Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#373 2008-09-02, 13:51
Sista_Bossen
Någon har säkert redan nämnt detta, men enligt 118 100 (fråga vad man vill och få svar) Så är det 18 gånger säkrare att flyga än att stanna hemma.
#374 2008-09-02, 14:36
ksv
Ursprungligen postat av Belenus
Jag har hört att om man, rent hypotetiskt, flyger en gång per dag under tusen års tid, så bör man rent sannolikhetsmässigt störta en gång.

Stämmer detta?
Nej, du måste hålla på i 10 miljoner dagar vilket isåfall blir drygt 27000 år (skrev om det här).

Ursprungligen postat av Tjohilda
Planet gungar i luften precis som båten på havets vågor.
Det är en bra liknelse. Luftgropar och turbulens är ju till viss del faktiskt vågor i lufthavet.
#375 2008-09-02, 14:51
The Master
Ursprungligen postat av ksv
Nej, du måste hålla på i 10 miljoner dagar vilket isåfall blir drygt 27000 år (skrev om det här).

Det är en bra liknelse. Luftgropar och turbulens är ju till viss del faktiskt vågor i lufthavet.

Så jag skall enbart koncentrera mig på att låta en man eller kvinna med vit skjorta kontrollera om jag skall dö eller inte?
#376 2008-09-02, 16:12
Bob-Dylan
KSV jobbar du på Icelandair? Enda bolaget jag kan komma på som opererar med 767.
Är inte så insatt i flygbranschen så kan mycket väl ha fel där

Har några frågor till dig:

- Vilket är det säkraste flygplanet att flyga med? MD80 och b737 är ju de vanligaste typerna, men vad säger statistiken?

- Vad tror du om flygbranschens framtid? Oljan, miljön etc

Varför hackar förresten alla j'vla miljödårar på flyget så mycket för? Jag menar, om vi tar en simulerad flygning från A till B jämfört med en bilresa från A till B.
Får upp några siffror i huvudet efter att ha läst en av tidningarna som finns när man flyger med SAS. Men ett fullastat plan ger väl en ungefärlig bränsleförbrukning per person på ca 0.0X liter mil/person.
Sitter man 5 personer i en bil får man i bästa fall en bränsleförbrukning på ca 0.1-0.2 liter per person och mil.

När tror du flygbolagen börjar satsa på biobränslen?
#377 2008-09-02, 17:52
ksv
Ursprungligen postat av The Master
Snälla tala proffsigt och berätta om alla tips för att få mig lugn.:'(
Många flygrädda jag talat med säger att det känns mindre jobbigt efter att de lärt sig lite om vad som sker och varför olika ljud dyker upp i olika skeenden.

Förhoppningsvis kan Bijjer och jag bidra med något på den punkten.

Ursprungligen postat av The Master
Så jag skall enbart koncentrera mig på att låta en man eller kvinna med vit skjorta kontrollera om jag skall dö eller inte?
Inte en, men två. Att man alltid är två piloter är i sig en viktig anledning till den höga säkerheten då det är mycket högre chans att misstag fångas upp.

Ursprungligen postat av Bob-Dylan
KSV jobbar du på Icelandair? Enda bolaget jag kan komma på som opererar med 767.
Det är en mycket liten bransch och jag önskar förbli anonym på internet, så jag vill ogärna prata om det. Jag hoppas ni respekterar det.

Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vilket är det säkraste flygplanet att flyga med? MD80 och b737 är ju de vanligaste typerna, men vad säger statistiken?
http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm
Man jag tror det är fel att dra några slutsatser av den statistiken. Båda modellerna är beprövade arbetshästar som anses vara mycket säkra, så länge de handhavs på rätt sätt.

Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vad tror du om flygbranschens framtid? Oljan, miljön etc
Jag tror att regionalflyg på kortare sträckor kommer få det jobbigare framöver.
Däremot vill det mycket till om medel- och långdistansflyg inte ska fortsätta att växa. Där finns ju egentligen inget alternativ.

Dessutom tror jag det kommer komma en tid när den växande medelklass i Indien och Kina kommer få råd att ge sig ut och resa, även om det ligger längre fram i tiden. Titta bara vilken explosion det blivit av ryska turister runt om i världen, senaste 10 åren!

Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Varför hackar förresten alla j'vla miljödårar på flyget så mycket för? Jag menar, om vi tar en simulerad flygning från A till B jämfört med en bilresa från A till B.
Får upp några siffror i huvudet efter att ha läst en av tidningarna som finns när man flyger med SAS. Men ett fullastat plan ger väl en ungefärlig bränsleförbrukning per person på ca 0.0X liter mil/person.
Sitter man 5 personer i en bil får man i bästa fall en bränsleförbrukning på ca 0.1-0.2 liter per person och mil.
Här uppger de en förbrukning på 0,0278 liter/passagerkilometer.

Ursprungligen postat av Bob-Dylan
När tror du flygbolagen börjar satsa på biobränslen?
Så fort det blir tillgängligt.
Åtminstone om det är prismässigt gynnsamt.
#378 2008-09-02, 22:34
sleinad
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
KSV jobbar du på Icelandair? Enda bolaget jag kan komma på som opererar med 767.
Är inte så insatt i flygbranschen så kan mycket väl ha fel där


Jag tror jag vet, men jag respekterar din anonymitet ksv
#379 2008-09-03, 01:56
Red Machine
Att kvinnor är värdelösa att köra bil vet vi ju men jag undrar stor "risk" det är att få en kvinna som pilot eller styrman? Jobbar det många kvinnor bakom spakarna eller är det ett riktigt mansdominerat yrke? Denna fråga tycker jag absolut handlar om säkerhet då jag absolut inte är rädd att flyga med kvinnor men vetskapen om att en kvinna skall parkera ett stort flygplan gör mig lite lätt ängslig
#380 2008-09-03, 08:12
dodecahedron
Ursprungligen postat av Red Machine
Att kvinnor är värdelösa att köra bil vet vi ju men jag undrar stor "risk" det är att få en kvinna som pilot eller styrman? Jobbar det många kvinnor bakom spakarna eller är det ett riktigt mansdominerat yrke? Denna fråga tycker jag absolut handlar om säkerhet då jag absolut inte är rädd att flyga med kvinnor men vetskapen om att en kvinna skall parkera ett stort flygplan gör mig lite lätt ängslig

Haha.. Det är självfallet ett mansdominerat yrke. Dock är det så att de kvinnor som utbildar sig till piloter oftast snittar lite högre än männen. Både teoretiskt och praktiskt. Så du ska nog omvärdera det där och snarare hoppas på att det sitter en kvinnlig pilot vid spakarna.
#381 2008-09-03, 12:40
Sunner
Är inte flygrädd, men ett par diversefrågor vore intressanta att få svar på.

Börjar med den löjliga(ste):
- Die Hard 2, är det överhuvudtaget möjligt att krasha ett plan på det sätt som de gör i den filmen, givet rätt förutsättningar?
För den som inte har sett filmen, eller bara glömt, så kalibrerar The Bad Guys om ILS så att den anger marknivån 200 fot lägre än vad den egentligen är, varpå flygplanet helt sonika flyger rakt ner i backen.

Vettigare fråga kanske:
- På tal om det här med att kunna landa utan piloter(om de nu av någon anledning fick simultana hjärtattacker ), vet någon av våra kära piloter om det har funderats på att via en krypterad länk kunna styra vissa funktioner i plan?
T.ex att an controller nere på marken skulle kunna logga in på planet och konfigurera det för automatisk landning.
Förvisso finns det ju uppenbara säkerhetsrisker, men man skulle ju t.ex kunna ha en låsfunktion i cockpit så att piloterna kan stänga av funktionen om Ali The Terrorist skulle lyckas logga på.
#382 2008-09-03, 13:46
bijjer
Ursprungligen postat av Sunner

Börjar med den löjliga(ste):
- Die Hard 2, är det överhuvudtaget möjligt att krasha ett plan på det sätt som de gör i den filmen, givet rätt förutsättningar?
För den som inte har sett filmen, eller bara glömt, så kalibrerar The Bad Guys om ILS så att den anger marknivån 200 fot lägre än vad den egentligen är, varpå flygplanet helt sonika flyger rakt ner i backen.


