Ursprungligen postat av Lordslim
När det gäller elförsörningen på ett plan, låt oss säga att kortslutning uppstår i systemet.
Förutom att man har ett antal olika el-källor att välja från, som nämnts tidigare, är dessutom el-systemet indelat i ett antal separata bussar.
Man har alltså 3-4 olika växelströmsbussar, lika många likströmsbussar, samt ett par dedikerade likströmsbussar kopplade direkt till batterierna.
Blir det kortslutning i en del kan man göra bara den strömlös genom att isolera den. Man förlorar då vissa system i flygplanet, men eftersom man har tredubbelt av det mesta innebär det inga större problem.
Ursprungligen postat av Lordslim
eller att elsystemet börjar att brinna, är det kört då?.
Det är nog värsta tänkbara scenariot ut pilotperspektiv.
Lyckligtvis är det extremt sällsynt och man kan i regel påverka förloppet genom att göra el-systemet i fråga strömlöst.
Vi har dessutom brandyxor ombord ifall man skulle behöva hugga sig igenom någon innervägg för att komma åt med brandsläckaren och både piloter och flygvärdinnor får regelbunden träning i att hantera den typen av brandsläckning.
Ursprungligen postat av Lordslim
Sker all Landning och starter med autopilot eller med en piliot bakom spakarna.
Man har
alltid två piloter bakom spakarna när man landar.
Autolanding används i princip bara i tät dimma, men för att få lov att göra detta måste båda piloterna ha specialtränats i detta det senaste halvåret. Det kräver dessutom att både flygplatsen, flygplanet och flygbolaget har tillstånd till detta.
Ursprungligen postat av Lordslim
När det gäller fåglar vid star och landning hur högt bör man upp för att undvika dessa fjäderfä.
Jag har lyckats pricka en rovfågel på runt 2000-3000 fot (600-900 meter) vid ett tillfälle. Högre upp än så är ovanligt men det finns historier om fågelkollisioner på extrema höjder.
Ursprungligen postat av DominicFarfela
Företaget försöker också reda ut varför elektronisk utrustning inte skall få vara igång vid takeoff och landning eftersom de anser att lösningar finns, men kräver att tekniken får vara påslagen under dessa stressmoment (takeoff och landning).
Anledningen att man inte ens får ha en mp3-spelare på under start och landning, är att personalen vill ha ens uppmärksamhet ifall det skulle hända något.
Ursprungligen postat av portnoy
@ksv: hur gör ni på ditt bolag på 737NG? Har ni LNAV igång redan före takeoff? (för guidance) Eller både och? För det är väl mer company-baserat än type operation-baserat?
Ja, sådant är bolagsbaserat.
När jag flög 737 för 5-6 år sedan gjorde man inte så, men det har ändrats sedan dess.
Ursprungligen postat av parantes
MEN vid landning tyckte jag att piloten sade något konstigt. Är absolut inte säker på att jag hörde rätt men vad jag tyckte han sa var "Cabin crew please be seated for landing" (Som normalt) och sedan lade till "We have level 2 turbulence?"
Låter märkligt. Vilket bolag var det?
Det finns inget som heter "level 2 turbulence" på fackspråk, utan där pratar man om
light, moderate eller severe turbulence.
Det är dock inget man slänger ur sig på PA-systemet till passagerarna utan att förklara närmare vad man menar.