Ursprungligen postat av Kaxumi
Ni som är piloter, hur stor är skillnaden mellan att köra på riktigt eller simulator?
Så liten att man i stort sett gör all träning i simulatorn när man går till en ny typ.
Efter 40 timmar i simulator behöver man endast göra 3 träningslandningar på riktigt innan man ger sig ut och flyger med passagerare.
Så nästa gång du ska ut och flyga är det fullt möjligt att en av piloterna bara varit i den flygplanstypen en gång tidigare i verkligheten och sammanlagt har 20 minuters flygerfarenhet på riktigt i den.
Ursprungligen postat av BlackSheep
Vad händer om ett flygplan får strömavbrott??
Dels har man en generator från varje motor, en från APU:n (extramotorn för luftkonditionering mm), ofta en generator som drivs av hydraulsystemet, alternativt drivs direkt av en propeller som kan fällas ut, sedan har man batterier man klarar sig på ett tag så helt strömlösa blir man aldrig.
Har man begränsat med strömkällor kan däremot sådant som ugnar och viss belysning i kabinen kopplas bort, i sista steget kopplas även en del saker man har dubbelt av i cockpit bort men viktigaste sakerna kommer alltid ha ström.
Ursprungligen postat av ReNu
Under en flight mellan Bari och Milano med Alitalia för några år sedan så kunde vi inte ladda direkt på Malpensa (tror jag det var) pga dåligt väder. Vi cirkulerad i ca 45 min och blixten slog ned två gånger (sa någon, jag skulle inte svära på att det va två gånger) under den här tiden. Det anmärkningsvärda var att en del flygvärdinnor var märkbart skrämda. En satt fastspänd nära mig (på en "vanlig" plats) och kramade stolen så hårt att hennes knogar var röd/vita. Va fan? Är dom inte tränade att vara så lugna som möjligt? Hon var inte ensam. En annan flygvärdinna rusade genom planet med nästan panik i blicken.
Jag vet inte varför folk ofta verkar uppfatta det så. Kanske har att göra med att man själv upplever det som obehagligt.
För flygvärdinnorna är dåligt väder och turbulens vardagsmat, så möjligtvis var de trötta på att behöva vänta på att få landa efter att ha jobbat en 13-timmarsdag och varit uppe sedan 3 på morgonen.
Men visst, det är ju alltid möjligt att det var någon värdinna som var helt ny på jobbet.
Ursprungligen postat av ReNu
Stämmer det att även fast man flyger över, säg Stilla Havet, så ska man kunna landa inom 30min/1 h?
Nej. Se svaret här:
https://www.flashback.info/showpost.php?p=12511716&postcount=217
Ursprungligen postat av ReNu
Har varit i cockpit mitt under en flygning på en Lufthansa 747 (pre-9/11) och även fast autopiloten uppenbarligen va på så höll samtliga (tre pers?) på att knappa på olika grejer. Är det bara kontrollsaker som man pysslar med för att hålla sig sysselsatt eller är det konstant "action"?
Autopiloten hjälper bara till att hålla höjd och färdriktning, allt annat får man göra själv.
Se svaret här:
https://www.flashback.info/showpost.php?p=11935223&postcount=37
Man har i regel att göra och på en del flygningar kan man ha ganska fullt upp.