Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#253 2008-08-21, 13:37
karykh
Ursprungligen postat av ksv

El-Al har väl beväpnade vakter ombord fortfarande?


Många kinesiska flygbolag flyger med "säkerhetsagenter" som är beväpnade.

China Southern Airlines (ett jättebolag) flyger alltid med beväpnade säkerhetsagenter som ska vara civila enligt en PR-skrift från CZ jag hittade i deras flygtidning. Dessutom flög jag för några dagar sen Shenzhen-Beijing och det var bara manliga flygvärdinnor på planet... Undrar varför så här i OS-tider?

China Southern Airlines skryter även med att ta ut sina kvinnliga flygvärdinnor i landsvida skönhetstävlingar. Piloterna är också i regel gamla stridspiloter...

Efter att ha flugit en del inrikes i Kina senaste tiden längtar man inte dirket tillbaka till SAS.
#254 2008-08-21, 14:49
flows
Ursprungligen postat av karykh
Många kinesiska flygbolag flyger med "säkerhetsagenter" som är beväpnade.

China Southern Airlines (ett jättebolag) flyger alltid med beväpnade säkerhetsagenter som ska vara civila enligt en PR-skrift från CZ jag hittade i deras flygtidning. Dessutom flög jag för några dagar sen Shenzhen-Beijing och det var bara manliga flygvärdinnor på planet... Undrar varför så här i OS-tider?

China Southern Airlines skryter även med att ta ut sina kvinnliga flygvärdinnor i landsvida skönhetstävlingar. Piloterna är också i regel gamla stridspiloter...

Efter att ha flugit en del inrikes i Kina senaste tiden längtar man inte dirket tillbaka till SAS.


Angående kina och flygsäkerhet:

7 maj 2002: Alla 112 passagerare omkommer utanför Dalian, Kina, när en brand uppstår i kabinen. Enligt kinesiska myndigheter var det en av passagerarna som startade branden.


Enligt kinesiska myndigheter var det alltså en passagerare som startade branden... Nämen vad passande för flygbolaget då
#255 2008-08-21, 20:49
sleinad
Ursprungligen postat av flows
Angående kina och flygsäkerhet:



Enligt kinesiska myndigheter var det alltså en passagerare som startade branden... Nämen vad passande för flygbolaget då


Jo det finns säkert jättebra kinesiska flygbolag som karykh beskriver...själv har jag bara arbetat och sett ett och det är Air China. Aldrig att jag sätter mig på en sådan kärra... *ryser*
#256 2008-08-21, 21:14
Coolcitte
Ursprungligen postat av sleinad
Jo det finns säkert jättebra kinesiska flygbolag som karykh beskriver...själv har jag bara arbetat och sett ett och det är Air China. Aldrig att jag sätter mig på en sådan kärra... *ryser*


Rent språkmässigt så har Air China väldigt välutbildade piloter faktiskt
http://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU
#257 2008-08-21, 22:01
Tacoritz
Ursprungligen postat av sleinad
ksv, antar att du flugit runt en del till andra länder om du varit pilot några år.
Har en liten fråga som slagit mig när jag själv gjort uppstart (pushback) med bolag från länder som normalt inte är så bra på engelska (till exempel Aeroflot och ibland även Spanair).

Hur bra är generellt engelskan i sådana länder? Alltså, är det lätt att prata med ATC och uppstartsledare i till exempel Spanien, Ryssland och sådana länder som inte alltid är så bra på engelska?

Skulle vara kul att veta eftersom man själv inte alltid förstår vad Ryssarna säger.


Kan svara lite från "andra ändan" eftersom jag pratat med en del piloter under tjänst.
Fransmän säger alltid bonjour, svarar man på franska pratar de på franska, svarar man på engelska glider de fort över till engelska. Det är väldigt sällan man möter en fransman som envisas med franskan.
Spanjorer däremot pratar spanska och blir mer och mer irriterade tills de mumlar fram något och motvilligt börjar prata engelska.
Ryssar är väldigt varierade, det verkar finnas två huvudgrupper. De äldre som mer än gärna pratar knagglig, svårförståelig skolengelska och de yngre som mest är snäsiga och pratar kort och koncist fackengelska.
Holländare är nog de som är lättast att förstå eftersom det inte förväntar sig att någon ska kunna prata deras språk, väldigt lätta och roliga att ha och gör med.
Tyskar är ungefär likadana fast något tråkigare, en del brukar dra till på tyska men oftast utgår de från engelska om man själv inte öppnar upp med tyskan.
Kineser är ofta bra på engelska, kabinpersonalen däremot brukar vara väldigt svåra att förstå, extremt vänliga och hjälpsamma däremot.
Japaner har jag bara mött en gång, kaptenen hade en stereotyp mörk röst som var så tydlig att han hade kunnat spela in en ordbok. Uttalade roger som "eh roggah" annars var hans uttal värdigt en speakerröst i BBC.
Danskar öppnar på engelska och garvar sen och drar skämt om att svenskar ju inte förstår danskar. Använder ofta krångliga och säkert påhittade danska ord.

