Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#265 2008-08-22, 12:46
Coolcitte
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Jag tror jag varit med om en sådan landning. Det blåste så in i helvete och hela planet var vridet precis som i klippet. Och samtidigt så skakade hela skiten och jag var brutalt orolig ett tag.

Men vi landade. Och här sitter jag idag. Det kanske är så att den här typen av landningar är rätt vanliga och inte anses vara något extraordinärt?


Det är ett sätt som piloterna använder för att parera mot sidvind.
"Crabba" eller liknande kallas typ "krabbgång" alltså.
Som du ser så vänder han ju planet åt rätt håll precis innan sättning.
#266 2008-08-22, 12:56
December
Ursprungligen postat av Coolcitte
Det är ett sätt som piloterna använder för att parera mot sidvind.
"Crabba" eller liknande kallas typ "krabbgång" alltså.
Som du ser så vänder han ju planet åt rätt håll precis innan sättning.


Ja, det ser ju ganska logiskt ut.
#267 2008-08-22, 13:29
Kolagubben
Ursprungligen postat av putte31


crosswind landing menar du?

ganska vanligt fenomen tycker ja
#268 2008-08-22, 14:41
portnoy
Ursprungligen postat av Hardcore Junky


Men vi landade. Och här sitter jag idag. Det kanske är så att den här typen av landningar är rätt vanliga och inte anses vara något extraordinärt?



Precis. Inget ovanligt när det är lite sidvind..
#269 2008-08-22, 14:47
flows
Vilken panik för de stackare som sitter med fönstret mot landningsbanan!

Brukar piloterna säga till innan man gör en crosswind landing och det blir så där extremt?
#270 2008-08-22, 15:02
Pink Panther
KSV! Appropå den där videon ett par poster över mig, så undrar jag lite om landning i sidvind.

Jag antar att vid för hård så byter ni flygplats.. men när ni väl har bestämt er för att landa, och flygplanet flyger i sidled? hur lyckas man då med att få ner planet rakt på nått sätt? Det måste ju känns skitknas i cockpit där ni ser landningsbanan åt sidan, och gräs eller något framför er! (lite överdrivet kanske)

Hur gör ni för att räta till planet?
#271 2008-08-22, 15:12
Kolagubben
Ursprungligen postat av Pink Panther
KSV! Appropå den där videon ett par poster över mig, så undrar jag lite om landning i sidvind.

Jag antar att vid för hård så byter ni flygplats.. men när ni väl har bestämt er för att landa, och flygplanet flyger i sidled? hur lyckas man då med att få ner planet rakt på nått sätt? Det måste ju känns skitknas i cockpit där ni ser landningsbanan åt sidan, och gräs eller något framför er! (lite överdrivet kanske)

Hur gör ni för att räta till planet?


vid crosswind landing rätar man upp planet med sidorodret när man touchar banan med bakre landningställ innan främre ställ nuddar,antar jag.

jag bara gissar
#272 2008-08-22, 15:14
ReNu
Härlig tråd! Och tack till de piloter som tar sig tid att svara.

Tre frågor/funderingar:

1) Under en flight mellan Bari och Milano med Alitalia för några år sedan så kunde vi inte ladda direkt på Malpensa (tror jag det var) pga dåligt väder. Vi cirkulerad i ca 45 min och blixten slog ned två gånger (sa någon, jag skulle inte svära på att det va två gånger) under den här tiden. Det anmärkningsvärda var att en del flygvärdinnor var märkbart skrämda. En satt fastspänd nära mig (på en "vanlig" plats) och kramade stolen så hårt att hennes knogar var röd/vita. Va fan? Är dom inte tränade att vara så lugna som möjligt? Hon var inte ensam. En annan flygvärdinna rusade genom planet med nästan panik i blicken. Tack, liksom.

2) Stämmer det att även fast man flyger över, säg Stilla Havet, så ska man kunna landa inom 30min/1 h?

3) Har varit i cockpit mitt under en flygning på en Lufthansa 747 (pre-9/11) och även fast autopiloten uppenbarligen va på så höll samtliga (tre pers?) på att knappa på olika grejer. Är det bara kontrollsaker som man pysslar med för att hålla sig sysselsatt eller är det konstant "action"?

