Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3361 2011-10-19, 01:53
ksv
Nu har Hefaiston redan gett utmärkta svar, men här kommer lite tillägg till det.

Ursprungligen postat av Lordslim
2 Hur kom det sig att ett modernt Air france plan störtade i havet efter 3 timmar i luften, läste något om instrument hade slutat att fungera, hade man lyckats rädda planet om det var dag i stället för natt när det hände.
Nästan alltid när trafikflygplan havererar handlar det om en hel kedja av saker som gått fel och så är förmodligen fallet även här.

Ursprungligen postat av Lordslim
3 hur ofta smäller/eller att en Motor börjar att att brinna?
Oerhört sällan, som sagt.
Men trafikflygplan är konstruerade att kunna klara av att förlora en motor även i det mest kritiska skedet (starten).
Man har även dubbla brandsläckare att avfyra om det skulle brinna i en motor.

Ursprungligen postat av Lordslim
4 mitt flyg tar 13 timmar till malaysia ungefär hur många procent går motorerna då man flyger i 700-800 kilometers fart, och i såfall är inte 13 timmar en hård belastning på motorerna.
Det enda tillfället man normalt sett belastar motorn fullt ut är under starten på flygfält där man är prestandamässigt begränsade.
Väl uppe på höjd drar man av och låter motorerna arbeta på betydligt lägre temperaturer.

Ursprungligen postat av Lordslim
är det lättare att Flyga på dagen eller natten.
Man flyger alltid efter instrument oavsett om det är dag och molnfritt, så det har ingen betydelse.

Ursprungligen postat av Lordslim
Just det varför har man 2 motorer på vissa plan och fyra på vissa är det inte säkrare om alla plan hade 4 st
För 50 år sedan när flygplanen hade kolvmotorer, krävdes det fyra motorer vid långflygningar eftersom det var mer regel än undantag att någon motor gick sönder på vägen.

Dagens jet-motorer har däremot extremt hög tillförlitlighet, så det räcker mer än väl med två. Det som avgör antal motorer idag, är snarare prestandarelaterat.
#3362 2011-10-19, 18:19
Lordslim
Okej jag skjuter en några frågor till.

När det gäller elförsörningen på ett plan, låt oss säga att kortslutning uppstår i systemet.
eller att elsystemet börjar att brinna, är det kört då?.

Sker all Landning och starter med autopilot eller med en piliot bakom spakarna.

När det gäller service på motorena hur ofta är det, efter varje flygning eller räknar man flygtimmar.

När det gäller fåglar vid star och landning hur högt bör man upp för att undvika dessa fjäderfä.

om instrumenten är skadade eller skadas på något sätt, är man chanslös då?

Och hur många luftrum eller luftzoner är det till malaysia. jag menar trafiktornet i landvetter har ansvar för planet men hur länge då och vem tar över efter dom är det från luftrum till luftrum, har man radio konakt i varje luft rum tex. sverige, tyskland, italien, osv.
och är alla luftrum lika noga som sverige, jag menar är det samma i iraq eller libanon , som i indien eller england. tack på förhand
#3363 2011-10-19, 18:23
Lordslim
Kom på en till Så planens instrumet är Akilleshälen för ett flygplan, finns det backup på instrumenten.
Hur kallt är det uppe på 10 000 metershöjd, och hur stor kyla klarar dessa instrument.
#3364 2011-10-19, 18:57
Finns backups på allt, normalt finns även backup på backupen. Skulle mot förmodan huvudsystemet, backupen och reservbackupen alla paja är man inte körd för det. Man får då arbeta runt problemet.

Start och Landning sker normalt alltid manuellt, man kan dock landa automatiskt vilket görs i vissa förhållanden då sikten är mycket dålig. Men såsom jag förstått det vill ju piloterna flyga själva så då kopplar man ur och kör manuellt, roligare så verkar det som

Vad gäller flygledning regleras den av International Civil Aviation Organisation (ICAO) som är världsomspännande. Dessutom regleras den ibland striktare lokalt (t.ex. har Sveriges flygledare ett gott rykte bland dom piloter jag pratat med).

hur många flygledare dina piloter kommer prata med beror på en mängd saker såsom rutt och arbetsbelastning (vilken påverkar hur många sektorer man öppnar).

