Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#313 2008-08-25, 20:51
bijjer
Ursprungligen postat av Red_Sea
Är du flygkapten idag? Tycker själv inte att det är så obehagligt att flyga. När man mår som sämst och är rädd för att dö är när planet skakar som allra mest på 10 000 m höjd. Då är det inte speciellt roligt längre, inte när man får ta på sig bältet och är dragen av all alkohol.


Nej, jag är styrman.

Jag tror att det är många med dig som är rädda när det skakar på hög höjd, att det skakar och är turbulent under start och inflygning är mer normalt än att man råkar ut för turbulens på hög höjd så det är såklart helt förståeligt.

Nästa gång du flyger och det skakar på hög höjd, kom ihåg att det (vad jag kan minnas) aldrig har hänt en olycka som orsakats av klarluftsturbulens på hög höjd. Däremot har det hänt att saker och ting(kaffekoppar etc. inte inredningen ) ramlat runt i kabinen om det inte varit fastsatt och man inte har haft någon information om att det ska bli turbulent.
#314 2008-08-25, 20:56
Red_Sea
Ursprungligen postat av bijjer
Nästa gång du flyger och det skakar på hög höjd, kom ihåg att det (vad jag kan minnas) aldrig har hänt en olycka som orsakats av klarluftsturbulens på hög höjd. Däremot har det hänt att saker och ting(kaffekoppar etc. inte inredningen ) ramlat runt i kabinen om det inte varit fastsatt och man inte har haft någon information om att det ska bli turbulent.

Haha! Kommer ihåg när min styvfar och jag åkte från Turkiet. Direkt efter start, när vi kom upp i luften. Så började det skaka något fruktansvärt. Han fick kaffekoppen över benet. Själv har jag alltid klarat mig.

Har märkt en del. Varit i Turkiet 8 gånger. Varje gång jag har flygit dit, så har det blivit turbulens, detta just över Ukraina. Varför vet jag inte. Alltid över Ukraina och dom staterna där nere.

Varför förekommer inte luftgropar i Scandinavien? Beror det på temperaturskillnaden eller vad?
#315 2008-08-25, 20:56
sleinad
Hur många bolag finns det i Sverige som flyger regelbundet idag?
Är det vanligt att svenska piloter jobbar för utländska bolag?
#316 2008-08-25, 21:05
bijjer
Ursprungligen postat av Red_Sea
Haha! Kommer ihåg när min styvfar och jag åkte från Turkiet. Direkt efter start, när vi kom upp i luften. Så började det skaka något fruktansvärt. Han fick kaffekoppen över benet. Själv har jag alltid klarat mig.

Har märkt en del. Varit i Turkiet 8 gånger. Varje gång jag har flygit dit, så har det blivit turbulens, detta just över Ukraina. Varför vet jag inte. Alltid över Ukraina och dom staterna där nere.

Detta tror jag att ksv kan svara bättre på, jag tror att han flyger oftare över den delen av Europa. Mitt bolag har inga reguljära linjer till östra Europa/Turkiet och jag har inte studerat de här regionerna närmare.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Varför förekommer inte luftgropar i Scandinavien? Beror det på temperaturskillnaden eller vad?


Det förekommer, men inte lika ofta. Klarluftsturbulens i Sverige är nästa alltid i samband med jetströmmar, som ksv skrivit om tidigare i tråden.

Ursprungligen postat av sleinad
Hur många bolag finns det i Sverige som flyger regelbundet idag?

Det finns en hel del bolag. Allt från små taxiflygbolag till SAS. Sidan http://www.svenskaflygbolag.com listar 34 svenska flygbolag.
Ursprungligen postat av sleinad
Är det vanligt att svenska piloter jobbar för utländska bolag?

Det blir mer och mer vanligt, framförallt i Storbrittanien är det en hel del svenskar som jobbar. Jag antar att det har att göra med språket och kulturen.

Många andra Europeiska bolag kräver att man ska kunna det nationella språket, även om det börjar bli lite mer internationellt. Air France har t.ex. enligt ryktet ett franskaprov som är ruggigt svårt, inhemska piloter har problem med att klara det.
#317 2008-08-25, 21:19
Red_Sea
När man flyger på 10 000 meter och tittar ner. Varför ser det ut som att planet står stilla eller flyger ungefär 20km/t.

Av säkerhetsskäl. Hur många mil eller km måste det vara mellan varje flygplan uppe i luften för att undvika en krock eller hur man nu ska säga?

När jag flög till Turkiet för 3 år sen, så flög ett flygplan förbi oss. Vet inte hur långt bort det var. Tillräckligt nära för att jag skulle se att det var MyTravel Airways.