Tack igen för en grym tråd!
#273 2008-08-22, 15:38
flows
Ursprungligen postat av ReNu
Härlig tråd! Och tack till de piloter som tar sig tid att svara.

Tre frågor/funderingar:

1) Under en flight mellan Bari och Milano med Alitalia för några år sedan så kunde vi inte ladda direkt på Malpensa (tror jag det var) pga dåligt väder. Vi cirkulerad i ca 45 min och blixten slog ned två gånger (sa någon, jag skulle inte svära på att det va två gånger) under den här tiden. Det anmärkningsvärda var att en del flygvärdinnor var märkbart skrämda. En satt fastspänd nära mig (på en "vanlig" plats) och kramade stolen så hårt att hennes knogar var röd/vita. Va fan? Är dom inte tränade att vara så lugna som möjligt? Hon var inte ensam. En annan flygvärdinna rusade genom planet med nästan panik i blicken. Tack, liksom.

2) Stämmer det att även fast man flyger över, säg Stilla Havet, så ska man kunna landa inom 30min/1 h?


Han har redan behandlat den frågan:
https://www.flashback.info/showpost.php?p=12511716&postcount=217

3) Har varit i cockpit mitt under en flygning på en Lufthansa 747 (pre-9/11) och även fast autopiloten uppenbarligen va på så höll samtliga (tre pers?) på att knappa på olika grejer. Är det bara kontrollsaker som man pysslar med för att hålla sig sysselsatt eller är det konstant "action"?

Tack igen för en grym tråd!
#274 2008-08-22, 15:47
ksv
Ursprungligen postat av Kaxumi
Ni som är piloter, hur stor är skillnaden mellan att köra på riktigt eller simulator?
Så liten att man i stort sett gör all träning i simulatorn när man går till en ny typ.
Efter 40 timmar i simulator behöver man endast göra 3 träningslandningar på riktigt innan man ger sig ut och flyger med passagerare.

Så nästa gång du ska ut och flyga är det fullt möjligt att en av piloterna bara varit i den flygplanstypen en gång tidigare i verkligheten och sammanlagt har 20 minuters flygerfarenhet på riktigt i den.

Ursprungligen postat av BlackSheep
Vad händer om ett flygplan får strömavbrott??
Dels har man en generator från varje motor, en från APU:n (extramotorn för luftkonditionering mm), ofta en generator som drivs av hydraulsystemet, alternativt drivs direkt av en propeller som kan fällas ut, sedan har man batterier man klarar sig på ett tag så helt strömlösa blir man aldrig.
Har man begränsat med strömkällor kan däremot sådant som ugnar och viss belysning i kabinen kopplas bort, i sista steget kopplas även en del saker man har dubbelt av i cockpit bort men viktigaste sakerna kommer alltid ha ström.

Ursprungligen postat av ReNu
Under en flight mellan Bari och Milano med Alitalia för några år sedan så kunde vi inte ladda direkt på Malpensa (tror jag det var) pga dåligt väder. Vi cirkulerad i ca 45 min och blixten slog ned två gånger (sa någon, jag skulle inte svära på att det va två gånger) under den här tiden. Det anmärkningsvärda var att en del flygvärdinnor var märkbart skrämda. En satt fastspänd nära mig (på en "vanlig" plats) och kramade stolen så hårt att hennes knogar var röd/vita. Va fan? Är dom inte tränade att vara så lugna som möjligt? Hon var inte ensam. En annan flygvärdinna rusade genom planet med nästan panik i blicken.
Jag vet inte varför folk ofta verkar uppfatta det så. Kanske har att göra med att man själv upplever det som obehagligt.

För flygvärdinnorna är dåligt väder och turbulens vardagsmat, så möjligtvis var de trötta på att behöva vänta på att få landa efter att ha jobbat en 13-timmarsdag och varit uppe sedan 3 på morgonen.

Men visst, det är ju alltid möjligt att det var någon värdinna som var helt ny på jobbet.