Att en glidbana på en ILS skulle ge en felaktig signal är helt klart fullt möjligt. Men att man skulle flyga rakt ner i backen på grund av det är inte rimligt. När man gör en ILS-inflygning har man ett flertal punkter där man kontrollerar att höjden man ligger på är korrekt. Gör du en normal CAT 1 inflygning kommer du att ha en beslutshöjd på minst 200 fot, och därifrån är det inga problem att gå runt igen. När du kommer till den höjden och inte har kontakt med banan så fortsätter du inte landningen. Du kommer såklart inte att bara fortsätta rakt ner i backen p.g.a. att glidbanan är felaktig.
Dessutom har man en radiohöjdmätare som ger absolut höjd över marken som man kan referera till.
Ursprungligen postat av Sunner

Vettigare fråga kanske:
- På tal om det här med att kunna landa utan piloter(om de nu av någon anledning fick simultana hjärtattacker ), vet någon av våra kära piloter om det har funderats på att via en krypterad länk kunna styra vissa funktioner i plan?
T.ex att an controller nere på marken skulle kunna logga in på planet och konfigurera det för automatisk landning.
Förvisso finns det ju uppenbara säkerhetsrisker, men man skulle ju t.ex kunna ha en låsfunktion i cockpit så att piloterna kan stänga av funktionen om Ali The Terrorist skulle lyckas logga på.

Man har väl pratat en del om obemannade kommersiella flygplan också, men än så länge är det militären och diverse andra organisationer som utvecklar det här seriöst.
Jag tror dock inte att vi kommer att se detta på väldigt många år. Med tanke på hur stora pengar som är inblandade redan utan piloter så är det inte särskilt mycket att vinna på att utveckla förarlösa kommersiella flygplan.
#383 2008-09-03, 14:48
ksv
Ursprungligen postat av Red Machine
Att kvinnor är värdelösa att köra bil vet vi ju men jag undrar stor "risk" det är att få en kvinna som pilot eller styrman? Jobbar det många kvinnor bakom spakarna eller är det ett riktigt mansdominerat yrke? Denna fråga tycker jag absolut handlar om säkerhet då jag absolut inte är rädd att flyga med kvinnor men vetskapen om att en kvinna skall parkera ett stort flygplan gör mig lite lätt ängslig
Det är inte vanligt men det händer då och då att båda piloterna är kvinnor.

Kvinnor är klar minoritet i yrket och det ser ut att förbli så även närmaste framtiden, då det fortfarande är relativt få kvinnor som utbildar sig till piloter.

Jag har flugit en del med såväl kvinnliga kaptener som styrmän och min erfarenhet är (surprise, surprise) att det inte är någon skillnad alls mot att arbeta med en manlig kollega.

Ursprungligen postat av dodecahedron
Dock är det så att de kvinnor som utbildar sig till piloter oftast snittar lite högre än männen. Både teoretiskt och praktiskt.
Hur definerar man en bra pilot?
Hur man presterat i enskilda prov under grundutbildningen är förmodligen ganska oväsentligt. Personlighetsfaktorer som hur bra man är att samarbeta i cockpit mm är förmodligen mer relevant.

Ursprungligen postat av Sunner
För den som inte har sett filmen, eller bara glömt, så kalibrerar The Bad Guys om ILS så att den anger marknivån 200 fot lägre än vad den egentligen är, varpå flygplanet helt sonika flyger rakt ner i backen.
Även om man kan sänka vinkeln kommer den ju ändå leda till bantröskeln?

Ursprungligen postat av Sunner
T.ex att an controller nere på marken skulle kunna logga in på planet och konfigurera det för automatisk landning.
Inte ens de nyaste Boeingmodellerna har något stöd för annat än manuell utfällning av klaff och landningsställ, så jag tvivlar på att något sådant kommer bli aktuellt de närmaste 30 åren.

Har det ens skett något haveri med ett stort trafikflygplan som berott på detta?

http://img82.imageshack.us/img82/6961/flightsimhq2.jpg
#384 2008-09-03, 15:06
Hardcore Junky


Har du spelat MS Flight Simulator någon gång? Vad tycker du om det i så fall?