I stora drag är det endast spanjorer som ofta använder sitt eget språk.
En sak att tillägga var att första gången jag tog emot en flight med air france skulle en kollega visa hur jävla skitiga deras plan är så vi stack upp huvudena i hjulbrunnen och kände en stark doft av.. färg.
Gick upp och kollade loggboken och såg att planet vara var ett par dagar gammalt. Inte bara mina fördomar som gick i kras den dagen
#258 2008-08-21, 22:49
sleinad
Ursprungligen postat av Tacoritz
Kan svara lite från "andra ändan" eftersom jag pratat med en del piloter under tjänst.
Fransmän säger alltid bonjour, svarar man på franska pratar de på franska, svarar man på engelska glider de fort över till engelska. Det är väldigt sällan man möter en fransman som envisas med franskan.
Spanjorer däremot pratar spanska och blir mer och mer irriterade tills de mumlar fram något och motvilligt börjar prata engelska.
Ryssar är väldigt varierade, det verkar finnas två huvudgrupper. De äldre som mer än gärna pratar knagglig, svårförståelig skolengelska och de yngre som mest är snäsiga och pratar kort och koncist fackengelska.
Holländare är nog de som är lättast att förstå eftersom det inte förväntar sig att någon ska kunna prata deras språk, väldigt lätta och roliga att ha och gör med.
Tyskar är ungefär likadana fast något tråkigare, en del brukar dra till på tyska men oftast utgår de från engelska om man själv inte öppnar upp med tyskan.
Kineser är ofta bra på engelska, kabinpersonalen däremot brukar vara väldigt svåra att förstå, extremt vänliga och hjälpsamma däremot.
Japaner har jag bara mött en gång, kaptenen hade en stereotyp mörk röst som var så tydlig att han hade kunnat spela in en ordbok. Uttalade roger som "eh roggah" annars var hans uttal värdigt en speakerröst i BBC.
Danskar öppnar på engelska och garvar sen och drar skämt om att svenskar ju inte förstår danskar. Använder ofta krångliga och säkert påhittade danska ord.

I stora drag är det endast spanjorer som ofta använder sitt eget språk.
En sak att tillägga var att första gången jag tog emot en flight med air france skulle en kollega visa hur jävla skitiga deras plan är så vi stack upp huvudena i hjulbrunnen och kände en stark doft av.. färg.
Gick upp och kollade loggboken och såg att planet vara var ett par dagar gammalt. Inte bara mina fördomar som gick i kras den dagen



Mycket erfarenhet här alltså
Får man fråga vad du jobbar med?

Alla piloter är såklart olika, men jag håller framförallt med om spaniorerna...de brukar mumla något halvt oförståligt och kan sällan mer än den nödvändiga terminologin.
Jugoslaverna (eller serber kanske det heter numera) är typ likadana.
Danskar vägrar oftast prata annat än danska, i alla fall de SAS-piloter jag haft äran att prata med.
Tyskar är ofta väldigt bra på engelska men som du sa, korrekta och tråkiga.

Ursprungligen postat av Coolcitte

Rent språkmässigt så har Air China väldigt välutbildade piloter faktiskt
http://www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU



Åh herregud... ja du förstår vad jag menar haha. Och jag som hade en plan att bli ATC en dag
#259 2008-08-21, 23:16
Kaxumi
Ni som är piloter, hur stor är skillnaden mellan att köra på riktigt eller simulator?
#260 2008-08-21, 23:31
Tacoritz
Ursprungligen postat av sleinad
Mycket erfarenhet här alltså
Får man fråga vad du jobbar med?


Har en släkting som jobbade för SAS som skaffade jobb som lastare åt mig sen flöt det bara på och jag flyttade runt till ett flertal ställen och hjälpte till när det behövdes.
Kontakten jag hade med piloterna var när som jag fick förklarat för mig "skulle vara behjälplig med att tömma och fylla på allt flytande som kan finns på ett flygplan" (toa/vatten-service, titta på vid tankning.) Samt en kort karriär som medhjälpande flygtekniker.
Numera jobbar jag mer med att hålla igång flygplatsen än planen.
#261 2008-08-22, 09:13
BlackSheep
En tanke som slog mig när jag va ute och åkte kryssningsbåt, och båten fick strömavbrott...

Vad händer om ett flygplan får strömavbrott??
#262 2008-08-22, 10:50
XspotterX
Ursprungligen postat av BlackSheep
En tanke som slog mig när jag va ute och åkte kryssningsbåt, och båten fick strömavbrott...

Vad händer om ett flygplan får strömavbrott??



Det blir mörkt en stund innan hjälp propellern startar
#263 2008-08-22, 10:58
putte31
#264 2008-08-22, 11:48
Hardcore Junky
Ursprungligen postat av putte31


Jag tror jag varit med om en sådan landning. Det blåste så in i helvete och hela planet var vridet precis som i klippet. Och samtidigt så skakade hela skiten och jag var brutalt orolig ett tag.

Men vi landade. Och här sitter jag idag. Det kanske är så att den här typen av landningar är rätt vanliga och inte anses vara något extraordinärt?