Ursprungligen postat av Red_Sea
Vad är den stora drömmen för dom flesta piloterna, är det att få flyga en B747-400?
Den stor pojkdrömmen är säkert för de flesta att få flyga ett så stort och ståtligt flygplan som bara finns. 747-400 ligger mycket bra till på den fronten, men nu finns ju även A380 att drömma om
De flesta brukar dock inse efter några år att alla flygplan fungerar ungefär lika att flyga och det blir då viktigare att ha en bas där man kan bo och fungera socialt bra, för familj och vänner m.m.
Ursprungligen postat av Red_Sea
Hur många flygtimmar ska man ha för att flyga en B747-400?
Minumum kraven för att få flyga som styrman på alla kommersiella flygplan är att du har ett CPL(A) med ATP-teori. I teorin har du då ca 200 flygtimmar. Därefter måste du göra en typutbildning på aktuell flygplanstyp.
I praktiken är det inget bolag som anställer en pilot med så lite erfarenhet till B747. För att få jobb på ett bra bolag som styrman på 747 bör du i alla fall ha över 1000 flygtimmar.
Ursprungligen postat av Red_Sea
Vad kan den yngsta piloten vara som styr en A330-300 tillsammans med en styrman? Kan han vara mellan 25-30 år?
Menar du flygkapten när du skriver pilot? Isåfall kan han i teorin vara 21 år gammal, vilket är minimumålder för att få bli kapten. Jag har hört någon historia om en amerikan som spakade en widebody vid så unga år, men det är extremt ovanligt.
Ursprungligen postat av Red_Sea
Vilken är den jobbigaste situationen du har suttit inför som styrman?
Jag har haft turen att aldrig suttit i någon riktigt jobbig situation i just styrmansrollen i det bolag jag jobbar för. Däremot har jag klasskompisar som berättat om mindre roliga saker när de jobbat med gamla sovjetiska jaktflygare på öststatsbolag.
Ursprungligen postat av Red_Sea
När ni är uppe i luften, vad sitter ni och pratar om då? Pratar ni jobb eller om allt mellan himmel och jord?
Mestadels blir det jobbsnack, och det är oerhört mycket spekulationer och ryktesspridning. När man sitter 8-9 timmar bredvid varandra och ingen annan att snacka med blir mycket skitsnack.
Ursprungligen postat av Pink Panther
Under de gånger jag har flygit så har det känts som att inflygningen påbörjats ungefär en halvtimme innan landningen, kan väl stämma?
Ja det låter rimligt. Framförallt om man flyger långflygningar med många passagerare vill man i alla fall förbereda kabinen med lite marginal. Vid inrikesflygningar i mindre flygmaskiner kan det räcka med 10 minuter innan landning.
Ursprungligen postat av Pink Panther
Och sen undrar jag vart någonstans det är vanligast med höghöjdsturbulens? Är det vanligare under en viss årstid eller något?
Som sagt tidigare så förekommer dessa på våra breddgrader oftast i samband med jetströmmar. Dessa förekommer i sig ofta i samband med fronter vilka brukar vara mest förekommande under höst och vår då
polarfronten förflyttar sig.