Innan ni ska landa. Hur många mil innan flygplatsen börjar ni landningen?

Räcker det att man har gymnasiumutbildning i bagaget när man ska söka in på flygskolan?
#318 2008-08-25, 21:34
bijjer
Ursprungligen postat av Red_Sea
När man flyger på 10 000 meter och tittar ner. Varför ser det ut som att planet står stilla eller flyger ungefär 20km/t.


Därför att du får en mycket större referensyta att jämföra med när du tittar ut. Från där du sitter kommer varje gradantal av din synvidd att motsvara mångdubbelt längre avstånd än när du är på markhöjd/låg höjd.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Av säkerhetsskäl. Hur många mil eller km måste det vara mellan varje flygplan uppe i luften för att undvika en krock eller hur man nu ska säga?

När jag flög till Turkiet för 3 år sen, så flög ett flygplan förbi oss. Vet inte hur långt bort det var. Tillräckligt nära för att jag skulle se att det var MyTravel Airways.

Tusen fot (300m) i vertikalled och 5 nautiska mil (9,26 km) i lateralled.


Ursprungligen postat av Red_Sea
Innan ni ska landa. Hur många mil innan flygplatsen börjar ni landningen?

Det beror på hur hög höjd du har när du påbörjar inflygningen samt även övrig flygtrafik i området. Men generellt vill man ha en glidbana på ca 3 grader vilket från 35.000 fot motsvarar ca 110 nautiska mil. (om jag har kommit ihåg min matematik korrekt )

Ursprungligen postat av Red_Sea
Räcker det att man har gymnasiumutbildning i bagaget när man ska söka in på flygskolan?


Man brukar säga att det finns lika många vägar till pilotyrket som det finns piloter. De flesta som utbildar sig idag har på ett eller annat sätt finansierat sin egen utbildning.

Men krasst sätt så bör du ha gått ett naturvetenskaplig program med minst Matematik C och Fysik A. Det finns förvisso många olika alternativ så det är inget måste, även om jag rekommenderar det då dessa kunskaper behövs för att klara sig igenom en flygutbildning.
#319 2008-08-25, 21:43
Pink Panther
Under de gånger jag har flygit så har det känts som att inflygningen påbörjats ungefär en halvtimme innan landningen, kan väl stämma?

Och sen undrar jag vart någonstans det är vanligast med höghöjdsturbulens? Är det vanligare under en viss årstid eller något?
#320 2008-08-25, 21:55
Red_Sea
Vad är den stora drömmen för dom flesta piloterna, är det att få flyga en B747-400?

Hur många flygtimmar ska man ha för att flyga en B747-400?

Vad kan den yngsta piloten vara som styr en A330-300 tillsammans med en styrman? Kan han vara mellan 25-30 år?

Vilken är den jobbigaste situationen du har suttit inför som styrman?

När ni är uppe i luften, vad sitter ni och pratar om då? Pratar ni jobb eller om allt mellan himmel och jord?
#321 2008-08-25, 22:08
bijjer
Ursprungligen postat av Red_Sea
Vad är den stora drömmen för dom flesta piloterna, är det att få flyga en B747-400?

Den stor pojkdrömmen är säkert för de flesta att få flyga ett så stort och ståtligt flygplan som bara finns. 747-400 ligger mycket bra till på den fronten, men nu finns ju även A380 att drömma om
De flesta brukar dock inse efter några år att alla flygplan fungerar ungefär lika att flyga och det blir då viktigare att ha en bas där man kan bo och fungera socialt bra, för familj och vänner m.m.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Hur många flygtimmar ska man ha för att flyga en B747-400?

Minumum kraven för att få flyga som styrman på alla kommersiella flygplan är att du har ett CPL(A) med ATP-teori. I teorin har du då ca 200 flygtimmar. Därefter måste du göra en typutbildning på aktuell flygplanstyp.
I praktiken är det inget bolag som anställer en pilot med så lite erfarenhet till B747. För att få jobb på ett bra bolag som styrman på 747 bör du i alla fall ha över 1000 flygtimmar.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Vad kan den yngsta piloten vara som styr en A330-300 tillsammans med en styrman? Kan han vara mellan 25-30 år?

Menar du flygkapten när du skriver pilot? Isåfall kan han i teorin vara 21 år gammal, vilket är minimumålder för att få bli kapten. Jag har hört någon historia om en amerikan som spakade en widebody vid så unga år, men det är extremt ovanligt.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Vilken är den jobbigaste situationen du har suttit inför som styrman?

Jag har haft turen att aldrig suttit i någon riktigt jobbig situation i just styrmansrollen i det bolag jag jobbar för. Däremot har jag klasskompisar som berättat om mindre roliga saker när de jobbat med gamla sovjetiska jaktflygare på öststatsbolag.

