är det andra maskiner, men hur kommer det sig att det låter mycket vs inget alls?
#1691 2009-12-12, 22:59
spfy135
mycket möjligt att den här frågan ställts men ja pallar inte läsa igenom 150 sidor .. men hur svårt är det att bli pilot och hur lng tid tar utbildningen? och hur mycket tjänar en pilot?.. som sagt hoppas jag inte fågar något som redan är frågat
#1692 2009-12-12, 23:38
ksv
Ursprungligen postat av Babbasxd
En fråga också... När jag lyfte från Arlanda mot Helsingfors (Avron-maskinen), så lät det extremt mycket när landningsställen åkte upp. På hemvägen i 737an så lät det INGET alls. Varför det?
Sitter man precis ovanför hjulbrunnen låter det förstås mer. Sedan varierar det mellan olika flygplan. Det slamrar i regel mindre från landingsställen i stora flygplan, helt enkelt eftersom de rent fysiskt är längre bort från kabinen.

Ursprungligen postat av spfy135
mycket möjligt att den här frågan ställts men ja pallar inte läsa igenom 150 sidor .. men hur svårt är det att bli pilot och hur lng tid tar utbildningen? och hur mycket tjänar en pilot?.. som sagt hoppas jag inte fågar något som redan är frågat
Det fel tråd för den typen av frågor. Prova någon av dessa istället:
https://www.flashback.info/showthread.php?t=209510
https://www.flashback.info/showthread.php?t=623728