Ursprungligen postat av wezzzz
Men om det skulle brinna efter landning o man hade lyckats krypa ut om det inte vore för elden? Jag tolkar det som att brandfilt är en ypperlig idé
Det är inte särskilt sannolikt att en brandfilt skulle vara skillnaden i ett sådant scenario. Hettan och framförallt brandröken hade gjort brandfilten meningslös. Däremot finns det brandfiltar ombord, som är till för att släcka mindre bränder som kan uppkomma ombord, orsakade av t.ex. tändare, cigaretter, elektronik m.m.
Ursprungligen postat av Cliffak
Alla banor har ju olika förfaranden vid go around, så då skulle man ju få förprogrammera autopiloten med det som gäller för just den bana man landar på (typ "fortsätt i banans förlängning under stigning, vid banslutet tag x° och fortsätt stiga till y fot samt invänta radarvektorering för ny inflygning"). Kanske inte skulle vara så komplicerat, men eftersom man i de flesta fall(?) redan flyger manuellt då GA initieras gissar jag att det skulle vara mer bökigt att övergå till autopilot. Någon pilot kan säkert reda ut det.
Edit: Vad är förresten den svenska termen för den amerikanska "approach plate"? Inflygningskort? Inflygningskarta kanske?
Det är inga problem alls, och de flesta FMS/FMC:er har redan den funktionen. När jag trycker på TOGA-knappen så laddar FMSen i flygplanet om från inflygning till Go-around-procerdur. Dock hamnar autopilotens mode i Go-around mode vilket innebär wings-level och pitch up 7 grader samtidigt som den kopplar ur sig så man får flyga manuellt och följa flight dircetor. Därefter fŽår man själv koppla in autopiloten och berätta för den att den ska följa proceduren i FMSen istället för wings-level/pitch up.
I många andra flygplan görs detta dock automatiskt och autopiloten flyger hela go-arounden själv.
Jag skulle också tro att de flesta go-arounder föregås av flygning med autopiloten inkopplad. Att man ej får kontakt med banan och drar på innebär ju förstås att vädret är ytterst marginellt och då används autopiloten i stor utsträckning. Av de fyra go-arounder jag gjort senaste året har två varit p.g.a. dimma, en p.g.a ett markfordon som uppehöll sig för nära banan och inte svarade på radion och en p.g.a. för mycket medvind på finalen. I samtliga fall har autopiloten varit inkopplad innan go-arounden.
Ursprungligen postat av Kolatony
Hur mycket flyger ni manuellt? Slår ni på autopiloten direkt efter takeoff?
Säkert inte mer än några få procent av varje flygning. Beroende på väder och utflyning kopplar jag in autopiloen på runt 1500 fot, dvs knappt en minut efter start. Vid inflygningen beroer det också på väder och typ av inflygning men en ILS låter jag autopiloten sköta tills dess att jag har visuell kontakt med banan, eller runt 3-400 fot, vilket som kommer sist.
Startar jag från en mindre flygplats och det t.ex. är rätt mycket konvektiva moln (cumulus eller t.om. cumulunimbus) brukar jag flyga manuellt lite längre för att på så smidigt sätt som möjligt undvika turbulens.
Gör jag en visuell inflygning till en mindre flygplats brukar jag flyga den manuellt från 3-4000 fot då jag tycker att autopiloten är lite för trubbig när man ska flyga med visuella referenser.