Ursprungligen postat av jrosen
Kan man göra en uppskattning vad det kostar att flyga ett plan ner till Gran Canaria? Jag & polarn satt nämligen och försökte gissa för att ha något att göra under en del utav resan.
Airbus 330 var planet och det var tror jag 12 st plus 2 piloter ombord.
Inkl soppa, service, landningsavgifter osv. Vad landar summan på?
Många faktorer beror på vad flygbolagen lyckats förhandla sig till på de olika områdena, så exakta summor brukar vara konfidentiella.
Jag ska ändå försöka mig på en gissning byggd på väldigt grova antaganden, så ni får ta det för vad det är.
Timkostnaden beror dels på faktiska driftkostnader men även på de stora fasta kostnaderna som måste slås ut på varje flygtimma.
Antagandena bygger på att du åkte med den
här maskinen och att flygningen tog ca. 5 timmar.
Driftkostnad:
* Bränsle: 30 ton jetfuel *
1100 USD/ton = 214000 kr.
* Underhåll: Man måste slå ut kommande servicar och byte av delar som är beroende av gångtid. Har tyvärr ingen aning här, men höftar till med 20000 kr för 5 timmar för en A330.
Jag har för mig att det finns flygtekniker på forumet, så vi kanske kan få en bättre uppskattning.
* Landingsavgifter, kostnad för handling mm: Ingen aning här heller, med drar till med 20000 kr.
Fasta kostnader utslaget på flygtimmar:
* Leasingkostnad: En ny A330-200 går loss på ca. 180 miljoner USD, eller 1.17 miljarder kronor.
Ska man betala av det beloppet på t.ex. 20 år innebär det 160000 kr per dag.
6 % ränta på en miljard är 60 miljoner om året, eller 164000 kr per dag.
Leasingavtal kan vara uppbyggda på olika sätt men det är hur som helst enorma summor som
måste flygas in varje dag. Låt oss avrunda nedåt och anta att den kostar 300000/dygn.
Vi antar att charterbolaget i fråga åker två vändor per dygn till medelhavet och håller kärran i luften 15 timmar per dygn i snitt: 300000/15 = 20000 kr/h.
Leasingkostnaden för vår 5-timmarsresa går då loss på 100000 kr.
* Lönekostnader: Vi antar att våra flygvärdinnor och piloter loggar 60 flygtimmar i månaden (faktiska arbetstiden är förstås mer, då det är mycket arbetstid där man inte är i luften).
Kostar piloterna 120000/mån (med sociala avgifter) för företaget, blir det 2000 kr/flygtimma. Två piloter som flyger i fem timmar borde då kosta 20000 kr.
Vi antar att flygvärdinnorna kostar 35000kr/mån inklusive traktamenten, vilket isåfall blir 583kr/h. 12 flygvärdinnor i 5 timmar kostar då 35000 kr.
* Hotell och resekostnader: Vi antar att våra 14 besättningsmedlemmar bor på hotell 10 nätter i månaden för 1500kr/natt samt reser passivt för 2000 kr. 17000 per person och månad, blir 283kr/flygtimma. 14 personer * 5h * 283 kr = ca 20000 kr.
Ett flygbolag har dessutom administrativa kostnader och en hel del utgifter för sådant som simulatorträning som man egentligen borde ta med.
_________________________________
Alltså:
Bränsle: 214000
Underhåll, landningsavgift, handlingkostnad: 40000
Leasingkostnad: 100000
Lönekostnader: 55000
Övriga personalkostnader: 20000
SUMMA: 429000 kr
Är detta då rimligt?
Utslaget på 360 pax blir det 1200 kronor per stol för en enkelresa till Kanarieöarna. Själva flygdelen av en chartervecka skulle då kosta 2400kr, vilket jag tror kan vara ganska rimligt.
Möjligen är det i lägsta laget, kanske beroende på att både flygtid och bränsleåtgång är räknat lite väl snålt då snittflygtiden snarare är närmare 5:30.
Om ni undrat varför charterflygningar ofta går på så förbaskat konstiga tider, hoppas jag det framgår av beräkningen ovan.
Flygplanet måste helt enkelt hållas i luften dygnet runt!