Ursprungligen postat av Red_Sea
När ni är uppe i luften, vad sitter ni och pratar om då? Pratar ni jobb eller om allt mellan himmel och jord?

Mestadels blir det jobbsnack, och det är oerhört mycket spekulationer och ryktesspridning. När man sitter 8-9 timmar bredvid varandra och ingen annan att snacka med blir mycket skitsnack.

Ursprungligen postat av Pink Panther
Under de gånger jag har flygit så har det känts som att inflygningen påbörjats ungefär en halvtimme innan landningen, kan väl stämma?

Ja det låter rimligt. Framförallt om man flyger långflygningar med många passagerare vill man i alla fall förbereda kabinen med lite marginal. Vid inrikesflygningar i mindre flygmaskiner kan det räcka med 10 minuter innan landning.

Ursprungligen postat av Pink Panther
Och sen undrar jag vart någonstans det är vanligast med höghöjdsturbulens? Är det vanligare under en viss årstid eller något?

Som sagt tidigare så förekommer dessa på våra breddgrader oftast i samband med jetströmmar. Dessa förekommer i sig ofta i samband med fronter vilka brukar vara mest förekommande under höst och vår då polarfronten förflyttar sig.
#322 2008-08-25, 22:51
Red_Sea
Inför varje långflygning. T ex som från Arlanda - Bangkok, Arlanda - Phuket, Arlanda - New York osv. Hur noga tittar dom igenom planets olika delar och säkerhet innan flygning?

Är det noggrannare kontroll av flygplan som ska flyga sträckor mellan 5-12timmar jämfört med flygplan som ska flyga 1-5 timmar? Eller är det samma kontroller och rutiner oavsett sträcka och flygplansstorlek?

Innan ni ska upp i luften. När planet står längst bak på banen och ni håller i bromsen eller vad ni gör, sen släpper ni bromsen eller?

Får ni ett klartecken från flygtornet innan ni får lyfta? Eller bestämmer ni själv när ni känner att, nu är vi redo så nu lyfter vi?


Fråga till ksv, eftersom h*n flyger runt medelhavet verkar det som. Har du landat på Antalya Airport? Hur är det att landa där?
#323 2008-08-26, 00:49
ksv
Ursprungligen postat av bijjer
Jag läste någon statistik från SCB för något halvår sedan och då har jag för mig att de skrev ca 67000.- för piloter. Men då ska man komma ihåg att SAS har många piloter med väldigt höga löner, för övriga bolag kan man nog dra av 20.000.- för att få en mer korrekt siffra.
63100 var det enda jag kunde hitta när jag sökte. Men då kan knappast mindre taxibolag och liknande vara inkluderade, utan det är nog enbart de större bolagen.
I den statistiken synns inte heller den stora grupp arbetslösa piloter som varje år måste betala för att flyga så att de kan behålla certifikatet.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Inför varje långflygning. T ex som från Arlanda - Bangkok, Arlanda - Phuket, Arlanda - New York osv. Hur noga tittar dom igenom planets olika delar och säkerhet innan flygning?

Är det noggrannare kontroll av flygplan som ska flyga sträckor mellan 5-12timmar jämfört med flygplan som ska flyga 1-5 timmar? Eller är det samma kontroller och rutiner oavsett sträcka och flygplansstorlek?
Samma oavsett längd på flygningen.
Däremot är det större kontroller inför ETOPS-flygningar (du kan läsa om ETOPS i tidigare poster i tråden).

Ursprungligen postat av Red_Sea
Får ni ett klartecken från flygtornet innan ni får lyfta?
Ja.

Ursprungligen postat av Red_Sea
Fråga till ksv, eftersom h*n flyger runt medelhavet verkar det som. Har du landat på Antalya Airport? Hur är det att landa där?
Antalya är en modern flygplats med långa banor och bra inflygningshjälpmedel. Det är ganska höga berg på alla sidor utom den södra som ligger mot havet, men oftast brukar man landa från just det hållet.
Det enda negativa med Antalya är att det ibland kan vara långt att taxa när man ska starta.
#324 2008-08-26, 01:37
Pink Panther
Ursprungligen postat av ksv

Det enda negativa med Antalya är att det ibland kan vara långt att taxa när man ska starta.


Då har väl herrn ändå inte opererat på ORD eller ATL . Värst var nog ändå när man landade på O'hare, tror fan man taxade i 20 minuter. Lite coolt dock när planet taxade över en bro med biltrafik under, måste kännas lite knasigt att ha en 747:a rullandes ovanför en.