Ursprungligen postat av Lordslim
När det gäller elförsörningen på ett plan, låt oss säga att kortslutning uppstår i systemet.
eller att elsystemet börjar att brinna, är det kört då?.
Sker all Landning och starter med autopilot eller med en piliot bakom spakarna.
När det gäller service på motorena hur ofta är det, efter varje flygning eller räknar man flygtimmar.
När det gäller fåglar vid star och landning hur högt bör man upp för att undvika dessa fjäderfä.
om instrumenten är skadade eller skadas på något sätt, är man chanslös då?
Om du hade pallat söka i tråden/läsa den hade du fått svar på de flesta frågorna:
I moderna flygplan finns det backupsystem för allt, i vissa fall även tripla och kvadrupla system. Båda motorerna i ett tvåmotorigt modernt jetplan har separata generatorer, kopplade till separata system. de har äcen en liten motor i stjärten, kallad APU, som även den kan leverera ström.
Start och landing sker alltid manuellt, förutom i vissa fall när det är kass sikt och, om möjligheten finns, så autolandar man då.
servicen, kallad checkar, är uppdelade i kategorier, A, B, C samt D. A-checken är den mest frekvent förekomna och hur ofta den görs beror på olika faktorer, men främst efter hur många cykler (en cykel=en start och landning) planet gjort. detta bestäms mellan bolagen och myndigheter. vid en A-check så görs allt från infettning av landingsställen, kontroll av syrgasen ombord, alla nödvändiga system och motorcheck, ibland även motortvätt. (Har själv praktiserat vid ett maintainancebolag vid A-checkar) Sedan, vid de mer infrekventa checkarna blir det mer och mer detaljerade genomgångar och vid en D-check plockas planet isär stort sett BIT FÖR BIT och rensas, delar bytas ut, och sen ihop igen. en sådan tar ett par månader och görs ca vart 5-7 år.
Givetvis tar en av piloterna och kollar runt planet FÖRE VARJE FLYGNING för att se att inget ser onormalt ut på luftinstrumenten, motorerna, vingarna, luckor och dörrar och fönster, landningsställ, däck, ljus, etc.
Fåglar ja... Tja... Ksv? Pilot? Hur högt går dom?
Tror att efter 10 000 fot är det relativt lugnt iaf.