Som jämförelse, om vi flyger Landvetter till Heathrow en vardagsmorgon kan vi förvänta oss
Landvetter Ground
Landvetter Tower
Göteborg Control
Copenhagen Control (oftast en sektor men kan även bli två
Maastricht radar (oftast två sektorer om jag minns rätt)
London control (tre sektorer är nog det normala här)
Heathrow director (två sektorer)
heathrow tower
Heathrow Ground (oftast en sektor men kan bli två eller tre om man har en lång taxirutt och det är mycket trafik).

Så totalt cirka 13 sektorer.

Vad gäller antalet för din flygning är din gissning lika god som min, men det är många.
#3365 2011-10-21, 10:49
portnoy
Ursprungligen postat av Lordslim
Kom på en till Så planens instrumet är Akilleshälen för ett flygplan, finns det backup på instrumenten.
Hur kallt är det uppe på 10 000 metershöjd, och hur stor kyla klarar dessa instrument.


Brukar ligga på ca -50C. Dock så gör friktionen av luften som träffar flygplanet att temperaturen höjs, så att luften som påverkar själva flygplanet ligger på ca -20-30. Varierar givetvis. (Concord flög ju så väldans fort, att friktionen gjorde yttemperaturen till ca +100C under kryssning!)

Alla instrument klarar av dessa temperaturer.
#3366 2011-10-21, 18:14
DominicFarfela
Dom som är flygrädda borde checka en app som heter Pluto Travel Apps. Den har inte lanserats ännu men den ger många bra tips på hur man klarar stressen vid takeoff and landing. Man kan skriva upp sig på deras lista nu och få appen gratis. Dom skriver att de som är så engagerade i att bli kvitt sin flygrädsla att de tar sig tid att skriva upp sig på en lista i förväg får appen gratis.

Företaget försöker också reda ut varför elektronisk utrustning inte skall få vara igång vid takeoff och landning eftersom de anser att lösningar finns, men kräver att tekniken får vara påslagen under dessa stressmoment (takeoff och landning).

Det tog mig en stund att hitta listan så om ni har problem när ni googlar dem så skriv här. Sprid budskapet vidare, jag hoppas verkligen att dom lyckas med något som kan lindra min flygrädsla =(. Sprid vidare om ni känner andra som kan dra nytta av en sån app.
#3367 2011-10-22, 03:14
Lordslim
När det gäller elförsörningen på ett plan, låt oss säga att kortslutning uppstår i systemet.
eller att elsystemet börjar att brinna, är det kört då?.

Sker all Landning och starter med autopilot eller med en piliot bakom spakarna.

När det gäller service på motorena hur ofta är det, efter varje flygning eller räknar man flygtimmar.

När det gäller fåglar vid star och landning hur högt bör man upp för att undvika dessa fjäderfä.

om instrumenten är skadade eller skadas på något sätt, är man chanslös då?
#3368 2011-10-22, 04:29
Stonedboy
Jadu jag är inge expert på flygplan eller sånt. Men jag flög till Usa/Miami nyligen under resan bytte jag flyg 3 ggr vart en del start och landning med andra ord. Har inte haft nån flygrädsla direkt innan. Men nu har jag absolut inget mot att flyga, tvärtom så går det fort och smidigt.


Om man tänker på hur mycket plan som startar och landar varje dag så blir det en del. Och hur många störtar ?....försvinnande liten risk. Alla plan har olika säkerhetssystem ifall nåt oväntat sker så man ska inte oroa sig allt för mycket.
#3369 2011-10-22, 10:07
@DominicFarfela

Frågan om elektronik vid start och landning har diskuterats i flera trådar (och ev. även här i). Det lär dock inte ändras då det är av säkerhetsskäl man inte tillåter det (och flygrädda passagerare är antagligen inte ett skäl som är starkt nog för att ändra på det).

