Ursprungligen postat av The Master
Snälla tala proffsigt och berätta om alla tips för att få mig lugn.:'(
Många flygrädda jag talat med säger att det känns mindre jobbigt efter att de lärt sig lite om vad som sker och varför olika ljud dyker upp i olika skeenden.
Förhoppningsvis kan Bijjer och jag bidra med något på den punkten.
Ursprungligen postat av The Master
Så jag skall enbart koncentrera mig på att låta en man eller kvinna med vit skjorta kontrollera om jag skall dö eller inte?
Inte en, men två. Att man alltid är två piloter är i sig en viktig anledning till den höga säkerheten då det är mycket högre chans att misstag fångas upp.
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
KSV jobbar du på Icelandair? Enda bolaget jag kan komma på som opererar med 767.
Det är en mycket liten bransch och jag önskar förbli anonym på internet, så jag vill ogärna prata om det. Jag hoppas ni respekterar det.
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vilket är det säkraste flygplanet att flyga med? MD80 och b737 är ju de vanligaste typerna, men vad säger statistiken?
http://www.airsafe.com/events/models/rate_mod.htm
Man jag tror det är fel att dra några slutsatser av den statistiken. Båda modellerna är beprövade arbetshästar som anses vara mycket säkra, så länge de handhavs på rätt sätt.
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Vad tror du om flygbranschens framtid? Oljan, miljön etc
Jag tror att regionalflyg på kortare sträckor kommer få det jobbigare framöver.
Däremot vill det mycket till om medel- och långdistansflyg inte ska fortsätta att växa. Där finns ju egentligen inget alternativ.
Dessutom tror jag det kommer komma en tid när den växande medelklass i Indien och Kina kommer få råd att ge sig ut och resa, även om det ligger längre fram i tiden. Titta bara vilken explosion det blivit av ryska turister runt om i världen, senaste 10 åren!
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Varför hackar förresten alla j'vla miljödårar på flyget så mycket för? Jag menar, om vi tar en simulerad flygning från A till B jämfört med en bilresa från A till B.
Får upp några siffror i huvudet efter att ha läst en av tidningarna som finns när man flyger med SAS. Men ett fullastat plan ger väl en ungefärlig bränsleförbrukning per person på ca 0.0X liter mil/person.
Sitter man 5 personer i en bil får man i bästa fall en bränsleförbrukning på ca 0.1-0.2 liter per person och mil.
Här uppger de en förbrukning på 0,0278 liter/passagerkilometer.
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
När tror du flygbolagen börjar satsa på biobränslen?
Så fort det blir tillgängligt.
Åtminstone om det är prismässigt gynnsamt.