Ursprungligen postat av ReNu
Stämmer det att även fast man flyger över, säg Stilla Havet, så ska man kunna landa inom 30min/1 h?
Nej. Se svaret här: https://www.flashback.info/showpost.php?p=12511716&postcount=217

Ursprungligen postat av ReNu
Har varit i cockpit mitt under en flygning på en Lufthansa 747 (pre-9/11) och även fast autopiloten uppenbarligen va på så höll samtliga (tre pers?) på att knappa på olika grejer. Är det bara kontrollsaker som man pysslar med för att hålla sig sysselsatt eller är det konstant "action"?
Autopiloten hjälper bara till att hålla höjd och färdriktning, allt annat får man göra själv.
Se svaret här: https://www.flashback.info/showpost.php?p=11935223&postcount=37
Man har i regel att göra och på en del flygningar kan man ha ganska fullt upp.
#275 2008-08-22, 18:43
Axiom !!!
Ursprungligen postat av ReNu
Härlig tråd! Och tack till de piloter som tar sig tid att svara.
.....
2) Stämmer det att även fast man flyger över, säg Stilla Havet, så ska man kunna landa inom 30min/1 h?
.....
Tack igen för en grym tråd!

Jag ska ge en lite sammanställning över vad som gäller när man flyger över vatten (men även över land) långt ifrån en landningsbar flygplats.
Om man ska flyga till USA från Sverige med ett 2-motorigt flygplan så är det bara att ge sig iväg, men man måste kunna landa inom 60 minuter vilket innebär att man måste flyga långt norrut över Island, Grönland och norra Kanada.

Förr i tiden fanns ingen sådan gräns, så det var bara att försöka flyga och gick det så gick det, den amerikanska luftfartsmyndigheten tyckte dock att det var alltför många flygningar som inte kom ända fram så på 1950 talet så införde dom en sk 60-minuters regel för alla 2-motoriga flygplan. Dvs du måste alltid ha en flygplats inom 60-minuters radie. För att kunna flyga utanför dessa 60 minuter så krävs fler än 2 motorer. Betänk då att tillförlitligheten i dåtidens kolvmotorer var ljusår ifrån dagens tillförlitlighet i våra jetmotorer.

Flygplan som korsade te.x Atlanten hade 3 eller fler mototer, Lockheed Constellation, Boeing, 707, 747, DC-8 Lockheed Tristar, DC-10 m.fl.

På 70 talet så började vi Europeér att fundera på om tillförlitligheten inte var god nog att klara 90 minuter med ett 2-motorigt plan, sagt och gjort den första Airbusen (A300) konstruerades och vips så hade vi en flygmaskin som klarade 90 minuter fast den bara hade 2 motorer, certifierad av fransmännen, det här gillade givetvis inte amerikanerna som fortfarande tillverkade minst 3-motoriga flygplan för dessa flygningar.

Då kom dom på en ny regel som heter ETOPŽs Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards eller det lite lustigare (Engine Turn Or Passanger Swim).

Denna regel gav vissa flygbolag och flygplan under vissa regler, (ännu hårdare regler för flygplanets system och konstruktion men även hårdare regler för tekniker och piloter, dvs mer utbilning) tillåtelse att flyga längre bort än 60 minuter.

Dessa tider gäller idag:

60-minuter får vilket 2-motorigt flygplan somhelst flyga sen blir det ETOPS

ETOPS
  • 90-minuter den lägsta gränsen
  • 120-minuter ETOPŽs
  • 138 minuter ETOPŽs (120 minuter +15 %)
  • 180 minuter som är vanligast idag
  • 207 minuter som bara Boeing 777 är cerifierad för idag (180 minuter + 15%)
  • 240 minuter som är nästa föreslagna gräns
  • 330 minuter diskuteras också och då är i princip hela världen täckt förutom en liten bit av sydpolen.
Så nu vet Ni vad som gäller.
#276 2008-08-22, 19:46
Konfetti
För ett par månader sedan flög jag till Italien; vid landning (kanske en minut från touchdown) så tippade plötsligt hela planet åt vänster för att sedan efter en sekund tippa kraftigt åt höger (man såg bara mark genom fönstret) o folk började skrika av rädsla.
Det var fint väder, måttlig turbulens.
Vad var det som hände? det var jävligt läskigt iallafall