När det gäller elförsörningen på ett plan, låt oss säga att kortslutning uppstår i systemet.
eller att elsystemet börjar att brinna, är det kört då?.
Nej, finns brandsläckare ombord (inbyggda och manuella) och backupsystem. Sen är det ingen bra situation, men kört är det inte. Det är också extremt ovanligt.

Sker all Landning och starter med autopilot eller med en piliot bakom spakarna.
Se post 3364

När det gäller service på motorena hur ofta är det, efter varje flygning eller räknar man flygtimmar.
KSV eller pilot (eller annan) får gärna fylla i men jag tror det är precis som bilar, dvs det kan vara antingen flygtimmar eller ålder på motorn eller baserat på någon indikering som motorn har gett till piloterna.

När det gäller fåglar vid star och landning hur högt bör man upp för att undvika dessa fjäderfä.
Svårt att säga, men inte så jättehögt skulle jag tro.

om instrumenten är skadade eller skadas på något sätt, är man chanslös då?
Nej, se post 3364.
#3370 2011-10-22, 20:44
portnoy
Ursprungligen postat av Lordslim
När det gäller elförsörningen på ett plan, låt oss säga att kortslutning uppstår i systemet.
eller att elsystemet börjar att brinna, är det kört då?.

Sker all Landning och starter med autopilot eller med en piliot bakom spakarna.

När det gäller service på motorena hur ofta är det, efter varje flygning eller räknar man flygtimmar.

När det gäller fåglar vid star och landning hur högt bör man upp för att undvika dessa fjäderfä.

om instrumenten är skadade eller skadas på något sätt, är man chanslös då?


Om du hade pallat söka i tråden/läsa den hade du fått svar på de flesta frågorna:

I moderna flygplan finns det backupsystem för allt, i vissa fall även tripla och kvadrupla system. Båda motorerna i ett tvåmotorigt modernt jetplan har separata generatorer, kopplade till separata system. de har äcen en liten motor i stjärten, kallad APU, som även den kan leverera ström.

Start och landing sker alltid manuellt, förutom i vissa fall när det är kass sikt och, om möjligheten finns, så autolandar man då.

servicen, kallad checkar, är uppdelade i kategorier, A, B, C samt D. A-checken är den mest frekvent förekomna och hur ofta den görs beror på olika faktorer, men främst efter hur många cykler (en cykel=en start och landning) planet gjort. detta bestäms mellan bolagen och myndigheter. vid en A-check så görs allt från infettning av landingsställen, kontroll av syrgasen ombord, alla nödvändiga system och motorcheck, ibland även motortvätt. (Har själv praktiserat vid ett maintainancebolag vid A-checkar) Sedan, vid de mer infrekventa checkarna blir det mer och mer detaljerade genomgångar och vid en D-check plockas planet isär stort sett BIT FÖR BIT och rensas, delar bytas ut, och sen ihop igen. en sådan tar ett par månader och görs ca vart 5-7 år.

Givetvis tar en av piloterna och kollar runt planet FÖRE VARJE FLYGNING för att se att inget ser onormalt ut på luftinstrumenten, motorerna, vingarna, luckor och dörrar och fönster, landningsställ, däck, ljus, etc.

Fåglar ja... Tja... Ksv? Pilot? Hur högt går dom? Tror att efter 10 000 fot är det relativt lugnt iaf.
#3371 2011-10-22, 21:12
Extrans
Ursprungligen postat av portnoy


Fåglar ja... Tja... Ksv? Pilot? Hur högt går dom? Tror att efter 10 000 fot är det relativt lugnt iaf.


Det är definitivt inte många fåglar som går till 10000 fot, generellt brukar man säga att de flesta finns under 2000 fot.
#3372 2011-10-22, 22:35
portnoy
Ursprungligen postat av Extrans
Det är definitivt inte många fåglar som går till 10000 fot, generellt brukar man säga att de flesta finns under 2000 fot.



Ja, tog nog i lite där... tänkte på gamar och likande.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rüppell's_Vulture

Rackarna går upp till FL360!!!